Disappointment in Slavery: Late Soviet Egyptology on the Ways of Neopositivism

 
PIIS086919080017251-3-1
DOI10.31857/S086919080017251-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor of the Department of World History of Omsk State University
Affiliation: Dostoevsky Omsk State University
Address: Russian Federation, Omsk
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages234-244
Abstract

The article is devoted to the changes in late Soviet Egyptology, which characterize new features in its development, manifested in the post-war period and developed to the maximum in the 1970s – 1980s. The author believes that the Soviet Egyptological school, which raised itself to the legacy of the school of B.A. Turaev, in fact it was created anew by V.V. Struve, while a feature of its development was the fact that both a formal leader (V.V. Struve himself) and an informal leader (Yu.Ya. Perepyolkin) existed in it. This determined the fact that the revision of views on ancient Egyptian society, which takes place in the late Soviet period, was somewhat different from how there was a change in views on the history of ancient Mesopotamia.Instead of a rather clearly defined conflict of generations in Soviet Assyriology, in Soviet Egyptology, on the contrary, there was a gradual, outwardly conflict-free change of landmarks. Despite the fact that there were attempts at a limited revision of Struve's concept from a general theoretical standpoint (I.A. Stuchevsky), nevertheless, the main line was to establish the cult of working with historical data, which ultimately led to a consistent tendency to abandon the use of modern terms to describe the social reality of ancient Egypt (O.D.Berlev, E.S.Bogoslovsky).From a theoretical point of view, the searches of Soviet Egyptologists were most similar to not fully reflected neopositivism, while further theoretical evolution was hampered by both external circumstances (in the form of Marxist-Leninist ideology) and the aforementioned orientation toward working with particular historical facts.

Keywordshistory of the ancient East, history of ancient Egypt, Soviet historiography, Egyptology in the USSR
AcknowledgmentThe research was carried out with the support of the RFBR grant (project No. 20-09-41014) "From the Holy Land to the Slave-Owning Formation: the History of the Ancient Near East in Russian Historical Scolarship of the 20th century."
Received30.10.2021
Publication date22.06.2022
Number of characters37893
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 У всех отраслей гуманитарного знания в России сложная судьба (в основном благодаря советскому опыту), но при этом у каждой она сложна по-своему. В случае с египтологией мы имеем дело с довольно интересным феноменом утверждаемой преемственности, призванным замаскировать как минимум один разрыв традиции и одно важное её смещение.
2 Дело в том, что современная российская египтология возводит себя к фигуре Б.А. Тураева (1868–1920), который являлся не только признанным историком и создателем первого настоящего учебника (курса лекций) по истории древнего Востока, но и создателем научной школы, которая в действительности стала исходной формой для научного сообщества египтологов в нашей стране. Несмотря на то что революционные события разметали представителей этой школы, многие из них продолжили заниматься научной деятельностью в СССР. В частности, В.В. Струве (1889–1965), ставший фактическим главой советских востоковедов в 1930-е гг.
3 Струве, хотя и делал некоторые критические замечания в адрес прошлого этапа науки, последовательно подчёркивал преемственность советской египтологии с российской и не скрывал, что относит себя к ученикам Тураева [Струве, 1938, с. 13]. И хотя первоначально эта позиция не всегда устраивала представителей партийной верхушки [Бухарин, Крих, 2020, с. 199–201], трактовка Струве в итоге совпала с общим поворотом историографии сталинского времени в сторону признания ценности национальной традиции: лучшие представители русской «буржуазной» науки назывались «прогрессивными», а преемственность с ними, тем самым, становилась дополнительным легитимирующим фактором для советской научной школы.
4 Все эти обстоятельства и способствовали маскировке того факта, что в ранний советский период произошёл не переход школы Тураева в новое качество, а принципиальное её переформатирование. Тематика, стиль письма, базовые идеи и терминологический аппарат, сам способ организации и взаимодействия советских египтологов начиная с 1930-х гг. не имели почти ничего общего с тем, как выглядела русская египтология в начале 1920-х гг., и эти перемены невозможно определить только как внутреннюю эволюцию – следовательно, речь может идти именно о разрыве традиции, который по ряду причин оказался на уровне риторики смягчён как раз теми, кто его в итоге осуществил.
5 Но помимо указанного разрыва в представлении советской египтологии о себе самой появилось также и одно специфическое смещение акцентов, связанное с особыми характеристиками советского пространства науки и выражающееся в том, что центральная в ней фигура для самих египтологов оказалась в итоге в роли неформального лидера, который не занимал значимых должностей в академических институциях и никогда не выступал организатором науки. Речь идёт, конечно, о Ю.Я. Перепёлкине (1903–1982), который хотя и явно не стремился к тому, чтобы выходить на авансцену отечественной науки, тем не менее оказался фактическим учителем и вдохновителем для нескольких крупных специалистов (М.А. Коростовцева, Е.С. Богословского), создал специальные исследования, которые считались образцовыми, и наконец, написал несколько обобщающих очерков древнеегипетской истории, которые сыграли роль университетских учебников, а также наметили ту общую канву, в которой работали (и работают) отечественные египтологи. Эти тексты, в отличие от подобных, созданных В.В. Струве или конкурировавшим со Струве В.И. Авдиевым (1898–1978), пережили свою эпоху и переиздавались в постсоветское время наряду с текстами Б.А. Тураева1. 1. А.О. Большаков считает, что можно говорить о трёх школах в отечественной египтологии: Тураева, Струве и Перепёлкина. Это вполне логичное деление, если, конечно, учитывать специфику научной школы в гуманитарных науках советского периода [Большаков, 2011, с. 5; Крих, 2019], но оно наталкивается на несколько сложностей при определении «школьной» принадлежности конкретных фигур: например, Коростовцев очень многому научился у Перепёлкина и одновременно стал учёным именно под опекой Струве.

Number of purchasers: 0, views: 573

Readers community rating: votes 0

1. Avdiev V.I. History of the Ancient Orient. Leningrad: OGIZ, Gosudarstvennoe izdatel'stvo politicheskoi literatury, 1948 (in Russian).

2. Berlev O.D. The Labor Population of Egypt in the Middle Kingdom. Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1972 (in Russian).

3. Berlev O.D. The Oldest Description of the Social Organization of Egypt. Problemy sotsial'nykh otnoshenii i form zavisimosti na drevnem Vostoke (=Problems of Social Relations and Forms of Dependence in the Ancient East). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1984. Pp. 26–34 (in Russian).

4. Berlev O.D. Egyptian Statistical Data Concerning the Importation of the People from Subjugated Lands. Gosudarstvo i sotsial'nye struktury na drevnem Vostoke (=State and Social Structures in the Ancient East). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1989. Pp. 86–108 (in Russian).

5. Bogoslovskaya I.V. Memories of the Widow of the Master. Bogoslovsky E.S. New Sources on the History of Egypt in the 15th –10th centuries BC. Saint Petersburg: Izdatel'stvo Rossiiskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gertsena, 2019. Pp. 229–237 (in Russian).

6. Bogoslovsky E.S. “Servants” of the Pharaohs, Gods and Individuals (to the social history of Egypt in the 16th–14th centuries BC). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1979 (1) (in Russian).

7. Bogoslovsky E.S. Property and Ex-officio Possessions in Ancient Egypt (bases on material from Dēr el-Medȋna). Journal of Ancient History. 1979 (2). No 1. Pp. 3–23 (in Russian).

8. Bogoslovsky E.S. State Regulation of the Social Structure in Ancient Egypt. Journal of Ancient History. 1981. No 1. Pp. 18–34 (in Russian).

9. Bogoslovsky E.S. How the Ancient Egyptian Economy Evolved Towards a Monetary System of Exchange. Journal of Ancient History. 1982. No 1. Pp. 18–34 (in Russian).

10. Bogoslovsky E.S. The Main Producers of Material and Spiritual Values in Egypt in the Second Half of the 2nd Millennium BC. Problemy sotsial'nykh otnoshenii i form zavisimosti na drevnem Vostoke (=Problems of Social Relations and Forms of Dependence in the Ancient East). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1984 (1). Pp. 52–80 (in Russian).

11. Bogoslovsky E.S. “Slaves” in Dēr el-Medȋna Texts. Problemy sotsial'nykh otnoshenii i form zavisimosti na drevnem Vostoke (=Problems of Social Relations and Forms of Dependence in the Ancient East). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1984 (2). Pp. 81–127 (in Russian).

12. Bogoslovsky E.S. The Factor of Statehood in the Structural Formation of Egyptian Society in the Second Half of the 2ns Millenium B.C. Gosudarstvo i sotsial'nye struktury na drevnem Vostoke (=State and Social Structures in the Ancient East). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1989. Pp. 109–127 (in Russian).

13. Bolshakov A.O. Leningrad Egyptological Circle: at the Origins of Soviet Egyptology. Cultural and Anthropological Studies. Vol. 2. Novosibirsk, 2011. Pp. 5–10 (in Russian).

14. Bukharin M.D., Krikh S.B. Historian of the Orient in an Era of Change: Works of V.V. Struve and the Session of the Department of Social Sciences of the Academy of Sciences of USSR in July 1936. Vostok (Oriens). 2020. No 6. Pp. 196–206 (in Russian). DOI: 10.31857/S086919080012653-5.

15. Vasiliev L.S., Stuchevsky I.A. Three Models of the Genesis and Evolution of Pre-Capitalist Societies. Questions of History. 1966. No 5. Pp. 77–90 (in Russian).

16. The World History.Vol. I. Ed. Yu.P. Frantsev. Moscow: Gospolitizdat, 1955 (in Russian).

17. Dandamayev M.A. Non-Slave Forms of Dependence in Ancient Hither Asia (to the formulation of the problem). Problemy sotsial'nykh otnoshenii i form zavisimosti na drevnem Vostoke (=Problems of Social Relations and Forms of Dependence in the Ancient East). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1984. Pp. 5–25 (in Russian).

18. Dandamayev M.A. State, Religion, and Economy in Ancient Hither Asia. Gosudarstvo i sotsial'nye struktury na drevnem Vostoke (=State and Social Structures in the Ancient East). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1989. Pp. 4–16 (in Russian).

19. Zel’in K.K. Principles of Morphological Classification of the Forms of Dependence. Journal of Ancient History. 1967. No 2. Pp. 7–31 (in Russian).

20. Ilin-Tomich A.A. Social Revolution in Egypt in the Works by Vasily Struve. Dmitry Pozharsky University Bulletin. Vol. 4. No 2. Pp. 35–46 (in Russian).

21. Historiography of the History of the Ancient East. Vol. 1. Ed. by V.I. Kuzishchin. Moscow: Vysshaia shkola, 2008 (in Russian).

22. History of the Ancient Orient. Ed. by V.I. Kuzishchin. Moscow: “Vysshaia shkola”, 1979 (in Russian).

23. Karpyuk S.G., Krikh S.B. Work on the “World History” Before World War II: Searching for a Management Model. Journal of Ancient History. 2018. Vol. 78. No 4. Pp. 1011–1031 (in Russian). DOI: 10.31857/S032103910002917-1.

24. Katznelson I.S. The Nature of Wars and Slavery in Egypt under the Conquering Pharaohs of the 17th–20th Dynasties. Journal of Ancient History. 1951. No 3. Pp. 40–54 (in Russian).

25. Krikh S.B. To Be a Marxist: The Cross of the Soviet Historian. The World of the Historian. Historiographic Almanac. Vol. 8. Omsk: Izdatel’stvo OmGU, 2013 (1). Pp. 54–78 (in Russian).

26. Krikh S.B. The Image of Antiquity in the Soviet Historiography. Moscow: KRASAND, 2013 (2) (in Russian).

27. Krikh S.B. I.M. Diakonoff vs V.V. Struve: Polemics in the Fields of Sumer. Journal of Ancient History. 2016. Vol. 76. No 4. Pp. 1011–1029 (in Russian).

28. Krikh S.B. Scholar and His School? Ancient History in USSR: Nikolay Nikolsky Case. November Meetings – XIII. Minsk, 2019. Pp. 173–176 (in Russian).

29. Nikiforov V.N. The Orient and World History. Moscow: Nauka, 1975 (in Russian).

30. Orekhov R.A. “Letters from an Old Candy Bowl” (based on archival materials by T.N. Savelieva). Vostok (Oriens). 2021. No 3. Pp. 231–248 (in Russian). DOI: 10.31857/S086919080015031-1.

31. Perepelkin Yu.Ya. The Economy of the Old Egyptian Nobles. Moscow: Nauka, 1988 (in Russian).

32. Perepelkin Yu.Ya. History of the Ancient Egypt. Saint Petersburg: «Letnii sad» – Zhurnal «Neva», 2000 (in Russian).

33. The Admonitions of Ipuwer. Leiden papyrus number 344. Moscow; Leningrad: Sotsekgiz, 1935 (in Russian).

34. Struve V.V. Studies of the History of the Ancient East in the USSR in 1917–1937. Journal of Ancient History. 1938. No 1(2). Pp. 13–22 (in Russian).

35. Struve V.V. Review of M.A. Korostovtsev “Slavery in Ancient Egypt in the Epoch of the XVIII Dynasty (January 18, 1940). Russian Section of the Scientific Historical Archive of the St. Petersburg Institute of History of the Russian Academy of Sciences (RS NIA SPbII RAS), f. 274b inv. 1, case 1. Pp. 180–184. (in Russian).

36. Struve V.V. History of the Ancient Orient. Leningrad: GOSPOLITIZDAT, 1941 (in Russian).

37. Struve V.V. Social System of Hellenistic Egypt. Questions of History. 1962. No 2. Pp. 67–95 (in Russian).

38. Stuchevsky I.A. Temple Form of the Royal Economy of Ancient Egypt. Moscow: Izdatel'stvo vostochnoi literatury, 1962 (in Russian).

39. Stuchevsky I.A. Colonial Policy of Egypt in the Epoch of the XVIII dynasty (Essay in Popular Science). Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1967 (in Russian).

40. Stuchevsky I.A. Farmers of the State Economy of Ancient Egypt of the Ramessid Era. Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1982 (in Russian).

41. Stuchevsky I.A. Ramses II and Herihor. From the History of Ancient Egypt during the Ramessid Era. Moscow: Izdatel'stvo «Nauka», Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury, 1984 (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up