Corona graminea and the Emperor Augustus

 
PIIS032103910009663-2-1
DOI10.31857/S032103910009663-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: V.N. Karazin Kharkiv National University
Address: Ukraine, Kharkiv
Journal nameVestnik drevnei istorii
EditionVolume 80 Issue 2
Pages410-433
Abstract

Until recently, it has not been discussed in modern scholarship why the first Roman emperor refused the highest republican award – the grass wreath, but made the oak wreath a symbol of his power. In 2010 B. Bergmann made an attempt to explain this. According to her, the unidentified wreath on the late coinage of Julius Caesar is corona graminea, and Augustus refused to accept this award because of its close connection with the last Roman dictator. In our opinion, the reasons for this refusal lie in the religious sphere. A grass wreath with its long and complex history was associated in the eyes of Augustus’ contemporaries with the civil war and its disastrous consequences. Therefore, the first emperor preferred to accept the oak wreath, the leaves of which symbolized well-being and prosperity, an award almost equal in honour by that time with the corona graminea.

Keywordsancient Rome, corona graminea, corona civica, C. Iulius Caesar, Augustus
Received18.03.2020
Publication date19.06.2020
Number of characters66833
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Тит Ливий в своем знаменитом труде описывает историю Рима эпохи царей и времен Республики как череду бесконечных войн. Поэтому совсем неудивительно, что в таком милитаризованном обществе воинская доблесть занимала особое место. В глазах римлян величие и слава государства напрямую зависели от доблести воинов. Из всех добродетелей Цицерон ставит ее на первое место: «Воинская доблесть, бесспорно, превосходит все остальные. Это она возвысила имя римского народа; это она овеяла наш город вечной славой; это она весь мир подчинила нашей державе» (Cic. Mur. 22; пер. В.О. Горенштейна). Virtus давала любому гражданину уважение и престиж, во многом от нее зависели успешная карьера и слава.
2 Ее внешними атрибутами были многочисленные воинские награды, среди которых выделяются венки, сплетенные из листьев различных деревьев. Но особое место занимал травяной (corona graminea), или осадный, венок (corona obsidionalis). Плиний Старший подчеркивает, что «не было венка почетнее травяного среди наград за славные деяния в руках самодержавного народа, властителя земель»1. 1. Plin. NH. XXII. 6: Corona quidem nulla fuit graminea nobilior in maiestate populi terrarum principis praemiisque gloriae. Cр. Paul. Fest. 86.15 L.
3 Очевидно, было бы справедливо предположить, что для римских политиков, чья деятельность на форуме была тесно связана с военной карьерой, эта награда была самой желанной. И совершенно особую роль corona graminea должна была играть в легитимации власти римских полководцев I в. до н.э., стремившихся к установлению в том или ином виде единоличного режима. Не стоит и говорить о важности травяного венка для обоснования власти Августа, который сосредоточил в своих руках практически все значительные должности и награды республиканского времени.
4 Действительно, тот же Плиний Старший сообщает, что сенат преподнес Августу осадный венок (NH. XXII. 13). Казалось бы, внучатый племянник Цезаря, получив высочайшую награду, должен был не только всячески подчеркивать этот факт, но и демонстрировать связь corona graminea со своими особыми заслугами перед государством. Поразительно, но ничего подобного в его политическом завещании мы не встречаем: «В шестое и седьмое консульство, после того как я потушил гражданские войны, по всеобщему согласию достигший высшей власти, я передал государственные дела из своей власти в управление сенату и римскому народу. За эти мои заслуги по решению сената я был назван Августом, также дверные косяки моего дома были официально покрыты лаврами и над моей дверью закреплен гражданский венок (coronaque civica super ianuam meam fixa est)» (RGDA 34; пер. А.Л. Смышляева). Другими словами, здесь бывший триумвир подводит итог своим заслугам, высочайшей наградой за которые служит его увенчание не травяным, а гражданским венком. Вызывает удивление, что ни один ученый не обратил на это внимание, притом что 34 глава «Деяний», изученная историками вдоль и поперек2, является, пожалуй, самой цитируемой из всех источников по истории раннего Принципата. 2. См., например, Mommsen 1883, 149–152; Adcock 1951; Syme 1960, 313; Brunt, Moore 1967, 78; Belloni 1987, 142; Zanker 1988, 92–94; Scheid 2007, 82–92. Полная библиография, посвященная «Деяниям», собрана Д. Мантзиласом (Mantzilas 2014, 511–644).

Number of purchasers: 1, views: 579

Readers community rating: votes 0

1. Akhiev, S.N. Clementia Caesaris: suschnost', prichiny, tseli. V sb.: Antichnyj mir i arkheologiya. Vyp. 11. Saratov, 2002. S. 71–80.

2. Adcock, F.E. 1932: Caesar’s dictatorship. In: Cambridge Ancient History. Vol. IX. Cambridge, 691–740.

3. Adcock, F.E. 1951: The interpretation of Res gestae divi Augusti, 34. I. Classical Quarterly 1 (3/4), 130–135.

4. Alföldi, A. 1952: Die Geburt der kaiserlichen Bildsymbolik: Kleine Beiträge zu ihrer Entstehungsgeschichte. 3. Parens patriae. Museum Helveticum 9/4, 204–243.

5. Alföldi, A. 1953: Studien über Caesars Monarchie. Lund.

6. Alföldi, A. 1985: Caesar in 44 v. Chr. Bd. I. Studien zu Caesars Monarchie und ihren Wurzeln. (Antiquitas. Reihe 3, 16). Bonn.

7. André, J. 1964: Arbor felix, arbor infelix. In: M. Renard, R. Schilling (éds.), Hommages à Jean Bayet. Bruxelles, 35–46.

8. Babelon, E. 1886: Description historique et chronologique des monnaies de république romaine. T. II. Paris.

9. Balsdon, J.P.V.D. 1951: Sulla Felix. Journal of Roman Studies 41, 1–10.

10. Bastien, P. 1992: Le Buste Monétaire des empereurs romains. T. I. Wetteren.

11. Belloni, G.G. 1987: Les “Res gestae Divi Augusti”. Augusto: il nuovo regime e la nuova urbe. Milano.

12. Benndorf, O. 1878: Antike Gesichtshelme und Sepulcralmasken. Wien.

13. Bergmann, B. 2010: Der Kranz des Kaisers. Genese und Bedeutung einer römischen Insignie. Berlin–New York.

14. Bonghi, O. 1834: Scavi apuli. Bullettino dell’instituto di corrispondenza archeologica II–III, 36–40.

15. Brunt, P.A., Moore, J.M. (eds.) 1967: Res gestae divi Augusti: The Achievements of the Divine Augustus. Oxford.

16. Büttner, A. 1957: Untersuchungen über Ursprung und Entwicklung von Auszeichnungen im römischen Heer. Bonner Jahrbücher 157, 127–180.

17. Calasso, G.P. 1962: Appunti sul concetto di felicitas. Atene e Roma 7, 15–30.

18. Carson, R.A.G. 1956: [Rev.] K. Kraft. Der goldene Kranz Caesars und der Kampf um die Entlarvung des Tyrannen (from Jahrbuch für Numismatik und Geldgeschichte, 3 and 4, 1952–53), 97 S. Gnomon 28/3, 181–186.

19. Cesano, S.L. 1950: Le monete di Cesare. In: Atti della Pontificia Accademia Romana di Archeologia. Serie III. Rendiconti. Vol. XXIII–XXIV. Anno accademico 1947–1948, 1948–1949. Roma, 103–151.

20. Chamoux, F. 1953: Un portrait de Thasos: Jules César. Monuments et mémoires de la Fondation Eugène Piot 47, 131–147.

21. Champeaux, J. 1987: Fortuna. Recherches sur le culte de la Fortune à Rome et dans le monde romain des origines à la mort de César. T. II. Les transformations de Fortuna sous la République. Roma.

22. Cohen, H. 1880: Description historique des monnaies frappées sous l’Empire romain communément appelées médailles impériales. T. I. 2ème éd. Paris–Londres.

23. Collins, J. 1972: Caesar as political propagandist. In: H. Temporini (Hrsg.). Aufstieg und Niedergang der römischen Welt: Geschichte und Kultur Roms im Spiegel der neueren Forschung. I. Von den Anfängen Roms bis zum Ausgang der Republik. Bd. I. Politische Geschichte. Berlin–New York, 922–966.

24. Cornell, T.J. et alii 2013: The Fragments of Roman Historians. Vol. 3. Commentary. Oxford.

25. Crawford, M.H. 1974: Roman Republican Coinage. Vol. I. Cambridge.

26. Dart, C.J., Vervaet, F.J. 2014: Claiming triumphs for recovered territories: reflections on Valerius Maximus 2.8.4. In: C.H. Lange, F.J. Vervaet (eds.), The Roman Republican Triumph. Beyond the Spectacle. Roma, 53–64.

27. Deubner, L. 1933: Die Bedeutung des Kranzes im klassischen Altertum. Archiv für Religionswissenschaft 30, 70–104.

28. Dowling, M.B. 2006: Clemency and Cruelty in the Roman World. Ann Arbor.

29. Erkell, H. 1952: Augustus, felicitas, fortuna: lateinische Wortstudien. Göteborg.

30. Ernout, A., Meillet, A. 1951: Dictionnaire étymologique de la langue latine. T. I–II. 3ème éd. Paris.

31. Fiebiger, H.O. 1901: Corona. In: RE. Hlbd. 8, 1636–1643.

32. Fröhlich, F. 1900: Cornelius (392). In: RE. Hlbd. 7, 1522–1566.

33. Fuhrmann, H. 1949: Zwei Reliefbilder aus der Geschichte Roms. Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Institut 2, 23–65.

34. Gagé, J. 1969: Felicitas. Reallexicon für Antike und Christentum. Bd. 7. Stuttgart, 711–723.

35. Gelzer, M. 1968: Caesar: Politician and Statesman. Oxford.

36. Grueber, H.A. 1910: Coins of the Roman Republic in the British Museum. Vol. I. London.

37. Guillaume-Coirier, G. 1993: Couronnes militaires végétales à Rome. Vestiges indo-européens et croyances archaïques. Revue de l’histoire des religions 210, no. 4, 387–411.

38. Hafner, G. 1981: Prominente der Antike: 337 Portraits in Wort und Bild. Düsseldorf–Wien.

39. Hölkeskamp, K.-J. 2006: Konsens und Konkurrenz. Die politische Kultur der römischen Republik in neuer Sicht. Klio 88/2, 360–396.

40. Johansen, F. 1987: The portraits in marble of Gaius Julius Caesar: a review. In: Ancient Portraits in the J. Paul Getti Museum. Vol. I. Malibu, 17–40.

41. Judge, E.A. 2008: The Eulogistic inscriptions of the Augustan Forum: Augustus on Roman history. In: E.A. Judge. The First Christians in the Roman World: Augustan and New Testament Essays. Tübingen, 165–181.

42. Koortbojian, M. 2013: The Divinization of Caesar and Augustus. Precedents, Consequences, Implications. Cambridge.

43. Korolenkov, A.V. Marij i Katul: istoriya vzaimootnoshenij homo novus i vir nobilissimus. V sb.: Antichnyj mir i arkheologiya. Vyp. 13. Saratov, 2009. S. 214–224.

44. Korolenkov, A.V., Smykov, E.V. Sulla. M., 2007.

45. Kraft, K. 1969: Der goldene Kranz Caesars und der Kampf um die Entlarvung des “Tyrannen”. 2. Aufl. Darmstadt.

46. Le Bohec, Y. 1997: Auszeichnungen, militärische. In: H. Cancik, H. Schneider (Hrsg.), Der Neue Pauly. Bd. II. Stuttgart, 341–343.

47. Luce, T.J. 1990: Livy, Augustus, and the Forum Augustum. In: K. Raaflaub, M. Toher (eds.), Between Republic and Empire: Interpretations of Augustus and His Principate. Berkeley, 123–138.

48. Luschi, L. 1994: L’iscrizione di “C. Vibius Macer” e la necropoli romana di Villavallelonga (L’Aquila). Documentazione d’archivio. Studi Classici e Orientali 42, 241–257.

49. Mantzilas, D. 2014: [Bibliography]. In: A. Panoutsopoulos, D. Mantzilas (eds.). Ta Pepragmena tou Theikou Augoustou [Res Gestae Divi Augusti]. Ioannina, 511–644.

50. Μαντζίλας, Δ. Βιβλιογραφία. Στο βιβλ.: Α. Πανουτσόπουλος, Δ. Μαντζίλας (εκδ.), Τα Πεπραγμένα του Θεϊκού Αυγούστου. Ιωάννινα, 511–644.

51. Massner, A.-K. 1988: Corona Civica, Priesterkranz oder Magistratsinsigne? Bildnisse Thasischer Theoroi? Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts, Athenische Abteilung 103, 239–250.

52. Maxfield, V.A. 1981: The Military Decorations of the Roman Army. London.

53. McDonnell, M. 2006: Roman Manliness: Virtus and the Roman Republic. Cambridge.

54. Mercklin, L. 1859: De Varrone coronarum Romanarum militarium interprete praecipuo quaestiones. Dorpati.

55. Meyer, Ed. 1922: Caesars Monarchie und das Principat des Pompejus. 3. Aufl. Stuttgart–Berlin.

56. Michel, D. 1967: Alexander als Vorbild für Pompeius, Caesar und Marcus Antonius: archäologische Untersuchungen. (Collection Latomus, 94). Bruxelles.

57. Mommsen, Th. (ed.) 1883: Res gestae divi Augusti. Ex monumentis Ancyrano et Apolloniensi. 2 ed. Berolini.

58. Münzer, F. 1901: Decius (15). In: RE. Hlbd. 8, 2279–2281.

59. Münzer, F. 1909: Fabius (116). In: RE. Hlbd. 12, 1814–1830.

60. Nicolet, C. 1991: Space, Geography, and Politics in the Early Roman Empire. Ann Arbor.

61. North, J.A. 2008: Caesar at the Lupercalia. Journal of Roman Studies 98, 144–160.

62. Ogilvie, R.M. 1965: A Commentary on Livy, Books I–V. Oxford.

63. Picard, G.Ch. 1957: Les trophées romains. Contributions à l’histoire de la religion et de l’art triomphal de Rome. Paris.

64. Pollini, J. 2012: From Republic to Empire. Rhetoric, Religion, and Power in the Visual Culture of Ancient Rome. Norman (OK).

65. Rodriguez, C.L. 1989: Poetry and Power: Studies on Augustan Monuments and the Poets of the Augustan Age. Diss. Vol. I. Baltimore.

66. Sage, M.M. 1979: The “Elogia” of the Augustan Forum and the “de viris illustribus”. Historia. Zeitschrift für Alte Geschichte 28/2, 192–210.

67. Saglio, E. 1887: Corona. In: Ed. Ch. Daremberg, E. Saglio (eds.), Dictionnaire des antiquités grecques et romaines. T. I. Paris, 1520–1537.

68. Salmon, E.T. 1967: Samnium and the Samnites. Cambridge.

69. Scheid, J. (ed.) 2007: Res gestae divi Augusti. Hauts faits du divin Auguste. Paris.

70. Schäfer, Th. 1988: Sella curulis und fasces als Paradigma. In: W.D. Heilmeyer, E. La Rocca, H.G. Martin (Hrsg.), Kaiser Augustus und die Verlorene Republik: Eine Ausstellung im Martin-Gropius-Bau, Berlin, 7. Juni – 14. August 1988. Berlin, 427–440.

71. Sehlmeyer, M. 1999: Stadtrömische Ehrenstatuen der republikanischen Zeit. Stuttgart.

72. Steiner, P. 1906: Die ‘dona militaria’. Bonner Jahrbücher 114/115, 1–98.

73. Sutherland, C.H.V. 1987: Roman History and Coinage 44 BC – AD 69. Fifty Points of Relation from Julius Caesar to Vespasian. Oxford.

74. Sydenham, E.A. 1952: The Coinage of the Roman Republic. London.

75. Syme, R. 1960: The Roman Revolution. 2nd ed. Oxford–New York.

76. Thurmond, D.L. 1992: Felicitas: Public Rites of Human Fecundity in Ancient Rome. Ph.D. Diss. University of North Carolina. Chapel Hill.

77. Tokarev, A.N. Stanovlenie ofitsial'noj ideologii printsipata Imperatora Avgusta. Khar'kov, 2011.

78. Treu, M. 1948: Zur clementia Caesaris. Museum Helveticum 5, 197–217.

79. Tuchelt, K. 1979: Frühe Denkmäler Roms in Kleinasien. Teil I. Roma und Promagistrate. Tübingen.

80. Versnel, H.S. 1970: Triumphus. An Inquiry into the Origin, Development and Meaning of the Roman Triumph. Leiden.

81. Vervaet, F.J. 2017: Honour and shame in the Roman Republic. In: H.J. Kim, F.J. Vervaet, S.F. Adali (eds.), Eurasian Empires in Antiquity and the Early Middle Ages: Contact and Exchange between the Graeco-Roman World, Inner Asia, and China. Cambridge, 85–109.

82. Walde, A. 1954: Lateinisches etymologisches Wörterbuch. 3. Aufl. Bd. I–III. Heidelberg.

83. Weinstock, S. 1971: Divus Julius. Oxford.

84. Wistrand, E. 1987: Felicitas imperatoria. Göteborg.

85. Zahn, B. 1909: Eine Tonpfanne im Antiquarium. Amtliche Berichte aus den Königlichen Kunstsammlungen 30 (11), 264–269.

86. Zanker, P. 1988: Power of Images in the Age of Augustus. Transl. by Al. Shapiro. Ann Arbor.

Система Orphus

Loading...
Up