Types of Hellenistic Military Settlements in Royal Letters

 
PIIS086919080017553-5-1
DOI10.31857/S086919080017553-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: Moscow Region State University
Address: Russian Federation,
Occupation: Research Fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages118-130
Abstract

The article is devoted to the analysis of information on Hellenistic military settlements, which can be found in the extant letters of Seleucid and Attalid kings. We mean the letter of Antiochus III preserved by Flavius Josephus in his Judean Antiquities, and three letters extant as inscriptions on stone: ‘Ikadion’s inscription’ from the island of Failaka in the Arabian Gulf (Kuwait, middle of the 3rd – early 2nd centuries BC), Antiochus V’s letter from Jamnia-on-the-Sea (Palestine, 163 BC) and Eumenes II’s letter from Kardakon Kome (Lycia, 181 BC). The material of the letters allows to conclude, that there were at least two different types of aforementioned settlements: 1) military settlements in proper sense, inhabited by warriors, whose duty was permanent military service, and members of their families; 2) specific settlements where people generally lived peaceful lives being engaged mostly in agriculture, cults of local sanctuaries etc., but also in some military activities like defense of fortresses. Both types could be protected by the kings in the form of partial or full tax exemption, land grants etc., although the second type got less royal attention of that kind than the first one. The existence of the second type can be explained by the fact that the oldest type of army, quite actual in the ancient world, was militia of a community. Thence the second type of settlements can be nothing else than communities, whose militias were used by the Hellenistic kings in their military activities alongside the professional army.

KeywordsHellenism, Seleucid kingdom, kingdom of Pergamon, military settlers, Failaka, Jamnia-on-the-Sea, Lycia, Cardaces
Received19.11.2021
Publication date24.12.2021
Number of characters29734
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение

2 Выбитые в камне письма царей или передающих царские приказы чиновников – один важнейших источников по истории эллинистических военных поселений. Мы хотим поделиться некоторыми наблюдениями, которые появились у нас при изучении этих документов, хотя в связи с ограниченным объемом статьи не претендуем на исчерпывающий охват материала, а оригинальный греческий текст приводим только для двух писем из четырех, поскольку для двух других он легко доступен в интернете.
3

Письмо Антиоха IΙΙ Зевксиду

4 Для начала обратимся к известному письму Антиоха IΙΙ (между 212 и 205 г. до н.э. [Cohen, 1995, p. 212]) из «Иудейских древностей» Иосифа Флавия (XII. 148–153). Мы перевели письмо заново с учетом имеющихся интерпретаций1, поскольку единственный полный русский перевод «Иудейских древностей» выполнен Г.Г. Генкелем еще до революции и во многом устарел. 1. См. в особенности [Cohen, 1978, p. 5–9]. Греческий текст: >>>>
5 «Царь Антиох приветствует Зевксида, отца своего2. Если ты здоров, хорошо, и я здоров. Узнав, что в Лидии и Фригии замышляется большой мятеж, я решил, что это представляет мне угрозу3, и, посовещавшись с друзьями4 о том, что следует сделать, постановил переселить в крепости и самые важные места две тысячи семей иудеев из Месопотамии и Вавилонии с их снаряжением. Я убежден, что они будут преданными стражами наших интересов по причине их благочестивого отношения к Богу, и знаю об их верности, засвидетельствованной моими предками, и об их усердии, из-за которого ими восхищаются. Поэтому я желаю, чтобы вышеназванные пользовались собственными законами, хотя это и трудно при переселении. После того как ты доставишь их в указанные места, ты дашь каждому из них место для строительства жилья и землю под поле и виноградник, освободишь их от налогов на урожай на десять лет. До тех пор, пока они не начнут получать урожаи, пусть им отмеряют зерно на прокормление тех, кто им служит. И пусть тем из них, кто отбывает военную службу, дадут достаточно, чтобы по причине исходящих от нас благодеяний они выказали себя более преданными нашим интересам. По возможности прояви попечение и о том, чтобы этот народ ни от кого не терпел обиды»5. 2. В данном случае «отец» – это придворный титул [Бикерман, 1985, с. 43].

3. τοῦτό μοι δεῖσθαι. Ср. в словаре Лидделла – Скотта: τὸ δεόμενον – the point threatened (s. v. δέω (Β)).

4. Имеется в виду знаменитый институт «друзей» царя в державе Селевкидов [Бикерман, 1985, с. 41–42; Sherwin-White, Kuhrt, 1993, p. 133].

5. Перевод И.Н. Коровчинского. Подлинность данного письма неоднократно оспаривалась. И все же мы согласны с Г. Коэном, что оно как минимум «показывает обычную процедуру, которой следовали Селевкиды при основании колонии» [Cohen, 1978, p. 6]. Зевксид – крупный военачальник эпохи Антиоха III (о нем см.: [Olshausen, 1972; Grainger, 1997, p. 122–123]), а в более поздний период известна катойкия иудеев во фригийском Гиераполе близ совр. Памуккале [Humann et al., 1898. S. 138, Nr. 212].
6 Нетрудно заметить, что в данном письме описываются военные поселения в собственном смысле слова. Прямым текстом сказано, что две тысячи семей селятся в крепостях (φρούρια)6 и стратегически важных местах, получают землю. При этом мужчины боеспособного возраста несут военную службу (χρεία)7. Цель всего этого также чисто военная – предотвращение восстаний в Лидии и Фригии против власти Селевкидов. 6. Г. Коэн переводит φρούρια в письме Зевксиду как garrisons, но далее уточняет, что могут иметься в виду и fortresses [Cohen, 1978, p. 6, 9; 1995, р. 212]. Словарь Лидделла – Скотта дает для φρούριον первым значение fort, а garrison лишь четвертым с уточнением of a place. Согласно толковому словарю английского языка Мерриама – Уэбстера, слово garrison имеет следующие значения, связанные с местами: military post, permanent military installation (военный пост, военная позиция, постоянное военное сооружение). На наш взгляд, не очень ясно, о каких военных постах и позициях мог бы вести речь Антиох ΙΙΙ в мирное время, а под постоянными военными сооружениями в данном контексте он с наибольшей вероятностью должен был бы понимать те же крепости.

7. См. [Cohen, 1978, p. 8–9]. Землю, судя по всему, должны были обрабатывать упомянутые в письме «те, кто им служит» (θεράποντες). Г. Коэн и А.С. Балахванцев считают, что это были рабы [Cohen, 1978, p. 24; Балахванцев, 2017, с. 52–53], Р. Биллоуз – что λαοί (зависимые крестьяне) [Billows, 1995, p. 170]. А.С. Балахванцев полагает, что у крестьян были бы свои хозяйства, а потому царю незачем было выдавать им зерно. Ср., однако, с практикой выдачи государством зерна египетским λαοὶ βασιλικοί [Свенцицкая, 1989, с. 306]. Данный вопрос представляется дискуссионным и требующим дальнейшего исследования.
7

Надпись с Файлаки

8 Теперь рассмотрим другое письмо, на этот раз выбитое в камне и найденное археологами на о. Файлака (античное название – Икарос) в Персидском заливе (ныне Кувейт). На этом острове были открыты археологические памятники разного времени, в том числе эллинистическая крепость8. 8. Подробнее: [Маккавеев, 2011, с. 42–60; Callot, 1989; Gelin, 2016; Hannestad, 2020].

Number of purchasers: 0, views: 536

Readers community rating: votes 0

1. Balakhvantsev A.S. Political History of Early Parthia. Moscow: IOS RAS, 2017 (in Russian).

2. Bikerman E. Institutions des Séleucides. Moscow: Nauka, 1985 (Russian translation).

3. Golubtsova E.S. Rural Community in Asia Minor. 3rd c. BC – 3rd c. AD. Moscow: Nauka, 1972 (in Russian).

4. Klimov O.Yu. The Kingdom of Pergamon: Political Institutions and History. St. Petersburg: Faculty of Philology and Arts; Nestor-Istoriia, 2010 (in Russian).

5. Lenskaya V.S. Junior Religious Staff in Ancient Greece. Journal of Historical, Philological and Cultural Studies. 2011. No. 4. Pp. 322–336 (in Russian).

6. Makkaveev N.A. The Persian Gulf Region in the Seleucid-Parthian Time. PhD Thesis. Moscow, 2011 (in Russian).

7. Makkaveev N.A. A Note on the Status of the Seleucid Settlement in the Island of Failaka. Vostok (Oriens). No. 5. Pp. 64–73 (in Russian).

8. Sventsitskaya I.S. Dependent Population on the Lands of the Cities of Western Asia Minor in the Hellenistic Period. Journal of Ancient History. 1957. No. 3. Pp. 91–103 (in Russian).

9. Sventsitskaya I.S. Hellenistic Egypt. History of the Ancient World. Vol. 2. The Heyday of the Ancient Societies. Pp. 303–316 (in Russian).

10. Aperghis G.G. The Seleukid Royal Economy. The Finances and Financial Admimistration of the Seleukid Empire. Cambridge – New York: Cambridge University Press, 2004.

11. Austin Μ. The Hellenistic World from Alexander to the Roman Conquest: A Selection of Ancient Sources in Translation. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

12. Bar-Kochva B. The Seleucid Army. Organization and Tactics in the Great Campaigns. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

13. Berlin A. M., Kosmin P. J. The Middle Maccabees: Archaeology, History, and the Rise of the Hasmonean Kingdom. Atlanta: SBL Press, 2021.

14. Billows R. Kings and Colonists. Aspects of Macedonian Imperialism. Leiden – New York – Köln: Brill, 1995.

15. Bosworth A.B. A Historical Commentary on Arrian’s History of Alexander. Oxford: Clarendon Press, 1980.

16. Callot O. Failaka à l’époque hellénistique. L’Arabie préislamique et son environnement historique et culturel. Fahd T. (ed.). Actes du Colloque de Strasbourg, 24–27 juin 1987. Strasbourg: Brill, 1989. Pp. 127–141.

17. Canali De Rossi F. Iscrizioni dello estremo oriente greco. Un repertorio. Bonn: Habelt, 2004.

18. Cohen G. The Seleucid Colonies. Studies in Founding, Administration and Organization. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag GmbH, 1978.

19. Cohen G. Hellenistic Settlements in Europe, the Islands and Asia Minor. Berkeley – Los Angeles – Oxford: University of California Press, 1995.

20. Gachet J. Un habitat du IIe s. av. J.-C. dans la forteresse de Failaka. Failaka Fouilles Françaises 1986–1988. Sous la direction de Y. Calvet et J. Gachet. Lyon : Maison de l’Orient et de la Méditerranée Jean Pouilloux, 1990 (Тravaux de la Мaison de l’Оrient, no 18). Рр. 167–191 http://www.persee.fr/web/ouvrages/home/prescript/article/mom_0766-0510_1990_rpm_18_1_1762 (accessed: 13.11.2021).

21. Gelin M. De retour de mission… Faïlaka au Koweït (4). L’établissement hellénistique. Les Carnets de l’Ifpo. La recherche en train de se faire à l’Institut français du Proche-Orient (Hypotheses.org), 01 juillet 2016 (https://ifpo.hypotheses.org/7321 accessed: 06.03.2019).

22. Grainger J.D. A Seleucid Prosopography and Gazetteer. Leiden – New York – Köln: Brill, 1997.

23. Gygax M.D. Defining Boundaries in the Treaty of Apamea. A Note on a New Edition of Livy’s Fourth Decade. Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte: Romanistische Abteilung. 2020. Vol. 137. No. 1. Pp. 228–234. (https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/zrgr-2020-0007/html accessed: 26.10.2021).

24. Hannestad L. On the Periphery of the Seleucid Kingdom: Failaka Revisited. New Perspectives in Seleucid History, Archaeology and Numismatics. Studies in Honor of Getzel M. Cohen. Berlin – Boston: Walter de Gruyter GMbH, 2020. Pp. 312–332.

25. Humann C., Cichorius C., Judeich W., Winter F. (Hrsg.). Altertümer von Hierapolis. Berlin: Jahrbuch des kaiserlich deutschen Archäologischen Instituts. Vierter Ergänzungsheft (G. Reimer Verlag), 1898.

26. Isaac B. A Seleucid Inscription from Jamnia-on-the-Sea: Antiochus V Eupator and the Sidonians. Israel Exploration Journal. 1991. Vol. 41. No. 1/3. Pp. 132–144.

27. Jeppesen K. A Royal Message to Ikaros. The Hellenistic Temples of Failaka. KUML. 1960. Vol. 10. Pp. 187–198 (https://tidsskrift.dk/kuml/article/view/103114/152164 accessed: 25.01.2019).

28. Jeppesen K. Danish Archaeological Investigations on Failaka, Kuwait. Ikaros: The Hellenistic Settlements. Vol. 3: The Sacred Enclosure in the Early Hellenistic Period: With an Appendix on Epigraphical Finds. Aarhus: Aarhus University Press, 1989.

29. Kosmin P. Rethinking the Hellenistic Gulf: The New Greek Inscription from Bahrain. Journal of Hellenic Studies. 2013. Vol. 133. Pp. 61–79.

30. Lawrence A.W. Greek Aims in Fortification. Oxford: Clarendon Press; New York: Oxford University Press, 1979.

31. Magie D. Roman Rule in Asia Minor. Vol. 2 (Notes): To the End of the Third Century after Christ. Princeton: Princeton University Press, 2017.

32. Maier F.G. Griechische Mauerbauinschriften. Teil 1. Heidelberg: Quelle & Meyer, 1959.

33. Merkelbach R., Stauber J. (Hrsgs.) Jenseits des Euphrat. Griechische Inschriften. Ein epigraphisches Lesebuch. München–Leipzig: K. G. Saur Verlag GmbH, 2005.

34. Olshausen E. Zeuxis. Pauly-Wissowa-Kroll. Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft. 1972. Hbd. 19. Col. 381–385.

35. Potts D.T. The Arabian Gulf in Antiquity. Vols. I–II. Oxford: Clarendon Press, 1990.

36. Roueché C., Sherwin-White S.M. Some aspects of the Seleucid empire: The Greek inscriptions from Failaka. Chiron. 1985. Vol. 15. Pp. 1–39.

37. Segre M. Iscrizioni di Licia. Clara Rhodos. 1938. Vol. IX. Pp. 181–208. (https://www.culture.gr/el/service/SitePages/view.aspx?iID=2157 accessed: 25.01.2019).

38. Sherwin-White S., Kuhrt A. From Samarkhand to Sardis: A New Approach to the Seleucid Empire. Berkeley – Los Angeles: University of California Press, 1993.

39. https://epigraphy.packhum.org/text/283175?hs=282-294 (accessed: 25.01.2019).

Система Orphus

Loading...
Up