Reflection of Mongolian Imperial Ideas in the Medieval Armenian Sources

 
PIIS086919080005949-0-1
DOI10.31857/S086919080005949-0
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Research Fellow
Affiliation: Institute of Oriental Studies, Institute for problems of Ecol-ogy and Evolution
Address: Moscow, Moscow, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 4
Pages117-134
Abstract

The article analyzes the information from Armenian sources of the 13th–14th centuries about the Mongolian imperial ideology refracted through the prism of the Christian worldview. In addition to historical works, the study looks at the colophons of manuscripts and some relevant poetic literary works. Armenian authors retell the legend that the Lord himself gave the whole world to Genghis Khan, and that the code of the Mongolian Imperial legislation – the Great Yasa – also has a heavenly origin. Apparently, these legends, which were interspersed with echoes of some real events from the early Mongolian history, were widely known among the multi-ethnic elite of the Hulaguid State. The Mongol invaders were perceived by the Armenians as “God’s punishment” for sins, which is proves to be quite a representative view at the Mongols in monotheistic cultures; in fact, this was an important factor legitimizing the Mongolian power. Circulating rumors about some Khan’s intention to be baptized gave additional weight to the legitimacy of the Mongol rule. The analyzed sources greatly vary in determining the extent of Mongolian aggression. Some of them give rather specific description of Mongolian military campaigns and list the countries and historic regions they conquered, ahile some speak about the nomads’ conquest of “the whole world”. Actually, the limits of “the whole world” in these works often coincide with the limits of Armenian cultural contacts and exclude countries that did not obey to the Mongols, despite the authors’ full awareness of the Mongols’ attempts to conquer them. Assessments of the Mongolian rulers were determined, first of all, by their attitude to Christians, while even the Ilkhans who professed Islam received positive reviews. Armenian authors clearly tried to avoid critical statements about not only Hulagu and his descendants, but also about the great Khans, and in this they are very close to the positions of their Georgian, Syrian, and Russian contemporaries. The author argues that in a number of cases Armenian historians have provided fairly accurate information about the fundamental principles of the Mongolian Empire, including its ideological foundations. Therefore, their information is very useful for the reconstruction of the formation of Mongolian imperial ideology in the 13th century.

KeywordsMongols, Imperial ideology, Armenian sources, the concept of “the whole world”, Genghis Khan
Received22.07.2019
Publication date22.08.2019
Number of characters55776
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Поиск причин и механизмов возникновения имперской идеологии у монголов в первые десятилетия XIII в. требует привлечения максимально широкого круга источников. Это требование диктуется не только необходимостью охватить материал во всем его многообразии, но и тем, что только сопоставление различных взглядов и мнений, отразивших ее грани в различных культурах, позволяет составить более или менее объективную картину мировоззрения и «мироустроительных» идей монголов периода завоеваний, а также эпохи Монгольской империи. Армянские источники представляют особую ценность ввиду того, что их авторы жили под властью монголов и порой имели возможность непосредственно контактировать с монгольской военной элитой. Их сведения обычно считаются достаточно надежными, поскольку, как отметил еще К. П. Патканов почти полтора века назад, «если чем армянские писатели отличаются выгодно от других, особенно мусульманских и византийских, так это трезвостью взгляда и правдивостью относительно происшествий, современниками которых они были сами» [История монголов, 1874, c. V]. Однако, как будет показано ниже, их суждения порой бывали не вполне беспристрастными.
2 Первое знакомство армян с монголами состоялось в 1220–1221 гг., когда отряды знаменитых чингисовых полководцев Чжэбэ и Субэдэя, получивших приказ преследовать разбитого хорезмшаха Ала ад-Дина Мухаммада II (правил 1200–1220), вторглись на земли Грузинского царства, в вассальной зависимости от которого находились в ту пору значительные территории с армянским населением. Монголы не имели цели захватывать Закавказье, но вступали в схватку с любым противником, решившимся оказать им сопротивление. Войско под командованием грузинского царя Георгия IV Лаша (правил 1213–1223) и атабека Иванэ I Закаряна (Мхаргрдзели, ?–1227), вставшее на пути кочевников, было разбито в долине Хунан. Второе столкновение, к которому грузины и армяне успели подготовиться более основательно, не состоялось. Согласно приказу Чингисхана, монголы должны были пересечь Кавказские горы и возвращаться на родину через степи, поэтому они уклонились от новой битвы и ушли1. 1. Прославленная современниками монгольская военная дисциплина не осталась без внимания и армянских историков: «… [татары] во всем подчинялись приказу своего царя» [Киракос Гандзакеци, 1976, c. 167]. Из «Истории» Давида Багишеци: «Они гордились своим ханом» [Армянские источники, 1962, c. 103].
3 Конечно, эта первая трагическая встреча с неизвестным воинственным народом оставила след в армянской историографии, но в русле нашей темы она не открыла ничего принципиально нового: появление очередного сильного врага и его относительно быстрый уход вряд ли могли удивить современников. Действительно, битва с монголами была, в общем-то, заурядным сражением средневековья, и уже совсем скоро память о ней рассеялась ввиду нашествия сначала спасавшихся от монголов кыпчаков в 1222 г., а тремя годами позже – воинства Джалал ад-Дина Манкбурны – последнего из династии хорезмшахов-ануштегинидов. Пока Джалал ад-Дин истощал силы в борьбе буквально со всеми своими соседями, 30-тысячное монгольское войско в 1231 г. выступило против него под командованием нойона Чормагана (ок. 1180–1242/1243), и в том же году он погиб. Из рассказов об этих событиях мы не можем извлечь ничего, что указывало бы на планы монгольских завоевателей и дало бы намек на замыслы самого Чингисхана или сменившего его на великоханском престоле Угэдэя (правил 1229–1241), кроме уже известного: враг должен быть уничтожен. В данном случае врагом монголов был Хорезм. С гибелью Джалал ад-Дина этот вопрос был закрыт.

Number of purchasers: 2, views: 1355

Readers community rating: votes 0

1. Анонимный грузинский «Хронограф» XIV века. Вып. I. Текст. Пер. Г. В. Цулая. М.: [Б.и.], 2005 [Anonymous Georgian “Chronograph” of the 14th Century. Vol. I. Text. Translated into Russian by G. V. Tsulaya. Moscow, 2005 (in Russian)].

2. Аракел Даврижеци. Книга историй. Пер. Л. А. Ханларян. М.: Наука, 1973 [Arakel Davrizhetsi. Book of Stories. Translated into Russian by L. A. Khanlaryan. Moscow: Nauka, 1973 (in Russian)].

3. Армянские источники о монголах. Пер. А. Г. Галстяна. М.: Восточная литература, 1962 [Armenian Sources on the Mongols. Translated into Russian by A. G. Galstyan. Moscow: Vostochaya Literatura, 1962 (in Russian)].

4. Бабаян Л. О. Социально-экономическая и политическая история Армении в XIII–XIV веках. М.: Наука, 1969 [Babayan L. O. Socio-Economic and Political History of Armenia in 13th–14th Centuries. Moscow: Nauka, 1969 (in Russian)].

5. Вернадский Г. В. О составе Великой Ясы Чингис Хана. Bruxelles: Les edition Petropolis, 1939 [Vernadsky G. V. On the Composition of the Great Yasa of Genghis Khan. Bruxelles: Les édition Petropolis, 1939 (in Russian)].

6. Виллани Дж. Новая хроника, или История Флоренции. Пер. М. А. Юсим. М.: Наука, 1997 [Villani J. New Chronicle, or History of Florence. Translated into Russian by M. A. Yusim. Moscow: Nauka, 1997 (in Russian)].

7. Всеобщая история Вардана Великого. Пер. Н. О. Эмина. М.: Типография Лазаревского института восточных языков, 1861 [The Universal History of Vardan the Great. Translated into Russian by N. O. Emin. Moscow: Tipografiia Lazarevskogo Instituta Vostochnykh Iazykov, 1861 (in Russian)].

8. Галстян А. Завоевание Армении монгольскими войсками. Татаро-монголы в Азии и Европе. Отв. ред. С. Л. Тихвинский. М.: Наука, 1977. C. 166–185 [The Conquest of Armenia by Mongolian Troops. The Tatar-Mongols in Asia and Europe. S. L. Tikhvinskiy (ed.). Moscow: Nauka, 1977. Pp. 166–185 (in Russian)].

9. Григорян Г. М. Очерки истории Сюника IX–XV вв. Ереван: Изд-во АН АрмССР, 1990 [Grigoryan G. M. Essays on the History of Syunik of the 9th–15th Centuries. Yerevan: Izdatel’stvo Akademii Nauk Armyanskoy SSR, 1990 (in Russian)].

10. Дробышев Ю. И. Человек и природа в кочевых обществах Центральной Азии (III в. до н.э. – XVI в. н.э.). М.: ИВ РАН, 2014 [Drobyshev Yu. I. Man and Nature in Nomadic Societies of Inner Asia (3d c. BC – 16th c. AD). Moscow: Institut of Oriental Studies of the RAS, 2014 (in Russian)].

11. Дробышев Ю. И. Идеи Чингисхана о власти согласно поздней монгольской историографии. Вестник Института востоковедения РАН. 2018. № 5. С. 61–70 [Drobyshev Yu. I. Ideas of Genghis Khan on the Authority According to the Later Mongolian Historiography. Vestnik Instituta Vostokovedeniya RAN. 2018. No. 5. Pp. 61–70 (in Russian)].

12. История монголов инока Магакии, XIII века. Пер. К. П. Патканова. СПб.: Типография Императорской академии наук, 1871 [History of the Mongols by the Monk Magakiya, 13th Century. Translated into Russian by K. P. Patkanov. Saint-Petersburg: Tipografiia Imperatorskoi Akademii Nauk, 1871 (in Russian)].

13. История монголов по армянским источникам. Вып. I. Пер. К. П. Патканова. СПб.: Типография Императорской академии наук, 1873 [The History of the Mongols According to Armenian Sources. Issue I. Translated into Russian by K. P. Patkanov. Saint-Petersburg: Tipografiia Imperatorskoi Akademii Nauk, 1873 (in Russian)].

14. История монголов по армянским источникам. Вып. II. Пер. К. П. Патканова. СПб.: Типография Императорской академии наук, 1874 [The History of the Mongols According to Armenian Sources. Issue II. Translated into Russian by K. P. Patkanov. Saint-Petersburg: Tipografiia Imperatorskoi Akademii Nauk, 1874 (in Russian)].

15. Карагезян Г. Эпический цикл о Чингиз-хане в труде Хетума Патмича. Историко-филологический журнал. Ереван, 2007. № 3. С. 129–142 [Karagezyan G. Epic Cycle about Chinggis Khan in Hetum Patmich’s Work. Istoriko-Filologicheskiy Zhurnal. Yerevan, 2007. No. 3. Pp. 129–142 (in Russian)].

16. Киракос Гандзакеци. История Армении. Пер. Л. А. Ханларян. М.: Наука, 1976 [Kirakos Gandzaketsi. History of Armenia. Translated into Russian by L. A. Khanlaryan. Moscow: Nauka, 1976 (in Russian) ].

17. Книга странствий. Пер. Н. Горелова. СПб.: Азбука-классика, 2006 [The Book of Wanderings. Translated into Russian by N. Gorelov. Saint-Petersburg: Azbuka-Klassika, 2006 (in Russian)].

18. Козин С. А. Сокровенное сказание. Монгольская хроника 1240 г. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1941 [Kozin S. A. Secret History. Mongolian Chronicle of 1240. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1941 (in Russian)].

19. Путешествия в Восточные страны. Вступит. статья, коммент. М. Б. Горнунга. М.: Мысль, 1997 [Travels to Eastern Countries. Preface and comments by M. B. Gornung. Moscow: Mysl’, 1997 (in Russian)].

20. Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т. I. Кн. 1. Пер. Л. А. Хетагурова. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1952 [Rashid ad-Din. Collection of Chronicles. Vol. I. Book 1. Translated into Russian by L. A. Khetagurov. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1952 (in Russian)].

21. Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т. II. Пер. Ю. П. Верховского. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1960 [Rashid ad-Din. Collection of Chronicles. Vol. II. Translated into Russian by Yu. P. Verkhovskiy. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1960 (in Russian)].

22. Рашид ад-Дин. Сборник летописей. Т. III. Пер. А. К. Арендса. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1946 [Rashid ad-Din. Collection of Chronicles. Vol. III. Translated into Russian by A. K. Arends. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR, 1946 (in Russian)].

23. Смбат Спарапет. Летопись. Пер. А. Г. Галстяна. Ереван: «Айастан», 1974 [Smbat Sparapet. Chronicle. Translated into Russian by A. G. Galstyan. Yerevan: “Hayastan”, 1974 (in Russian)].

24. Становление и расцвет Золотой Орды. Источники по истории Улуса Джучи (1266–1359 гг.). Составители М. С. Гатин, Л. Ф. Абзалов. Казань: Татарское кн. изд-во, 2011 [Formation and Heyday of the Golden Horde. Sources of the History of the Ulus of Jochi (1266–1359). Comp. by M. S. Gatin, L. F. Abzalov. Kazan: Tatarskoe Knizhnoe Izdatel’stvo, 2011 (in Russian)].

25. Тер-Мкртичян Л. Х. Армянские источники о Средней Азии (VIII–XVIII вв.). М.: Наука, 1985 [Ter-Mkrtichyan L. Kh. Armenian Sources on Central Asia (8th–18th Centuries). Moscow: Nauka, 1985 (in Russian)].

26. Фрик. Стихи. Под ред. М. Мкрян, Е. Торосян. Ереван: Изд-во АрмФАН, 1941 (на арм. яз.) [Frik. Verses. M. Mkryan, E. Torosyan (Eds). Yerevan: Izdatel’stvo Armyanskogo Filiala Akademii Nauk SSSR, 1941 (in Armenian)].

27. Хаутала Р. От «Давида, царя Индий» до «ненавистного плебса сатаны». Антология ранних латинских сведений о татаро-монголах. Казань: Ин-т истории АН РТ, 2015 [Hautala R. From “David, King of India” to “Hated Plebs of Satan”. Anthology of Early Latin Information about the Tatar-Mongols. Kazan: Institut Istorii Akademii Nauk Respubliki Tatarstan, 2015 (in Russian)].

28. Цулая Г. В. Грузинская книжная легенда о Чингисхане. Советская этнография. 1973. № 5. С. 114–122 [Tsulaya G. V. Georgian Book Legend of Genghis Khan. Sovetskaya Etnografiia. 1973. No. 5. Pp. 114–122 (in Russian)].

29. Bayarsaikhan Dashdondog. The Mongols and the Armenians (1220–1335). Leiden; Boston: Brill, 2011.

30. Hayton. La Flor des Estoires des parties d’Orient. Recueil des historiens des croisades. Documents arméniens. T. 2. Ed. Ch. Kohler et al. Paris: Imprimerie nationale, 1906. Pp. 113–254.

31. May T. Chormaqan Noyan: The First Mongol Military Governor in the Middle East. Master of Arts Theses in the Department of Central Eurasian Studies, Indiana University. 1996.

32. Pogossian Z. Armenians, Mongols, and the End of Times: An Overview of 13th Century Sources. Caucasus during the Mongol Period – Der Kaukasus in der Mongolenzeit. Wiesbaden: Reichert Verlag, 2012. Pр. 169–198.

33. Pogossian Z. An “Un-known and Unbridled People”: Vardan Arewelc‘i’s Colophon on the Mongols. Journal of the Society for Armenian Studies. 2014. Vol. 23. Pp. 7–48.

34. Sanjian A. K. Colophons of Armenian Manuscripts (1301–1480). Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1969.

Система Orphus

Loading...
Up