Relations between Germany and the Countries of North Africa (Political and Military Aspects)

 
PIIS013122270016914-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-8-61-71
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow of the Department of Europe and America
Affiliation: Institute of Scientific Information on Social Sciences of the Russian Academy of Sciences
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 8
Pages61-71
Abstract

The article examines the process of the growing German political and military activity in North Africa during the second half of the 2010s. The first key reason of this process was the new awareness of the regional role in the ensuring of Germany’s and the EU security. During and after the “Arab Spring”, the interstate “corridor of instability” arose. It went from Mali further to Niger and Libya which has been facing permanent instability after the intervention of the group of Western countries (2011, without German participation). The full-fledged functioning of the “corridor of instability” could cause the worse version of the refugee crisis and growing terrorist activity than it was in the EU in 2015–2016. The second reason was the necessity to ensure Berlin`s strong political-military positions in North Africa for the realization of Germany`s ambitions as a future world power. The research examines the features and “narrow places” of interstate cooperation in the security sphere between Germany and Tunisia, Egypt, Algeria. Germany became a senior partner for Tunisia in 2015–2017, and positioned these relations as exemplary. Since 2015–2016, Germany and Egypt have been supporting the realization of each other’s leadership ambitions. The key elements of this tactic have been the cooperation in Syrian and Libyan armed conflicts regulation and launch of the EU–LAS negotiation format (2019). The article also shows the dynamics of partnership between Germany and Algeria, paying special attention to bilateral cooperation in the sphere of the Mali, Libyan and Western Sahara conflicts regulation. The transition of Germany’s bilateral relations with Egypt and Algeria to the level of advanced cooperation in the second half of 2010s caused a powerful growth of the FRG`s arms export to these countries. At the beginning of 2020, Germany launched the multilateral Berlin conference for resolution of the Libyan conflict. Germany’s late but rather successful involvement in the Libyan conflict management should ensure its efforts to become the external participant of the North African regional security system. The paper concludes about the perspectives of the FRG`s political-military line in the region considering the factor of COVID‑19 pandemic.

KeywordsGermany, interstate relations, risks of instability, armed conflicts, diplomacy, Tunisia, Egypt, Algeria, Libya, arms export
Publication date24.09.2021
Number of characters40654
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Во второй половине 2010-х годов наблюдался существенный рост внешнеполитической активности ФРГ на североафриканском направлении. Тенденция тем более примечательная, если учесть, что у Германии, в отличие от других западных держав (прежде всего Франции), отсутствовали исторически сложившиеся стратегические позиции в данном регионе. Показательно и то весьма ограниченное внимание, которое официальный Бонн/Берлин проявлял к Северной Африке в течение первых 25 лет, прошедших с момента объединения ФРГ (1990 г.) и окончания предшествовавшей холодной войны. Именно эти события стали отправными точками движения Германии к утверждению в положении региональной державы (1999 г.) и последующему стремлению обрести позиции полновесного глобального игрока. Двигаясь по этому пути, ФРГ наращивала активность в вопросах использования дипломатического и военного инструментария вне зоны ответственности НАТО – в частности, в регионе Африканского рога. На данном фоне североафриканское направление оставалось “в тени” внешнеполитической активности ФРГ: так, даже во время вооруженного вмешательства группы государств – членов Альянса во главе с Францией и Великобританией в ход гражданской войны в Ливии (2011 г.) Германия не пошла на оказание им прямой военной поддержки.
2 Задача данной статьи – исследовать процесс и причины роста общеполитического и военного интереса ФРГ к странам Северной Африки и региону в целом во второй половине 2010-х годов. Основными методами исследования избраны событийный анализ (исследование чувствительных политико-дипломатических и военных шагов Германии в отношении региональных игроков) и сравнительный анализ. Следует подчеркнуть, что, в отличие от экономической сферы, детальные исследования, посвященные политическим и особенно военным аспектам сближения ФРГ с государствами Северной Африки в последние пять лет, еще практически не публиковались [1, 2]. Рассматривая источниковую базу, следует обратить внимание на закрытость практически всех стенограмм переговоров на высоком и высшем уровнях. Однако эта трудность отчасти компенсируется возможностью обращения к пресс-релизам руководителей государств и правительств по итогам (намного реже в преддверии) встреч – данные документы освещают их содержание и тональность. Иллюстративно и изменение ежегодной частотности встреч на высшем уровне (особенно на временных отрезках в два года – пять лет), объективно свидетельствуя о восходящей или, наоборот, нисходящей динамике диалога, а также выбор мест проведения переговоров. Уместно также обращать внимание на наличие (или, напротив, отсутствие) взаимности при осуществлении государственных визитов, что на практике иллюстрирует степень взаимного доверия сторон.
3

К вопросу о геостратегической значимости Северной Африки для ФРГ

Number of purchasers: 1, views: 495

Readers community rating: votes 0

1. Noll J., Roll St. Vom Jemen-Krieg zur gemeinsamen Armee? SWP-Aktuell, 2017, no. 47 (April). 8 p.

2. Hanish M. A New Quality of Engagement Germany’s Extended Military Operation in North-ern Mali. Bundesakademie für Sicherheitspolitik, Security Policy Working Paper, 2015, no. 8. 5 p.

3. Antrag der Bundesregierung. Fortsetzung der Beteiligung bewaffneter deutscher Streitkräfte an der Multidimensionalen Integrierten Stabilisierungsmission der Vereinten Nationen in Mali (MINUSMA). Deutscher Bundestag, 18. Wahlperiode. Drucksache 18/7206, 06.01.2016. 12 S.

4. Raum für demokratische Kräfte schaffen. Die Bundesregierung, 31.01.2013. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/raum-fuer-demokratische-kraefte-schaffen-377804 (accessed 05.01.2021).

5. Reise von Bundeskanzlerin Merkel in die Demokratische Volksrepublik Algerien verschoben. Die Bundesregierung, 20.02.2017. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/reise-von-bundeskanzlerin-merkel-in-die-demokratische-volksrepublik-algerien-verschoben-750036 (accessed 05.01.2021).

6. Glatz R., Hansen W., Kaim M., Vorrath J. Die Auslandseinsätze der Bundeswehr im Wandel. Berlin, German Institute for International and Security Affairs, Stiftung Wissenschaft und Politik, 2018. 52 S.

7. Antrag der Abgeordneten und der Fraktion der AfD. Aus dem Einsatz in Afghanistan lernen – Militärmission MINUSMA nicht fortsetzen. Deutscher Bundestag, 19. Wahlperiode. Drucksache 19/19155, 13.05.2020. 4 S.

8. Pressekonferenz von Bundeskanzlerin Merkel und dem tunesischen Präsidenten, Essebsi. Die Bundesregierung, 04.03.2017. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/pressekonferenz-von-bundeskanzlerin-merkel-und-dem-tunesischen-praesidenten-essebsi-393760 (accessed 08.01.2021).

9. Pressekonferenz von Bundeskanzlerin Merkel und dem tunesischen Ministerpräsidenten Essid im Bundeskanzleramt. Die Bundesregierung, 05.11.2015. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/pressekonferenz-von-bundeskanzlerin-merkel-und-dem-tunesischen-ministerpraesidenten-essid-848174 (accessed 08.01.2021).

10. Bundeskanzlerin Merkel telefoniert mit ägyptischem Präsidenten Al-Sisi. Die Bundesregierung, 08.09.2014. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/bundeskanzlerin-merkel-telefoniert-mit-aegyptischem-praesidenten-al-sisi-755630 (accessed 08.01.2021).

11. Primakov E.M. Blizhnij Vostok na stsene i za kulisami. Moskva, Rossijskaya gazeta, 2006. 384 s. [Primakov E.M. Middle East on Stage and beyond the Scenes. Moscow, Rossiiskaya gazeta, 2006. 384 p. (In Russ.)]

12. Pressekonferenz von Bundeskanzlerin Merkel und dem ägyptischen Präsidenten Abd al-Fattah al-Sisi im Bundeskanzleramt. Die Bundesregierung, 03.06.2015. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/pressekonferenz-von-bundeskanzlerin-merkel-und-dem-aegyptischen-praesidenten-abd-al-fattah-al-sisi-844840 (accessed 04.01.2021).

13. Pressekonferenz von Bundeskanzlerin Merkel und dem ägyptischen Präsidenten Al-Sisi. Besuch in der Arabischen Republik Ägypten. Die Bundesregierung, 02.03.2017. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/pressekonferenz-von-bundeskanzlerin-merkel-und-dem-aegyptischen-praesidenten-al-sisi-843004 (accessed 04.01.2021).

14. Pressekonferenz von Bundeskanzlerin Merkel und dem ägyptischen Präsidenten Abdelfattah Al-Sisi in Berlin. Die Bundesregierung, 30.10.2018. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/pressekonferenz-von-bundeskanzlerin-merkel-und-dem-aegyptischen-praesidenten-abdelfattah-al-sisi-1543870 (accessed 08.01.2021).

15. Treffen in Sharm el-Sheikh. EU und Arabische Liga vertiefen Zusammenarbeit. Die Bundesregierung, 25.02.2019. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/eu-und-arabische-liga-vertiefen-zusammenarbeit-1583002 (accessed 08.01.2021).

16. Bundeskanzlerin Merkel telefoniert mit dem ägyptischen Präsidenten Abdel Fattah Al-Sisi. Die Bundesregierung, 15.04.2019. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/bundeskanzlerin-merkel-telefoniert-mit-dem-aegyptischen-praesidenten-abdel-fattah-al-sisi-1601070 (accessed 08.01.2021).

17. Algerien ist Stabilitätsanker in der Region. Die Bundesregierung, 12.01.2016. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/algerien-ist-stabilitaetsanker-in-der-region-321054 (accessed 02.01.2021).

18. Pressekonferenz von Bundeskanzlerin Merkel und dem algerischen Premierminister Ahmed Ouyahia in Algier. Die Bundesregierung, 17.09.2018. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/pressekonferenz-von-bundeskanzlerin-merkel-und-dem-algerischen-premierminister-ahmed-ouyahia-1523382 (accessed 08.01.2021).

19. Waffenruhe für Libyen. Die Bundesregierung, 19.01.2020. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/libyen-konferenz-in-berlin-1712310 (accessed 08.01.2021).

20. Waffenembargo gegen Libyen durchsetzen. Die Bundesregierung, 22.04.2020. Available at: https://www.bundesregierung.de/breg-de/suche/operation-irini-1745506 (accessed 05.01.2021).

21. Antrag der Bundesregierung. Fortsetzung der Beteiligung bewaffneter deutscher Streitkräfte an der Multidimensionalen Integrierten Stabilisierungsmission der Vereinten Nationen in Mali (MINUSMA). Deutscher Bundestag, 19. Wahlperiode. Drucksache 19/1098, 17.03.2018. 12 S.

22. Bericht der Bundesregierung über ihre Exportpolitik für konventionelle Rüstungsgüter im Jahre 2017. Berlin, 2018. 116 S.

23. Bericht der Bundesregierung über ihre Exportpolitik für konventionelle Rüstungsgüter im Jahre 2019. Berlin, 2020. 128 S.

Система Orphus

Loading...
Up