Digital Devices Use by 6-7 Years-Old Children

 
PIIS013216250009455-3-1
DOI10.31857/S013216250009455-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Department of Educational Psychology and Pedagogy at the Faculty of Psychology
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: assistant professor of Department of Developmental Psychology at the Faculty of Psychology
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: assistant professor of Department of Developmental Psychology at the Faculty of Psychology
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Occupation: psychologist Department of Educational Psychology and Pedagogy at the Faculty of Psychology
Affiliation: Lomonosov Moscow State University
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameSotsiologicheskie issledovaniya
EditionIssue 6
Pages82-92
Abstract

The aim of this study was to explore interaction of preschool children with digital technologies devices. This survey was conducted in February-March 2019 involving 417 children aged 6-7 years (202 boys and 215 girls), pupils of the older groups of kindergartens in Moscow. Data was collected using semi-structured interview with children. Interview contains 8 questions re. children’s preferences and amount of digital devices usage. According to our results, 94% of children use some kind of digital device for different purposes and only 6% of children use it only for calls or do not use it at all. Of all the media activities, children most frequently participate in playing and watching videos or movies. There were found outspoken differences between boys and girls in digital devices usage. 

Keywordschildren, digital devices, play, gender differences, semi-structured interview
AcknowledgmentThe study was supported by the Grant RFBR №19-29-14088
Received26.04.2020
Publication date25.06.2020
Number of characters24955
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

К постановке проблемы.

2 В последние годы стремительно растет вовлеченность детей в использование цифровых устройств (далее ЦУ). К ним в данной статье мы отнесли смартфон, планшет, игровую приставку, ноутбук, компьютер и прочие медиатехнологии, которые имеют экран и могут обеспечивать доступ к Интернету.
3 В России собственный смартфон или планшет есть у 42% детей 3–6 лет, а более половины маленьких граждан от 0 до 12 лет имеют возможность использовать ЦУ родителей и смотреть телевизор. Средняя суточная цифровая активность российских детей 5–10 лет составляет от 1 до 3 ч [Солдатова, Вишнева, 2019], а вместе с просмотром телевизора – 3-5 ч в день [Ежегодный доклад…, 2017]. Согласно зарубежным исследованиям, усредненное ежедневное «экранное время» дошкольников составляет около 3 ч [Przybylski et al., 2019; The Common Sense Census, 2017], а период, проведенный при включенном в фоновом режиме телевизоре, может быть намного больше 4 ч в день [Tandon et al., 2011].
4 Среди немногочисленных русскоязычных публикаций преобладают исследования об использовании ЦУ подростками [Солдатова, Теславская, 2018; Собкин, Федотова, 2018; Карабанова, Молчанов, 2018], а работы, посвященные дошкольникам, единичны [Солдатова, Шляпников, 2015]. В то же время изучение использования ЦУ детьми раннего возраста очень важно, ведь в этом периоде ведущей деятельностью является сюжетно-ролевая игра, которая в современном «цифровом» обществе претерпевает большие изменения [Солдатова, Шляпников, 2015]: игры и досуг при помощи ЦУ постепенно вытесняют традиционные виды игровой деятельности [Собкин, 2011].
5 Авторы представленного исследования определили своей целью изучение особенностей использования современными дошкольниками ЦУ: какие виды деятельности наиболее популярны у детей, с кем и как часто они пользуются ЦУ, есть ли различия между девочками и мальчиками.
6

Предпочитаемые детьми виды деятельности на цифровых устройствах: обзор исследований.

7 Часть родителей и специалистов воспринимают активное использование детьми ЦУ как негативный фактор их развития [Assathiany et al., 2018; Horowitz-Kraus et al., 2017; Radesky, Christakis, 2016; Смирнова, 2019], другие видят в цифровых гаджетах новый способ обучения и игры, способствующий познавательному развитию [Gjelaj et al., 2020; Huber et al., 2018b].
8 Содержание деятельности при помощи ЦУ не менее важно, чем затраченное на нее время [Kostyrka-Allchorne et al., 2017]. Из полуструктурированных интервью со 100 российскими детьми 6-7 лет [Солдатова, Шляпников, 2015] получены следующие данные: 88% малышей ответили, что используют планшет для игр, 34% - для просмотра мультфильмов и фотографий, 10% пользуются образовательными программами. Большинство детей отметили, что для них игры гораздо интереснее Интернета, а общение в социальных сетях они находят скучным. В данной работе исследователи сосредоточились только на планшетах и смартфонах. При этом во многих работах показано, что дети отдают предпочтение просмотру видео и телевизора [Ежегодный доклад…, 2017; Isikoglu Erdogan et al., 2018]. По результатам американского национального исследования [The common sense census, 2017], в котором приняли участие 1454 родителя детей в возрасте 0–8 лет, малыши в среднем в день тратили 1 ч. 40 мин. на просмотр телевизора и видео на других ЦУ, 29 мин. - на чтение при помощи ЦУ (включая то время, когда детям читают вслух взрослые), 25 мин. – на игры при помощи цифровых гаджетов, 18 мин. – на прослушивание музыки, 10 мин. – на прочие активности при помощи ЦУ. В австралийском исследовании [Huber et al., 2018b] со слов родителей (406 семей с детьми от 0 до 8 лет) получены данные, что преобладающую часть времени, потраченного на ЦУ, дети проводят за просмотром телевизора или видео на других цифровых девайсах.

Number of purchasers: 2, views: 1439

Readers community rating: votes 0

1. Annual Report “Children. Media Consumption”. (2017) URL: http://momri.org/portfolio/ezhegodnyj-doklad-deti-mediapotreblenie-2017/ (дата обращения: 15.04.2020).

2. American Academy of Pediatrics council on communications and media. Media and Young Minds. (2016) Pediatrics. 138(5): e20162591 DOI: 10.1542/peds.2016-2591

3. Assathiany R., Guery E., Caron F., Cheymol J., Picherot G., Foucaud P., Gelbert N. (2018) Children and screens: A survey by French pediatricians. Archives de Pédiatrie. Vol. 25. No. 2: 84–88. DOI: 10.1016/j.arcped.2017.11.001

4. Brito R., Dias P. (2019) Technologies and children up to 8 years old: what changes in one year? Observatorio. Vol. 13. No. 2: 68–86. DOI: 10.15847/obsOBS13220191366

5. Gjelaj M., Buza K., Shatri K., Zabeli N. (2020) Digital Technologies in Early Childhood: Attitudes and Practices of Parents and Teachers in Kosovo. International Journal of Instruction. Vol. 13. No. 1: 165–184. DOI: 10.29333/iji.2020.13111a

6. Hawi N. S., Samaha M., Griffiths M.D. (2019) The Digital Addiction Scale for Children: Development and Validation. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. Vol. 22. No. 12: 771–778. DOI: 10.1089/cyber.2019.0132

7. Horowitz-Kraus T., Hutton J.S. (2017) Brain connectivity in children is increased by the time they spend reading books and decreased by the length of exposure to screen-based media. Acta Paediatrica, Vol. 107. No. 4: 685–693. DOI: 10.1111/apa.14176

8. Huber B., Highfield K., Kaufman J. (2018a) Detailing the digital experience: Parent reports of children’s media use in the home learning environment. British Journal of Educational Technology. Vol. 49. No. 5: 821–833. DOI: 10.1111/bjet.12667

9. Huber B., Yeates M., Meyer D., Fleckhammer L., Kaufman J. (2018b) The effects of screen media content on young children’s executive functioning. Journal of Experimental Child Psychology. Vol. 170: 72–85. DOI: 10.1016/j.jecp.2018.01.006

10. Isikoglu Erdogan N., Johnson J.E., Dong P.I., Qiu Z. (2019) Do parents prefer digital play? Examination of parental preferences and beliefs in four nations. Early Childhood Education Journal. Vol. 47: 131–142. DOI: 10.1007/s10643-018-0901-2

11. Karabanova O.A., Molchanov S.V. (2018) Risks of negative impact of information products on mental development and behavior of children and adolescents. Natsionalʹnyy psikhologicheskiy zhurnal [National Psychological Journal]. Vol. 11. No. 3: 37–46. (In Russ.) DOI: 10.11621/npj.2018.0304\

12. Kostyrka-Allchorne K., Cooper N.R., Simpson A. (2017) The relationship between television exposure and children’s cognition and behaviour: A systematic review. Developmental Review. Vol. 44: 19–58. DOI: 10.1016/j.dr.2016.12.002

13. Lee D.Y., Roh H.W., Kim S.J., Park E.J., Yoo H., Suh S., Shin Y. (2019). Trends in digital media use in Korean preschool children. Journal of Korean Medical Science. Vol. 34. No. 41: e263. DOI: 10.3346/jkms.2019.34.e263

14. Lillard A.S., HuiLi, Boguszewski K. (2015) Television and Children's Executive Function. Advances in Child Development and Behavior. Vol. 48: 219–248. DOI: 10.1016/bs.acdb.2014.11.006

15. Nevski E., Siibak A. (2016) Mediation practices of parents and older siblings in guiding toddlers’ touchscreen technology use: An ethnographic case study. Media Education Studies & Research. Vol. 7: 320–340. DOI: 10.14605/MED721609

16. Przybylski A.K., Weinstein N. (2017) Digital Screen Time Limits and Young Children’s Psychological Well-Being: Evidence From a Population-Based Study. Child Development, Vol. 90. No. 1: 56–65. DOI:10.1111/cdev.13007

17. Radesky J.S., Christakis D.A. (2016) Increased Screen Time: Implications for Early Childhood Development and Behavior. Pediatric Clinics of North America. Vol. 63. No. 5: 827–839. DOI: 10.1016/j.pcl.2016.06.006

18. Smirnova E.O. (2019). Specific features of modern preschool childhood. Natsionalʹnyy psikhologicheskiy zhurnal [National Psychological Journal]. Vol. 12. No. 2: 25–32. (In Russ.) DOI: 10.11621/npj.2019.0205

19. Smirnova E.O., Matushkina N.Yu. (2017) Workshop on Virtual Reality of Modern Childhood. Kulʹturno-istoricheskaya psikhologiya [Cultural-historical psychology]. Vol. 13. No. 2: 71–76. (In Russ.) DOI: 10.17759/chp.2017130208

20. Smirnova E.O., Smirnova S.Yu., Sheina E.G. (2019) Parents’ strategies to use of digital technology by children. Sovremennaya zarubezhnaya psikhologiya [Journal of Modern Foreign Psychology]. Vol. 8. No. 4: 79–87. (In Russ.)

21. Sobkin V.S., Fedotova A.V. (2018) Adolescent in social networks: on the issue of social psychological well-being. Natsionalʹnyy psikhologicheskiy zhurnal [National Psychological Journal]. Vol. 11. No. 3: 23–30. (In Russ.) DOI: 10.11621/ npj.2018.0303

22. Sobkin V.S., Skobeltsyna K.N. (2011) Game Preferences of Modern Preschoolers (Based on Survey among Parents). Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education]. Vol. 16. No. 2: 39–48. (In Russ.)

23. Sobkin V.S., Skobeltsyna K.N., Ivanova A.I. (2012) The structure of leisure of a modern preschooler: parent’s opinions. In: Sociology of Education. Works on Sociology of Education. Ed. by Sobkin V.S. Vol. 16. Moscow: ISO RAO: 32–44. (In Russ.)

24. Soldatova G.U. (2018) Digital socialization in the cultural-historical paradigm: a changing child in a changing world. Sotsialʹnaya psikhologiya i obshchestvo [Social psychology and society]. Vol. 9. No. 3: 71–80. (In Russ.) DOI:10.17759/ sps.2018090308

25. Soldatova G.U., Shlyapnikov V.N. (2015) Digital devices use by preschool-aged children. Nizhegorodskoe obrazovanie [Nizhny Novgorod education]. No. 3: 78–85. (In Russ.)

26. Soldatova G.U., Teslavskaya O.I. (2018) Interpersonal relations of Russian adolescents in social networks. Natsionalʹnyy psikhologicheskiy zhurnal [National Psychological Journal]. Vol. 3. No. 31: 12–22. (In Russ.) DOI: 10.11621/npj.2018.0302

27. Soldatova G.U., Vishneva A.E. (2019) Features of the Development of the Cognitive Sphere in Children with Different Online Activities: Is There a Golden Mean? Konsulʹtativnaya psikhologiya i psikhoterapiya [Counseling Psychology and Psychotherapy]. 2019. Vol. 27. No. 3: 97—118. (In Russ.) DOI: 10.17759/cpp.2019270307

28. Tandon, P. S., Zhou, C., Lozano, P., & Christakis, D. A. (2011). Preschoolers’ total Daily Screen Time at Home and by Type of Child Care. The Journal of Pediatrics. Vol. 158. No. 2: 297–300. DOI: 10.1016/j.jpeds.2010.08.005.

29. The Common Sense Census: Media Use by Kids Age Zero to Eight (2017). URL: https://www.commonsensemedia.org/research/the-common-sense-census-media-use-by-kids-age-zero-to-eight-2017 (accessed 15.04.2020).

30. Venger L.A., Marzinkovskaya T.D., Venger A.L. (1994) Is Your Child Ready for School? Moscow: ZNANIE. (In Russ.)

31. Veraksa A.N., Bukhalenkova D.A. (2017) Computer game-based technology in the development of preschoolers’ executive functions. Rossiyskiy psikhologicheskiy zhurnal [Russian Psychological Journal]. Vol. 14. No. 3: 106–133. (In Russ.)

32. Vygotskii L.S. (2004) Play and its role in the mental development of the child. In: Psychology of child development. Moscow: EKSMO: 200–223. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up