Chinese empire or a prototype of responsible global power: discussions on the Great Qing in China and the West

 
PIIS086919080014533-3-1
DOI10.31857/S086919080014533-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Post graduate
Affiliation: Institute of Far Eastern Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages185-194
Abstract

In the light of China’s rise, it is of great interest to consider the views that are widespread in the PRC on the nature of Chinese state and the proper mode of international relations. Considering that Chinese leadership has proclaimed the goal of "rejuvenation" of the Chinese nation, modern assessments of China's historical past allow us to take a fresh look at the prospects for China's internal development as well as Chinese foreign policy in Asia. In this regard the era of the Qing Dynasty is of particular interest. During that period Chinese territory expanded  approximately to its modern borders, and the relations with the neighbors underwent a transition from the tributary system to the modern Westphalian type of international relations.

There exist various interpretations of Chinese foreign policy’s traditions. Those interpretations are largely determined by the attitude to China's current behavior at the international stage. While the Chinese rulers have adopted the concept of traditional Chinese world order that is of Western origin, many Western researchers nowadays question this concept and tend to describe pre-revolutionary China as one of many expansionist empires in Eurasia. That point of view is subject to sharp criticism from Chinese authors. The portrayal of Qing China as one of the empires can entail serious consequences for international relations as well as the territorial integrity of the PRC.

In order to achieve their goals in domestic and foreign policy, Chinese leaders strive to build a historical narrative in such a way that it combines the elements of various historical periods which are most profitable in the current circumstances, including the history of Silk Road.

KeywordsQing, empire, tributary system, Inner Asia, international order, multiethnic state.
Received28.07.2021
Publication date24.08.2021
Number of characters21577
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 С приходом в конце 2012 г. к власти пятого поколения китайских руководителей во главе с Си Цзиньпином власти КНР выдвинули ряд политических инициатив, которые свидетельствуют о постепенном переходе Китая к новой модели отношений с другими странами. Масштабная стратегия по укреплению роли Китая в мировой экономике, обозначенная девизом «выход вовне», направлена на превращение Китая к 2049 г. в богатое, сильное, модернизированное государство [Ломанов, 2018, с. 8–14]. При этом во внешней политике важное место в обозримой перспективе отведено реализации инициативы «Один пояс, один путь» [Си, 2017 (1)], которая предполагает наращивание всеобъемлющего сотрудничества с соседними странами.
2 В статье приведен краткий обзор того, как современное развитие внешней и внутренней политики КНР отражается в интерпретациях истории императорского Китая и какие существуют подходы к пониманию китайской истории в Новое время.
3 УСИЛЕНИЕ КНР В ХХI ВЕКЕ И ИСТОРИЧЕСКИЕ ПАРАЛЛЕЛИ
4 Как отметил Дж. Эгнью [Agnew, 2010], в научных и околонаучных дискуссиях выделяются два основных подхода к рассмотрению вопроса усиления Китая. В рамках первого подхода Китай рассматривается в качестве очередной державы, которая поднимается на вершину глобальной иерархии, и настроена на открытый конфликт с действующим мировым лидером, то есть с США. Такой сценарий развития событий обычно именуется «ловушкой Фукидида». Второй подход направлен на восприятие Китая как совершенно иного явления в мировой политике, которое связано с его культурным и историческим своеобразием.
5 Заявленная Си Цзиньпином цель «великого возрождения китайской нации» также побуждает внимательнее изучить исторические принципы внешней политики Китая в период его расцвета. Главный редактор авторитетного научного журнала Journal of Contemporary China Чжао Суйшэн [Zhao, 2015] объясняет важность изучения того, как в современном Китае интерпретируют историческое прошлое, тем, что в продолжающийся рост благосостояния и мощи страны в КНР традиционно описывается как «возрождение» [Си, 2017 (2), c. 31–35]. Политику Китая можно в определенной степени прогнозировать, исходя из китайского понимания собственного исторического прошлого, многие элементы которого КНР намерена возрождать.
6 На протяжении десятков лет в западной исследовательской литературе отношения императорского Китая с другими государствами описывались в рамках модели, получившей название «данническая система» [Fairbank, 1968]. Согласно данной концепции, китайский император в силу своей принадлежности к цивилизации и наличия особенных моральных качеств получал мандат Неба на управление всей Поднебесной. Сопредельные страны и народы, в рамках этой концепции, приобщались к цивилизации и являлись ко двору Сына Неба с «данью», становились его подданными и получали мандаты на правление. «Непокорных» варваров, которые не желали приобщаться к цивилизации, китайский император мог подчинить силой и таким образом «привести мир в гармоничный порядок».

Number of purchasers: 4, views: 581

Readers community rating: votes 0

1. Kuznetsov V.S. Qing empire at the borders of Central Asia (second half of the 18th – first half of the 19th century). Novosibirsk: Nauka, 1983 (in Russian).

2. Lomanov A.V. Foreign policy issues at the 19th CCP National Congress. Resolutions of the 19th CCP National Congress and the prospects for Chinese-Russian relations. Ed. A.O. Vinogradov. Moscow: IFES RAS, 2018 (in Russian).

3. Wang Qing. The Two Patterns of China’s Traditional Foreign Relations – Interest Perception and System Structure Analysis. Ph.D thesis. Tsinghua University. 2007 (in Chinese).

4. Crossley P. I do not belong to “New Qing School”. Penpai xinwen (The Paper) (in Chinese). https://www.thepaper.cn/newsDetail_forward_2705137 (accessed: 23.10.2018).

5. Li Zhiting. “New Qing history”: new example of the “new imperialism school” (in Chinese). http://www.cssn.cn/zx/201504/t20150420_1592588_7.shtml (accessed: 22.10.2019).

6. Xi Jinping presented the key speech at the “One belt, one road” forum. Xinhua. (in Chinese). http://news.xinhuanet.com/politics/2017-05/14/c_1120969677.htm (accessed: 14.12.2017). (2017 (1)).

7. Complete the construction of a middle-class society. On the great victory of socialism with Chinese characteristics in the new era. 100 questions to study the great report at the 19th CCP National congress. Beijing: Xuexi chubanshe, 2017 (in Chinese). 2017 (2).

8. Cai Weijie. Beyond the discussions: what is new at the “New Qing School”? The Paper (in Chinese). https://www.thepaper.cn/news Detail_forward _1587104 (accessed: 19.01.2020).

9. Cui Zhihai. A review of 70 years research of the Qing’s political history (in Chinese). http://www.cssn.cn/zx/202005/t20200505_5121668.shtml (accessed: 01.06.2020).

10. Agnew J. Emerging China and Critical Geopolitics: Between World Politics and Chinese Particularity. Eurasian Geography and Economics. 2010. 51:5. Pp. 569–582.

11. Chiang Kai-shek. China’s Destiny and Chinese Economic Theory. New York: Roy Publishers, 1947.

12. Crossley P.K. A Translucent Mirror: History and Identity in Qing Imperial Ideology. Berkeley: University of California Press, 1999.

13. Darwin J. After Tamerlane: The Rise and Fall of Global Empires, 1400-2000. London: Penguin Books, 2008.

14. Di Cosmo N. New Directions in Inner Asia History: A Review Article. Journal of the Economic and Social History of the Orient. 1999. Vol. 42(2). Pp. 243–263.

15. Fairbank J.K. The Chinese World Order: Traditional China’s Foreign Relations. Second edition. Cambridge: Harvard University Press, 1968.

16. Hompot S. A Discourse Analysis of Recent Mainland Chinese Historiography on the Sinocentric Tributary System of the Ming and Qing Dynasties (1368–1912). Vienna Journal of East Asian Studies. 2020. 12. Pp. 149–176.

17. Kang D.C. Hierarchy and Legitimacy in International Systems: The Tribute System in Early Modern East Asia. Security Studies. 2010. Volume 19. Pp. 591–622.

18. Millward J. M. Beyond the Pass: Economy, Ethnicity, and Empire in Qing Central Asia, 1759-1864. Stanford: Stanford University Press, 1998.

19. Perdue P.C. China Marches West: The Qing Conquest of Central Eurasia. Harvard: Belknap Press, 2005.

20. Perdue P. C. The Tenacious Tributary System. Journal of Contemporary China. 2015. Vol. 24 (96). Pp. 1002–1014.

21. Rawski E.S. The Last Emperors: A Social History of Qing Imperial Institutions. Berkley: University of California, 1998.

22. Waley-Cohen J. The New Qing History. Radical History Review. 2004. Issue 88. Pp. 193–206.

23. Zhao Suisheng. Rethinking the Chinese World Order: the imperial cycle and the rise of China. Journal of Contemporary China. 2015. 24:96. Pp. 962–974.

24. Zhao Tingyang. Can this ancient Chinese philosophy save us from global chaos? https://www.washingtonpost.com/news/theworldpost/ wp/2018/02/07/tianxia/?utm_term=.7c1270021a7b (accessed: 04.03.2018).

Система Orphus

Loading...
Up