“Кazakh people should bow low to her”: Irina Viktorovna Erofeeva (1953 – 2020)

 
PIIS086919080014031-1-1
DOI10.31857/S086919080014031-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of the Department
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, ul. Rozhdestvenka, 12
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages231-241
Abstract

Irina Erofeeva won a universal recognition as the best expert in the political history of Kazakhstan of late 15th – early 19th centuries. The President of Kazakhstan responded to her death with a telegram of condolences. Kazakh journalists called her a female batyr, whom Kazakhs should bow deeply to. Her own books and her perfectly adjusted, commented and supplied with notes and indexes publications of sources on the history of Kazakhs, appeared to become in a great demand at the time when the former Soviet Kazakhstan has been transforming itself into an independent state. What is most impressive, in none of her oeuvres did she deviate from the principle of verifying her conclusions with a critically tested empirical evidence.

In the focus of her interest were also the history of Russians and Germans in Kazakhstan and the monuments of Buddhism dating back to the Dzungarian expansion in the Kazakh steppe. She became one of the initiators of a comprehensive study on the remnants of the Buddhist monastery Ablai-Hit and one of the authors for a corresponding collective monograph. Yet, the masterpiece of her scholarly career is two-volume edition of the letters of the Kazakh ruling elite in the period from year 1675 to year 1821. She came up with the very idea of a unique collection that absorbed 811 messages, of which four-fifths were never published; wrote biographies of the authors of the letters and several research articles for the supplement; prepared the introduction and comments; edited 1,800 pages, and, found generous sponsors and sophisticated publishers.

KeywordsIrina V.Erofeeva, her works in the Kazakhstan political history, her publications of historical sources, reasons for her recognition.
Received26.02.2021
Publication date24.08.2021
Number of characters19337
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной

Table of contents

1 21 ноября 2020 года в Алматы на 68-м году жизни умерла Ирина Викторовна Ерофеева.
2 По чисто формальным показателям она не обладала на момент смерти высоким статусом: ничем не заведовала, никем не руководила, не была академиком, даже доктором – всего лишь кандидатом исторических наук на пенсии. Разве что удостоилась после выхода в свет ее главного труда, о котором речь ниже, звания почетного доктора Международного казахско-турецкого университета им. Ходжа Ахмета Яссави в г. Туркестане… Тем не менее смерть ее получила широкий резонанс. Внимание публики не могли не привлечь громкие заголовки статей, опубликованных вскоре после ее кончины: «“Батыр Ирина”: историк великой Степи» (информационно-аналитический портал Orda_Kz, 24 сентября); «Она не склоняла голову даже перед высокими чиновниками» (газета Экспресс-К, 3 декабря); «Казахский народ должен ей низко поклониться!» (Казахстанское информационное агентство Newtimes.kz, 6 декабря). Совсем необычной была реакция власти на смерть «всего лишь» кандидата наук. Президент Республики Казахстан (РК) Касым-Жомарт Токаев прислал телеграмму соболезнования, зачитанную на онлайн панихиде по Ирине: «Я искренне разделяю с вами горечь и боль невосполнимой утраты – кончины И.В. Ерофеевой. Она была высоким профессионалом истории казахской государственности. Она целиком посвятила себя работе. Была патриотом своего народа. Ее научные труды по праву занимают особое место в нашей науке» [Онлайн-панихида, 2020].
3 Эти посмертные слова в адрес друга, при воспоминании о котором щемит сердце, справедливы, но не полны, как не будет полным и то, что я попытаюсь сказать здесь об Ирине. Ибо знания о ее жизни до нашего знакомства в 1992 г. у меня недостаточны для того, чтобы показать эту жизнь во всех ее деталях. В Казахстане друзья Ирины готовят библиографию ее трудов; надеюсь, что она будет включать и научную биографию. А я в этом тексте попробую представить, хотя бы эскизно, не одного ученого, но и человека.
4

I

5 Ирина родилась в Усть-Каменогорске, столице Восточно-Казахстанской области (ВКО) – центре края, славящегося богатыми месторождениями полиметаллических руд, за что известный геолог В.К. Котульский выделил его в отдельную геологическую область – Рудный Алтай [Лузгин, 2017]. Ее предки по отцу происходили из старообрядцев, бежавших из Руси на входившие в состав Речи Посполитой земли по р. Сож и ее протоке – «ветке». В 1760 г. пришла российская воинская команда для «выгонки» «веткинцев» назад в Россию. Одну их часть выселили на земли к югу от Байкала, где их со временем стали называть «семейскими», другую – на Рудный Алтай, там за ними закрепилось название «поляки» [Болонев, 1985, с. 30; Казанцева, Мурашова, 2007]. Среди поселений «поляков» было и село Ерофеевка в долине р. Малой Ульбы. Очень возможно, что названо оно было по имени первопоселенца из рода, к которому причислял себя отец Ирины. В XXI век оно вошло как леспромхозовский поселок; но после того, как Комитет лесного хозяйства РК на порядок сократил объем вырубки в ВКО, Ерофеевка умерла [Вологодская, 2011]1. 1. На 30 июня 2012 г. оставалось несколько домов, выглядящих нежилыми. См.: [Ерофеевка, 2012].

Number of purchasers: 0, views: 756

Readers community rating: votes 0

1. Andreev N.G. The Description of the Kyrghyz-Kaisak Middle Horde. Comp., comment. and transcribed from the 18th century cursive by I.V. Еrofeeva. Almaty: Gylym, 1998 (in Russian).

2. The Anyrakai Triangle: A History-cum-geography Area and a Chronicle of the Great Battle. Ed. by I.V. Erofeeva. Almaty: Daik-Press, 2008 (in Russian).

3. Archaeology of Semirechie, 1857–1912. Comp. by I.M. Samigulin, ed. by B.T. Zhanaev. Astana: LEM, 2011 (in Russian).

4. Baipakov K.M., Erofeeva I.V., Kazizov E.S., Yampol’skaya I.V. Buddhist Monastery Ablai-khit. Almaty: Arkheologicheskaya ekspertiza, 2019 (in Russian).

5. Bolonev F.F. Semeiskie. Historical and Ethnographic Essays. Ulan-Ude: Buryat publishing house, 1985 (in Russian).

6. The Nomads’ Contribution to the Development of World Civilization. Ed. by I.V. Erofeeva, A.M. Khazanov, L.E. Massanova. Almaty: Daik-Press, 2008 (in Russian).

7. Vologodskaya G. Settlements coming to be vacant before our eyes. Caravan, 09.12.2011 (in Russian).

8. Decembrists. A Biographical Dictionary. Prep. by S.V. Mironenko, ed. by acad. M.V. Nechkina. Moscow: Nauka, 1988 (in Russian).

9. Erofeev V.S., Tsekhanovskii Yu.G. Paragenetic Associations of Continental Sediments (Family of Humid Parageneses). Proceedings of the Geological Institute. Vol. 363. Moscow: Nauka, 1982 (in Russian).

10. Erofeev V.S., Tsekhanovskii Yu.G. Paragenetic Associations of Continental Sediments (Family of Arid Parageneses. Evolutionary Periodicity). Proceedings of the Geological Institute. Vol. 373. Moscow: Nauka, 1983 (in Russian).

11. Erofeeva I.V. Kazakhstan in the Second Half of the 18th – First Quarter of the 19thCentury in the Works and Notes of Russian Travelers and Scholars: Dissertation for the Candidate Degree in History. Alma-Ata, 1979 (in Russian).

12. Erofeeva I. Nurbulat Edigeevich Massanov as a scholar and individual. Acta Evrasica. 2007(1). No. 4 (38). Pp. 45–57 (in Russian).

13. Erofeeva I. The Migration of the Slavic population from Kazakhstqan: A Regional perspective (Case studies of the regions of Northern and Eastern Kazakhstan). On the Move: Voluntarily and Involuntarily. Post-Soviet Migrations in Eurasia. Ed. by A. Vyatkin, N. Kosmarskaya, S. Panarin. Moscow: Natalis Press, 1999(1). Pp. 154–179 (in Russian).

14. Yerofeyeva I. The Slavic population of Eastern Kazakhstan in the 18th–20th centuries: Migration, stages in sociocultural evolution, issues of repatriation. Ethnic Nationalism and Construction of a Nation-state. Ed. by Yu.G. Aleksandrov. Moscow: Institute of Oriental Studies of the RAS – Natalis-Press, 2001(1). Pp. 321–372 (in Russian).

15. Erofeeva I. Khan Abulkhair: Commander, Ruler and Politician. Almaty: Sanat, 1999(2) (in Russian).

16. Erofeeva I.V. The Kazakh khanate and power in a traditional society. Massanov N.E., Abylkhozhin Zh.B., Erofeeva I.V., Alekseenko A.N., Baratova G.S. History of Kazakhstan. Peoples and Cultures. Almaty: Daik-Press, 2000(1). Pp. 113–207 (in Russian).

17. Erofeeva I.V. Migrations into and within Kazakhstan in the pre-revolutionary period. Massanov N.E., Abylkhozhin Zh.B., Erofeeva I.V., Alekseenko A.N., Baratova G.S. History of Kazakhstan. Peoples and Cultures. Almaty: Daik-Press, 2000(2). Pp. 230–256 (in Russian).

18. Erofeeva I. Symbols of the Kazakh State. Late Middle Ages and Early Modern Times. Almaty: Arkaim, 2001(2) (in Russian).

19. Erofeeva I.V. Genealogies of Kazakh Khans and Kozha of the 18th–19th Centuries (History, Historiography, Sources). Almaty: Print-S, 2003 (in Russian).

20. Erofeeva I.V. Events and people of the Kazakh steppe in the late Middle Ages and Modern Times as an object of historical remistification. N.E. Massanov, Zh.B. Abylkhozhin, I.V. Erofeeva. Historiography in Present-day Kazakhstan: Myth-making Versus Scientific Knowledge. Ed. by R. Krumm. Almaty: Daik-Press, 2007. Pp. 132–224 (in Russian).

21. Irina Viktorovna Erofeeva. Enzyklopädie der Russlanddeutschen (in Russian). https://enc.rusdeutsch. ru/articles/6012 (accessed: 21.01.2021).

22. Erofeevka VKO. MOD, 30.06.2012 (in Russian). https://www.youtube.com/watch?v=R9lNrSHp3pU (accessed: 13.07.2021).

23. Historical-cultural atlas of the Kazakh people. Ed. by I.V. Erofeeva. Almaty: Print-S, 2011 (in Russian).

24. Kazantseva T.G., Murashova N.S. The Altai old-believers. Knizhnitsa Samarskogo staroveriya, 25.10.2007 (in Russian). https://sam-star-https://samstar-biblio.ucoz.ru/publ/47-1-0-301 (accessed: 17.01.2021).

25. Karpenko Z.G. The Western Siberia Industry of Mining and Metal-working in 1700–1860. Novosibirsk: Izdatel’stvo SO AN SSSR, 1963 (in Russian).

26. Cultural Heritage of Germans in Central Asia. Almaty: Vozrozhdenie; Deutsche Allgemeine Zeitung, 2012 (in Russian).

27. Levshin A.I. The Description of the Kyrgyz-Cossack or Kyrgyz-Kaisak Hordes and Steppes. Almaty: Sanat, 1996 (in Russian).

28. Luzgin B.N. Kotul’skii Vladimir Kliment’evich. Elektronnye resursy Altaya. 2017 (in Russian). http://era.altlib.ru/385 (accessed: 17.01.2021).

29. Massanov N.E. The Kazakh Nomadic Civilization: Lovelihoods Foundations of a Nomadic Society. Second supplemented edition. Comp. by L.E. Massanova, I.V. Erofeeva. Almaty: Nurbulat Masanov foundation, 2011 (in Russian).

30. Massanov Nurbulat Edigeevich. Biobibliography. Comp. by L. Massanova. Almaty: Service Press, 2017 (in Russian).

31. Scientific Readings in Commemoratation of Massanov. Ed. by B.T. Zhanaev. Almaty: Daik-Press (in Russian).

32. Nurbulat Edigeevich Masanov. Acta Eurasica. 2006. No. 3 (33). Pp. 190–192 (in Russian).

33. Online funeral service dedicated to the memory of Irina Viktorona Erofeeva (in Russian). https://www.youtube.com/watch?v=R8Jhf-U7Z3w (accessed: 13.07.2021).

34. From Altai to the Caspian Sea. Atlas of the Kazakhstan Monuments and Sights of Nature, History and Culture. Vols. 1–3. Ed. by I.V. Erofeeva. Almaty: s.p., 2011 (in Russian).

35. Platz I.A. Note on the biography of Aleksandr Aleksandrovich Zharkov, one of the Kemerovo mine founders. Uchenye zapiski muzeya-zapovednika “Tomskaya Pisanitsa”. 2019. Vol. 10. Pp. 139–141 (in Russian).

36. Pochekaev R.Yu. Rev.: Epistolary heritage of the Kazakh ruling elite of 1675–1821. Introduction, biographies, commentaries, comp. and ed. by I.V. Erofeeva. Almaty: ABDI Kompani, 2014. Pis’mennye pamyatniki Vostoka. 2016. No. 1 (24). Pp. 139–141 (in Russian).

37. Republican geological funds – Archive. Reports for 1959 and 1960 (in Russian). https://e.geology.kz/Referat/Index (accessed: 13.07.2021).

38. Rogozhinskii A.E. Petroglyphs Within the Archaeological Landscape of Tamgaly. Almaty: Signet Print, 2011 (in Russian).

39. The Role of Nomads in the Formation of the Cultural Heritage of Kazakhstan. Ed. by I. Erofeeva, B. Zhanaev, L. Massanova, Almaty: Print-S, 2010 (in Russian).

40. The Role of Nomads of the Eurasian Steppes in the Development of World Military Art. Ed. by I. Erofeeva, B. Zhanaev, L. Massanova. Almaty: LEM, 2010 (in Russian).

41. Sagadiev A. The talentless are always prone to perfidy... The Kazakhstani Ministry of Culture is liquidating a unique Institute of Nomadism. Сentrasia. 26.07.2011 (in Russian). https://centrasia.org/newsA.php?st=1311660900 (accessed: 24. 01.2021).

42. Sugirbaeva M. Irina Erofeeva: “The Khazakhs history is a novel unread”. Exclusive. 04.11.2020 (in Russian). http://www.exclusive.kz/expertiza/ obshhestvo/122040/ (accessed: 24.01.2021).

43. Phenomenon of Nomadism in the History of Eurasia. Ed. by I.V. Erofeeva. Almaty: Daik-Press, 2007 (in Russian).

44. Trepalov V.V. [Review of:] Epistolary heritage of the Kazakh ruling elite of 1675–1821. A collection of historical documents. T. 1–2. Introduction, biographies, commentaries, comp. and ed. by I.V. Erofeeva. Almaty: ABDI Kompani, 2014. Vostok (Oriens). 2016. No. 4. Pp. 224–227 (in Russian).

45. Epistolary Heritage of the Kazakh Ruling Elite of 1675–1821. A Collection of Historical Documents. T. 1–2. Introduction, biographies, commentaries by I.V. Erofeeva. Comp. and ed. by I.V. Erofeeva. T. 1. Letters of the Kasakh rulers issued between 1675 and 1780. T. 2. Letters of the Kasakh rulers issued between 1738 and 1821. Almaty: ABDI Kompani, 2014 (in Russian).

46. Yuritsyn V. Irina Erofeeva hacked the correspondence of khans and sultans, but exclusively for the sake of science. Zona-Kz. 13.04.2015 (in Russian). https://zonakz.net/2015/04/13/irina-erofeeva-vzlomala-perepisku-khanov-i-sultanov-no-sugubo-v-interesakh-nauki/ (accessed: 06.02.2010).

Система Orphus

Loading...
Up