‘Nixon shocks’ and their implications for the Japanese diplomacy

 
PIIS086919080004622-1-1
DOI10.31857/S086919080004622-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Research Fellow, Institute of Oriental Studies RAS; head of department of Afro-Asian Studies, Moscow State Institute of International Relations
Affiliation:
Institute of Oriental Studies RAS
Moscow State Institute of International Relations
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 2
Pages158-171
Abstract

The author focuses on the changes in the foreign policy of Japan which occurred against the background of basic transformations in the international relations of early 1970s triggered by the US transition to a more pragmatic policy in East Asia focusing on their own national interests.  After the ‘the Guam doctrine’ had been put forward by the US President Richard Nixon, the United States took a number of diplomatic steps that were perceived with the sense of psychological shock in Japan, causing certain complications in its relations with America. These steps included Nixon’s declaration in summer 1971 of his intention to visit communist China and the imposition by Washington of restrictive measures against the import of Japanese products. The paper concludes that the sense of shock was caused by the situation of ultimate information vacuum in which Japan found itself when Nixon was planning his visit to China. The reason for the US failure to inform Japan was their fear of a possible information leak, as well as lack of expertise on Japan in the US political leadership. The paper gives a detailed view of the political situation in Japan against the backdrop of ‘Nixon shocks’. The main attention is paid to the domestic struggle on the issue of restoring relations with China, as well as to the attempts of Sato cabinet to informally coordinate with Chinese leadership the conditions of the normalization of bilateral relations. The author insists that the launch of the normalization process was the result of not only of the shift in the US China policy, but of accumulating of a critical mass in the Japan-China relations. In particular, a large volume of bilateral trade had been reached, and there had occurred a qualitative shift in the Japanese public opinion in favour of restoring diplomatic relations with the PRC. The article reviews in detail the results of Prime Minister Tanaka’s visit to Beijing in September 1972, highlighting the Taiwan issue as a problem particularly painful for Japan. The author insists that in the final documents of the visit Japan managed to defend its position not to recognize Taiwan as an integral part of China. In future, Japan sought from America guarantees of protecting Taiwan from China’s attempts to settle the problem of reunification with Taiwan using military force. The article concludes that after the ‘Nixon shocks’ the Japanese diplomacy entered a new historical stage. Japan launched the ‘omnidirectional diplomacy’ – the policy of active development of relations with different countries and regions, based on Tokyo’s understanding of its own national interests that do not necessarily coincide with the interests of Washington. An important role was played by the psychological factor – the ‘Nixon shocks’ gave Tokyo a moral right not to inquire Washington on every occasion and pushed Japan to pursue a more independent course. However, the political alliance with America still retained its significance for Japan as the cornerstone of its foreign policy.

Keywordsthe Guam doctrine, ‘Nixon shocks’, ‘textile war’, normalization of Japanese-Chinese relations, Taiwan issue, ‘omnidirectional diplomacy’
Received01.04.2019
Publication date18.04.2019
Number of characters44007
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В конце 1960-х гг. японская внешняя политика вступила в крайне сложный и противоречивый период, связанный с переоценкой роли и места страны в системе международных отношений. Япония оказалась вынужденной адаптироваться к фундаментальным изменениям в мировой политике, связанным с относительным ослаблением военно-политической мощи их основного военно-политического союзника – США, а также с переходом Соединенных Штатов к более прагматичной политике, основанной на приоритете собственных национальных интересов.
2 Впервые президент США Ричард Никсон объявил о новой внешнеполитической инициативе в июле 1969 г. на пресс-конференции в Гуаме, получившей известность как «гуамская доктрина» («доктрина Никсона»). Эта инициатива была прежде всего связана с необходимостью достойно, не теряя лица, выйти из вьетнамской войны. Говоря о роли США в Азии, Никсон заявил, что страна продолжит придерживаться своих договорных обязательств, но вправе ожидать, что «азиатские народы сами будут во все большей степени брать ответственность за решение проблем обороны» [The History of US-Japan Relations, 2008, p. 171–172]. В своем обращении к нации в ноябре 1969 г. Никсон более детально охарактеризовал новую доктрину, сформулировав три основных принципа:
  1. Соединенные Штаты будут выполнять все свои обязательства по уже заключенным ими договорам.
  2. США предоставят ядерный щит своим союзникам, а также тем странам, существование которых они рассматривают в качестве жизненно важного для своей безопасности, если какая-либо ядерная держава будет угрожать их свободе.
  3. В случаях, связанных с вторжением и применением обычного оружия, США будут предоставлять военную и экономическую помощь после поступления запроса, соответствующего взятым ими на себя договорным обязательствам. Но США считают, что нации, которые подверглись прямой угрозе, должны взять на себя основную ответственность за обеспечение своей обороны с помощью собственных людских ресурсов [Ibid., p. 172; Вербицкий, 1972, c. 249].
3 В своем первом ежегодном докладе конгрессу по вопросам внешней политики, который стал достоянием гласности 18 февраля 1970 г., Никсон заявил, что американская дипломатия должна в долгосрочном плане быть основана на «реальной оценке наших и чужих интересов» и «признании того, что интересы Соединенных Штатов должны формировать их обязательства, а не наоборот» [The History of US-Japan Relations, 2008, p. 172]. Таким образом, новый подход заключался в примате собственных национальных интересов и опоре на принципы Realpolitik в международных отношениях, главным из которых был учет реального баланса сил.
4 «Доктрина Никсона» была воспринята многими ее сторонниками как начало конца биполярного мира и как форма адаптации американской дипломатии к формирующемуся многополярному миропорядку. Следует обратить особое внимание на определение Генри Киссинджером системы миропорядка в современном мире как «сочетания политической многополярности с военной биполярностью» [The ‘Nixon shock’, 1973, p. 18]. Речь шла о том, что США следует проявлять бόльшую гибкость в своей внешнеполитической стратегии, чем это было бы при жесткой биполярности. В многополярном мире, контуры которого стали высвечиваться после ухода США из Вьетнама и установления государственных отношений с коммунистическим Китаем, наметилась тенденция к ослаблению жесткости внешней политики государств, основанной на их принадлежности к одному из двух лагерей, противостоявших друг другу в военном отношении.

Number of purchasers: 2, views: 1725

Readers community rating: votes 0

1. Aliev R. Sh. Vneshnyaya politika Yaponii v 70 kh – nachale 80 kh godov (teoriya i praktika). M.: Nauka, 1986. [Aliev R. Sh. Japan’s Foreign Policy in 1970s – early 1980s (theory and practice). Moscow: Nauka, 1986 (in Russian)].

2. Asakhi simbun. 17.07.1971 [Asahi Shimbun. July 17, 1971 (in Japanese)].

3. Verbitskij S. I. Yapono-amerikanskij voenno-politicheskij soyuz. M.: Nauka, 1972. [Verbitskiy S. I. The Japan-US military and political alliance. Moscow: Nauka, 1972 (in Russian)].

4. Grivanov R. I. Rol' SShA v formirovanii vneshnej politiki Yaponii. Rossiya i ATR. 2011. № 2. S. 187–193. [Grivanov, R. I. The Role of the US in Shaping Japan’s Foreign Policy. Rossiya i ATR. 2011. № 2. Pp. 187–193 (in Russian)].

5. Kunadze G. F. Yapono-kitajskie otnosheniya na sovremennom ehtape. 1972–1982. M.: Nauka, 1983. [Kunadze G. F. Japanese-Chinese Relations at the Present Stage. 1972–1982. Moscow: Nauka, 1983 (in Russian)].

6. Leshke V. G. Yapono-amerikanskij soyuz. Itogi trekh desyatiletij. M.: Nauka, 1983. [Leshke, V. G. Japan-US Alliance. The results of three decades. Moscow: Nauka, 1983 (in Russian)].

7. Mazurov V. M. SShA–Kitaj–Yaponiya: perestrojka mezhgosudarstvennykh otnoshenij, 1969–1979. M.: Nauka, 1980. [Mazurov V. M. U.S.-China-Japan: the Restructuring of International Relations, 1969–1979. Moscow: Nauka, 1980 (in Russian)].

8. Markov A. P. Poslevoennaya politika Yaponii v Azii i Kitaj, 1945–1977. M.: Nauka, 1979. [Markov A. P. Japan’s Post-war Policy in Asia and China, 1945–1977. Moscow: Nauka, 1979 (in Russian)].

9. Petrov D. V. Yaponiya v mirovoj politike. M.: Mezhdunarodnye otnosheniya, 1973. [Petrov D. V. Japan in world politics. Moscow: Mezhdunarodnye otnosheniya, 1973 (in Russian)].

10. Utkin A. I. SShA – Yaponiya: vchera, segodnya, zavtra. M.: Nauka, 1990. [Utkin A. I. The US – Japan: Yesterday, Today, Tomorrow. Moscow: Nauka, 1990 (in Russian)].

11. Cheng Joseph Yu-shek. China's Japan Policy: Adjusting to New Challenges. Hong Kong: World Scientific Publishing Co., 2015.

12. Hoey F. Satō, America and the Cold War: US-Japanese Relations, 1964–72. N. Y.: Palgrave Macmillan, 2015.

13. Hoey F. The Nixon Doctrine and Nakasone Yasuhiro’s Unsuccessful Challenge to Japan’s Defense Policy, 1969–1971. Journal of American-East Asian Relations. 2012. Vol. 19. No. 1. Pp. 52–74.

14. Johnson C. The Patterns of Japanese Relations with China, 1952–1982. Pacific Affairs. 1986. Vol. 59. No. 3. Pp. 402–428.

15. Joint Communique of the Government of Japan and the Government of the People's Republic of China, September 29, 1972. Ministry of Foreign Affairs of Japan. September 21, 2017. – URL: http://www.mofa.go.jp/region/asia-paci/china/joint72.html (accessed 18.02.2018).

16. Kesavan K. Japan’s Response to the Swing in US-Soviet Relations. International Studies. 1974. Vol. 13, no. 4. Pp. 677–687.

17. Maga T. ‘Golf ball diplomacy’: Richard Nixon and Japan, 1969–74. Diplomacy & Statecraft. 1998. Vol. 9, no. 1. Pp. 182–207.

18. Maki J. Japan and World Politics in the 1970s. Pacific Affairs. 1973. Vol. 46. no. 2. Pp. 289–297.

19. Nakanishi H. Overcoming the crises: Japanese diplomacy in the 1970s. In: The Diplomatic History of Postwar Japan. Ed. by M. Iokibe. N. Y.: Routledge, 2011. Pp. 108–142.

20. Osamu M. The Nixon doctrine in Asia. The Adelphi Papers. 1972. Vol. 91, no. 12. Pp. 13–20.

21. Puthenveetil J. Strategic Options Behind Sino-Japanese Trade Relations. International Studies. 1979. Vol. 18, no. 4. Pp. 537–561.

22. The ‘Nixon shock’. The Adelphi Papers. 1973. Vol. 95, no. 13. Pp. 1–4.

23. The History of US-Japan Relations. From Perry to the Present. Ed. by M. Iokibe. English translation ed. by T. Minohara. Singapore: Palgrave Macmillan, 2008.

Система Orphus

Loading...
Up