Apotropaic Bes: Egyptian terracotta figurines depicting the god Bes from the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts

 
PIIS086919080017322-1-1
DOI10.31857/S086919080015280-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department of the Ancient Orient of the Pushkin State Museum of Fine Arts
Affiliation: Pushkin State Museum of Fine Arts
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Senior Research Fellow, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Oriental Studies Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: Associate Professor, Faculty of History, The Lomonosov Moscow State University
Affiliation: Moscow State Lomonosov University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
Edition
Pages243-256
Abstract

The article examines eight ancient Egyptian terracotta figurines of the Graeco-Roman Period, stored in the Pushkin State Museum of Fine Arts; three of them have not been published before. Five objects were acquired by V.S. Golenischev in Egypt, three come from other sources. The figurines are united by a common style – they were made in the form of the ancient Egyptian god Bes, standing in a tense pose with his hands on knees and, apparently, symbolizing a willingness to fight against malign forces. Most of the figurines belong to the Ptolemaic and Roman Periods, but one item should be dated earlier – to the 5th–4th centuries BC. God Bes was considered a protector in the most dangerous and critical life periods (childbirth, sleep, illness, death) and therefore gained wide popularity in Egypt. Probably, in relation to the family, Bes played the same role as the Lares in Ancient Rome, who protected the home, hearth and family. If the ancient Egyptian goddesses, for example, Isis and Taurt, contributed to female fertility and the birth of healthy offspring, then the function of Bes was broader – to guarantee effective protection of everything related to the female sphere (fertility, conception, pregnancy and childbirth). Bes is inextricably linked with the child god Horus / Harpocrates and guarded babies and children from numerous visible and invisible dangers – from evil spirits and diseases to snake and scorpion bites. Due to their apotropaic properties, Bes images become a popular symbol on various household items; in various forms, images of Bes adorned a special part of the house – the bedroom. Figurines of Bes prevail in the home context; however they are also found in burials, and associated with ability of Bes to guard the “sleep” of the deceased.

KeywordsGraeco-Roman Egypt, Egyptian terracotta figurines, god Bes, ancient Egyptian religion, “popular” religion, V.S. Golenischev, Pushkin State Museum of Fine Arts
AcknowledgmentThe article was prepared with the support of the grant no.19-18-00369 (“The Classical Orient: culture, worldview, the tradition of studying in Russia (based on materials from the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts and archival sources)”) of the Russian Science Foundation.
Received30.10.2021
Publication date12.05.2022
Number of characters29166
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В египетском собрании ГМИИ им. А.С. Пушкина имеется восемь терракотовых статуэток, объединенных общей семантикой и демонстрирующих апотропеические функции бога Бэса. Пять статуэток происходит из собрания В.С. Голенищева; две – из Музея-института классического Востока (МИКВ)1 и Музейного фонда, одна статуэтка в начале 2021 г. была передана в дар в ГМИИ частным лицом. 1. Материалы о МИКВ см.: [Томашевич, 2003, с. 150–164].
2 КАТАЛОГ ТЕРРАКОТОВЫХ СТАТУЭТОК
3 1. Статуэтка стоящего Бэса (илл. 1). Инв. № I, 1а 6465. Государственный музейный фонд (1928). Датировка: V–IV вв. до н.э. Сохранность: целый; небольшие сколы на правой руке и потертости на поверхности. Размеры: высота 8,5 см, ширина 2–3,9 см, толщина 1,3–2,5 см. Способ изготовления: оттиск в двусторонней форме; соединительные швы по бокам подрезаны и заглажены; оттиск лицевой стороны хорошего качества, с детализацией; задняя сторона простая, подрезана, заглажена и подлощена; низ статуэтки сформован на плоской поверхности. Материал: глина аллювиальная тонкая плотная светло-коричневая (7.5YR6/4), с небольшой примесью кварцевого песка, известняка и растительных частиц. Способ отделки внешней поверхности: заглаживание. Обжиг: неравномерный окислительный. Примечание: поверхность статуэтки неоднородного цвета, со следами копоти, вероятно, от некачественного обжига. Публикации: нет. Аналогии: Cf. [Török, 1995, pl. XVIII, no.10].
4 2. Статуэтка стоящего Бэса (илл. 2). Инв. № I, 1а 457. Из Музея-института классического Востока (1924). Датировка: Птолемеевский период. Сохранность: утрачена верхняя часть головного убора, сколы и потертости на поверхности. Размеры: высота 9,6 см, ширина 2,0–3,7 см, толщина 1,2–2,4 см. Способ изготовления: оттиск в двусторонней форме; соединительные швы по бокам подрезаны и тщательно заглажены; оттиск лицевой стороны слабо детализированный; задняя сторона простая, заглажена; на задней стороне технологическое отверстие диаметром 1,0–1,1 см; низ статуэтки подрезан. Материал: глина аллювиальная тонкая плотная коричневая (7.5YR4/3), со средним количеством белых частиц (измельченные речные раковины?), с небольшой примесью золотистой слюды и растительных частиц. Способ отделки внешней поверхности: заглаживание, коричневый ангоб (5YR4/4), местами потемневший до темно-коричневого (5YR3/1); на задней стороне ангоб сохранился плохо. Обжиг: неравномерный окислительный. Примечание: следы белой гипсоподобной субстанции на лицевой стороне и в боковых швах. Публикации: [Ходжаш, 2004, с. 99, кат. 68]. Аналогии: Cf. [Lexicon Iconographicum, 1986, Bes 19 l (Oxford, Ashmolean Mus. 1962. 235); Kaufmann, 1913, S. 71, Abb. 40; Dunand, 1990, p. 44; Martin, 1981, pl. 27, no.1331].
5 3. Статуэтка стоящего Бэса (илл. 3). Инв. № I, 1а 8034. Из собрания А. В. Кондратьева (2021). Датировка: Греко-римский период. Сохранность: небольшие сколы и потертости поверхности. Размеры: высота 6,6 см, ширина 1,3–2,5 см, толщина 0,4–1,5 см. Способ изготовления: оттиск в двусторонней форме; соединительные швы по бокам подрезаны и заглажены; оттиск лицевой стороны среднего качества; задняя сторона простая, подрезана и заглажена. Материал: глина аллювиальная средне-тонкая плотная, неравномерной окраски, в основном коричневая (2.5YR4/3, 5YR4/2), местами красная (10R5/6), со средним количеством кварцевого песка, слюды и коричневого шамота, с небольшой примесью растительных частиц, редкими включениями известняка Способ отделки внешней поверхности: без отделки. Обжиг: неравномерный окислительный. Публикации: нет Аналогии: Cf. [Bayer-Niemeier, 1988, Nr.438].

Number of purchasers: 0, views: 513

Readers community rating: votes 0

1. Anokhina E.A., Dyuzheva O.P., Tomashevich O.V. Egypt of IV–I millennium B.C. More than a guide book. Moscow: Pushkin State Museum of Fine Arts, 2017 (in Russian).

2. Berlev O. D., Hodjash S. I. Sculpture of ancient Egypt in the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Moscow: Vostochnaya literatura, 2004 (in Russian).

3. Vasilieva O. A., Malykh S. E. Ancient Egyptian Relief Ceramics of Greek-Roman Times from the Collection of Pushkin State Museum of Fine Arts. Vestnik drevnei istorii. 2016. 4. Pp. 981–1010 (in Russian).

4. Korostovtsev M.A. Ancient Egyptian finds in the USSR. Bulletin of the history of world culture. 1957. 2. Pp. 72–87.

5. Korostovtsev M.A. Religion of ancient Egypt. Moscow: Nauka, 1976 (in Russian).

6. Tomashevich O.V. Ancient Egyptian god Horus and Saint George. Lanterna nostra. For the anniversary of prof. I.L. Mayak. Saint Petersburg: Aleteya, 2014. Pp. 23–33 (in Russian).

7. Tomashevich O.V. Egyptologist Vladimir Vikentiev is the creator of a new type of museum. Monuments and people. Moscow: Vostochnaya literatura, 2003. Pp. 141–172 (in Russian).

8. Hodjash S.I. Images of the ancient Egyptian god Bes in the collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. The Catalogue. Moscow: Vostochnaia literatura, 2004 (in Russian).

9. Shaid J. Religion of the Romans. Moscow: Novoe izdatelstvo, 2006 (in Russian)].

10. Shtaerman E.M. The Lares. Myths of the Peoples of the World. Vol. 2. Moscow: Soviet encyclopedia, 1982. Pp. 38–39 (in Russian).

11. Abdelwahed Y.E.H. Houses in Graeco-Roman Egypt. Arenas for Ritual Activity. Oxford: Archaeopress Publishing Ltd., 2016.

12. Altenmüller H. Die Apotropaia und die Götter Mittelägyptens: eine typologische und religionsgeschichtliche Untersuchung der sogenannten „Zaubermesser“ des Mittleren Reichs. Diss. Teil I. München, 1965.

13. Ashton S.-A. Petrie’s Ptolemaic and Roman Memphis. London: Institute of archaeology, 2003.

14. Bailey D. Catalogue of the Terracottas in the British Museum. Vol. IV. Ptolemaic and Roman Terracottas from Egypt. London: British Museum Press, 2008.

15. Bayer-Niemeier E. Griechisch-römische Terrakotten. Liebighaus – Museum Alte Plastik. Bildwerke der Sammlung Kaufmann I. Frankfurt: Verl. Gutenberg, 1988.

16. Berlev O., Hodjash S. The Egyptian Reliefs and Stelae in the Pushkin Museum of Fine Arts, Moscow. Leningrad: Aurora Art Publishers, 1982.

17. Blackman A.M. Middle-Egyptian Stories. Bruxelles: Edition de la Fondation Egyptologique Reine Elisabeth, 1972.

18. Borriello M.R., Giove T. (eds.). The Egyptian Collection of the National Archaeological Museum of Naples. Napoli: Electa, 2000.

19. Brandl H., Bakr M.I., Kalloniatis F. (eds.). Egyptian Antiquities from the Eastern Nile Delta. Cairo, Berlin: MIN, 2014

20. Breccia E. Terrecotte figurate greche e greco-egizie del museo di Alessandria. (Monuments de l’Égypte gréco-romaine, II.2). Bergamo: Officine dell’Istituto italiano d’arti grafiche, 1934.

21. Dasen V. Dwarfs in ancient Egypt and Greece. Oxford: Clarendon Press, 1993.

22. Dunand Fr. Catalogue des terres сuites gréco-romaines d’Égypte. Paris: Réunion des musées nationaux, 1990.

23. Ewigleben C., Grumbkow J. von. Götter, Gräber und Grotesken. Tonfiguren aus dem Alltagsleben im römischen Ägypten. Hamburg: Museum für Kunst und Gewerbe, 1991.

24. Fischer J. Griechisch-Römische Terrakotten aus Ägypten. Die Sammlungen Sieglin und Schreiber. Dresden, Leipzig, Stuttgart, Tübingen. Tübingen: E. Wasmuth, 1994.

25. Fjeldhagen M. Catalogue Graeco-Roman Terracottasfrom Egypt. Ny Carlsberg Glyptotek. Copenhagen: Ny Carlsberg Glyptotek, 1995.

26. Frankfurter D. Religion in Roman Egypt. Assimilation and Resistance. Princeton: Princeton University Press, 1998.

27. Gardiner A.H. Late Egyptian Stories. Bruxelles: Edition de la Fondation Egyptologique Reine Elisabeth, 1932.

28. Götter und Pharaonen. Roemer- und Pelizaeus-Museum Hildesheim; 29. Mai – 16. September 1979. Mainz: Von Zabern, 1979.

29. Goyon J.-Cl. Textes mythologiques II. ‘Les révélations du mystère des Quatre Boules’. Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale. 1975. 75. Pp. 349–399.

30. Griesbach J. (Hrsg.). GRYPTISCH. Griechisch–Ägyptisch. Tonfiguren vom Nil. Würzburg: Museum der Universität Würzburg, 2013.

31. Kaufmann C.M. Ägyptische Terrakotten der griechisch-römischen und koptischen Epoche. Kairo: Diemer, Finck und Baylaender, 1913.

32. Kothay A., Liptay E. (eds.). Egyptian Artefacts of the Museum of Fine Arts Budapest. Budapest: Museum of Fine Arts Budapest, 2013.

33. Lauer J.-Ph., Picard Ch. Les statues ptolémaïques du Sarapeion de Memphis. Paris: Presses universitaires de France, 1955.

34. Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae. Vol. III. Zürich, München: Artemis Verlag, 1986.

35. Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae. Vol. IV. Zürich, München: Artemis Verlag, 1988.

36. Malaise M. Bes et la famille isiaque. Chronique d’Egypte. 2004. LXXIX. Pp. 266–292.

37. Malaise M. Bès et les croyances solaires. Israelit-Groll S. (ed.). Studies in Egyptology presented to Miriam Lichtheim. Vol. 2. Jerusalem: Magnes Press, Hebrew University, 1990. Pp. 680–729.

38. Manniche L. ‘Bes’ Rooms. Nyord R., Ryhold K. (eds.). Lotus and Laurel: Studies on Egyptian Language and Religion in Honour of Paul John Frandsen. (CNI Publications 39). Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2015. Pp. 209–232.

39. Martin G. T. The Sacred Animal Necropolis at North Saqqara. The Southern Dependencies of the Main Temple Complex. London: Egypt Exploration Society, 1981.

40. Meeks D. Le nom du dieu Bes et se simplifications mythologiques. Luft U. (ed.). Studia Aegyptiaca XIV. The Intellectual Heritage of Egypt. Studies Presented to László Kákosy on the Occasion of His 60th Birthday. Budapest: La chaire d’Egyptologie, 1992. Pp. 423–436.

41. Nachtergael G. Les terres cuites ‘du Fayum’ dans les maisons de l’Égypte romaine. Chronique d’Égypte. 60. 1985. Pp. 223–239.

42. Nile into Tiber. Egypt in the Roman World. Proceedings of the 3rd International Conference of Isis Studies, Faculty of Archaeology, Leiden University, May 11–14 2005. Bricault L., Versluys M.J., Meyboom P.G.P. (eds.). Leiden, Boston: Brill, 2007.

43. Pamminger P. Ägyptische Kleinkunst aus der Sammlung Gustav Memminger Gebundene Ausgabe – 1. Januar 1990. Wiesbaden: Partner Verlags GmbH, 1990.

44. Pelizaeus-Museum Hildesheim. Die Ägyptische Sammlung. Mainz am Rhein: Philipp von Zabern, 1993.

45. Petrie W.M.F. Kahun, Gurob and Hawara. London: K. Paul, Trench, Trübner, 1890.

46. Quibell J.E. The Ramesseum and The Tomb of Ptah-hetep. London: Bernard Quaritch, 1898.

47. Quibell J.E. Tomb of Yuaa and Thuiu. Le Caire: l’Institut français d’archéologie orientale, 1908.

48. Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft. Bd. VII. Halbband 14. Stuttgart: J.B. Metzler, 1912.

49. Roeder G. Ägyptische Bronzefiguren. Bd. 6.1. Mitteilungen aus der Ägyptischen Sammlung: Ägyptisches Museum und Papyrussammlung. Berlin: s.n., 1956.

50. Török L. Hellenistic and Roman Terracottas in Egypt. Roma: “L’Erma” di Bretschneider, 1995.

51. Vink F. Boundaries of Protection. Function and significance of the framing (lines) on Middle Kingdom apotropaia, in particular magic wands. Miniaci G., Grajetzki W. (eds.). The World of Middle Kingdom Egypt (2000–1550 BC): Contributions on archaeology, art, religion, and written sources. II. London : Golden House Publications, 2016. Pp. 257–284.

52. Volokhine Yu. Quelques aspects de Bès dans les temples égyptiens de l’époque Gréco-romaines. Bricault L., Versluys M. (eds.). Isis on the Nile. Egyptian Gods in Hellenistic and Roman Egypt. Proceedings of the 4th International Conference of Isis Studies, Liège, November 27–29, 2008. Leiden, Boston: Brill, 2010. Pp. 233–255.

53. Walker S., Higgs P. (eds.). Cleopatra of Egypt. From History to Myth. London: The British Museum Press, 2001.

54. Wb. I – Wörterbuch der ägyptischen Sprache. Hrsg. von Erman A., Grapow H. Bd. I. Berlin: Akademie Verlag, 1955.

55. Weber W. Die ägyptisch-griechischen Terrakotten. (Königliche Museen zu Berlin. Mitteilungen aus der ägyptischen Sammlung, II). Berlin: K. Curtius, 1914.

56. Wilkinson R.H. Symbol and Magic in Egyptian Art. London: Thames and Hudson, 1999.

(апотропей_илл.pdf, 3,084 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up