Reception of the Idea of Confucius Sagacity in PRC’s Philosophical Thought (1949–1976)

 
PIIS086919080010850-2-1
DOI10.31857/S086919080010850-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: student
Affiliation: Saint Petersburg University
Address: Saint Petersburg, Saint Petersburg, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages126-137
Abstract

This article covers the problem of interpreting Confucius (551–479) as a Sage during the period from 1950s to the end of the Cultural Revolution (1966–1976). Sagacity has become an inherent part of Confucius’ image since the Han dynasty (206 BC–220 AD), but it is still studied insufficiently in terms of estimates and interpretations given to it in the 20th century, what defined the research focus of this paper. Chronological framework covers the period when the main ideological campaigns in the field of culture were held in the People’s Republic of China, followed by strengthening control over the philosophical thought. The main research methods were: a historical analysis of how the traditional features of Confucius’ image were formed, as well as a comparative and linguistic analysis of Chi-nese monographs, newspapers and magazines to identify the ways of interpreting Confucius in them. The sources for this research were the works of famous scholars of Chinese history and philos-ophy Yang Yong-guo (1907–1978) and Feng You-lan (1895–1990), published in the PRC between 1950s and 1970s, as well as the most widespread Chinese newspapers and magazines published dur-ing the Cultural Revolution. The article discusses the changes of the interpretations given to Confu-cius' image and ideas in the PRC, in addition to the specifics of criticizing the thinker in connection with the political and ideological situation in the country. It was shown that evaluating Confucius as a reactionary thinker during the Cultural Revolution, who attributed himself a “Sage’s wisdom”, served primarily for the political goals of the Communist Party of China of that period.

Keywordspolitical ideology, Marxist historical approach, the Cultural Revolution, Confucianism, Mohism, Le-galism
Received08.08.2020
Publication date31.08.2020
Number of characters31707
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Конфуций (Кун-цзы 孔子, 551–479) на протяжении более двух тысячелетий является одним из самых почитаемых мыслителей в Китае, оказавшим значительное влияние на развитие культуры страны. Согласно «Беседам и суждениям» («Лунь юй», 論語), составленным его учениками, Конфуций в своем этико-политическом учении выдвинул, в том числе, идею важности почитания древности (I, 12; VII, 1; VII, 20; XIV, 24; XVII, 16).
2 Позднее данная идея была переработана конфуцианскими мыслителями эпох Чжаньго 戰國 (476/403–221) и Хань漢 (206 г. до н.э.–220 г. н.э.) в сторону почитания и даже сакрализации самого Конфуция [Терехов, 2016, с. 78–136]. Сакральный статус мудреца поддерживался и на протяжении всей остальной истории традиционного Китая.
3 Тем не менее в XX в. в Китае произошел ряд кардинальных политических изменений, таких как свержение династии Цин 大清 (1644–1912), провозглашение Китайской Республики в 1912 г. и основание КНР в 1949 г. На фоне таких обширных обновлений общественная мысль XX в. в Китае отличалась критическим отношением к собственному культурному наследию. В частности, подверглись критике образ и учение Конфуция: самые масштабные кампании прошли в ходе «движения за новую культуру» начала XX в. и во время «культурной революции» (1966–1976). Первая кампания была нацелена на критику носителей «феодальной» консервативной идеологии, которые использовали конфуцианские идеи для удержания авторитета [Афанасьев, 1982, с. 253–257], в то время как вторая была инициирована Мао Цзэдуном 毛澤東 (1893–1976), в основном против своих политических врагов. В ходе последней кампании конфуцианство воспринималось как оплот реакционеров [Переломов, 1981, с. 221–306].
4 Тема восприятия идей Конфуция во время идеологических кампаний в КНР является частично исследованной в отечественной и зарубежной науке. Наиболее крупное исследование, посвященное критике Конфуция в годы «культурной революции», провел советский китаевед Л. С. Переломов (род. 1928) [Переломов, 1981; Переломов, 2011]. Также к данной теме обращались В.А. Кривцов [Кривцов, 1978], Ю.Л. Кроль [Кроль, 1979] и другие российские востоковеды. Среди зарубежных ученых можно назвать американскую исследовательницу Цзинь Цю (род. 1956) [Jin Qiu, 1999], создавшую крупный исторический очерк событий периода кампании критики Линь Бяо и Конфуция.
5 Тем не менее более детальное изучение материалов китайской печати по данной теме может способствовать углублению понимания особенностей политических процессов в стране во второй половине XX в., что и предопределило научный интерес к данной проблеме.
6 Цель данной работы заключалась в том, чтобы определить основные особенности интерпретации образа Конфуция как «совершенномудрого» в КНР.
7 В рамках поставленной цели основными методами исследования стали исторический анализ формирования традиционных черт образа Конфуция, а также сравнительный и языковой анализ китайских монографий, газет и журналов на предмет выявления особенностей и приемов интерпретации образа Конфуция в них.

Number of purchasers: 0, views: 696

Readers community rating: votes 0

1. Afanas'ev A.G. Struggle against Confucianism during the “New Culture Movement”. Confucianism in China: theory and practice. Ed. L.P. Deliusin. Moscow: Nauka. Glavnaia redaktsiia vostochnoi literatury. 1982. Pp. 249–262 (in Russian).

2. Confucius. I believe in antiquity. Composed, translated and commentaries by I.I. Semenenko. Moscow: Respublika, 1995 (in Russian).

3. Krivtsov V.A., Markova S.D., Sorokin V. The fate of the PRC’s culture (1949–1974). Moscow: Nauka, 1978 (in Russian).

4. Krol Yu.L. On the problem of cultural heritage in modern China (notes on the anti-Confucian campaign). Narody Azii i Afriki. 1979. No. 2. P. 61–75 (in Russian).

5. Perelomov L.S. Confucianism in the political culture of the countries in the Far East region. Cultural heritage in modern political and social practice of the countries in the Far East region and Southeast Asia. Saint-Petersburg: Limited Liability Company “RHGA Publisher”, 2011. Pp. 5–31 (in Russian).

6. Perelomov L.S. Confucianism and Legalism in the Political History of China. Moscow: Nauka, 1981 (in Russian).

7. Terekhov A.E. Representation of sages (sheng) in Chinese apocryphal texts (chenwei) of the Eastern Han era (25–220 AD): PhD theses in History. Saint-Petersburg, 2016. Pp. 61–137 (in Russian).

8. Han Feizi. Famous Teachings. Ancient Chinese Philosophy: Collected Texts in 2 Vol. Moscow: Mysl', 1973. Vol. 2. Pp. 276–283 (in Russian).

9. Zhuangzi. Lezi. Translated from Chinese, entry article and notes by V.V. Maliavin. Moscow: Mysl', 1995 (in Russian).

10. Yang Yong-guo. History of Ancient Chinese Ideology. Translated from Chinese by F.S. Bykov, D.L. Veselovskiy, T.E. Mytarova. Moscow: Izdatel'stvo inostrannoi literatury, 1957 (in Russian).

11. Yang Yong-guo. Spiritual culture of China: encyclopedia in 5 volums. Ed. M.L. Titarenko. Moscow: Vostochnaia literatura, 2006. Vol. 1. Philosophy. Pp. 651–652 (in Russian).

12. Beijing daxue Qinghua daxue da pipanzu (Peking University’s and Tsinghua University’s Critical Circle). Lin Biao yu Kong-Mengzhidao (Lin Biao and the Doctrine of Confucius and Mencius). Hongqi (Red Flag). 1974 № 2. http://marxistphilosophy.org/Hongqi/74/197402–08.htm, (дата обращения: 24.12.2019).

13. Chen Xi-xiang. Lin Biao he Kong laoer shi yiqiuzhihe (Lin Biao and Kongzi are birds of a feather). Renmin ribao (People’s Daily) 28.03.1974. http://www.ziliaoku.org/rmrb/1974–03–28–2#447768, (accessed: 01.03.2018).

14. Feng You-lan. Lun Kongqiu (About Confucius). Beijing: Renmin chubanshe (People's Publishing House), 1976.

15. Feng You-lan. Zhexue wenji (xia) (Anthology of Philosophy (Part 3)). Sansongtang quanji 13 (Complete works of the Hall of Three Pines, Vol. 13). Zhenzhou: Henan renmin chubanshe (Henan People's Publishing House), 2001. Pp. 32–58, 70–77, 130–165.

16. Gu Jie-gang. Chunqiu shidai de Kongzi he Handai de Kongzi (Confucius of the Spring and Autumn Period and Confucius of Han Period). Gushi bian (Disputes about Ancient History). Shanghai: Shanghai guji (Ancient books of Shanghai). Vol. 2. 1982. Pp. 130–139.

17. Jin Qiu. The culture of power: the Lin Biao incident in the cultural revolution. Stanford (California): Stanford university press, 1999.

18. Lee Kwai Sang. Inborn Knowledge (Shengzhi) and Expressions of Modesty (Qianci) On Zhu Xi's Sacred Image of Confucius and His Hermeneutical Strategies. Monumenta Serica: Journal of Oriental Studies. University of Newcastle. 2015. Pp. 87–93.

19. Lin Lin. Guanyu Kongzi sixiang de ji ge wenti – yu Yang Yong-guo xiansheng shangque (Several Issues on Confucius Thoughts – Taking Discussion with Mr. Yang Yong-guo). Wenshizhe (Philosophy of Humanities). Shangdong daxue bianji weiyuanhui (Editorial Committee of Shandong University). Jinan: Shandong renmin chubanshe (Shandong People's Publishing House). 1962. Vol. 5. Pp. 12–18.

20. Nylan M., Wilson T. A. Lives of Confucius: civilization's greatest sage through the ages. New York: Doubleday Religion, 2010. Ch. 3. Pp. 67–101.

21. Renzhi yu fazhi meiyou dandu cunzaiguo (The Rule of Men and the Rule of Law Never Came up Separately). Renmin ribao (People’s Daily) 18.01.1980. http://www.ziliaoku.org/rmrb/1980-01-18-5#529691 (accessed: 04.03.2018).

22. Yang Yong-guo. Kongzi wangu de weihu nuli zhi de sixiangjia (Confucius was a thinker who stubbornly defended slavery). Renmin ribao (People’s Daily) 07.08.1973. http://www.ziliaoku.org/rmrb/1973–08–07–2#438919 (accessed: 01.03.2018).

Система Orphus

Loading...
Up