A Sculpture Head of Ptolemy V from the A.S. Pushkin Museum of Fine Arts and the Problem of “Egyptianization” of the Ptolemaic Kingship in the Late 3rd and the Early 2nd Centuries B.C.

 
PIIS086919080012119-7-1
DOI10.31857/S086919080012119-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor; Professor
Affiliation:
Lomonosov Moscow State University, Faculty of History, Department of Ancient History, Associate Professor
NRU Higher School of Economics, Faculty of Humanities, School of History, Professor
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages206-220
Abstract

The article discusses an artifact from the Egyptian collection of the A.S. Pushkin Museum of Fine Arts (no. I, 1a 5429) attributed to Ptolemy V and a number of its analogies: they all seem to be fragments of royal statues worshipped privately by members of the Egyptian elite according to a provision of the Rosetta Decree of 196 B.C. This group of artifacts shows a degree of hellenization in iconography (rendering of hair, facial asymmetry) and obviously represents the portrait features of the king being thus distinct from the strictly Egyptian and conventional style of the earlier Ptolemaic royal sculpture. However, according to a number of scholars, the period, to which these sculptures belong, was marked with the “Egyptianization” of the Ptolemaic kingship. A consideration of the term and its discussion in historiography brings to conclude that it is improper: Ancient Egyptians evaluated not the native or alien entourage of their rulers but their ability to perform ritual and, respectively, their sacrality. What was taken for “Egyptianization” was in fact the propaganda of these qualities for Ptolemy IV and V, especially their embodying Horus, son of Osiris and Isis, that provided for their sacrality. This accent in propaganda was backed by the need to deal with the native opposition since the mid-3rd century B.C. The “lock of youth” on the statues of Ptolemy V indicated the presence of Horus in him, and their hellenization and individuality stressed that his alien origin was not an obstacle to that. Hence a definition of the trend discussed not as an “Egyptianization” but rather as a strong personalization of the fundamentals of royal cult for the Ptolemaic kings.

Keywordssculpture, Ptolemy V, royal cult, “Egyptianization”, iconography
Received07.10.2020
Publication date29.04.2021
Number of characters40185
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В египетской коллекции Государственного музея изобразительных искусств имени А.С. Пушкина хранится голова скульптурного изображения египетского царя, изготовленного из алебастра (инвентарный номер I, 1a 5429; рис. 1, 2). Размер памятника невелик (4 см в длину, 5,3 см в ширину, 5 см в высоту); он изображает, очевидно, юного правителя с такими характерными и явно индивидуальными чертами, как большие треугольной формы глаза, большие уши, слегка изогнутый рот, большой нос, заостренный подбородок, вьющиеся волосы, обозначенные маленькими кольцами. Помимо трактовки лица, на возраст правителя и, видимо, на некоторые его качества указывает «локон юности» (большая прядь волос, которую в Египте было принято носить вплоть до позднего подросткового возраста [Feucht, 1995, p. 497-498]), ниспадающий за ухом справа от головы. Голову охватывает неширокая диадема эллинистического царя (см. теперь: [Das Diadem…, 2012]), изначально перекрывавшаяся на лбу уреем (на памятнике сохранились его следы). На макушке головы есть отверстие шириной 1,8 см, несомненно, для крепления какого-то атрибута. На некоторых частях памятника есть следы светло-коричневой краски. Нет следов статуи крепления к опорному столбу, типичному для египетской скульптуры, что говорит о его изначальном отсутствии (иначе крепление было бы заметны на затылке).
2 Долгое временя этот памятник не исследовался специально; в частности, он не был учтен в фундаментальном каталоге древнеегипетской скульптуры в собрании ГМИИ имени А.С. Пушкина [Берлев, Ходжаш, 2004], поскольку в него вошли только изображения людей, а он ранее считался изображением бога (Харпократа, согласно инвентарям египетской коллекции ГМИИ, Хонсу, согласно каталогу выставки 2002 г. [Путь к бессмертию…, 2002, с. 197 (№ 765)]). Однако эллинистическая диадема позволяет уверенно трактовать его как изображение царя дома Птолемеев. Также можно сказать, какой атрибут был закреплен на нем сверху: головы египетских статуй Птолемеев могли быть покрыты царским платком-немесом, увенчаны двойной короной-пшентом или, редко, «синей» короной (иные атрибуты, такие, как корона-хем-хем или бараньи рога, закреплялись поверх пшента) [Stanwick, 2002, p. 34-35]. Однако присутствие на этом памятнике немеса или синей короны исключено, поскольку тогда волосы царя (может быть, кроме прядей на лбу) были бы полностью закрыты. Единственный остающийся вариант – это двойная корона, и он подтверждается аналогиями к данному памятнику (см. далее).
3 О.А. Васильева, сопоставив памятник из ГМИИ с тремя головами скульптурных изображений из алебастра в Египетском собрании Государственных музеев Берлина (Berlin ÄS 14568, 13457, 23140) [Kyrieleis, 1975, p. 172, pl. 41.1-4 (E1), 42.1-2 (E2), 42.3-4 (E3)] атрибуировала его, как и эти головы1, Птолемею V Эпифану (204-180 гг. до н.э.) [Васильева, 2004]. Дальнейшее исследование, проведенное совместно с ней автором этой статьи [Ladynin, Vassilieva, 2020], позволило прибавить к этим аналогиям голову мраморного изображения того же царя из частной коллекции в США (хотя оно и отличается по иконографии от памятника из ГМИИ и от берлинских голов, в частности, в трактовке волос и в более округлой форме подбородка) [Bianchi, 2014]. С меньшей уверенностью в этом ряду можно упомянуть терракотовую голову царя в Археологическом музее Кракова. По мнению Х. Шиманской, опущенные углы рта и печальное, покорное судьбе выражение лица обнаруживают его сходство с берлинскими головами [Szymańska, 2003, p. 504, 507, fig. 11], и, кроме того, схожей с ними и с памятником из ГМИИ можно счесть треугольную форму больших ушей. Однако лицо краковской терракоты все же кажется слишком округлым при сопоставлении с треугольными лицами московской и берлинских голов: на голове из американской коллекции эта округлость выражена меньше, однако качество фотографии памятника из Кракова не позволяет вынести окончательное суждение о его атрибуции Птолемею V. Эти памятники варьируются по размерам, но в общем все они невелики: видимо, самый миниатюрный из них Berlin ÄS 14568 (высота лица 3,2 см, общая высота с короной 10,4 см), а самый большой Berlin ÄS 23140 (высота без короны 9,1 см). Набор их специфических черт суммирован в таблице: 1.  Эта атрибуция «берлинских» голов обоснована Х. Кириелейсом в его исследовании портретов Птолемеев, в котором основой для их идентификации признано соотнесение с изображениями на монетах [Kyrieleis, 1975, p. 54, ; ср., например: Cleopatra’s Egypt…, 1988, p. 152-153; Ashton, 2001, p. 26-27, 88-89]. Мнения о возможной атрибуции Berlin ÄS 23140 Птолемею XIII и Berlin ÄS 13457 – Цезариону [Parlaska, 1978, pp. 29-30] и о том, что берлинские памятники могут изображать как Птолемея V, так и Птолемея VI [Stanwick, 2002, p. 56-57, 106-107], отводятся нами в [Ladynin, Vassilieva, 2020].

Number of purchasers: 1, views: 836

Readers community rating: votes 0

1. Берлев О. Д. «Золотое имя» египетского царя. Ж. Ф. Шампольон и дешифровка египетских иероглифов. Отв. ред. И.С. Кацнельсон. М.: Наука, 1979. С. 41—59 [Berlev O. D. The Golden Name of Egyptian King. Jean-François Champollion and the Decipherment of the Egyptian Hieroglyphs. Ed. I. S. Kaznelson. Moscow: Nauka, 1979. Pp. 41—59 (In Russian)].

2. Berlev O. D., Hodjash S. I. The Sculpture of Ancient Egypt in the Collection of the A. S. Pushkin State Museum of Fine Arts. Moscow: Vostochnaya literatura, 2004 (In Russian).

3. Bolshakov A. O. Ancient Egyptian royal sculpture and “Horus name”. Journal of Ancient History. 2000. No. 2. Pp. 73—87 (In Russian).

4. Vassilieva O. A. Alabaster head of a Ptolemaic king in the Pushkin State Museum of Fine Arts. St.Petersburg Egyptological Readings. In Memoriam Yu. Ya. Perepyolkin. On the Occasion of 110 Years from His Birth. Papers (Works of the State Hermitage 76). St. Petersburg: Izdatel’stvo Gosudarstvennogo Ermitazha, 2015. Pp. 67—78 (In Russian).

5. Vassilieva O. A., Ladynin I. A. ‘Nectanebo the Magician’: The figure of historical fiction and its background. Ancient Orient and the Classical World: Studies by the Members of the Department of Ancient History, the School of History, Lomonosov Moscow State University. Vol. 8. Moscow: Academica, 2012. Pp. 3—36 (In Russian).

6. Demidchik A.E. A Nameless Pyramid: The State Doctrine of the Ancient Egyptian Heracleopolitan Monarchy (Aegyptiaka, I)]. St.Petersburg: Aletheia, 2005 (In Russian).

7. Ladynin I. A. Phases of the Ptolemaic royal cult in the framework of the general evolution of the Egyptian Hellenism. Mnemon: Studies and Publications in Ancient History. Vol. 3. St. Petersburg: Izdatel’stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2004. Pp. 145—184 (In Russian).

8. Ladynin I. A. The statue of Darius I from Susa: An essay of interpretation in the light of Egyptian and Near Eastern religious and ideological notions. Journal of Ancient History. 2011. No 1. Pp. 3—27 (In Russian)] (1).

9. Ladynin I. A. ‘King on the Way of God’: On the criteria of evaluating king’s activities in the Egyptian ideology of the 4th-3rd Centuries B.C. St.Petersburg Egyptological Readings – 2009-2010. In Memoriam S. I. Hodjash. In Memoriam A. S. Chetrevuhin. Papers (Works of the State Hermitage 55). St. Petersburg: Izdatel’stvo Gosudarstvennogo Ermitazha, 2011. Pp. 139—169 (In Russian) (2).

10. Ladynin I. A. The dynastic cult and the eponymous priesthood of the Ptolemies. ‘Gods among Men’: The Rulers’ Cult in the Hellenistic, Post-Hellenistic and Roman World. (Works of the Faculty of History, M.V. Lomonosov Moscow State University 82). Series II. Historical Studies 39. Eds. S. Yu. Saprykin, I. A. Ladynin. Moscow; St.Petersburg: RKhGA, 2016. Pp. 265—312 (in Russian) (1).

11. Ladynin I. A. The Ancient Egyptian concepts of the sacral kingship in the First Millennium B.C. ‘Gods among Men’: The Rulers’ Cult in the Hellenistic, Post-Hellenistic and Roman World. (Works of the Faculty of History, M.V. Lomonosov Moscow State University 82). Series II. Historical Studies 39. Eds. S. Yu. Saprykin, I. A. Ladynin. Moscow; St.Petersburg: RKhGA, 2016. Pp. 136—173 (In Russian)] (2).

12. Ладынин И. А. Начало македонского времени в категориях древнеегипетского мировоззрения: некоторые замечания. Мнемон. Исследования и публикации по истории античного мира. Вып. 18.1. 2018. С. 296—310 [Ladynin I. A. The beginning of the Macedonian period in categories of the Ancient Egyptian worldview: some notes. Mnemon: Studies and Publications in Ancient History. Vol. 18.1. St. Petersburg: Izdatel’stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2018. Pp. 296—310 (In Russian).

13. Way to Immortality. Monuments of the Ancient Egyptian Art in the Collection of the A.S. Pushkin Museum of Fine Arts. Catalogue of an Exhibition. Ed. O. D. Berlev et al. Moscow: Vostochnaya literatura, 2002 (In Russian).

14. Ashton S.-A. Ptolemaic Royal Sculpture from Egypt: The Interaction between Greek and Egyptian Traditions (BAR International Series 923). Oxford: Archaeopress, 2001.

15. Beckerath J. von. Handbuch der ägyptischen Königsnamen. 2. Aufl. (Münchner ägyptologische Studien 49). München: Zabern, 1999.

16. Bianchi R. S. A portrait of Ptolemy V Epiphanes. Varia Cybeliana. Vol. I. Paris: Cybèle, 2014. Pp. 85–88.

17. Bianchi R. S. ‘Portrait’ sculpture in Ptolemaic Egypt. Beyond the Nile. Egypt and the Classical World. Ed. J. Spier et al. Los Angeles: The J. Paul Getty Museum, 2018. Pp. 141–147.

18. Cleopatra’s Egypt – Age of the Ptolemies. Catalogue of an exhibition held at the Brooklyn Museum Ed. R. S. Bianchi, R. A. Fazzini. Brooklyn, N. Y.; The Brooklyn Museum, 1988.

19. Bricault L. Sarapis et Isis, sauveurs de Ptolémée IV à Raphia. Chronique d'Égypte. 1999. T. 74. Pp. 334—343.

20. Brophy E. Royal Statues in Egypt 300 B.C. – A.D. 220. Context and Function (Archaeopress Egyptology 10), Oxford: Archaeopress. 2015.

21. Clarysse W. Ptolémées et temples. Le Décret de Memphis. Colloque de la Fondation Singer-Polignac à l’occasion de la célébration du bicentenaire de la découverte de la Pierre de Rosette (Paris, 1er juin 1999). Ed. D. Valbelle, J. Leclant. Paris: Boccard, 1999. Pp. 41—65.

22. Daumas F. Les mammisis des temples égyptiens. Paris: Les Belles Lettres, 1958.

23. Derriks C. Une tête d’enfant isiaque: Hypothèse ou certitude? Egyptian Religion – The Last Thousand Years: Studies Dedicated to the Memory of Jan Quaegebeur. Ed. W. Clarysse et al. Part 1. (Orientalia Lovaniensia Analecta 84). Leuven: Peeters, 1998. Pp. 91–103.

24. Feucht E. Das Kind im Alten Ägypten: die Stellung des Kindes in Familie und Gesellschaft nach altägyptischen Texten und Darstellungen. Frankfurt; N.Y.: Campus, 1995.

25. Fischer-Bovet Chr. A challenge to the concept of decline for understanding Hellenistic Egypt. Topoi. 2015. Vol. 20/1. Pp. 209—237

26. Heinen H. The Syrian-Egyptian wars and the new kingdoms of Asia Minor. The Cambridge Ancient History. 2nd ed. Vol. VII.1. The Hellenistic World. Ed. F.W. Walbank et al. Cambridge : Cambridge University Press, Pp. 412—445.

27. Hölbl G. A History of the Ptolemaic Empire. London; New York: Routledge, 2001.

28. Huß W. Untersuchungen zur Aussenpolitik Ptolemaios’ IV (Münchener Beiträge zur Papyrusforschung und antiken Rechtsgeschichte 69). München: Beck, 1976.

29. Huss W. Ptolemaios V als Harpokrates. Ancient Society. 2006. Vol. 36. S. 45—49.

30. Johnson C.G. Ptolemy V and the Rosetta Decree: The Egyptianization of the Ptolemaic Kingship. Ancient Society. 1995. Vol. 26. Pp. 145—155.

31. Jouguet P. Les destinées de l'hellénisme dans l'Égypte gréco-romaine. Chronique d'Égypte. 1935. T. 10. Pp. 89—108.

32. Kamal A. Bey. Stèles ptolèmaïques et romaines. Le Caire; Leipzig: Institut français d’archéologie orientale, 1904—1905. T. 1—2 (Catalogue général des antiquités égyptiennes du Musée du Caire; 23001—23246).

33. Koenen L. The Ptolemaic king as a religious figure. Images and Ideologies: Self-Definition in the Hellenistic World. Ed. A. Bulloch (Hellenistic Culture and Society 12). Berkeley–L.A.–L.: University of California Press, 1993. Pp. 81—113.

34. Ladynin I.A., Vassilieva O.A. An alabaster sculpture head of a Ptolemaic king in the Egyptian collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow (I, 1а 5429). Chronique d’Égypte. 2020 (в печати).

35. Lembke K. Eine Ptolemäergalerie aus Thmuis/Tell Timai. Jahrbuch des des Deutschen Archäologischen Instituts. 2000. Bd. 115. S. 113—146.

36. Lexikon der ägyptischer Götter und Götterbezeichnungen. Bd. I—VII. (Orientalia lovanensia analecta 110—116). Hrsg. Chr. Leitz. Leuven – Paris – Dudley (Mass.): Peeters, 2002.

37. Das Diadem der hellenistischen Herrscher. Übernahme, Transformation oder Neuschöpfung eines Herrschaftszeichens? (Reihe Euros 1). Ed. A. Lichtenberger et al. Bonn: Habelt, 2012.

38. Minas M. Die hieroglyphischen Ahnenreihen der ptolemäischen Könige: Ein Vergleich mit den Titel der Eponymen (Aegyptiaca treverensia 9). Mainz: Zabern, 2000.

39. Muccioli F. Gli epiteti ufficiali dei re ellenistici (Historia Einzelschriften 224). Stuttgart: Steiner, 2013.

40. Onasch Chr. Zur Königsideologie der Ptolemäer in den Dekreten von Kanopus und Memphis (Rosettana). Archiv für Papyrusforschung und verwandte Gebiete. 1976. Bd. 24/25. Pp. 137—155.

41. Rössler-Köhler U. Individuelle Haltungen zum ägyptischen Königtum der Spätzeit: Private Quellen und ihre Königswertung im Spannungsfeld zwischen Erwartung und Erfahrung (Göttinger Orientforschungen. IV. Reihe: Ägypten 21). Wiesbaden: Harrassowitz, 1991.

42. Rostovtzeff M.I. The Social and Economic History of the Hellenistic World. Oxford: Clarendon, 1941. Vol. 1—3.

43. Sandri S. Har-pa-chered (Harpokrates). Die Genese eines ägyptischen Götterkindes (Orientalia Lovaniensia Analecta 151). Leuven - Paris – Dudley (Ma).: Peeters, 2006.

44. Smith R.R.R. Ptolemaic portraits: Alexandrian types, Egyptian versions. Alexandria and Alexandrianism: Papers delivered at a symposium organized by the J. Paul Getty Museum and the Getty Center for the History of Art and the Humanities and held at the Museum, April 22–25, 1993. Ed. Chr. Hudson. Malibu: The J. Paul Getty Museum, 1996. Pp. 203–214.

45. Szymańska H. Two unknown Ptolemaic portraits in the Archaeological Museum in Cracow (Poland). Faraoni come dei, Tolemei come Faraoni. Atti del V Congresso Internazionale Italo-Egiziano Torino, Archivio di Stato 8-12 Dicembre 2001. Ed. W. N. Bonacasa et al. Torino: Museo Egizio, 2003. Pp. 501—507.

46. Stanwick P.E. Portraits of the Ptolemies. Greek Kings as Egyptian Pharaohs, Austin: University of Texas Press, 2002.

47. Kyrieleis H. Bildnisse der Ptolemäer (Archäologische Forschungen 2), Berlin: 1975:

48. Parlasca K. Probleme der späten Ptolemäerbildnisse. Das Ptolemäische Ägypten: Akten des internationalen Symposions 27.-29. September 1976 in Berlin. Hrsg. H. Maehler, V.M. Strocka. Mainz: Zabern, 1978. S. 25—39.

49. Thissen H.-J. Studien zum Raphiadekret (Beiträge zur Klassischen Philologie 23). Meisenheim: Hain, 1966.

50. Thomas R. Eine postume Statuette Ptolemaios' IV. und ihr historischer Kontext. Zur Götterangleichung hellenistischer Herrscher (Trierer Winckelmannsprogramme 18), Mainz: Zabern, 2002.

51. СОКРАЩЕНИЯ

52. Berlin ÄS - инвентарный номер памятника Египетского собрания Государственных музеев в Берлине.

53. CM – инвентарный номер памятника Каирского музея.

54. OGIS – Dittenberger W. Orientis Graeci inscriptiones selectae: supplementum sylloges inscriptionum graecarum. Lipsiae: Hirzel, 1903—1905. Vol. I—II. (с указанием номера и строки надписи).

55. Urk. II Sethe K. Hieroglyphische Urkunden der griechisch-römischen Zeit. (Urkunden des ägyptischen Altertums 2). Leipzig: Hinrichs, 1904—1916. Hft. 1—3 (с указанием страницы и строки по изданию).

Система Orphus

Loading...
Up