Post-islamism: features, processes and prospects

 
PIIS032150750016589-9-1
DOI10.31857/S032150750016589-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for African Studies, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameAsia and Africa Today
EditionIssue 9
Pages34-39
Abstract

The article is devoted to the analysis of such an ambiguous phenomenon as Post-Islamism, which emerged as an alternative to the ideas of Islamism that were subjected to the crisis in the 1990s. A distinctive feature of Post-Islamic ideas is their compatibility with the principles of democracy in a globalizing world. Unlike Islamism, Post-Islamism focuses on the rights of an individual instead of his duties. However, these progressive ideas could not become a full-fledged replacement for Islamism, since the decline in its popularity at the end of the XX century turned out to be temporary. The success of a number of Islamist parties in the parliamentary elections at the beginning of the XXI century became a confirmation of this.

The events of the Arab Spring have made significant adjustments to the ideological architecture of the region. In the wake of the fall of authoritarian regimes and the growth of democratic calls for the expansion of human rights and freedoms, Islamist movements from moderate to ultra-radical have intensified. Against the background of the victory of moderate Islamists in the parliamentary elections in Egypt, Tunisia and Morocco, they again started talking about the onset of a phase of Post-Islamism. However, the failures of the Islamists in achieving political power and creating an Islamic state are more a tactical shift in their policy than a strategic one. Few Islamist movements have abandoned their goal of creating an Islamic State with the full application of Islamic law.

Since Islamism is ambiguous, the boundaries between it and post-Islamism are still blurred and inaccurate. Despite this, post-Islamism is a more intellectual discourse about Islam and its place in the modern world and society.

KeywordsIslamism, post-Islamism, Middle East, Muslim Brotherhood, Arab World, Arab Spring
Received25.06.2021
Publication date15.09.2021
Number of characters19413
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 На рубеже 1970-1980-х гг. исламизм в его традиционной версии обрел свою силу в результате провала предшествовавших ему националистических проектов, представив себя в качестве альтернативного, перспективного и восходящего проекта. Однако исламисты столкнулись с репрессиями и политикой сдерживания со стороны светских авторитарных государств. По этому поводу французский исследователь Ф.Бюрга заявил, что провал или «неуместность» исламизма является, в первую очередь, результатом неспособности различных исламистских движений победить диктаторские режимы [1].
3 Другие зарубежные ученые заявили, что исламизм - т.е. целостная, популистская и часто революционная идеология, целью которой является создание исламского государства и управление всеми аспектами общества в соответствии с исламскими принципами - зашел в тупик [4; 5; 6; 7; 8]. В качестве выхода из кризисной ситуации предлагалась новая альтернативная модель в виде постисламизма.
4 Вот уже более трех десятков лет постисламизм находится в центре дебатов в академических кругах относительно исторической эволюции исламизма. Эта концепция была выдвинута в начале 1990-х гг. как попытка осмыслить очевидный кризис исламизма, развитие консервативной формы которого возглавила Саудовская Аравия. Роль саудовского королевства как ведущей исламистской силы оказалась частично подорвана действиями Ирака, захватившего Кувейт, и появлением американских войск на территории Саудовской Аравии. Помимо этого, активность саудовцев в продвижении исламистского проекта была замедлена падением цен на нефть в период 90-х гг. ХХ в. [32].
5

ПОСТИСЛАМИЗМ КАК РЕАКЦИЯ НА КРИЗИС ИСЛАМИЗМА

6 Впервые в научный оборот термин «постисламизм» был введен французским ученым Оливье Каром в 1991 г. в работе «L'Utopie islamique dans l'Orient Arabe» [2]. Наряду с ним родоначальниками постисламистской идеологии считаются, французский ученый Оливер Руа и американо-иранский исследователь Асеф Баят.
7 Для О.Кара постисламизм - это единственный вариант выхода мусульманской общественно-политической мысли из ловушки1, в которую она попала с 1920-х гг., т.е. с начала антиколониальной борьбы [3; 2]. Изучая внутриполитическую ситуацию в Иране А.Баят определил постисламизм как состояние, при котором после ряда экспериментов исчерпываются привлекательность, энергия, символы и источники легитимности исламизма даже среди его некогда ярых сторонников. Постисламизм представляет собой попытку объединить религиозность и права, веру и свободу. Это попытка перевернуть основополагающие принципы исламизма с ног на голову, сделав акцент на правах вместо обязанностей, плюрализме в пространстве единственного авторитарного голоса, историчности вместо фиксированного Священного Писания и будущем вместо прошлого [4]. При этом постисламизм не является антиисламским, а скорее отражает тенденцию к ресекуляризации религии. В первую очередь, он призывает ограничить политическую роль религии [5]. 1. Под ловушкой, судя по всему, О.Кар имеет в виду формирование идеологии исламизма и его основной цели создания исламского государства в первой половине - третьей четверти XX в., которая так и не была достигнута. Эта цель в чистом виде для постисламистов утопична (прим. авт.).

Number of purchasers: 0, views: 62

Readers community rating: votes 0

1. Burgat F. 2005. Face to face with political Islam. London/NewYork: I.B. Tauris & Co.

2. Carre O. 1991. L'Utopie islamique dans l'Orient Arabe. Presses de la Fondation Nationale des Sciences Politiques: Paris.

3. García L.G. 2012. Post‐Islamism, the Failure of an Idea: Regards on Islam and Nationalism from Khomeini’s Death to the Arab Revolts. Religion Compass. Vol. 6, № 10. Pp. 451-466.

4. Bayat A. 2007. Making Islam Democratic. Social Movements and the Post-Islamist Turn. Stanford: Stanford University Press.

5. Bayat A. 1996. The Coming of a Post-Islamist Society. Critique: Journal for Critical Studies of the Middle East. Vol. 5. № 9. Pp. 43-52.

6. Roy O. 1999. Le post-islamisme. Revue des Mondes Musulmans et de la M´editerran´ee. Vol. 85, № 1. Pp. 11-30.

7. Roy O. 2004.Globalized Islam: The Search for a New Ummah. New York: Columbia University Press.

8. Kepel G. 2002. Jihad: The Trial of Political Islam, 2nd ed., London: I.B.Tauris.

9. Kepel G. 2004. The War for Muslim Minds: Islam and the West. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.

10. Schulze R. 1998. The Ethnization of Islamic Cultures in the Late 20th century or From Political Islam to Post-Islamism. Islam: Motor or Challenge of Modernity, Yearbook of the Sociology of Islam. № 1. Pp. 187-198.

11. Amin H. 2010. From Islamism to Post-Islamism: A Study of a New Intellectual Discourse on Islam and Modernity in Pakistan. Pakistan: Dissertation.

12. Lauzière H. 2005. Post-Islamism and the Religious Discourse of ʿAbd al-Salam Yasin. International Journal of Middle East Studies. Pp. 241-261.

13. Osman M.N.M. 2008. Reforming PAS: From Islamism to post-Islamism. Singapore: Rajaratnam School of International Studies Commentaries.

14. White J. 2005. The End of Islamism? Turkey’s Muslimhood Model. Hefner R. ed., Remaking Muslim Politics: Pluralism, Contestation, Democratization. Princeton: NJ. Pp. 87-111.

15. Crowder G., Griffiths M., Hasan M. 2014. Islam, Islamism, and Post‐Islamism: Rediscovering Politics after the War on Terror. Australian Journal of Politics & History. Vol. 60, № 1. Pp. 110-124.

16. Kuru A.T. 2013. Muslim politics without an "Islamic state": can Turkey's justice and development party be a model for Arab Islamists? Policy Briefing. Doha: Brookings Doha Center.

17. Bubalo A., Fealy G., Mason W. 2008. Zealous Democrats: Islamism and Democracy in Egypt, Indonesia and Turkey Australia: Lowy Institute Paper.

18. Khayrullin T.R. 2019. The Struggle for Leadership in the Arab region. Do Islamists have a Chance?) Moscow. (In Russ.). ISBN 978-5-91298-243-9.

19. Chamkhi T. 20145. Neo-Islamism in the post-Arab spring //Contemporary Politics. Vol. 20, №. 4. Pp. 453-468.

20. Vasiliev A.M., Khayrullin T.R., Korotayev A.V. 2019. Qatari-Turkish Alliance challenge for regional leadership. Asia and Africa today. № 10. (In Russ.). DOI: 10.31857/S032150750006519-2

21. Dabashi H. 2012. The Arab Spring: The End of Postcolonialism. London: Zed Books.

22. Bayat A. (ed.). 2013. Post-Islamism: The Many Faces of Political Islam. New York: Oxford University Press.

23. Bayat A. 2013. Arab Spring and its Surprises. Development and Change. Vol. 44. № 3. Pp. 587-601.

24. Cavatorta F. 2012. The success of ‘renaissance’ in Tunisia and the complexity of Tunisian Islamism. Madrid: The International Political Science Association Conference Paper.

25. Cavatorta F. 2012. The war on terror and the transformation of political Islam. Religion Compass. Vol. 6, №. 3, Pp. 185-94.

26. Kömeçoğlu U. 2014. Islamism, Post-Islamism, and Civil Islam. Current trends in Islamist ideology. Vol. 16. Pp. 16-32.

27. Cavatorta F., Merone F. 2015. Post-Islamism, ideological evolution and ‘la tunisianité’of the Tunisian Islamist party al-Nahda. Journal of Political Ideologies. Vol. 20. № 1. Pp. 27-42.

28. Zemni S. 2013. Moroccan Post-Islamism: emerging trend or chimera. Post-Islamism: The Changing Faces of Political Islam. New York: Oxford University Press, Pp. 134-156.

29. Roy O. 2012. The transformation of the Arab world. Journal of Democracy. Vol. 23. № 3. Pp. 5-18.

30. Holdo M. 2017. Post-Islamism and fields of contention after the Arab Spring: feminism, Salafism and the revolutionary youth. Third World Quarterly. Vol. 38. № 8. Pp. 1800-1815.

31. Khayrullin T.R. 2020. Politization of Salafism in the Middle East and North Africa. Asia and Africa today. № 12. (In Russ.). DOI: 10.31857/S032150750012794-5

32. Vasiliev A.M. 2020. The Wahhabis and the Muslim Brothers: From Alliance to Alienation. Regional and Global Implications. Journal of Globalization Studies. Vol. 11. № 2. Pp. 55-62.

Система Orphus

Loading...
Up