African Focus of The Global Sanctions Policy: Historical Stages

 
PIIS086919080013575-9-1
DOI10.31857/S086919080013575-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior researcher of the Centre for Global and Strategic Studies
Affiliation: Institute for African Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: 30/1, Spiridonovka str., Moscow, 123001
Occupation: Senior Researcher of the Centre for Global and Strategic Studies
Affiliation: Institute for African Studies RAS
Address: 30/1, Spiridonovka str., Moscow, 123001
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 6
Pages143-156
Abstract

Africa remains the largest object of global sanctions policy, which is due to political instability and conflicts, but also to the great geopolitical and geo-economic significance of this continent for the former metropolises and other Western countries. In accordance with the historical and political context of Africa’s development and the available data we distinguish three stages of the sanctions policy towards this macroregion: The Cold War, the Post-Soviet and the Current stage. The first stage is characterized by the low efficiency and inexpediency of imposing sanctions. With the collapse of the African front of the Cold War in the late 1980’s the second stage of the sanctions policy begun. It was marked with the large-scale sanction pressure from the West aimed at supporting democratic institutions and the “vanishing” of pro-Soviet regimes. This massive intervention led to a serious destabilization of Africa which the international community was unable to control. The current stage was marked by the beginning of the International Criminal Court work in 2002, which got the opportunity to prosecute high-ranking officials, including the presidents of certain countries. In response to the close attention and increased pressure from the international community, Africa saw the popularization of the idea of creating alternative instruments for regulating relations within the macroregion. This reaction could be motivated by the possibly subjective attitudes of the African elites, but also by the low efficiency of sanctions. The data suggests that sanctions rarely achieve official goals and have a negative impact on ordinary citizens.

KeywordsAfrica, sanctions, targeted sanctions, elites, International Criminal Court.
AcknowledgmentThe reported study was funded by RFBR according to the research project № 19-014-00019.
Received26.01.2021
Publication date24.12.2021
Number of characters30511
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Введение и постановка проблемы. С крахом колониальной системы и обретением независимости перед африканскими странами встала необходимость поиска новой идентичности, становления системы политического контроля, формирования постколониальной экономической модели и интеграции в глобальную политику и экономику. Столь радикальные изменения не могли пройти гладко – они повлекли за собой ряд негативных последствий, которые проявились в нерешенных до сих пор спорах между местными элитами за ключевые позиции в управленческой иерархии, сочетающей родоплеменные и колониальные элементы. Острая борьба за власть повлекла за собой становление авторитарных военизированных режимов, смена которых обычно происходила в ходе военных переворотов или революций, что негативно сказывалось на развитии макрорегиона в целом [Давидсон, 2020]. Вместе с тем экономические и политические связи бывших колоний и метрополий сохранялись. Более того, в некоторых странах – например, в ЮАР и Южной Родезии – после обретения независимости де-факто сохранилась колониальная система управления, при которой автохтонное население оставалось бесправным. Все это существенно замедлило развитие африканских государств и их интеграцию в глобальную систему международных отношений.
2 За последние 60 лет государства Африки совершили огромный скачок в социально-экономическом развитии. В 2020 г. сразу 6 африканских стран – Руанда, Эфиопия, Кот-д’Ивуар, Гана, Танзания и Бенин – вошли в десятку самых быстрорастущих экономик мира, а средние темпы прироста ВВП государств континента превышают 3%. Однако несмотря на существенные успехи, экономика большинства африканских стран по-прежнему характеризуется низкой диверсификацией, а ее развитие опирается преимущественно на экспорт сырья и сельскохозяйственной продукции [African…, 2020]. На фоне огромного демографического потенциала сохраняющаяся нищета и высокий уровень безработицы (в том числе среди образованного населения) оказывает крайне негативное влияние на общественные настроения [Global…, 2020]. В совокупности указанные факторы, подкрепленные этно-религиозными противоречиями, привели к образованию обширных конфликтных зон, угрожающих не только региональной, но и глобальной безопасности [Захаров и др., 2020].
3 Решение возникших политических кризисов затруднено их комплексностью, а также дефицитом ресурсов государств Африки, значительная часть которых была обозначена в западной научной литературе как хрупкие, несостоявшиеся или провалившиеся. Так, в соответствии со значением индекса хрупких государств (Fragile State Index), который оценивает устойчивость последних перед конфликтами, катастрофами и т.д., в 2019 г. из 31 страны мира, отнесенной к категории «тревога», 23 были расположены в Африке [Fragile…, 2019]. В целях минимизации угрозы распространения нестабильности в другие регионы мировым сообществом (прежде всего странами Запада) был предпринят целый ряд мер, часть из которых носила неоднозначный характер.

Number of purchasers: 0, views: 486

Readers community rating: votes 0

1. Abramova I.O., Fituni L.L. The African segment of multipolar world: dynamics of geostrategic significancy. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya. 2018. № 12. Pp. 5–14.

2. African Economic Outlook 2020. Developing Africa’s Workforce for the Future. Africa Development Bank Group: Abidjan, Côte d'Ivoire.

3. African Union accuses ICC of “hunting” Africans. BBC. 2013. http:// www.bbc.co.uk/news/world-africa-22681894/ (accessed 15.01.2021).

4. Afriyie A.F., Jian J. An Investigation of Economic Sanctions and Its Implications for Africa. Journal of Politics and Law. 2018. № 3. Pp. 74–81.

5. Amendments to the Rome Statute of the International Criminal Court. UN document C.N.651.2010.TREATIES-8. 11.06.2010. https://treaties.un.org/doc/Publication/CN/2010/CN.651.2010-Eng.pdf (accessed 20.01.2021).

6. Black Africa: Past and Present. The Modern and Contemporary History of Tropical and Southern Africa: a textbook. Editors: A.S. Belezin, S.V. Mazov, I.I. Filatova. Moscow: Russkij fond sodejstviya obrazovaniyu i nauke, 2016.

7. Bond P. Putting an end to the EU’s neo-colonial policies in the field of trade and investment: Economic pressures from above, social reaction from below. Committee for the Abolition of Illegitimate Debt. 2020. https://www.cadtm.org/Putting-an-end-to-the-EU-s-neo-colonial-policies-in-the-field-of-trade-and-18961 (accessed 15.02.2021).

8. Bratton M., Gyimah-Boadi E. Political risks facing African democracies: Evidence from Afrobarometer. Afrobarometer Working Paper. № 157. http://afrobarometer.org/sites/default/files/publications/Working%20papers/afropaperno157.pdf (accessed 16.02.2021).

9. Bukuru J.B. Evolution of the interaction between the International Criminal Court and African Countries. Journal of Russian Law. 2018. № 1. Pp.146-156.

10. Butty J. Analyst Questions ICC’s Intense Focus on Africa. VOA News. 2013. http://www. voanews.com/content/icc-focus-on-africa- questioned/1633694.html (accessed 15.02.2021).

11. Davidson A.B. The turn in African history. For the 60th anniversary of the year of Africa. Modern and Contemporary History. 2020. № 3. Pp. 130-137.

12. Democracy Index 2019. The Economist Intelligence Unit Limited. 2019. https://www.eiu.com/topic/democracy-index (accessed 14.01.2021).

13. Denisov A.V., Urnov A. Yu. The Soviet Union and decolonization of Africa. Asia and Africa Today. 2010. № 12. Pp 15–20.

14. Devecioglu K. Analysis - France tries new tactics after losing influence in West Africa. Anadolu Agency. 2020. https://www.aa.com.tr/en/africa/analysis-france-tries-new-tactics-after-losing-influence-in-west-africa/1720306 (accessed 15.01.2021).

15. Dmitriev R.V., Gorokhov S.A., Zakharov I.A. Spatial expansion of Islamic extremism in the Lake Chad basin: Current situation and prospective directions. Filosofia Theoretica. 2020. Vol. 9, № 1. Pp. 47–62.

16. Felbermayr G., Kirilakha A., Syropoulos C., Yalcin E., Yotov Y.V. The Global Sanctions Data Base. European Economic Review. 2020. Vol. 129.

17. Fituni L.L. Complete the process of decolonization! Journal of the Institute for African Studies. 2020. № 4. Pp. 5–17.

18. Fituni L.L. Targeted Sanctions: a Tool of Foreign Policy, Unfair Competition or Global Social Engineering? MGIMO Review of International Relations. 2019. № 3. Pp. 17–41.

19. Fragile States Index. Annual Report 2019. The Fund for Peace. https://fundforpeace.org/wp-content/uploads/2019/04/9511904-fragilestatesindex.pdf (accessed 11.01.2021).

20. Global Employment Trends for Youth 2020: Africa. International Labour Organization. 2020. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/briefingnote/wcms_737670.pdf (accessed 18.01.2021).

21. Gorelov A.A. From the World colonial system to global neocolonialism. Journal of Globalization Studies. 2014. № 2. Pp. 52-64.

22. Gorokhov S.A., Dmitriev R.V., Zakharov I.A. Territorial Development of Christianity in Africa in the 20th–Early 21st Centuries. Geography and Natural Resources. 2018. Vol. 39, Is. 1. Pp. 88–94.

23. Grigoryan G.R. Methodological bases of evaluating the effectiveness of external economic sanctions. Journal of International Economic Affairs. 2019. № 4. Pp. 2793-2804.

24. Kassaye Nigusie W.M., Ivkina N.V. Features of the political development of Africa in the postcolonial period. Vestnik Rossiiskogo Universiteta Druzhby Narodov. Seriya: Mezhdunarodnye Otnosheniya. 2020. № 1. Pp. 22–38.

25. Mendy K.P., Lobban R.A. Jr. Historical Dictionary of the Republic of Guinea-Bissau. 4th ed. Plymouth: Scarecrow, Inc., 2013. Pp. 296-297.

26. Moynier. Note sur la creation d’une institution judiciaire internationale propre a prevenir et a reprimer les infractions a la convention de Geneve, lue au comite international de secours aux militaires blesses dans sa seance du 3 janvier 1872. Revue. 1872.

27. Nureev R.M., Busygin E.G. Economic Sanctions: Costs and benefits of confrontation. Terra economicus. 2017. № 3. Pp. 56-74.

28. Report of International Criminal Court. UN document A/60/177. 01.08.2005. https://digitallibrary.un.org/record/556133?ln=ru (accessed 20.01.2021).

29. Rome Statute of the International Criminal Court. Document A/CONF.183/9. https://legal.un.org/icc/statute/english/rome_statute (e).pdf (accessed 15.1.2021).

30. Sapuntsov A.L. Diversification of foreign trade relations between African countries and Russia. Vestnik Universiteta. 2018. № 12. Pp. 111–118.

31. Sarte J. Colonialism and Neocolonialsim. NY: Routledge, 2001 (original work published in 1964).

32. Sharova A.Yu. The Impact of Economic Sanctions on Landlocked States (Comparative Case Studies of CAR and Mali). Journal of the Institute for African Studies. 2019. № 3. Pp. 49–63.

33. Situation in the Democratic Republic of the Congo. International Criminal Court. 2021. https://www.icc-cpi.int/drc (accessed 13.1.2021).

34. Situations under Investigation. International Criminal Court. 2021. https://www.icc-cpi.int/Pages/Main.aspx (accessed 15.1.2021).

35. Smith D.A. “Africa’s Che Guevara”: Thomas Sankara's legacy. BBC. 2014. https://www.bbc.com/news/world-africa-27219307 (accessed 12.01.2021).

36. Taylor I. Sixty Years Later: Africa’s Stalled Decolonization. Vestnik Rossiiskogo Universiteta Druzhby Narodov. Seriya: Mezhdunarodnye Otnosheniya. 2020. Vol. 20. № 1. Pp. 39–53.

37. The States Parties to the Rome Statute. 2021. https://asp.icc-cpi.int/en_menus/asp/states%20parties/Pages/the%20states%20parties%20to%20the%20rome%20statute.aspx (accessed 15.1.2021).

38. Volevodz A.G. International criminal justice: from the idea to modern system. MGIMO Review of International Relations. 2009. № 2. Pp. 55–68.

39. Zakharov I.A., Gorokhov S.A., Dmitriev R.V. The role of the religious factor in the formation of conflict zones in Africa. Vestnik of Saint Petersburg University. Earth Sciences. 2020. Vol. 65, No. 4.

References (список_литературы.docx, 34 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up