About One Detail of the Funeral Rite of Ancient Qabala

 
PIIS086919080016928-7-1
DOI10.31857/S086919080016928-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading researcher of the Department of “Antique Archaeology of Azerbaijan”, Institute of Archaeology and Ethnography, Azerbaijan National Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Archaeology and Ethnography, Azerbaijan National Academy of Sciences
Address: Baku, Azerbaijan
Occupation: Leading researcher of the Department of “Antique Archaeology of Azerbaijan”, Institute of Archaeology and Ethnography, Azerbaijan National Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Archaeology and Ethnography, Azerbaijan National Academy of Sciences
Address: Baku, Azerbaijan
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 5
Pages49-58
Abstract

This article is devoted to the consideration and interpretation of a peculiar detail of the funeral rite observed at the cemeteries of ancient period in the historical region of Qabala - the capital of Caucasian Albania. Attention is focused on ceramic vessels with intentionally made holes, which were revealed in the burials among the grave goods. The vessels with holes were found in the ground burials of Uzuntala and Gushlar cemeteries of the 1st century BCE – 1st century CE, along with skeletons in a contracted position on their sides; as well as in the catacomb burial of Salbir, dating to the I-III centuries CE. In burials nos. 3–7 of Uzuntala, vessels of this type had holes in the center of their bases, and were placed upside down in the grave. In the catacomb burial of Salbir, 1st – 3rd centuries CE, two vases of the same type had large holes on the side of the body. The specific detail of the funeral rite, which is of a particular nature, has been episodically traced in the territory of Azerbaijan since the Bronze Age and continued to exist until the Late Antique period. It allows us to talk of the existence of a ritual that was carried out during the funeral ceremony and reflected some religious ideas associated with the funeral ideology. The authors of the paper suppose that these vessels should, according to prevailing beliefs, symbolize the “exodus of the soul” of the deceased and have no connection with the custom of damage to the inventory.

KeywordsCaucasian Albania, Qabala, burial rite, vessels with hole
Received24.09.2021
Publication date29.10.2021
Number of characters20872
Cite  
1 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Как известно, столицей Кавказской Албании до раннего средневековья (до второй пол. V в. н.э.) являлся город Кабала, который Плиний Старший называет «praevalent oppida Alabaniae Cabalaca» – «первенствующий (главный) город Албании Кабалака» [Plin., Nat. Hist., VI, 29]. Остатки античного городища Кабалы расположены вблизи современного села Чухур Кабала (азерб. Çuxur Qəbələ), где с 1967 г. ведутся стационарные археологические исследования [Бабаев, 1990, с. 19], особенно активизировавшиеся с 2006 г. [Babayev, 2012, p. 81–102].
2 В результате многолетних археологических исследований, проводимых на территории античного городища Кабалы и в его исторической округе, было исследовано несколько могильников с разнотипными захоронениями (рис. 1). Здесь были выявлены грунтовые, кувшинные, ванночные и катакомбные погребения, датируемые последними веками до н.э. – первыми веками н.э. Такое многообразие погребальных сооружений, очевидно, объясняется, с одной стороны, различиями в религиозно-идеологических представлениях (погребальной идеологии) населения этой зоны, с другой, его этническим разнообразием. При этом необходимо учитывать и иные факторы, а именно: половозрастной, социально-статусный и др.
3 Несмотря на различия в такой ведущей черте погребальной обрядности, как погребальная конструкция, для различных типов захоронений характерны и объединяющие их общие черты обряда. К таковым, в частности, можно отнести положение умершего скорченно на правом или левом боку, сходство в погребальном инвентаре, использование в похоронном ритуале огня, заклание жертвенного животного, совершение поминальной тризны, обозначающие общие близкие, общие религиозные верования, связанные с похоронно-погребальными обычаями. Вместе с тем в отдельных захоронениях наблюдаются своеобразные детали погребальной обрядности, которые не получили повсеместного распространения, но отражают определенные религиозные представления, которые не всегда удается установить. Одной из таких редко встречающихся деталей погребального обряда является положение в могилу вместе с другим инвентарем керамических сосудов с преднамеренно пробитыми отверстиями, которые делались на корпусе или дне сосуда.
4 Указанный обычай устройства в сосуде сквозного отверстия был прослежен, в частности, в нескольких погребениях могильника Узунтала, расположенного близ с. Солтаннуха, в 3,5 км. к СВ от античного городища Кабалы. Отметим, что Узунтала (в пер. с азерб. – «Длинная поляна») – низменная удлиненная местность, охватывающая значительную территорию и ограниченная с востока и запада лощинами и оросительными каналами. Еще в 1980-х гг. на этой территории проводились археологические раскопки, в результате которых были найдены база колон и кровельная черепица античного периода, а также расчищено одно грунтовое погребение [Qədirov, 1981, с. 15–34]. После долгого перерыва на могильнике в 2009 г. вновь были проведены раскопки, в ходе которых было расчищено два погребения [Искендеров, 2010, с. 41–46]. Кроме этого, тогда же при проведении оросительного канала здесь был найден бронзовый шлем, очевидно, происходящий из разрушенной могилы, что вызвало интерес к проведению дальнейших исследований на могильнике. Заметим, что аналогичный шлем был найден в 1965 г. в районе г. Ахсу [Османов, 1972, с. 71–75; 1982, с. 139, табл. VI; Osmanov, 2006, s. 8].

Number of purchasers: 2, views: 580

Readers community rating: votes 0

1. Aliev K.G. Caucasian Albania. (I cent. BCE – I cent. CE) Baku: Elm, 1974 (in Russian).

2. Babayev I.A. Cities of Caucasian Albania in 4th Cent. BCE –3rd Cent. CE. Baku: Elm, 1990 (in Russian).

3. Bakushev M.A. Rite of Inventory Spoilage in Burial Grounds of Daghestan of the Albanian-Sarmatian period. Bulletin of the Institute of History, Archeology and Ethnography. No. 3. 2005. Pp. 42–50 (in Russian).

4. Bakushev M.A. Funeral Rite of the Population of Daghestan of the Albanian-Sarmatian time (4th Cent. BCE – 3rd Cent. CE.). Rostov-on Don: Rostizdat, 2008 (in Russian).

5. Gadjiev M.S. Burial Monuments of Southern Daghestan of the Late Albanian and Early Medieval Times (1st-7th Centuries). Rites and Cults of the Ancient and Medieval Population of Daghestan. Makhachkala: Daghestan branch of the Academy of sciences of the USSR, 1986. Pp. 71–89 (in Russian).

6. Ibragimli B. On the Burial Grounds of Nakhchivan of the Late Bronze and Early Iron Ages. Azerbaijan Archaeology. No. 1. 2015, Pp. 47–60 (in Russian).

7. Iskenderov E.A. Antique Burials in the Village Tola, Near the Settlement of Cabala. Azerbaijan Archaeology and Ethnography. No. 2. 2010. Pp. 41–46 (in Russian).

8. Kaziev S.M. Archaeological Excavations in Mingechevir. Material Culture of Azerbaijan. Vol. I. Baku: Academy of sciences of Az.SSR, 1949. Pp. 9–49 (in Russian).

9. Krupnov E.I. New Monument of Ancient Cultures of Daghestan. Materials and Studies on Archeology of the USSR. No. 23. 1951. Pp. 208–225 (In Russian).

10. Kudriavtsev A.A., Gadjiev M.S. Burial Monuments of Derbent during Late Albanian Time (On the basis of the XIV excavation). Mountains and plains of Daghestan in Antiquity and the Middle Ages. Makhachkala: Daghestan branch of the Academy of sciences of the USSR, 1991. Pp. 87–115 (in Russian).

11. Osmanov F.L. A Bronze Helmet Found in the Akhsu Region of the Azerbaijan SSR. Reports of the Academy of Sciences of Azeraijan SSR. XXXVIII.1. 1972. Pp. 71–75 (in Russian).

12. Osmanov F.L. Material Culture of Caucasian Albania (4th cent. BCE – 3rd cent. C.E.) Baku: Elm, 1982 (in Azerbaijani).

13. Khalilov J.A. Material Culture of Caucasian Albania. 4th cent. BCE – 3rd cent. C.E. Baku: Elm, 1985 (in Russian).

14. Babayev I.A. The Archaeological Excavation Report of the Ancient Site, Gabala, 2006. Reports of the Gabala Archaeological Expedition (2005–2010). Baku: CBS, 2012. Pp. 81–102.

15. Eminli J., Iskandarov E. Report on the Archaeological İnvestigations in the 5th Excavation Area of the Selbir Site and in the Village of Soltannukha, Gabala in 2014. The Gabala Archaeological Expedition: Reports, Findings 2014. Baku: CBS, 2016. Рр. 102–127.

16. Eminli J., Iskandarov E. Report on the Archaeological İnvestigations in Gabala in 2016 (the 3rd Excavation Area of the Selbir Site, Investigation of the Ancient Burials in the Village of Gushlar). The Gabala Archaeological Expedition: Reports, Findings 2015–2016. Baku: CBS, 2017. Рр. 156–171.

17. Hüseynov M.M. Goranboy Muncuqlutəpə nekropolu. Azərbaycan Arxeologiyası və Etnoqrafiyası. 2009. № 1. S. 4–20 [Huseinov M.M. Goranboy Munjuglutapa Necropolis. Archaeology and Ethnography of Azerbaijan. 1. 2009. Pp. 4-20 (in Azerbaijani)].

18. Muxtarov N.M. Şəki Arxeologiya-folklor qrupu və Şəki-Qax-Oğuz arxeoloji ekspedisiyasının 2014-ci ildə gördüyü işlərin Hesabatı. AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun Elmi arxivi. Hesabat 809 [Mukhtarov N.M. Report on the Work of the Sheki Archaeological and Folklore Group and the Sheki-Gakh-Oguz Archaeological Expedition in 2014. Scientific Archive of the Institute of Archeology and Ethnography, Azerbaijan National Academy of Sciences. Report 809 (in Azerbaijani)].

19. Osmanov F. Ağsu ərazisində arxeoloji tədqiqatlar. Bakı: Adiloğlu nəşriyyatı, 2006 [Osmanov Fazil. Archaeological Research on the Territory of Agsu. Baku: Adiloglu, 2006 (in Azerbaijani)].

20. Qədirov F.V. Qəbələ (Səlbir) və onun ətrafında aparılan çöl-tədqiqat işlərinin elmi hesabatı (1981-ci il). AMEA Arxeologiya və Etnoqrafiya İnstitutunun Elmi arxivi. Hesabat 249 [Gadirov F.V. Scientific Report on Field Research Carried Out in Qabala (Salbir) and Its Surroundings (in 1981). Scientific Archive of the Institute of Archeology and Ethnography, Azerbaijan National Academy of Sciences. Report 249 (in Azerbaijani)].

21. Yi Seonbok, Kim Jongil, Kwon Ohyoung, Seong Jeongyong. Brief report on the archaeological investigations at the Selbir site, Gabala in 2013. The Gabala Archaeological Expedition: Reports, Findings 2013. Baku: CBS, 2015. Рр. 59–73.

Система Orphus

Loading...
Up