Arab Societies of Neomodernity: Seeking for New Unities

 
PIIS086919080009104-1-1
DOI10.31857/S086919080009104-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Center on Arabic Studies, Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages28-40
Abstract

This article is dedicated to the social and political fragmentation of contemporary Arab societies and the ways to solve this issue. The theoretical foundation of the research is based on the neomodern concept developed by the author. According to it, one of the key elements of the neomodernity era, which is currently replacing the postmodernity, is overcoming the total fragmentation tendency of the recent years. 

The article consists of three parts.Part 1 is theoretical, dedicated to the analysis of fragmentation issue within the framework of postmodern theories (by J.F. Lyotard, Z. Bauman, F. Jameson). It describes the neomodern concept of seeking new unities and opportunities to apply it to social and political reality.

Part  2 looks into four major directions of social and political fragmentation in the Arab societies da-ting back to the period when modern Arab states had formed and leading to the statehood crisis of 2010s. More precisely, the types of this tendency include specifically political fragmentation, ethnic, religious, and tribal divisions, territorial controversies and ideological differences. Researching them, the author refers to such concepts as multiple states (S. Farsoum); deeply divided societies (A. Gelke, V.V. Naumkin) and social orders (D. North). Specific examples demonstrate how initial fragmentation lines influence the current political reality. 

Part 3 shows the tendency to seek new unities and overcome all types of fragmentation emerging in the Arab nations in 2010s. This search may be carried out both by strengthening the state, upgrading the gov-ernment structures, and by conflicts. The author points out that the search for new unities does not mean returning to modernity era (mid-20th century); moreover, it means either unifying structures crumbling into pieces or totally destroying them, later forming brand new ones, conceptually different from systems of previous eras.

Keywordspostmodernity, neomodernity, Arab world, Middle East, fragmentation
Received06.04.2020
Publication date20.04.2020
Number of characters35252
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В последние годы тезис о необыкновенном уровне фрагментации арабских и вообще ближневосточных обществ и государств стал едва ли не общепринятым. Так, он проходил красной нитью через значительную часть дискуссий на состоявшемся в январе 2020 г. IX Ближневосточном диалоге Международного дискуссионного клуба «Валдай», традиционно организуемого клубом совместно с Институтом востоковедения РАН [Труевцев, 2020]. Развивая его, некоторые эксперты и вовсе доходили до утверждения о полной несостоятельности идеи национального государства на Ближнем Востоке [Труевцев, 2020].
2 Вместе с тем, как представляется, автоматически повторяемый раз за разом тезис этот довольно уязвим и как минимум нуждается в серьезной рефлексии. Имеем ли мы здесь дело с результатом серьезного анализа политической реальности, или же речь идет об использовании поэтической метафоры, удачной или не очень? Что конкретно означает этот тезис применительно к актуальным процессам в Западной Азии и Северной Африки? И наконец, насколько актуально его выдвижение сегодня?
3 В настоящей статье мы намереваемся предложить альтернативную интерпретацию проблемы социально-политической фрагментации арабских обществ в свете развиваемой нами концепции неомодерна [Kuznetsov, 2019].
4

ПРЕОДОЛЕНИЕ ФРАГМЕНТАЦИИ КАК ЭЛЕМЕНТ НЕОМОДЕРНА

5 Как таковая, фрагментация обычно понимается как процесс разделения чего-либо на ряд изолированных элементов. Поскольку это означает угрозу устойчивости и целостности системы, то зачастую при использовании системного подхода этот процесс автоматически рассматривается как негативный. Вопрос, однако, состоит в том, о какой именно системе идет речь. О.Д. Белоброва, противопоставляя друг другу политическую и социальные системы, отмечает, что применительно к первой под фрагментацией подразумевается обычно кризис управляемости, в случае же со второй единого определения не существует. Полагая, что в целом два этих феномена имеют друг с другом мало общего, она отмечает далее, что если политическая фрагментация безусловно негативна, то социальная «может способствовать некоторому улучшению [общественной] атмосферы во время кризисов и общественной конфронтации, предоставляя индивидуумам или группам людей средства преодоления конфликтов» [Белоброва, 2016, c. 58].
6 При всей оригинальности подобной оценки представляется, что она не вполне учитывает тесную взаимосвязь между социальными и политическими процессами, делающую расщепление единой социально-политической реальности на две составляющие едва ли продуктивной. Если же социально-политическое пространство рассматривать в его единстве, то имеет смысл говорить о нескольких возможных измерениях его структуры и соответственно о множестве возможных линий фрагментации, не ограничиваясь навязанной дихотомией и так или иначе подразумеваемыми ей этическими оценками.

Number of purchasers: 0, views: 1122

Readers community rating: votes 0

1.  Bauman  Z. The Debate on Postmodernism. Sotsiologicheskiy Zhurnal. 1994. Vol. 10, No. 4. Pр. 69–80 (in Russian).

2. Bauman Z. The Individualized Society. Moscow: Logos, 2005 (in Russian).

3. Belobrova O.D. Social Fragmentation as Essential Phenomenon of Differentiation. PolitBook. 2016. No. 4. Pp. 56–64 (in Russian) https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnaya-fragmentatsiya-kak-suschnostnyy-fenomen-differentsiatsii (accessed 23.02.2020).

4. Jameson F. Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism. Moscow: Institut Gaidara, 2019 (in Russian).

5. Zakaria F. The Future of Freedom. Moscow: Ladomir, 2004 (in Russian).

6. Ilyin M.V. Structural Parameters of Poor Development of Nations. Asymmetry of World Sovereignty System: Areas of Problematic Statehood. Ilyin M.V., Kudryashova I.V. (eds.) Moscow: MGIMO-University, 2011(in Russian).

7. Kosach G.G. Saudi Arabia: Transformation of Leadership and Politics. World Economy and International Relations. 2019. Vol. 63, No. 4. Pp. 59–67 (in Russian).

8. Kuznetsov V.A. Arab Political Systems: Paradoxes of Development. MGIMO Review of International Relations. 2018. No. 5(62). Pp. 23–48 (in Russian).

9. Lyotard J.F. La condition postmoderne: rapport sur le savoir. Moscow: Aletheia, 1998 (Russian translation).

10. Naumkin V.V. Deeply Fragmented Societies of Middle East: Conflict, Violence and Foreign Intervention. Bulletin of Moscow State University. Series 25. International Relations and World Politics. 2015. No. 1. Pp. 66–95 (in Russian).

11. Naumkin V.V. The Unrealized Partnership. Soviet Diplomacy in Saudi Arabia between the World Wars. Moscow: IOS RAS, Izdatel’stvo Aspekt Press, 2018 (in Russian).

12. North D., Wallis J., Winegast B. Violence and Social Orders: A Conceptual Framework for Interpreting Recorded Human History. Moscow: Izdatel’stvo Instituta Gaidara, 2011(in Russian).

13. Pavlov A.V. Philosophy of Culture in Post-Postmodernism: The Critical Analysis. Doctoral Thesis in Philosophy. Moscow: Institute of Philosophy RAS, 2019 (in Russian).

14. Rudenkin D., Loginov A. Ideology in Late Modernity: Disappearing or Transforming? Russian Sociological Review. 2018. Vol. 17, No. 3. Pp. 202–205 (in Russian).

15. Ryasov A.V. Muammar Gaddafi’s Political Concepts within the Spectrum of “Left Position”. Moscow: IOS RAS, 2008 (in Russian).

16. Truevtsev K.M. The Syrian Conflict: Religious Slogans and Demographic Consequences. Proceedings of the Institute of Oriental Studies of RAS. Issue 16: Arab World in the Mainstream of Current Politics. Moscow: IOS RAS, 2018. Pp. 225–239 (in Russian).

17. Truevtsev K.M. Middle East: We Can Predict the Future, but what Awaits Us Tomorrow? Mezhdunarodny Diskussionny Klub “Valdai”. 22.02.2020 (in Russian) https://ru.valdaiclub.com/a/highlights/blizhniy-vostok-budushchee-sprognoziruem/?fbclid=IwAR3Ql78CYWaOwCT3PVXDOS3Y_888qturFbnlZKMkRFjre1_9oMubH6_o36Q (accessed: 22.02.2020).

18. Florida R. The Rise of the Creative Class. Moscow: Izdatel’ski Dom “Klassika-XXI”, 2007.

19. Fukuyama F. State-Building: Governance and World Order in the 21st Century. Moscow: AST, 2006 (in Russian).

20. Yurchak A. Everything was Forever, until it was no more. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 2014 (in Russian).

21. Akopov S.V. Krivokhizh S.V. Symbolic Representations of “Sovereignty” in Modern Political Discourse (Comparative Analysis of Contemporary Discourse from France, USA, Russia and China). Moscow: National Research University Higher School of Economics, 2019.

22. Ayari M. Le prix de l’engagement politique dans la Tunisie autoritaire. Gauchistes et islamistes sous Bourguiba et Ben Ali (1957–2011). Paris–Tunis: IRMC-Karthala, 2016.

23. Benamara A. Kabylie: «Dans ma commune, j’ai fermé moi-même le bureau de vote». Liberation. 9.12.2020. https://www.liberation.fr/planete/ 2019/12/09/kabylie-dans-ma-commune-j-ai-ferme-moi-meme-le-bureau-de-vote_1768243 (accessed: 28.02.2020).

24. Beyond ISIS: History and Future of Religious Minorities in Iraq. London: Transnational Press London, 2019.

25. Farsoum S.K. Class Structure and Social Change in the Arab World. Arab Society. Class, Gender, Power, and Development. Cairo: The American University in Cairo Press, 2006.

26. El Feki S. Sex and the Citadel. Intimate life in a Changing Arab World. New York: Anchor Books, 2013.

27. Fukuyama F. What Follows the End of History? Identity Politics. The Chronicle of Higher Education. August 27, 2018. https://www.chronicle.com/article/What-Follows-the-End-of/244369 (accessed: 28.02.2020).

28. Feur S. Course Correction. The Muslim World League, Saudi Arabia’s Export of Islam, and Opportunities for Washington. Washington: The Washington Institute for Near East Policy, 2019.

29. Hachemaoui M. Clientélisme et patronage dans l’Algérie Contemporaine. Paris: IREMAM, 2013.

30. Hertog S. The political economy of regional development in post-World War II Saudi Arabia. Saudi Arabia in Transition: Insights on Social, Political, Economic and Religious Change. New York: Cambridge University Press, 2015. Pp. 97–124. http://eprints.lse.ac.uk/67532/1/ Hertog_Political%20_economy_2016.pdf (accessed: 28.02.2020).

31. Kuznetsov V. Western Asia and North Africa in the Neo-Modernity Context. Russia in Global Affairs. https://eng.globalaffairs.ru/number /Western-Asia-and-North-Africa-in-the-Neo-Modernity-Context--19992 (accessed: 28.02.2020).

32. Matika A. Copts and Queens. Arab American Institute, 17 June 2013. https://www.aaiusa.org/copts-and-queens (accessed: 28.02.2020).

33. Ouannes M. Militaires, élites et modernisation dans la Libye contemporaine. Paris: L’Harmattan, 2009.

34. Petersen R. Understanding Ethnic Violence: Fear, Hatred and Resentment in Twentieth Century Eastern Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

35. Serhan Y. The Nationalist Movements Against Sectarian Politics. The Atlantic. 30 October 2020. https://www.theatlantic.com/international/archive/2019/10/new-nationalist-movements-iraq-and-lebanon/601021/ (accessed: 28.02.2020).

36. Tonsy S. Territory and Governance: the Arab Republic of Egypt between Two Historical Political Actors. L’année du Maghreb. 2017. No. 16. Pp. 127–137. https://journals.openedition.org/anneemaghreb/3001 (accessed: 28.02.2020).

Система Orphus

Loading...
Up