G. Roerich on peculiar features of ancient nomadic tribes of Tibet

 
PIIS086919080013512-0-1
DOI10.31857/S086919080013512-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow, Centre for Indian Studies, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages175-185
Abstract

 

G. Roerich was one of the first researchers to raise a question about necessity of the study of ancient and modern nomadic tribes. In 1925–1928 during the Central Asiatic Expedition of N. Roerich he investigated nomads in Tibet.

Roerich described various nomadic tribes of Tibet in detail and marked out main characteristic features of their ancient culture. These features include: the art of the animal style; megaliths in burials and in religion; ancient Bon religion and worshipping the forces of nature; militancy as their particular ethno-psychological feature; weapons in the form of long swords and heavy spears; worship of the heroes, as reflected in the Epic of  Gesar.  In Roerich’s opinion, these characteristics in the culture of ancient nomads of Tibet are interconnected and common among various and distant ancient nomadic societies in Asia. He concluded that the nomads of Tibet are the part of the big nomad world of Eurasia.

Roerich’s discovery of the animal style art of  the nomads of Tibet moved away the South boundary of this style’s expansion to the northern spurs of the Transhimalayas. He believed that Tibet must be necessarily included into the picture of the great ancient migrations in Asia. Roerich’s ideas about a significant role of the nomads in history were conformable to the ideas of philosophers of Eurasianism. Roerich’s studies of the nomads of Tibet remain unique to the present time. Roerich considered his studies incomplete and hoped that further archeological investigations of ancient monuments of Tibet would help to restore the history of ancient nomad’s world in Asia.     

 

Keywordshistory of Asian Studies, George Roerich, ancient nomads, Tibet, animal style, Central Asia.
Received19.01.2021
Publication date25.02.2021
Number of characters27487
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В развитие науки о кочевниках внесла наиболее значимый вклад русская школа. Такие учёные как H.Я. Бичурин (1777–1853), В.В. Григорьев (1816–1881), В.В. Радлов (1837–1918), H.А. Аристов (1847–1910), Г.Е. Грумм-Гржимайло (1860–1936), В.В. Бартольд (1869–1930), К.А. Иностранцев (1876–1941), С.И. Руденко (1885–1969), M.И. Артамонов (1898–1972), не только дали описательную характеристику кочевых народов и мест их проживания, но и поставили важные вопросы о культурно-исторической роли кочевников. Они показали, что считать культуру кочевников варварской, недоразвитой, неполноценной, нет никаких оснований. Кочевые цивилизации исторически и культурно ничуть не менее значимы, чем культуры оседлые.
2 От западных коллег русских учёных отличало то, что наряду с уважительным отношением к кочевникам, они не были только кабинетными учёными, но имели за плечами серьёзный опыт полевых исследований. Л.Н. Гумилёв замечал: «Учёные русской школы настолько сроднились с Центральной Азией, что научились смотреть на её историю “раскосыми и жадными” глазами степняков. Благодаря этому наши учёные уловили много нюансов, ускользавших от западных европейцев, и создали своеобразный аспект изучения кочевого мира» [Гумилёв, 1967, с. 94].
3 Ю.Н. Рериха (1902–1960) как раз можно отнести к таким учёным. Вместе с большой Центральноазиатской экспедицией своего отца он провёл в экспедиции долгие годы. Ему удалось побывать в труднодоступных регионах Центральной Азии и Тибета, где он имел возможность наблюдать в естественных условиях жизнь различных кочевых племён. Результаты своих исследований Рерих опубликовал в ряде монографий (см.: [Roerich, 1930; 1931(1); 1958; Рерих, 2004–2009]), а также в статьях (см.: [Roerich, 1931(2), 1931(3); 1932; 1933; 1940; 1942; Рерих, 1961]).
4 Работать Ю.Н. Рериху проходилось в непростых условиях. Проживая в местечке Наггар в Гималаях, он находился вдали от известных научных центров, регулярная переписка с коллегами была затруднена, как затруднена была и возможность иметь необходимые источники. Испытывал он трудности и с возможностью публикации своих работ. А издавал он их в Европе, в Америке, в Индии, а в последние годы – и в России. Писал он на английском, французском и русском языках. После ухода из жизни, а умер он, по современным меркам, для учёного совсем рано, в 58 лет, остался ещё целый ряд неопубликованных работ.
5 Нужно отметить также, что и к самому Ю.Н. Рериху как к учёному было и остаётся неоднозначное отношение. Некоторые считают, что его работы давно устарели и не заслуживают пристального внимания. Но так кажется, на наш взгляд, только при поверхностном подходе. Нужно учитывать особый стиль изложения Рерихом научного материала, а также то обстоятельство, что вся семья Рерихов представляла собой единую творческую группу и работала в едином ключе. Его также упрекали в разбросанности научных интересов, в недостаточности проработки какой-либо одной конкретной темы. Известно, что Рерих занимался самыми разными вопросами индологии, тибетологии, буддологии, монголоведения, истории искусств, общей историей Востока и проблемами развития востоковедения как науки, делал переводы, много сил отдал научно-организационной, экспедиционной и педагогической работе. Тем не менее мы должны отметить, что целый ряд выдвинутых Рерихом идей оказался в научном плане плодотворным и развивался далее, и совсем необязательно с упоминанием его имени. Это касается, например, истории тохар и Кушанской империи, древних миграций, единства искусства звериного стиля в древней Азии, культурного единства азиатских народов на основе буддизма, роли кочевников в развитии культуры и цивилизаций на Востоке. Существовали и объективные причины отсутствия или запоздалой реакции на труды учёного. Это уже упомянутые трудности с публикацией его научных работ. До сих пор неизвестно, все ли его научные труды изданы, а если изданы, то, когда и где.

Number of purchasers: 1, views: 697

Readers community rating: votes 0

1. Gumilev L.N. Ancient Turks. Moscow: Nauka, 1967 (in Russian).

2. Gumilev L.N. G.N. Roerich as Historian of Central Asia. The Creative Heritage of Roerich's Family in the Dialogue of the Culture: Philosophical Aspects of Comprehension. Collected Articles. Eds. M.A. Mozheiko, A.A. Legchilin, V.E. Zhigota. Minsk: Tekhnoprint, 2005. Pp. 670–674 (in Russian).

3. Zelinskii A.N. Knight of the Culture. Roerich G.N. The Animal Style among the Nomadic Tribes of Northern Tibet. Moscow: International Centre of the Roerichs, 1992 (in Russian).

4. Ivanov A.V. The Creative Heritage of G. Roerich and Modern Integrative Processes in Eurasia. 110–Anniversary of G. Roerich. Materials of the International Scientific and Practical Conference 2012. Moscow: International Centre of the Roerichs, 2013. Pp. 301–309 (in Russian).

5. Molodin V.I. Antiquities of Plateau Ukok: Mysteries, Sensations, Discoveries. Novosibirsk: Infolio-press. 2000 (in Russian).

6. Molodin V.I., Polos'mak N.V., Novikov A.V., Bogdanov E.S., Sliusarenko I.Iu., Cheremisin D.V. Archeological Monuments of Plateau Ukok (Gorny Altai). Novosibirsk: IAET SB RAS Publisher, 2004 (in Russian).

7. Polos'mak N.V. Riders of Ukok. Novosibirsk: Infolio-press, 2001 (in Russian).

8. Roerich G.N. Nomadic Tribes of Tibet. Strany i narody Vostoka. Vol. 2. Moscow: Izdatel’stvo vostochnoi literatury, 1961. Pp. 7–12 (in Russian).

9. Roerich G.N. The Tokharian Problem. Narody Azii i Afriki. 1963. No. 6. Pp.118–123 (in Russian).

10. Roerich G.N. The Memory of Tokhars in Tibet. Kratkie soobshcheniia Instituta narodov Azii. 1964. No. 65. Pp.140–143 (in Russian).

11. Roerich G.N. Trails to Inmost Asia. Samara: Agni, 1994 (in Russian).

12. Roerich G.N. Tibet – Country of Snows. Roerich G. Tibet and Central Asia: Articles, Lectures, Translations. Ed. M.I. Vorob'ova-Desyatovskaya. Samara: Agni, 1999(1). Pp. 29–55 (in Russian).

13. Roerich G.N. The Animal Style among the Nomad Tribes of Northern Tibet. Roerich G. Tibet and Central Asia: Articles, Lectures, Translations. Ed. M.I. Vorob'ova-Desyatovskaya. Samara: Agni, 1999(3). Pp. 29–55 (in Russian).

14. Roerich G.N. Nomad’s Tribes of Tibet. Roerich G. Tibet and Central Asia: Articles, Lectures, Translations. Ed. M.I. Vorob'ova-Desyatovskaya. Samara: Agni, 1999(4). Pp. 88–94 (in Russian).

15. Roerich G.N. The Legends of Kesar of Ling. N. Roerich G. Tibet and Central Asia: Articles, Lectures, Translations. Ed. M.I. Vorob'ova-Desyatovskaya. Samara: Agni, 1999(5). Pp. 56–87 (in Russian).

16. Roerich G.N. The History of Central Asia. Vols. I–III. Moscow: International Center of the Roerichs, 2004–2009 (in Russian).

17. Roerich G.N. Problems of Tibetan Archaeology. Roerich G.N. Tibet and Central Asia. Vol. II. Articles, Diaries, Reports. Ed. V.A. Rosov. Moscow: Rassanta, 2012. Pp. 25–34 (in Russian).

18. Rostovtzeff M.I. Central Asia, Russia, China and the Animal Style. Прага: Seminarium Kondakovianum, 1929. Rostovtzeff M.I. Le centre de L’Asie, La Russie, La Chine et style animal. Prague: Seminariun Kondakovianum, 1929 (in Russian and French).

19. Troianova E.V. Problems of History and Culture of the Peoples of Central Asia in Works of G. Roerich. Avtoreferat dissertatsii na soiskanie uchenoi stepeni kandidata istoricheskikh nauk, Barnaul, 2017 (in Russian).

20. Hudyakov Iu.S. G.N. Roerich’s Contribution to the Study of the Military Art of the Peoples of Central Asia. Novosibirsk, 1983. Preprint (in Russian).

21. Shustova A.M. G.N. Roerich: Coming into Being Orientalist. Asia and Africa Today. 2020. No. 5. Pp. 60–65 (in Russian).

22. Shustova A.M. G.N. Roerich in Ladakh. Vostok (Oriens). 2012. No. 5. Pp. 124–130 (in Russian).

23. Shustova A.M. G.N. Roerich about the Role of Buddhism in the Cultural Unity of Asia. Vostok (Oriens). 2014. No. 6. Pp. 116–123 (in Russian).

24. Shustova A.M. G.N. Roerich as the Researcher of the Tibetan Painting. G. Roerich. The Living Heritage. Moscow: GMV, Fund Del'fis, 2017. Pp. 111–124 (in Russian).

25. Shustova A.M. George Roerich’s Monograph “The Animal Style among the Nomads of Northern Tibet”. Journal of the Institute of Oriental Studies RAS. 2018. No. 1. Pp. 188–195 (in Russian).

26. Miller D.J. Drokpa: Nomads of the Tibetan Plateau and Himalaya. Kathmandu: Vajra Publications, 2008.

27. Roerich G. Animal style among the Nomad Tribes of Northern Tibet. Prague: Seminarium Kondakovianum, 1930.

28. Roerich G.N. Trails to Inmost Asia: Five years of exploration with the Roerich Central Asian Expedition. New Haven: Yale University Press, 1931(1).

29. Roerich G.N. Modern Tibetan Phonetic. With Special Reference to the Dialect of Central Tibet. Journal and Proceedings Asiatic Society of Bengal. New ser. 1931(2). Vol. 27, No. 2. Pp. 285–312.

30. Roerich G.N. Problems of Tibetan Archaeology. Journal of Urusvati Himalayan Research Institute. 1931(3). Vol. 1, No. 1. Pp. 27–34.

31. Roerich G.N. Les Goloks et leur caractère ethnique. XV Congres International d'Anthropologie & d'Archéologie Préhistorique. Paris, 1932. Pp. 736–741.

32. Roerich G.N. The Tibetan Dialect of Lahul. Journal of Urusvati Himalayan Research Institute. 1933. Vol. 3. Pp. 83–189.

33. Roerich G.N. The Historical Literature of Tibet. Proceedings of the Indian History Congress, 4th Sess., Lahore, 1940. Pp. 197–205.

34. Roerich G.N. The Epic of King Kesar of Ling. Journal of the Royal Asiatic Society of Bengal. Letters. 1942. Vol. 8, No. 7. Pp. 277–311.

35. Roerich G.N. Le Parle de l’Amdo. Etude d’un dialecte archaïque du Tibet. Roma: ISMEO, 1958 (Inst. Italiano il Medio ed Estremo Oriente. Ser. Orientale 18).

36. 

Система Orphus

Loading...
Up