Evolution of the image of Rostov-on-Don: Material prerequisites for development urban tourism

 
PIIS221979310023918-2-1
DOI10.37490/S221979310023918-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor, Department of State and Municipal Administration, Department of urban economy and planning
Affiliation: Don State Technical University
Address: Russian Federation, Rostov-on-Don
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 19. No1/2023
Pages98-112
Abstract

Taking into account the new emerging reality of Russian regions, generated by factors of a non-economic nature, there is a need to turn to a direct dialogue between business, government, and science regarding the formation of territorial brands as an effective tool for market positioning of the region. In this study, an attempt was made to identify a collective image (brand) of the South Russian capital — the city of Rostov-on-Don, which has a high historical and socio-cultural potential for the development of urban tourism. The study is based on the methodology of Kevin Lynch, who identified five elements of the image of the city, which can be used to describe the urban environment: path, boundaries, districts, nodes and landmarks. Previously, a retrospective analysis of the socio-economic transformations that influenced the formation of the urban environment of Rostov-on-Don was carried out, which made it possible to identify a number of features of the modern architectural and planning appearance of the city. After highlighting the key elements of the image of Rostov-on-Don according to the method of Kevin Lynch, the paper proposes two walking routes that take into account the historical codes of the city. Each of the routes corresponds to one of the two main historical codes reflected in the modern architectural appearance of the city: 1) objects of classicism and modernity, eclecticism and modernity, which arose during the period of rapid development of commerce in Rostov-on-Don; 2) the epoch-making architecture of Stalinist industrialization, namely, the objects of constructivism.

Keywordsimage of the city, historical track, historical settlements, Kevin Lynch method, branding, walking routes
Received02.12.2022
Publication date05.03.2023
Number of characters33419
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. С учётом новой возникшей реальности российских регионов, порождённой факторами неэкономической природы — эпидемиологической и геополитической направленности, замкнутости и закрытости новой экономической реальности, вызрела настоятельная потребность обращения исследователей к более тщательному анализу происходящих внутри российских регионов не только социально-экономическим процессов, а также социально-культурных. Назрела необходимость обращения к прямому диалогу бизнеса, власти, науки в отношении формирования территориальных брендов как действенного инструмента рыночного позиционирования региона, реновации исследований туристско-ресурсного потенциала, выведения проблематики туризма, культуры и образа территории на авансцену предметно-объектного исследования в рамках общественной географии и смежных наук.
2 В данной работе осуществлён намеренный отказ от применения распространённых количественных индексов измерения творческого потенциала регионов (количество памятников истории, культуры, музеев, парков, зелёных зон, количества населения, вовлечённого в творческий труд и т. д.), который превалировал в общественно-географических работах в последнее время. Основная цель заключается в получении иной картины. В исследовании ставится акцент не на техногизации городского пространства, о котором написано достаточно много, оценке его технико-экономической продвинутости или отставания, а на «образных», «собирательных» индикаторах, формирующих представление об образе места, творческих возможностях региональной общности людей, социологизации общества.
3 Цель исследованияобобщить подходы к понятию категории «образ города», выделить знаковые составляющие образа южной столицы — Ростова-на-Дону — через историко-географическую ретроспективу социально-экономических процессов на территории города в период с XVII в. по настоящее время.
4 Источниковой базой исследования стали статьи, монографии и другие работы, оперирующие категорией «образ город», исторические очерки о развитии и формировании Ростова-на-Дону в период с 1696 по 2022 гг.
5 Методологической базой исследования являются исторический (в социально-экономическом преломлении развития экономики региона разные исторические вехи), культурологический и культурно-географический подходы. Основной подход к исследованию городского образа — междисциплинарный. В качестве источников использованы следующие культурологические тексты, связанные с восприятием городского пространства (А. Иконников, Д. Фрай, К. Линч, А. Э. Гутнов, К. Норнберг-Шульц), некоторые социологические труды (П. Бурдье, М. Вильковский, С. О. Хан-Магомедов), публикация по маркетингу туристских территорий (А. П. Панкрухин, А. Ю. Александрова, Ф. Ю. Кайзер и др.), тексты в рамках культурной географии (Ю. А. Веденин, Д. Н. Замятин, В. Л. Каганский, В. Н. Калуцков), оказали ощутимую помощь при подготовке анализа городской среды с точки зрения туристских перспектив.

views: 214

Readers community rating: votes 0

1. Aleksandrova A. Yu. (2002), The structure of the tourist market, Moscow, Press-Solo, 382 p. (In Russ.).

2. Vazhenina I. S. (2007), Conceptual foundations for the formation and improvement of the reputation of the region, Regional economy: theory and practice, no. 8 (47), pp. 91–102. (In Russ.).

3. Vizgalov D. V. (2011), City branding, Moscow, Institute of City Economics, 160 p. (In Russ.).

4. Vlasova N. Yu. (2011), Cultural heritage and art as a component of branding of the territory, Proceedings of the Ural State University of Economics, no. 6 (38), pp. 56–60. (In Russ.).

5. Gutnov A. E. (1984), The evolution of urban planning, Moscow, Ladya, 320 p. (In Russ.).

6. Zamyatin D. N. (2004), The power of space and space of power: geographical images in politics and international relations, Moscow, Russian Political Encyclopedia (ROSPEN), 352 p. (In Russ.).

7. Zamyatin D. N. (2003), Humanitarian geography: space and language of geographical images, St. Petersburg, Aleteyya, 331 p. (In Russ.).

8. Zamyatin D. N. (1999), Modeling of geographical images: the space of humanitarian geography, Smolensk, Oikumena, 256 p. (In Russ.).

9. Zyryanov A. I. (2019), Relationship between theoretical and recreational geography, Socio-economic geography. Bulletin of the Association of Russian social geographers, no. 8, pp. 64–72. (In Russ.).

10. Zyryanov A. I. (2007), The size-position rule, Izvestiya RAN. Geographic Series, no. 6, pp. 19–25. (In Russ.).

11. Ikonnikov A. V. (2004), Utopian thinking and architecture, Moscow, Architecture-S, 400 p. (In Russ.).

12. Klimanova O. A., Telnova N. O. (2008), Natural and historical and cultural potential of the region as the basis for the formation of the tourist image of the territory, Modern problems of service and tourism, no. 4, pp. 49–55. (In Russ.).

13. Lynch K. (1982), The image of the city, A. V. Ikonnikov (ed.), Moscow, Stroyizdat, 328 p. (In Russ.).

14. Lunin B. V. (1951), Essays on the history of the Don — Sea of Azov, vol. 2, Rostov-on-Don, 378 p. (In Russ.).

15. Mayergoyz I. M. (1987), Geographical doctrine of cities, Moscow, Nauka, 199 p. (In Russ.).

16. Mayergoyz I. M. (1986), Territorial structure of the economy, Novosibirsk, Nauka, 304 p. (In Russ.).

17. Pankrukhin A. P. (2002), Marketing of territories, Moscow, Publ. House RAGS, 327 p. (In Russ.).

18. Russian urban art: Petersburg and other Russian cities of the 18th — first half of the 19th centuries (1995), Moscow, Stroyizdat, 404 p. (In Russ.).

19. Tokarev A. G. (2011), Urban development of Rostov-on-Don in the 19th — early 20th centuries, Bulletin of the Tomsk State University of Architecture and Civil Engineering, no. 3 (32), pp. 41–49. (In Russ.).

20. Fakeye P. C., Crompton J. L. (1991), Image differences between prospective, first-time, and repeat visitors to the Lower Rio Grande Valley, Journal of travel research, no. 30 (2), pp. 10–16.

21. Hernández-Lobato L., Solis-Radilla M. M., Moliner-Tena M. A., Sánchez-García J. (2006), Tourism destination image, satisfaction and loyalty: a study in Ixtapa-Zihuatanejo, Mexico, Tourism geographies, no. 8(4), pp. 343–358.

22. Lawson F., Baud-Bovy M. (1977), Tourism and recreation development, London, The Architectural Press, 210 p.

23. Norberg-Schulz Chr. (1971), Existence, Space and Architecture, N. Y., 120 p.

Fig.1 Evolution of the image of the city of Rostov-on-Don under the influence of geopolitical and geo-economic transformations (08_Семиглазова_Рис.1.001.jpg, 156 Kb) [Download]

Fig. 2. Location of tenement houses in Rostov-on-Don (08_Семиглазова_Рис.2.001.jpg, 151 Kb) [Download]

Система Orphus

Loading...
Up