The reorientation of the economy of the Gansu region within the framework of the “One belt — One road” project implementation

 
PIIS221979310030191-3-1
DOI10.37490/S221979310030191-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Candidate of Geographical Sciences, Associate Professor; Senior Researcher
Affiliation:
St. Petersburg State University
Institute for Problems of Regional Economics, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, St.Petersburg
Occupation: Lecturer
Affiliation: Gansu University of Political Science and Law
Address: China, Lánzhōu
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Institute for Problems of Regional Economics, Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation, St.Petersburg
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 20. No2/2024
Pages26-41
Abstract

The article was carried out by an international team based on an interdisciplinary approach. It uses Chinese statistics. There is still a shortage associated with identifying the effects of the “One Belt, One Road” project on the regions of China and Russia. Therefore, an in-depth analysis of the effects for Gansu Province will fill the emerging gap. Manufacturing is a traditional industry in Gansu, but due to the limitations of scientific and technological level and modernization technology, the development of industry has been relatively slow, with little export-oriented. Since 2012, the region's industry has demonstrated positive results in modernizing traditional industries, accelerating new industries, expanding innovative potential, and refocusing on the “green transition”. Traditional industries still remain the basis for developing highly differentiated foreign economic relations, including Gansu Province's export, while creating a foundation for the development of ties. In recent years, exports from Gansu to the regions of countries along the routes of the “One Belt, One Road” initiative, including the regions of the Russian Federation, have been increasing. But economic cooperation between Russia and China needs to be further deepened at the regional level, including through regions such as Gansu, which do not have a direct border with Russia but have radically improved their geo-economic position. This cooperation will make a significant contribution to the transformation of export-oriented industries in Gansu. However, it is important to find optimal directions, ways and means of such a transformation.

KeywordsOne Belt — One Road, Gansu, China, Russia, foreign economic relations, reorientation
AcknowledgmentThe research work was carried out under the following project: Gansu Provincial Department of Education: Innovation Fund Project 2023 B-125 "Research on the development of export-oriented industries in Gansu under the "One Belt, One Road" initiative".
Received04.03.2024
Publication date25.06.2024
Number of characters27291
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1

Введение и контекстное определение проблемной области. Проект «Один пояс — один путь» был предложен Председателем КНР Си Цзиньпином ещё в 2013 г.1 и имеет несколько географических масштабов реализации глобальный, макрорегиональный, региональный и локальный. Глобальная модель предусматривала объединение сухопутных и морских торговых путей, с целью быстрой, дешёвой и безопасной доставки товаров из КНР в страны АСЕАН, Африки, на Ближний Восток, в Европу и обратно. Предлагалось инкорпорировать два проекта — «Экономический пояс Шёлкового пути» и «Морской Шёлковый путь XXI века». Они открывают новые возможности и обуславливают определённые вызовы для экономического и промышленного развития провинции Ганьсу (КНР), что ставит перед исследователями цель поиска конкурентоспособной модели трансформации экспортно-ориентированных производств выбранного региона в ходе развития китайско-российского сотрудничества в рамках реализации проекта «Один пояс один путь».

1. «Один пояс — один путь»: что нужно знать о проекте. [Электронный ресурс]: URL: >>>> (дата обращения: 18.11.2024).
2

Согласимся с тем, что российско-китайское стратегическое сотрудничество не имеет аналогов в мировой практике, оно реализуется по модели «отношений великих держав нового типа», которое отвечает всем современным международным реалиям [12]. Для России такое стратегическое взаимодействие с КНР позволяет усиливать её международное влияние и развивать по многим направлениям её экономическое сотрудничество с другими странами, а также предоставляет ей возможности, что крайне важно, использовать китайские капиталы и инвестиции для того, чтобы модернизировать свою экономику и свои технологии, особенно в восточных регионах Российской Федерации. В последние годы к тематике «Один пояс Один путь» прикован большой интерес российских и китайских авторов ([2–4; 8–11; 13–20]), что определяется ростом китайско-российских отношений, которые в целом сохраняют успешную динамику своего качественного и количественного развития. Так даже в сложнейших, по понятным причинам, условиях последних лет объёмы товарооборота между Россией и Китаем возрастали (рис. 1) [1]. А двусторонний товарооборот по итогам 2022 г. составил рекордные 190,3 млрд долл. США, увеличившись за год более чем на 29 %.

3
Рисунок4_(1)

Рис. 1. Внешняя торговля между Россией и Китаем в 2011–2021 гг. (млрд долларов США) Fig. 1. Foreign trade between Russia and China in 2011–2021 (billion US dollars)

4 В 2014 г. было подписано соглашение о создании Российско-Китайской комиссии по инвестиционному сотрудничеству на уровне правительств двух стран. В 2015 г. был утверждён перечень, состоящий из 58 совместных инвестиционных проектов общей стоимостью около 20 млрд долл. США, а в 2021 г. он был скорректирован и включал уже 68 проектов на общую сумму 112 млрд долл. США. К числу успешных проектов в России можно отнести следующие: завод по производству бытовой техники в г. Набережные Челны; завод по производству автомобилей «Great Wall» под маркой «HAVAL» в Тульской области; совместное производство двигателей «КАМАЗ» и «WEICHAI» в Ярославской области; российско-китайский агрохолдинг на Дальнем Востоке; комплекс по производству полиэтилена в г. Свободный; терминально-логистический комплекс «Белый Раст» в Московской области; комплекс по производству аммиака в Тульской области.

views: 48

Readers community rating: votes 0

1. Bragin D. A. (2022), Perspectives of Russian-Chinese economic relations in the conditions of transformation of the world economy, All-Russian journal Vestnik Akademii znanie, no. 50 (3), pp. 77–84. (In Russ.).

2. Du Daebin, Ma Yahua. (2015), “One Belt, One Road”: Geopolitical strategy for the revitalization of Chinese people (杜 德斌,马亚华. "一带一路":中华 民族复兴的地缘大战略), Geographical Research, no. 6 (34).

3. Zotova M. V., Kolosov V. A. (2019), Russian-Chinese interactions in the context of the initiative “One Belt — One Road”: discourse analysis, Geography and Natural Resources, no. 4 (158). pp. 13–21. (In Russ.).

4. Yizhu L., Avdokushin E. F. (2019), Project “One Belt, One Road” 2.0 — a strategy to stimulate China's global expansion, New Economy World, no. 13 (1), pp. 67–76. (In Russ.). https://doi.org/10.26794/2220-6469-2019-13-1-67-76.

5. Klimenko A. С., Filenko D. A. (2022), Development of economic relations between Russia and China through external transportation, Modern Science, no. 5–1, pp. 45–48. (In Russ.).

6. Lukonin S. A. (2019), Russia and China: the limits of cooperation, Proceedings of the All-Russia Economic and Economic Organization of Russia, vol. 220, pp. 71–82. (In Russ.).

7. Lukonin S. A., Vakhrushin I. V. (2023), Russian-Chinese trade and economic cooperation against the background of anti-Russian sanctions, Russia and APR, no. 1, pp. 160–180. (In Russ.).

8. Lukonin S. A., Novichkova M. N. (2019), Why China needs "One Belt, One Road" and why the Chinese initiative is punishable? Federalism, no. 1, pp.147–160. (In Russ.). https://doi.org/10.21686/2073-1051-2019-1-147-160.

9. Liu Y. (2022), Energy cooperation of the PRC with the CIS countries in the context of the implementation of the “One Belt — One Road” initiative, Post-Soviet Studies, vol. 5, no. 3, pp. 263–277.

10. Liu Weidong (2015), Content and Scientific Issues of “One Belt, One Road” Strategy (刘卫东. "一带一路" 战略的科学内涵与科学问题), Progress in Geography, no. 5.

11. Nosov M. G. (2020), Russia in the context of the Chinese project “One Belt —One Road”. Article one, Modern Europe, no. 5, pp. 33–45. (In Russ.).

12. Rakhimov M. A., Paramonov V. V. (2021), Comparison of economic relations of Russia and China with the countries of Central Asia, Russia and the world: scientific dialog, vol. 1, no. 1, pp. 52–66. (In Russ.).

13. Tkachev E. V. (2019), Features of the development of agglomerations in China, Humanities, socio-economic and social sciences, no. 6, pp. 177–180. (In Russ.).

14. Heifetz B.A. (2018), Northern Sea Route — a new transit route of the “One Belt — One Road”, International Life, no. 7, pp. 67–87. (In Russ.).

15. He M. (2021), “One Belt, One Road”: historical aspects of trade development and regulation, International Trade and Trade Policy, no. 7 (3), pp. 79–89. https://doi.org/10.21686/2410-7395-2021-3-79-89.

16. Cao Y., Zhang D. (2021), Aspects of foreign policy relations between Russia and China, Theories and Problems of Political Studies, vol. 10, no. 3–1, pp. 70–76.

17. Chu Yin, Gao Yuan (2015), Three positioning issues of China's “One Belt, One Road” strategy (储殷, 高 远. 中国 一带一路 战略定位的三个 问题), International Economic Review, no. 2.

18. Chubarov I. G. (2018), Five components of China's foreign economic course “One Belt, One Road”, International Analytics, no. 3 (25), pp. 45–58. (In Russ.).

19. Nedopil C. (2023), China Belt and Road Initiative (BRI) Investment Report 2023 H1 — the first ten years, Green Finance Development Center, FISF Fudan University, Shanghai. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.13892.19841.

20. Wang Ya (2023), Suggestions for countermeasures to promote the construction of a “Belt and Road” foreign exchange center in the Chengdu-Chongqing region, Russia in the Global World, no. 26–1 (49), pp. 83–95.

(Авторы.docx, 15 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up