The imports from Asia Minor in the Early Scythian monuments in the Kuban region of the North Caucasus

 
PIIS086919080017755-7-1
DOI10.31857/S086919080017755-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: senior research fellow
Affiliation: THe State Hermitage Museum
Address: St/Petersburg, Karpinskogo street 22-125
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages90-101
Abstract

 

<em >Artefacts from the Early Scythian mounds whose origins are linked with Near East are the most significant part of the finds because of dating and due to possibilities to synchronize Early Scythian culture with the Near Eastern civilizations.

 

<em >Difficulties in determining the time and place of production of imported items are due to their eclecticism.<em ><em >Significant policy changes connected with Assyrian practice of mass deportation in the VIII century B.C. led to the emergence multicultural workshops. New artistic style incorporated the achievements of the art of Asia Minor, Northern Syria, Phoenicia, Iran and Urartu.

 

<em >The article is devoted to publication of the two items from Scythians monuments in the Kuban region. One of them – the part of the vessel’s rim – is from the First Kelermes mound, excavated by N.I. Veselovsky. Its distinctive feature is the hatched rim for placing lid. Such vessels are unique in the North Caucasus’s monuments, but wide spread in the Phrygia’s tumulus and settlements. It means that Kelermes’s fragment could be connected with Asia Minor.

 

<em >The next one is the silver vessel on a stand decorated by the bands with sphinxes and cocks.<em ><em >It was bought in Maykop in 1908. Despite the slightly different style of decoration of the upper and lower parts they were used together and were made in the same workshop by two craftsman.

 

<em >The study of technology and a wide range of analogies allows to determine it as a model of cauldron which could have made in the Ionian or Lydian workshops.

 

 

KeywordsAsia Minor, Kelermes, Maykop, the Scythian mounds, hatched rim for placing lid, Ionia, Lydia, toreutics, bands of images, a model of cauldron
Received18.12.2021
Publication date24.12.2021
Number of characters40372
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Предметы импортного производства – одна из важнейших категорий археологических находок, позволяющих синхронизировать археологические комплексы с памятниками других территорий и соотносить с историей мировых цивилизаций. Кочевническое население Северного Причерноморья оставило свой след в письменной истории в основном благодаря Геродоту и его знаменитой «Мельпомене», созданной в V в. до н.э. Для более ранних периодов используются данные ассирийских источников, касавшихся в основном политического взаимодействия кочевников с государствами Древнего Востока. События на далекой северной родине «гимирри» и «ишкуза» по понятным причинам в этих источниках не отражались и могут быть реконструированы исключительно благодаря анализу археологических комплексов и импортных предметов в них. Именно вещи древневосточного производства из раннескифских памятников являются основой для разработок по хронологии скифской культуры периода архаики.
2
Рябкова_рис.1_мб_

Рис. 1 Предметы малоазийского производства из скифских курганов

3

Изучение драгоценных предметов древневосточного производства из скифских памятников началось еще в XIX в. с началом систематических археологических исследований на юге России и продолжается до сих пор. Подробный анализ истории изучения предметов импортной торевтики приведен в работе В.А. Киселя «Шедевры ювелиров Древнего Востока из скифских курганов», являющейся на сегодняшний день самым полным исследованием драгоценных вещей периода скифской архаики [Кисель, 2003]. В результате это исследования было установлено, что все импортные предметы можно разделить на 3 группы: предметы ближневосточного производства, используемые кочевниками по их прямому назначению, вещи нехарактерные для кочевников, но переделанные и приспособленные ими к своим запросам и вещи, специально изготовленные ближневосточными мастерами для кочевников. И если среди вещей первых двух групп большую часть составляют изделия Ассирии и Урарту, то предметы, ориентированные на вкусы скифов, вышли из рук урартских, иранских и малоазийских мастеров. Анализ стилистики вещей, изготовленных для кочевников, позволил автору прийти к выводу о заимствованиях большей их части из урартского, ассирийского и иранского искусства. Наименьшая часть может быть связана с сиро-финикийской и малоазийской (хеттской, ионийской) художественными школами. Сам процесс производства этих предметов представляется как совместная работа собранных «в скифскую мастерскую (мастерские?) торевтов из Урарту, Ассирии, Ирана, а также какого-то малоазийского государства (Фригии? Лидии?)» [Кисель, 2003, c. 101–102]. Вероятно, ярко выраженная эклектичность этих вещей и сложность определения центра их производства может быть объяснена не только работой разноплеменной мастерской при скифской ставке, но скорее значительными культурными трансформациями, произошедшими из-за перемен в политической ситуации в Малой Азии. Во второй половине VIII в. до н. э. ассирийская имперская политика массовой депортации, следовавшей за покорением новых территорий, приводила к перемещениям целых народов, включая ремесленников и мастеров, на огромные расстояния. В итоге разрушались и исчезали мастерские и производственные центры, которые прежде базировались на покоренных землях. Умения разноплеменных мастеров и художников из разных регионов находили применение при воплощении масштабных строительных проектов ассирийских владык и создании предметов роскоши для формирующейся поликультурной имперской элиты [Gunter, 2014, p. 251]. Так формировался эклектичный художественный стиль, вобравший в себя достижения искусства Малой Азии, Северной Сирии и Финикии, Ирана и Урарту.1 Благодаря торговле, военным походам и дипломатическому обмену предметы этого стиля из царских центров Ассирии распространялись в разных направлениях, достигая Эгейского мира на западе и даже территорий за границами Ассирии на востоке.

1. О формировании ирано-урартского изобразительного «койне» и его влиянии на искусство Ионии и скифского мира см.: [Ghirshman, 1964, p. 295–343].

Number of purchasers: 0, views: 511

Readers community rating: votes 0

1. Alekseev A.Yu. The Chronography of European Scythia of the 7th – 4th Centuries BC. St. Petersburg: Hermitage Publishing House, 2003 (in Russian).

2. Alekseev A.Yu. The Gold of the Scythian Kings in the Hermitage Collection. St. Petersburg: The State Hermitage publ., 2012 (in Russian).

3. Bessonova S.S., Bruyako I.V., Alp N.A. Pair of Bronze Knives from the Museum of Kars. Stratum plus. 2018. No. 3. Pp. 221–264 (in Russian).

4. Bykina A.G. The Rotation of the Potter's Wheel. Early Greek painted Vases. St. Petersburg: The State Hermitage publ., 2005 (in Russian).

5. Bukina A., Petrakova A., Aleksinsky D. Corinthian Vases and Their Antique Imitations. Catalogue of the Collection. St. Petersburg: The State Hermitage publ., 2015 (in Russian).

6. Galanina L.K. 1997: Kelermess Mounds. Moscow: Paleograph, 1997 (in Russian).

7. Iessen A.A., Piotrovsky B.B. Mozdok Burial Ground. Leningrad: [s.n.], 1940 (in Russian).

8. Kisel V.A. The Masterpieces of the Ancient Near Eastern Jewelers. St. Petersburg: Vostokovedenie publ., 2003 (in Russian).

9. Kozenkova V.I. Koban Culture: Western Version. Collection of Archaeological Sources. Vol. 3. B2–6. Moscow: Nauka, 1989.

10. Lordkipanidze O.D. (ed.) The Van Settlement of Vani I. Archaeological Research 1947–1969. Tbilisi: Metsniereba, 1972 (in Georgian).

11. Maslov V.E. To the Chronology of the Kelermes Horizon Antiquities. Russian Archaeological Yearbook. No. 2. St. Petersburg: St. Petersburg University Publ., 2012. Pp. 342–359 (in Russian).

12. Report of the Imperial Archaeological Commission for 1908. St. Petersburg: Tipografiia glavnogo upravleniia udelov, 1912 (in Russian).

13. Pogrebova M.N., Rayevsky D.S. The Early Scythians and the Ancient Near East. Moscow: Nauka, 1992 (in Russian).

14. Ryabkova T.V. Tarasova Balka – a Monument of the Early Iron Age in the Trans-Kuban Region (Preliminary Publication). Archeology without Borders: Collections, Problems, Research, Hypotheses. Works of the State Hermitage Museum. Iss. 77. St. Petersburg: The State Hermitage publ., 2015. Pp. 359–373 (in Russian).

15. Ryabkova T.V. The Formation of the Early Scythian Cultural Complex of the Kelermes Burial Ground in Trans-Kuban. Stratum plus. 2019. No 3. Pp. 319–338 (in Russian).

16. Ryabkova T.V. Assemblage from One of the Semikolennye Kurgans in the Collection of the State Hermitage Museum. Archaaeological News. 2020. № 26. Pp. 272–282 (in Russian).

17. Smirnov A.Ya. Eastern Silver. Atlas of Ancient Silver and Gold Ware of Oriental Origin, Found Mainly Within the Russian Empire. St. Petersburg: Tipografiya V. Kirshbauma, 1909 (in Russian).

18. Assyria to Iberia at the Dawn of the Classical Age. Eds. J. Aruz, S.B. Graff, Y. Rakic. New York: The Metropolitan Museum of Art publ., 2015.

19. Boardman J. Early Greek Vase Painting: 11th–6th Сenturies ВС. London: Thames & Hudson, 1998.

20. Boardman J. The Greeks Overseas. The Early Colonies and Trade. 4th ed. London: Thames & Hudson, 2011.

21. Сevizo?lu H. A Painted Relief Stand from Clazomenae: General Characteristics and Individual Style. Archaic and Classical Western Anatolia: New Perspectives in Ceramic Studies. Ed. G. Tsetskhladze. Leuven: Peeters, 2018. Pp. 21–41.

22. Ghirshman R. The Art of Ancient Iran. New York: Golden Press, 1964.

23. Graff S.B. Demons, Monsters and Magic. Assyria to Iberia at the Dawn of the Classical Age. Ed. J. Aruz. New York: The Metropolitan Museum of Art publ., 2014. Pp. 263–272.

24. Gunter A.C. Beyond «Orientalizing»: Encounter among Culters in the Eastern Mediterreanen. Assyria to Iberia at the Dawn of the Classical Age. Ed. J. Aruz. New York: The Metropolitan Museum of Art publ., 2014. Pp. 248–255.

25. Hermann G. Ancient Ivory. Masterpieces of the Assyrian Empire. London: Thames & Hudson, 2017.

26. Maxboubian H. Art of Ancient Iran. Copper and Bronze. The Houshang Maxboubian Family Collection. London: Philip Wilson Publishers, 1997.

27. Muscarella O.W. Bronze and Iron. Ancient Near Eastern Artifacts in The Metropolitan Museum of Art. New York: The Metropolitan Museum of Art publ., 1988.

28. Ozgen I. The Lydian Treasure Heritage Recovered. Ankara: Republic of Turkey Ministry of Culture General Directorate of Monuments and Museums, 1996.

29. Sams G.K. The Early Phrygian Pottery. The Gordion Excavations Final Reports. 4. University Museum Monograph 79. Philadelphia, 1994.

30. The Metropolitan Museum of Art. Greece and Rome. New York: The Metropolitan Museum of Art publ., 1987.

31. Treister M.Yu. The Toreutics of Colchis in the 5th–4th Centuries BC Lokal Traditions, Outside Influences, Innovations. Ancient Civilizations from Scythia to Siberia. 2007. No. 13. Pp. 67–106.

32. Okse T.A. The Eastern Border of Phrygia. Phrygia in Antiquity: from the Bronze Age to the Byzantine Period. Ed. G. Tsetskhladze. Leuven – Paris – Bristol: Peeters, 2019. Pp. 161–188.

33. Vanden Berghe L., De Meyer L. Urartu, een vergeten cultuur uit het bergland Armenie. Gent: Сentrum voor kunst en Cultur, 1982.

34. Winter I.J. Carchemish ?a ki?ad puratti. Anatolian Studies. 1983. Vol. XXXIII. Pp. 177–197.

35. Young R.S. Three Great Early Tumuli. The Gordion Excavations Final Reports. 1. University Museum Monograph 43. Pennsylvania: Pennsylvania University Press, 1981.

Система Orphus

Loading...
Up