Neo-Ottoman Nostalgia in Contemporary Turkey

 
PIIS086919080013926-5-1
DOI10.31857/S086919080013926-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Deputy Director, Institute of Asian and African countries, Lomonosov Moscow State University
Affiliation:
Lomonosov Moscow State University
Institute of Oriental Studies, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages118-127
Abstract

The article examines the phenomenon of neo-Ottoman nostalgia in the context of attempts to shape a new post-Kemalist civil identity. Today, neo-Ottomanism is making itself heard in various spheres of life in Turkish society: in culture, cinema and literature, politics and elsewhere. The new Turkey is making every effort to tie together individual parts of its fragmentary identity.

This being said, an ambivalent approach to the Ottoman heritage is widespread amongst various strata of Turkish society. Most of the founding fathers of the secular republic took a negative view of the Ottoman past and blamed the empire for a string of failures that beset it at the dawn of its new existence – extensive territorial losses and numerous military defeats. The Kemalist nation building project gave rise to a modern Turkish nation which was supposed to become part of the Western world.

At the same time, the appeal to Ottoman narratives reemerged after the transition to a multiparty system in the 1950s; admiration for the Ottoman past increased noticeably in the 1980s and has now reached its peak under the Justice and Development Party (JDP). The party leaders are striving to create a new identity for contemporary Turkey, construing and interpreting history in their own way.

It should also be taken into account that the growing interest in Ottoman history in contemporary Turkey reflects changes in both the state’s political discourse and popular culture. This nostalgia for the past reinterprets and decontextualizes previously clearly formulated and enshrined symbols, ideas and historical facts. 

KeywordsTurkish Republic, Ottomanism, neo-Ottomanism, nostalgia, nationalism, conservative narrative, the Justice and Development Party (JDP).
AcknowledgmentSupported by Grant MK-636.2020.6 under the RF President’s Grant Programme for Young Candidates of Science.
Received13.03.2021
Publication date24.08.2021
Number of characters27813
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Идеология неоосманизма

2 Идеология неоосманизма, исследуемая в данной статье, строится на фундаменте своего исторического предшественника османизма – официальной идеологии Османской империи XIX в. Ориентируясь на создание новой османской нации, османизм пропагандировал принципы верховенства закона и обещал одинаковое отношение ко всем народам, населяющим империю, в вопросе прав и привилегий – взамен на их преданность и верность государству и нации [Kayalı, 1997, p. 18–24]. Главной целью османизма было нейтрализовать центробежные силы этнического национализма и сецессионистские движения на Балканах путем формального признания полиэтничной и мультирелигиозной природы Османской империи. Однако эта идеология не была успешной. Национальные движения различных народов, населявших империю, показали себя гораздо более эффективными и сильными, чем идея османской идентичности.
3 В целом, османизм, исламизм Абдулхамита II и тюркизм младотурок преследовали единую цель: спасти государство от националистических движений и европейской интервенции, которые угрожали разрушить империю [Blumi, Hakan Yavuz, 2013].
4 Османизм не только служил стратегией спасения государства, но был общественной моделью, сформулированной бюрократами эпохи Танзимата. Ввиду отсутствия единой национальной идентичности новая идеология основывалась на принципе единства территории и подчёркивала факт проживания всех народов на общей территории. После потери Османской империей Балкан фокус османизма сместился на восток, усиливая исламские референции. С этим фактом связано и то, что, говоря сегодня о неоосманизме, зачастую имеют ввиду политику Турции на Ближнем Востоке.
5 Термин неоосманизм был изобретен с целью охвата широкого спектра идей и ценностных норм, свойственных для Турции и её миропонимания. Этот холистический комплекс идей и ценностей формирует определение того, как Турция характеризует себя.
6 Неоосманизм стремится создать новую национальную идентичность и отразить её как во внутренней, так и во внешней политике, используя при этом исторические, культурные и религиозные связи с бывшими османскими территориями. Новая турецкая идентичность не ограничена территорией Анатолии, но выходит за её пределы. Идея неоосманизма как сконструированной памяти о прошлом изначально была развита в турецкой литературе и культуре, позже перейдя в политическую сферу и публичный дискурс.
7 Д. Барчард, который изобрел сам термин неоосманизм, предлагает следующее определение: «осознание имперского прошлого», которое является «более мощной силой в Турции, чем ислам», потому что «по мере того как Турция приобретает экономическую силу, она будет усиленно пытаться заявить о себе» [Barchard, 1985, p. 91].
8 Таким образом, неоосманизм предлагает плюралистический взгляд на турецкую идентичность, допускает её широкую вариабельность, позволяющую многочисленным более частным этническим и лингвистическим идентичностям сосуществовать.

Number of purchasers: 0, views: 658

Readers community rating: votes 0

1. Al S. Patterns of Nationhood and Saving the State in Turkey: Ottomanism, Nationalism and Multiculturalism. New York: Routledge, 2019.

2. Alexander J.C. Cultural Pragmatics: Social Performance Between Ritual and Strategy. Sociological Theory. 2004. Vol. 22 (4). Pp. 527–573.

3. Baer A. Consuming History and Memory through Mass Media Products. European Journal of Cultural Studies. 2001. Vol. 4 (4). Pp. 491-501.

4. Barchard D. Turkey and the West. London: Routledge Chatham House Papers, 1985.

5. Batuman E. Ottomania: A Hit TV show reimagines Turkey’s imperial past http://www.newyorker.com/magazine/2014/02/17/ottomania (accessed: 01.02.2021).

6. Blumi I., Hakan Yavuz M. Introduction: Lasting Consequences of the Balkan Wars (1912–1913). War and Nationalism: The Balkan Wars 1912–1913, and Their Sociopolitical Consequences. Ed. M. Hakan Yavuz, I. Blumi. Salt Lake City: University of Utah, 2013. Pp. 1-30.

7. Boym S. The Future of Nostalgia. New York: Basic Books, 2001.

8. Çetinsaya G. Cumhuriyet Türkiye’sinde Osmanlıcılık. Modern Turkiye’de Siyasal Düşünce. Ed. A. Ciğdem. 2003. Cilt 4. Pp. 361–380.

9. Çınar M., Sezgin İ.G. Islamist Political Engagement in the Early Years of Multi-Party Politics in Turkey. Turkish Studies. 2013. Vol. 14 (2). Pp. 329-345.

10. Çolak Y. Civilizing Process from Above: Culture and State in Turkey (1923–1945). Bilkent University, 2000.

11. Davutoğlu A. Stratejik Derinlik: Türkiye’nin Uluslararası Konumu. İstanbul: Küre Yayınları, 2011.

12. Ergin M. On Humans, Fish, and Mermaids: The Republican Taxonomy of Tastes and Arabesk. New Perspectives on Turkey. 2005. No. 33. Pp. 63-92.

13. Ergin M., Karakaya Y. Between neo-Ottomanism and Ottomania: Navigating State-led and Popular Cultural Representations of the Past. New Perspectives on Turkey. 2017. No. 56. Pp. 33-59.

14. Hakan Yavuz M. Social and Intellectual Origins of Neo-Ottomanism: Searching for a PostNational Vision. Die Welt Des Islams. 2016. No. 56. Pp. 438-465.

15. Karakaya Y. The Conquest of Hearts: the Central Role of Ottoman Nostalgia within Contemporary Turkish Populism. American Journal of Cultural Sociology. 2020. Vol. 8. Pp. 125-157.

16. Kayalı H. Arabs and Young Turks: Ottomanism, Arabism, and Islamism in the Ottoman Empire, 1908–1918. Berkeley: University of California Press, 1997.

17. Koyuncu B. Benim Milletim… AK Parti İktidarı, Din ve Ulusal Kimlik. İstanbul: İletişim Yayınları, 2014.

18. Mango A. Atatürk. London: John Murray, 1999.

19. Laclau E. Discourse. A Companion to Contemporary Political Philosophy. Ed. R.E. Goodin, P. Pettit, T. Pogge. Blackwell Publishing, 2007. Vol. 2. Рp. 541-546.

20. Murinson A. The Strategic Depth Doctrine of Turkish Foreign Policy. Middle Eastern Studies. 2006. Vol. 42 (6). Pp. 945-964.

21. Niemeyer K. Media and Nostalgia: Yearning for the Past, Present and Future. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2014.

22. Öncü A. Representing and Consuming “The East” in Cultural Markets. New Perspectives on Turkey. 2011. Vol. 45. Pp. 49-73.

23. Sayılı A. Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi, 2010.

24. Tuğal C. Passive Revolution: Absorbing the Islamic Challenge to Capitalism. Stanford: Stanford University Press, 2009.

25. Uzer U. Conservative Narrative: Contemporary Neo-Ottomanist Approaches in Turkish Politics. Middle East Critique. 2020. Pp. 1-16.

Система Orphus

Loading...
Up