Egyptian Truncated Female Figurines in the Pushkin State Museum of Fine Arts, Moscow

 
PIIS086919080009913-1-1
DOI10.31857/S086919080009913-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Accosiate Professor
Affiliation: Moscow State Lomonosov University
Address: Moscow, Moscow, Russia
Occupation: Research Associate
Affiliation: The Pushkin State Museum of Fine Arts
Address: Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages193-210
Abstract

The paper represents the first detailed publication of three Ancient Egyptian figurines from the Pushkin State Museum of Fine Arts (I, 1a 5882, I, 1a 5900, I, 1a 5912). They be-long to the group of small figurines usually depicting naked women lacking legs below the knees. Their key features are complex lush hairstyles; detailed elaboration of both the front and the reverse surface; various types of jewelry. The figurines are dated back to the late Middle Kingdom and Second Intermediate Period. The figurine I, 1a 5882 (12.1 cm) is made of bright blue (turquois) faience and represents the most typical example of truncat-ed figurines of the early phase of their existence. The figurines I, 1a 5900 (11.5 cm) and I, 1a 5912 (9.8 cm) are made of limestone and belong to the end phase. Moreover, figurine I, 1a 5912 represents a rare type of naked female carrying a small child. The paper exam-ines in detail the appearance of three figurines (hairstyles, jewelry, tattoos etc.) in the cul-tural and historical context of the period. Truncated figurines were in different ways in-terpreted in historiography: dolls, the Divine Mother, concubines, dancing girls, fertility figurines. The authors of the paper analyze basic points of view on functions of truncated figurines and make conclusion that they belonged to the feminine domestic rites connect-ed to conception, birth, health of a child and a mother and in a broader sense to fertility that is directly associated with the goddess Hathor. It is no coincidence that they are found together with paddle-dolls, clappers, magic wands, mirrors, figurines of hippopota-mi, monkeys, lions, Besit, Ipi/Taweret. These are objects connected one way or another with birth, childhood, fertility. The category of fertility was of particular importance dur-ing the antiquity. High infant mortality and frequent infant and maternal death during la-bour made people especially protect everything connecting to conception, birth, health of a child and a mother.

Keywordsthe Pushkin State Museum of Fine Arts, Ancient Egypt, Middle Kingdom, Second Inter-mediate Period, female figurines, fertility, Hathor
Received06.06.2020
Publication date22.06.2020
Number of characters49466
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной

Table of contents

1 В собрании Государственного музея изобразительных искусств имени А.С.Пушкина (далее ГМИИ) находятся три небольшие женские статуэтки, происходящие из коллекции В.С.Голенищева (инв. №№ I, 1a 5882, I, 1a 5900, I, 1a 5912). Все три относятся к группе небольших фигурок, изображающих, как правило, обнаженных женщин с редуцированными по колени ногами, отчего в современной научной англоязычной литературе для их обозначения часто используется термин “truncated”. Их характерной чертой являются сложные пышные прически; детальная проработка как лицевой, так и оборотной поверхности; разнообразные типы украшений [Tooley, 2017, p. 4231]. Статуэтки датируются эпохой второй половины Среднего царства и Второго переходного периода. Материал, из которого они изготовлены, достаточно разнообразен: слоновая кость (8 экземпляров), дерево (11 экземпляров), фаянс (58 экземпляров) и известняк (88 экземпляров) [Tooley, 2017, p. 425]. К сожалению, археологический контекст более половины находок неизвестен, а если таковой и зафиксирован, то мало проясняет их происхождение и назначение: они встречаются прежде всего в некрополях (причем как в погребениях мужчин, так и женщин и девочек [Pinch, 1993, p. 2112]), в поселениях, единичные фигурки известны с территории храмов [Tooley, 2017]3. При этом статуэтки находят не только в долине Нила, но и за ее пределами. Однако, на наш взгляд, нет достаточных оснований связывать эти находки с международными торговыми путями, как это делает Х.К. Морено Гарсия [Moreno García, 2017(1); Moreno García, 2017(2)4]. 1. Выражаем благодарность автору за предоставленную статью.

2. Выражаем благодарность М.А. Чегодаеву за предоставленную монографию.

3. Эта картина резко контрастирует с находками женских фигурок последующих эпох, которые, прежде всего, находят на территории храмов или в домашних божницах [Pinch, 1993, p. 226–233; Tooley, 2017, p. 423].

4. Выражаем благодарность А.Е. Демидчику за указание на работы Х.К. Морено Гарсия.
2 В настоящее время корпусом статуэток (всего известно около 160 памятников) успешно занимается английская исследовательница Энджела Тули [Tooley, 1989, p. 305–368; Tooley, 2017]. Она выделила три фазы существования редуцированных статуэток, основываясь на материале, из которого они изготовлены, и типах причесок: ранняя (XII династия5 – первая половина XIII династии), средняя (конец XII династии – конец XIII династии), поздняя (середина/конец XIII династии – начало XVII династии) [Tooley, 2017, p. 426]. 5. Ср. датировку появления фаянсовых фигурок у Дж. Миниачи [Miniaci, 2014; Miniaci, 2017; Miniaci, 2018].
3 Редуцированные статуэтки по-разному интерпретировались в литературе: куклы [Petrie, 1927, p. 59], богиня-мать [Hornblower, 1929], конкубины [Desroches-Noblecourt, 1953], фигурки плодородия [Pinch, 1993, p. 198–199]. Первые два наименования сейчас считаются устаревшими и надежно не обоснованными [напр., Tooley, 1991]. Третья интерпретация – конкубины – встречается в современной литературе довольно часто6: понятно, что ей соответствует иконография статуэток, особенно гипертрофированные половые органы и прически, два типичных эротических символа для многих культур. Но наиболее распространенным в последних исследованиях, посвященных специально этим или подобным статуэткам (а стоит заметить, что эта тема явно приобретает актуальность, причем не только для древнего Египта7, но и для археологии Ближнего Востока), становится обобщающее наименование «фигурки плодородия», предложенное в работе Джеральдин Пинч [Pinch, 1993, p. 198–199 (Type 1)]. 6. Напр., [Сокровища Египта, 2003, с. 520; Ходжаш, 2009, с. 316].

7. В отечественной литературе см.: [Томашевич, 2009; Ходжаш, 2009]. Впервые тему поднимают И.Л. Снегирев [Снегирев, 1929] и М.Э. Матье [Матье, 1939].

Number of purchasers: 0, views: 1057

Readers community rating: votes 0

1. Anokhina E.A., Dyuzheva O.P., Tomashevich O.V. Egypt in the 4th–1st Millennium BC. More than a Guide. Moscow: The Pushkin State Museum of Fine Arts, 2017 (in Russian).

2. Antonova E.V. Rituals and Beliefs of Primitive Farmers of the East. Moscow: Nauka, 1990 (in Russian).

3. Berlev O.D., Hodjash S.I. Sculpture of Ancient Egypt in the Collection of the Pushkin State Museum of Fine Arts. Moscow: Vostochnaia Literatura, 2004 (in Russian).

4. Masson V.M., Sarianidi V.I. Central Asian Terracottas of the Bronze Age. Moscow: Glavnaia Redaksiia Vostochnoi Literaturi, 1973 (in Russian).

5. Mat’e M.E. Coptic and Egyptian Magic Female Statuettes. Trudy Otdela Vostoka Gosudarstvennogo Ermitazha. 1939. Vol. I. Pp. 171–184 (in Russian).

6. Munchaev R.M., Amirov Sh.N. Tell Hazna I. Religious and Administrative Center of 4th–3rd millennium BC in North-East Syria. Vol. 2. Moscow: Taus, 2016 (in Russian).

7. Pavlov V.V. Ancient Egyptian Sculpture in the Pushkin State Museum of Fine Arts. Small Forms Sculpture. Moscow: The Pushkin State Museum of Fine Arts, 1949 (in Russian).

8. Pavlov V.V. The Images of the Beauty. Moscow: Sovetskii khudozhnik, 1979 (in Russian).

9. Pavlov V.V., Hodjash S.I. Ancient Egyptian Small Forms Sculpture. Moscow: Iskusstvo, 1985 (in Russian).

10. Snegirev I.L. On the Cult of Mother-Earth in Archaic Egypt. Sbornik egiptologicheskogo kruzhka pri LGU. 1929. Vol. 2. Pp. 6–14. Vol. 3. Pp. 6–15 (in Russian).

11. Egyptian Treasures. Illustrated Guide to the Egyptian Museum in Cairo. Bongioanni A., Sole Croce M. (eds.). Moscow: AST-Astrel’, 2003 (in Russian).

12. Tomashevich O.V. Ancient Egyptian Joy: Turquoise. Saint Petersburg Egyptological Readings 2005. Papers of the Conference, ed. A.O. Bolshakov. St. Petersburg: The State Hermitage Publishers, 2006 (in Russian).

13. Tomashevich O.V. Das Ewigweibliche. Saint Petersburg Egyptological Readings 2007–2008. In Commemoration of Oleg Dmitrievich Berlev On the Occasion of his 75th Birthday. Papers of the Conference, ed. A.O. Bolshakov. St. Petersburg: The State Hermitage Publishers, 2009. Pp. 304–314 (in Russian).

14. Tomashevich O.V. On One Beautiful and Mysterious Female Figurine from the Collection of V.S. Golenishchev. In press (in Russian).

15. Hodjash S.I. Egyptian Art in the State Pushkin Museum of Fine Arts. Moscow: Izobrazitel’noe Iskusstvo, 1971 (in Russian).

16. Hodjash S.I. The Statuettes of “Concubines” in the State Pushkin Museum of Fine Arts, Moscow. Saint Petersburg Egyptological Readings 2007–2008. In Commemoration of Oleg Dmitrievich Berlev On the Occasion of his 75th Birthday. Papers of the Conference, ed. A.O. Bolshakov. St. Petersburg: The State Hermitage Publishers, 2009. Pp. 315–317 (in Russian).

17. Austin A., Gobeil C. Embodying the Divine: A Tattooed Female Mummy from Deir el-Medina. Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale. 2014. T. 116. Pp. 23–46.

18. Breasted J.H. Jr. Egyptian Servant Statues. Washington: Pantheon books, 1948.

19. Bianchi R.S. Tattoo in Ancient Egypt. Marks of Civilization: Artistic Transformation of the Human Body. Ed. A. Rubin. Los Angeles: Museum of Cultural History, University of California, 1988. Pp. 21–28.

20. Bourriau J. Pharaohs and Mortals. Egyptian Art in the Middle Kingdom. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press. 1989.

21. Bourriau J. Patterns of Change in Burial Customs during the Middle Kingdom. Middle Kingdom Studies. Ed. S. Quirke. New Malden: SIA Publishing, 1991. Pp. 3–20.

22. Brunner H. Fruchtbarkeit. Lexikon der Ägyptologie II, Herausg. W. Helck, E. Otto. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1977. Sp. 336–344.

23. Caubet A., Pierrat-Bonnefois G. Faïences. Faïences de l'antiquité. De l’Égypte à l’Iran. Paris: Musée du Louvre, 2005.

24. Dawn of Egyptian art. Ed. by D. Patch. New York, New Haven: Metropolitan Museum of Art, 2012.

25. Derchain Ph. La perruque et le crystal. Studien zur Altägyptischen Kultur. 1975. Bd. 2. S. 55–74.

26. Desroches-Noblecourt Ch. “Concubines du mort” et mères de famille au Moyen Empire. A propos d’une supplique pour une naissance. Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale. 1953. T. 53. Pp. 7–47.

27. Díaz Hernández R.A. “Paddle Dolls” - Ritual Figurines of Fertility. Company of Images. Modelling the Imaginary World of Middle Kingdom Egypt (2000–1500 BC). Ed. G. Miniaci, M. Betrò, S. Quirke. Leuven, Paris, Bristol: Peeters, 2017. Pp. 125–133.

28. Donnat S. The Concept of ‘Letters to the Dead’ and Egyptian Funerary Culture. Concepts in Middle Kingdom Funerary Culture. Proceedings of the Lady Budge Anniversary Symposium Held at Christ’s College Cambridge, 22 January 2016. Ed. R. Nyord. Leiden, Boston: Brill, 2019. Pp. 46–62.

29. Dubiel U. Amulette, Siegel und Perlen: Studien zu Typologie und Tragesitte im Alten und Mittleren Reich. Freiburg: Academic Press Fribourg, Vandenhoeck & Ruprecht Göttingen, 2008.

30. Fazzini R.A, Bianchi R.S., Romano J.F., Spanel D.B. Ancient Egyptian Art in the Brooklyn Museum. New York and London: The Brooklyn Museum, 1989.

31. Feucht E. Das Kind im Alten Ägypten: Die Stellung des Kindes in Familie und Gesellschaft nach altägyptischen Texten und Darstellungen. Frankfurt am Main, New York: Campus Verlag, 1995.

32. Friedman R. New Tattoos from Ancient Egypt: Defining Marks of Culture. Ancient Ink. The archaeology of Tattooingю Ed. L. Krutak, A. Deter-Wolf. Seattle; London: University of Washington Press, 2017. Pp. 11–36.

33. Friedman R., Antoine D., Talamo S., Reimer P.J., Taylor J.H., Wills B., Mannino M.A. Natural mummies from Predynastic Egypt reveal the world’s earliest figural tattoos. Journal of Archaeological Science. 2018. Vol. XXX. Pp. 1–10.

34. Golani A. Cowrie shells and their imitations as ornamental amulets in Egypt and the Near East. Polish Archaeology in the Mediterranean 23/2. Special Studies: Beyond ornamentation. Jewelry as an Aspect of Material Culture in the Ancient Near East. Ed. A. Golani, Z. Wygnańska. Warsaw: Polish Centre of Mediterranean Archaeology, University of Warsaw (PCMA UW), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego (WUW), 2014. Pp. 71–94.

35. Grajetzki W. Tomb Treasures of the Late Middle Kingdom: The Archaeology of Female Burials. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2014.

36. Grajetzki W., Miniaci G. Reconceiving the tomb in the late Middle Kingdom: the burial of the accountant of the Main Enclosure Neferhotep at Dra Abu el-Naga. Bulletin de l’Institut français d’archéologie orientale. 2009. T. 109. Pp. 339–383.

37. Hayes W.C. The Scepter of Egypt: A Background for the Study of the Egyptian Antiquities in the Metropolitan Museum of Art. Vol. 1, From the Earliest Times to the End of the Middle Kingdom. New York: Harper & Brothers in cooperation with the Metropolitan Museum of Art, 1953.

38. Helck W. Beischläferin. Lexikon der Ägyptologie I, Herausg. W. Helck, E. Otto. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1975. Sp. 684–686.

39. Hornblower G.D. Predynastic Women and their Successors. The Journal of Egyptian Archaeology. 1929. Vol. 15. Pp. 29–47.

40. Keimer L. Remarques sur le tatouage dans l’Égypte ancienne. Cairo: l’Institut français d’archéologie orientale, 1948.

41. Miniaci G. The Incomplete Hieroglyphs System at the End of the Middle Kingdom. Revue d’Égyptologie. 2010. T. 61. Pp. 113–134.

42. Miniaci G. The Collapse of Faience Figurine Production at the End of the Middle Kingdom: Reading the History of an Epoch between Postmodernism and Grand Narrative. Journal of Egyptian History. 2014. Vol. 7/1. Pp. 109–142.

43. Miniaci G. Unbroken stories: Middle Kingdom faience figurines in their archaeological context. Company of Images. Modelling the Imaginary World of Middle Kingdom Egypt (2000–1500 BC). Ed. G. Miniaci, M. Betrò, S. Quirke. Leuven, Paris, Bristol: Peeters, 2017. Pp. 235–284.

44. Miniaci G. Faience craftsmanship in the Middle Kingdom: A market paradox: inexpensive materials for prestige goods. The Arts of Making in Ancient Egypt Voices, images, and objects of material producers 2000–1550 BC., Ed. G. Miniaci, J.C. Moreno García, S. Quirke and A. Stauder. Leiden: Sidestone Press, 2018. Pp. 139–158.

45. Moreno García J.C. Métaux, textiles et réseaux d’échanges à longue distance entre la fin du IIIe et le début du IIe millénaire: les “Paddle dolls”, un indice négligé? Du Sinaï au Soudan: Itinéraires d’une égyptologue. Mélanges Dominique Valbelle. Ed. N. Favry, Cl. Somaglino, P. Tallet. Paris: De Boccard, 2017(1). Pp. 173–194.

46. Moreno García J.C. Trade and Power in Ancient Egypt: Middle Egypt in the Late Third/Early Second Millennium BC. Journal of Archaeological Research. 2017(2). Vol. 25/2. Pp. 87–132.

47. Morris E. Paddle Dolls and Performance. Journal of the American Research Center in Egypt. 2011. Vol. 47. Pp. 71–103.

48. Morris E. Middle Kingdom clappers, dancers, birth magic, and the reinvention of ritual. Company of Images. Modelling the Imaginary World of Middle Kingdom Egypt (2000–1500 BC). Ed. G. Miniaci, M. Betrò, S. Quirke. Leuven, Paris, Bristol: Peeters, 2017. Pp. 285–335.

49. Nofret – die Schöne. Die Frau im Alten Ägypten. Ed. D. Wildung, S. Schoske. Mainz: Philipp von Zabern, 1984.

50. Nyord R. Breathing Flesh: Conceptions of the Body in the Ancient Egyptian Coffin Texts. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2009.

51. Nyord R. ‘An image of the owner as he was on earth’: Representation and ontology in Middle Kingdom funerary images. Company of Images. Modelling the Imaginary World of Middle Kingdom Egypt (2000–1500 BC). Ed. G. Miniaci, M. Betrò, S. Quirke. Leuven, Paris, Bristol: Peeters, 2017. Pp. 337–359.

52. Oppenheim A., Arnold Do., Arnold Di., Yamamoto K. Ancient Egypt Transformed: the Middle Kingdom. New York: The Metropolitan Museum of Art, 2015.

53. Petrie W.M.F. Objects of Daily Use. London: British school of archaeology in Egypt, 1927.

54. Pinch G. Votive Offerings to Hathor. Oxford: Griffith Institute, 1993.

55. Pinch G. Magic in Ancient Egypt. London: British Museum Press, 1994.

56. Quirke S. Women of Lahun (Egypt 1800 BC). Archaeology and Women: Ancient and Modern Issues. Ed. S. Hamilton, R.D. Whitehouse, K.I. Wright. Walnut Creek, CA: Left Coast Press, 2007. Pp. 246–262.

57. Roehrig C.H. Two Tattooed Women from Thebes. BES. Bulletin of the Egyptological Seminar. 2015. Vol. 19. Pp. 527–536.

58. Saleh M., Sourouzian H. Die Hauptwerke im Ägyptischen Museum Kairo. Offizieller Katalog. Mainz: Zabern, 1986.

59. Schönheit – Abglanz der Göttlichkeit. Kosmetik im Alten Ägypten. Ed. S. Schoske S. München: Lipp, 1990.

60. Schott S. Die Bitte um ein Kind auf einer Grabfigur des frühen Mittleren Reiches. The Journal of Egyptian Archaeology. 1930. Vol. 16. P. 23.

61. Tassie G.J. Identifying the Practice of Tattooing in Ancient Egypt and Nubia. Papers from the Institute of Archaeology. 2003. Vol. 14. Pp. 85–101.

62. Tassie G.J. The Social and Ritual Contextualisation of Ancient Egyptian Hair and Hairstyles from the Protodynastic to the End of the Old Kingdom. London: Institute of Archaeology University College London, Diss., 2008.

63. Tooley A.M.J. Middle Kingdom Burial Customs: A Study of Wooden Models and Related Material. Liverpool, University of Liverpool, Diss., 1989.

64. Tooley A.M.J. Child’s toy or ritual object? Göttinger Miszellen. 1991. Hft. 123. Pp. 101–111.

65. Tooley A.M.J. Notes on type 1 truncated figurines: the Ramesseum ladies. Company of Images. Modelling the Imaginary World of Middle Kingdom Egypt (2000–1500 BC), ed. G. Miniaci, M. Betrò, S. Quirke. Leuven, Paris, Bristol: Peeters, 2017. Pp. 421–456.

66. Ucko P.J. Anthropomorphic Figurines of Predynastic Egypt and Neolithic Crete, with Comparative Material from the Prehistoric Near East and Mainland Greece. London: Andrew Szmidla, 1968.

67. Wegner J. A Decorated Birth Brick from South Abydos: New Evidence on Childbirth and Birth Magic in the Middle Kingdom. Archaism and Innovation: Studies in the Culture of Middle Kingdom Egypt. Ed. D.P Silverman, W.K. Simpson, J. Wegner. New Haven: Department of Near Eastern Languages and Civilizations, Yale University, 2009. Pp. 447–496.

68. Wilkinson T.C. Macro-scale analysis of material culture in their landscapes: case-studies in ‘invisible flows’. Proceedings of the 7th International Congress on the Archaeology of the Ancient Near East. Vol. 1: Mega-cities and Mega-sites: The Archaeology of Consumption & Disposal, Landscape, Transport and Communication Ed. R. Matthews, J. Curtis. Wiesbaden: Harrassowitz, 2012. Pp. 647–662.

69. Winlock H.E. The Museum’s Excavations at Thebes. The Metropolitan Museum of Art Bulletin. 1926. Vol. 21, No. 3, Part 2. P. 2. Pp. 1–32.

70. Winlock H.E. Excavations at Deir el Bahri: 1911–1931. New York: the Macmillan Company, 1942.

Tomashevich Anokhina colour illustrations (Vostok-3-20-VKLADKA.Томашевич_Анохина.pdf, 2,192 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up