Je Tsongkhapa’s Hagiographies as a Separate Field in Buddhist Historical Literature: the Early Period

 
PIIS086919080017637-7-1
DOI10.31857/S086919080017636-6
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior Researcher
Affiliation: Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the RAS
Address: Russian Federation, Ulan-Ude
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages173-183
Abstract

This paper examines the early period of the historical genesis of the famous Namtars of one of the most iconic figures of Tibetan Buddhism: Je Tsongkhapa Losang Drakpa (1357-1419) — the founder of the Gelug school. Hagiographic Namtars hold a special niche in Tibetan literature as records of the spiritual life of the great Buddhist figures similar to Christian Vitas. If one is to examine the literary stratum of Tibetan biographies, Tsongkhapa’s biographies are notable for being especially prolific and varied. The purpose of this study is to provide proof that Je Tsongkhapa’s biographies can serve as a field of study unto themselves. This study’s objectives preliminary has to do with examining the primary early Namtars of Tsongkhapa, the origin behind the historical source, its contents, and its author. The subject of the study are Tsongkhapa’s biographies written in Tibetan language available in the archives of the Centre of Oriental Manuscripts and Xylographs of the Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies, as well as the archives of the TBRC. Early Tsongkhapa Namtars stand out as being particularly significant and being of great scientific interest. The novelty of this study is that it fills the various gaps that can be found in the field of Je Tsongkhapa’s biography in Russian Eastern Studies which could help with shedding light on the history of origin and proliferation of the Gelug which is particularly prevalent in Russia. The results of the study are to identify seven early namtars: two lifetime and five posthumous.

KeywordsBiography of Je Tsongkhapa, Losang Dakpa, namtar, Buddhism, Tibet, Gelug school, Buddhist hagiography
AcknowledgmentThe research was carried out within the state assignment “Monuments of scripts of the peoples of Russia and Inner Asia in oriental languages and archival documents of the 18th and early 21st centuries in the context of intercivilizational interaction, no. 121031000302-9”.
Received26.11.2021
Publication date22.06.2022
Number of characters27760
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение

2 Жанр намтар1 представляет собой особый вид исторической буддийской литературы, в котором главным героем выступает тот подвижник, чья деятельность оказала огромное влияние на умы последователей и развитие буддизма. Функционально намтары выступают своеобразным учебным пособием для учеников, поскольку все деяния учителя служат им примером для собственного духовного развития. На основе воззрения о причинно-следственной связи поступков и результатов, признания прошлых и будущих жизней, утверждается, что изучение намтара с верой (тиб. dad pa) и вдохновенным устремлением (тиб. mos pa) создает причину встречи в будущих рождениях с главным героем. Помимо знакомства с жизнью учителей и развития стремления следовать сходным образом, ученики создают причинно-следственную связь, которая становится основой для достижения кармических результатов. 1. Тибетское слово намтар состоит из двух слов: нампар (тиб. rnam par) – «полное» и тарва (тиб. thar ba) – «освобождение». Полное освобождение от сансары – круговерти страданий, в которую заключены, согласно буддийским воззрениям, живые существа. Тибетское название жизнеописания – намтар – подразумевает историю жизни, ведущую к освобождению.
3 По объему материала намтары разделяют на пространные, подробно описывающие события жизни и деятельность, средние и краткие, описывающие лишь самые значительные события в жизни. По содержанию существует традиционная дифференциация намтаров на внешние, внутренние и тайные. Внешние намтары (тиб. phyii rnam thar), как это следует из прилагательного, описывают наиболее явные и заметные стороны жизни человека. Внутренние намтары (тиб. nang gi rnam thar), в принципе, являются в первую очередь автобиографиями. Однако к ним также относят биографии, написанные близкими учениками и помощниками от третьего лица. Иногда повествование ведется поочередно и от первого, и от третьего лица. Это происходит из-за сложности передаваемой информации мистического содержания, такой как сны, практики медитации и духовные реализации Учителя. Тайные намтары (тиб. gsang ba’i rnam thar) идентифицируются на основе одной или нескольких особенностей: рассказы о прошлых и будущих жизнях, подтверждение божественного уровня человека, контакт с божествами в видениях, снах и некоторые другие особенности [Sonam, 2020, p. 58].
4 Известно, что из всех тибетских учителей Цонкапе посвящено наибольшее число намтаров, написанных в самое различное время. Намтары Цонкапы создавали его ближайшие ученики, ученые на протяжении последующих столетий2, также в настоящее время появляются большие жизнеописания Цонкапы у современных авторов [Thurman, 2006, p. 289; Thupten Jinpa , 2019, p. 552]. В 2019 г. к празднованию шестисотлетия ухода в Нирвану Дже Цонкапы выходит новое жизнеописание «Цонкапа: Будда в Стране снегов», написанное геше Тубтен Джинпой – личным переводчиком Его Святейшества Далай-ламы XIV. По его словам, новая биография ориентирована, прежде всего, на современного читателя и пытается ответить на следующие ключевые вопросы: «Кем был Лама Цонкапа? Что он представляет собой в тибетском буддизме? Как он пришел к обожествленному статусу, который продолжает использоваться в доминирующей в тибетском буддизме школе Гелуг? Какова актуальность, если таковая имеется, тех идей и наследия Дже Цонкапы для нашей современной мысли и культуры?» [Thupten Jinpa, 2019, p. 14]. 2. К поздним крупным известным намтарам Цонкапы относятся произведения «Ожерелье из удивительных драгоценных камней» (1845 г.) Лобсанг Тинлей Намгьяла и «Источник всего блага и счастья» (1786 г.) Чахара-геше Лобсанга Цультима.

Number of purchasers: 0, views: 423

Readers community rating: votes 0

1. Shes rab rgya mtsho. Lecture on Brief Biography of Tsongkhapa by Go Sherab Gyatso. Rtsom pa po'i dpe skrun khang, 2016. TBRC W3CN7991 (in Tibetan).

2. 'Jam dpal rgya mtsho. Supplement to the Great Namtar of Je Tsongkhapa: a Compendium of Good Teachings. Collected Works of Je Tsongkhapa (zhol). New Delhi: Mongolian lama guru deva, 1978–1979(1). Vol. 1. Pp. 147–168. TBRC W635 (in Tibetan).

3. 'Jam dpal rgya mtsho. A Wonderful Story: Tsongkhapa's Extremely Secret Biography. Collected Works of Je Tsongkhapa (zhol). New Delhi: Mongolian lama guru deva, 1978–1979(2). Vol. 1. Pp. 209–214. (TBRC W635) (in Tibetan).

4. Rje Tsong-kha-pa. Lam-rim chen mo. Transl. by Algirdas Kugevicius. Ed. by Andrey Terentyev. Vol. 1. Saint Petersburg: Narthang, 1994 (Russian translation).

5. Je Tsongkhapa. Narrating about Realizations: Great Goals. Collection of Biographies of Great Venerable Tsongkhapa. 4 vols. Beiоing: Krung go’i bod rigs pa’i dpe skrun khang, 2015 (in Tibetan).

6. Khedrub Geleg Pelzang. The Amazing Biography of Great Venerable Lama Tsongkhapa: A Ford of Faith. Xining: Mtsho sngon mi rigs dpe skrun khang, 1982 (in Tibetan).

7. Mkhas grub dge legs dpal bzang. Sowing Precious Seeds – Concise Words from Tsongkhapa's Ocean-Like Secret Namtar. Collected Works of Je Tsongkhapa (zhol). Vol. 1. Pp. 209–214. New Delhi: Mongolian lama guru deva, 1978–1980. TBRC W635 (in Tibetan).

8. blo bzang ‘phrin las. Biography of the Dharma King, the Gentle Patron of the Great Tsongkhapa: a Necklace of Amazing Gems, the Only Decoration of the Muni Teachings. Lhasa: Tibetan People's Publishing House, 2009 (in Tibetan).

9. Narantsetseg D. Biography of Bogd Zonkhava. Tsakhar gevsh Luvsantsultim. Ulaanbaatar khot, 2004 (in Mongolian).

10. Narantsetseg D. The Amazing Biography of Bogdo Tsongkhapa: A Ford of Faith. Ulaanbaatar khot, 2012 (in Mongolian).

11. Ngag dbang byams pa. Commentary on the “Precious Narrative of Realizations: Beautiful Goals”, called “The Main Road of the Scholars”. Collected Works of Ngavang Jampa. Vol. 1. Pp. 8–158. New Delhi: Ngawang sopa, 1973. TBRC W1229 (in Tibetan).

12. (cha har dge bshes blo bzang tshul khrims. The source of All Good and Happiness: the Life of the Omniscient Je Tsongkhapa, Presented in an Easy-to-understand Way). Collected Works. Vol. 2. Woodcut. Tibetan Fund of the Center for Oriental Manuscripts and Woodcuts of the IMBT SB RAS, inv. no. 156 (in Tibetan).

13. Je Tsongkhapa. Good Fortune (in Russian) http://savetibet.ru/2011/12/16/tsongkhapa.html (accessed 29.12.2021).

14. Namdrol M.A. Khedrubje Gelek Pelzang. Treasure of Lives. 2007. https://treasuryoflives.org/biographies/view/Khedrubje-Gelek-Pelzang/8027 (accessed: 15.09.2021).

15. Namdrol M.A. Jampel Gyatso. The Treasure of Lives. 2008. https://treasuryoflives.org/biographies/view/Jampel-Gyatso/3744 (accessed: 12.08.2021).

16. Anthology of the Namtars of the Great Venerable Tsongkhapa. In 4 vols. Beijing: Chinese Tibetology Publishing House, 2015 (in Tibetan).

17. Sonam Tsering. The Role of Texts in the Formation of the Geluk School in Tibet during the Mid-Fourteenth and Fifteenth Centuries. Columbia University, 2020.

18. Thupten Jinpa. Tsongkhapa: A Buddha in the Land of Snows (Lives of the Masters). Boulder, Colorado: Shambhala, 2019.

19. Thurman R. The Life and Teachings of Tsongkhapa. Dharamsala: Library of Tibetan Works and Archives, 2006.

Система Orphus

Loading...
Up