Competitive Advantages of Tourism Business in Arab Countries

 
PIIS086919080008444-5-1
DOI10.31857/S086919080008444-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Moscow, Moscow, Russia
Occupation: Assistant
Affiliation: National Research University Higher School of Economics
Address: Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 1
Pages42-53
Abstract

The Arab countries tourist business is presented in the article from the point of view of com-petitive advantages selection and evaluation. Among advantages there are the presence of the seacoast or bay, favorable climatic conditions, unique natural resources, cultural and his-torical monuments, developed tourist infrastructure, a variety of tourist high level services, discounts and others. Competitive advantages can be classified as natural, economic, infra-structural and national factors and, in turn, they have an impact on the development of countries through the promotion of entrepreneurship, job creation, the maintenance of law, order and security, the preservation of cultural heritage and environment protection. The work outlines the dynamics of tourism industry indicators development in the region, assesses the tourism and hotel market attractiveness in terms of services quality, net cost, marketing and transaction costs, market share and brand awareness. It is determined that the tourism market of such countries as the UAE, Morocco, Bahrain, Qatar, Lebanon, Egypt and Jordan, can be considered as more attractive. There is a high correlation between the level of GDP and tourism competitiveness in the country. The weight of tourism in the economy is increasing in 8 countries of the region.It is shown that the key factors in the formation of tourism business competitive ad-vantages are political stability and security guarantees. The events of the "Arab spring" ex-tremely adversely affected the industry, even in those countries where there were no uprisings and civil unrest. The solution of the problem of attracting tourists to the Arab countries can be seen as ap-plication of strategies for creating and developing competitive advantages: focusing on the source of negative events, the strategy of target audience, "messages" and the transformation of liabilities into assets.

Keywordsindustry competitive advantages, the development of tourism in Arab countries, the tourism market attractiveness, strategies to improve the tourism business competitiveness, Arab coun-tries
Received08.02.2020
Publication date28.02.2020
Number of characters29795
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Туризм – быстро растущая и важная отрасль экономики. Этот сектор производит около 10% мирового ВВП и обеспечивает каждое десятое рабочее место в мире. В 1950 г. общее число международных туристов составляло 25 млн человек, к 1995 г. оно возросло до 528 млн человек, а в 2018 г. достигло 1326 млн человек [UWTO, 2018].
2 Арабский Восток примечателен своей богатой историей, культурой, уникальной природой, благоприятным климатом и тем, что является родиной трех мировых религий. Данный регион не похож ни на один другой. Даже страны внутри региона сильно разнятся. Уникальность и разнообразие стран Арабского Востока придают им особый колорит и формируют конкурентные преимущества для ведения туристического бизнеса.
3 Бурное развитие туризма в регионе остановила «арабская весна», негативные последствия которой даже сейчас еще сложно оценить. Прошедшие в ряде стран восстания и протесты отрицательно сказались на социально-экономическом положении всех стран Арабского Востока и послужили источником дестабилизации в разных регионах мира [Коротаев, Мещерина, Каткова, 2019].
4

ОБЩАЯ ДИНАМИКА РАЗВИТИЯ ТУРИЗМА В СТРАНАХ АРАБСКОГО ВОСТОКА

5 В настоящее время туристическая отрасль вступает в новую эру роста и трансформации. Активное развитие стимулируется благодаря популярности путешествий и рекламе. Например, за последние два десятилетия только число международных рейсов в мире увеличилось с 522 млн в 1995 г. до 1.37 млрд в 2017 г. [International Tourism, 2017]. По прогнозам, вклад путешествий и туризма в ВВП к 2027 г. вырастет до 11.4% и достигнет 11 513 млрд долл. [WTTC, 2017]. Арабские страны занимают первые места по показателям развития сектора и долгосрочным перспективам [WTTC, 2017]. Во многих странах Арабского Востока доля туризма в валовом внутреннем продукте (ВВП) возросла по сравнению с предыдущими периодами (рис. 1).
6 Рисунок 1. Динамика доли туризма в валовом внутреннем продукте стран Арабского Востока в 20072017 гг., %
7 Источник: составлено авторами по данным The World Bank.
8 Приведем основные экономические показатели развития туризма только по трем странам: Объединенным Арабским Эмиратам (ОАЭ), Египту и Тунису (табл.  1). Мы выбрали эти три страны по следующим причинам. ОАЭ получает наибольшие доходы от туризма и имеет высокий уровень экономического развития. Египет длительное время являлся лидером в сфере туризма, но «арабская весна» оказала влияние на спад показателей индустрии. Экономика Туниса сильно зависит от туризма, развитие которого характеризуется частыми колебаниями.
9 Уже несколько лет Эмираты сохраняют за собой первенство на Арабском Востоке по показателям туристической индустрии и позиционируют себя как ведущий транспортный и деловой центр. Доходы от туристического сектора за последние 10 лет выросли в 3 раза, вклад в ВВП и численность занятых в секторе увеличились вдвое. Наиболее привлекательными местами для отдыха считаются Дубай и Абу-Даби. Правительство страны стремится разнообразить гостиничный рынок Абу-Даби, развивает инфраструктурные проекты, например, ведется расширение международного аэропорта.

Number of purchasers: 0, views: 912

Readers community rating: votes 0

1. Ivanenko V., Rost A. Third world country: political scientist warned tourists not to travel to Tunisia. Federal'noe Agentstvo Novostej. 23.09.2018. https://riafan.ru/1102565-strana-tretego-mira-politolog-predostereg-turistov-ot-poezdok-v-tunis (accessed 24.04.2019) (in Russian)].

2. Korotaev A.V., Mescherina K.V., Katkova V.E. Echo of the Arab Spring in Sub-Saharan Africa: Experience of quantitative analysis. Asia i Africa segodnya. 2019. No. 1. Pp. 17–24 (in Russian).

3. The crash of the plane "Sharm El Sheikh - St. Petersburg". Komsomol'skaya Pravda. 18.10.2015. (in Russian)] (accessed 12.04.2019).

4. Morozova N.S. Classification of competitive advantages in tourism.Vestnik Rossiyskogo Novogo Universiteta: Economika. 2011, No. 2. Pp. 45–49 (in Russian).

5. Porter M.E. Competitive strategy: methods of analysis of industries and competitors. M.: Alpina Business Books, 2005. Pp. 454 р. (in Russian).

Система Orphus

Loading...
Up