Dzukija as an ethnographic region of Lithuania: construction, stereotypes, identity markers

 
PIIS221979310018328-3-1
DOI10.37490/S221979310018328-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: senior researcher
Affiliation: National Academy of Sciences of Belarus
Address: Belarus, Minsk
Journal namePskov Journal of Regional Studies
EditionVolume 18. No1 /2022
Pages56-74
Abstract

The article examines Lithuania’s ethnographic region of Dzūkija, which is geographically, historically, linguistically and culturally closest to the neighboring Slavic territories, and whose conceptualization and recognition occurred only quite recently.

The scientific novelty of the research lies in the interpretation of an ethnographic region primarily as a symbolic construct designed to connect and unite people using linguistic and cultural markers of their regional identity.

As a result of the study, the key principles of identifying the ethnographic region of Dzūkija, based on both external (“objective”) and internal (“subjective”) distinctive features, have been characterized. The decisive role in the construction of the identity of the Dzūkian was played by the characteristic feature of their dialect —“dzūkavimas”, which is the basis of their nomination and stereotyping. The declared markers of the distinctiveness of the Dzūkian also include the “archaic” elements of traditional culture ascribed to them, which in our time chiefly manifest themselves in discourse rather than real life.

Keywordsethnographic region, identity, stereotypes, ethnocultural markers, Dzūkija, Lithuania
Received21.01.2022
Publication date28.04.2022
Number of characters33393
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. На основании различий в этнической культуре и языке в наше время принято выделять пять этнографических регионов Литвы – Аукштайтию, Жемайтию, Сувалкию, Дзукию и Малую Литву. Пожалуй, одну из самых глубоких эпистемологических проблем для ученых в их попытках определить четкие границы этих регионов представляет Дзукия (лит. Dzūkija), складывание специфических характерных черт в традиционной культуре которой принято связывать со «славянским влиянием». Более того, именно из-за «нелитовского» населения, компактно населяющего окрестности Вильнюса, географические очертания и контуры этого региона оказываются весьма нюансированными, размытыми и неопределенными. Однако это нисколько не мешает позиционировать и активно продвигать его как один из наиболее самобытных и легко узнаваемых этнографических регионов Литвы. И неважно, что еще в ХIX веке Дзукии, как таковой, по сути не существовало.
2 Цель данной статьи – охарактеризовать основные принципы конструирования Дзукии как этнографического региона Литвы, а также рассмотреть стереотипы и этнокультурные маркеры литовцев-дзуков, определяющие символические границы их идентичности.
3 Изученность проблемы. Всестороннее изучение локально-регионального разнообразия этнической культуры является одним из приоритетных направлений современной литовской этнологии. Сложно назвать исследователя, изучавшего те или иные реалии этнической культуры литовцев и не пытавшегося, так или иначе, «вписать» их в уже существующую этнорегиональную классификацию. Ее теоритическая разработка и концептуализация началась еще в советский период, когда этнографы С. Цимерманис и В. Моркунас научно обосновали и предложили схему «историко-этнографического районирования Латвии и Литвы второй половины XIX века» [11, с. 10].
4 В наше время разработкой методологии выделения и описания этнографических регионов Литвы как отдельной научной проблематикой активно занимаются П. Кальнюс [20–22], Ж. Шакнис [38; 39], В. Туменас [40], А. Рагаускайте [31; 32]. Анализу явлений традиционной культуры Аукштайтии, Жемайтии, Сувалкии, Малой Литвы и Дзукии посвящены многочисленные статьи, отдельные сборники и обобщающие коллективные монографии [25–27]. Однако исследования проблемы идентичности различных этнографических групп литовцев как своеобразного социального конструкта, а не «культурной данности», практически не проводились 1. 1. В качестве исключения необходимо назвать статью В. Савонякайте, которая одной из первых в литовской этнологии предложила рассматривать этнографический регион, прежде всего, как подверженное постоянным изменениям социальное, а не физическое пространство [37, p. 21–24].
5 Методика исследования. Теоретической базой исследования послужили идеи П. Бурдье, согласно которому любой регион в первую очередь следует рассматривать как продукт акта классификации [2, с. 48–49]. Исходя из этой логики, этнографический регион начинается тогда, когда он начинает интересовать этнографов, т. е. по сути можно говорить о его формальном изобретении (в том смысле, как этот процесс понимал Э. Хобсбаум [17, p. 4–7]).

views: 492

Readers community rating: votes 0

1. Bartmiński J., ed. (1999), Językowy obraz świata [The linguistic image of the world]. Wyd. 2 popr. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 297 p.

2. Bourdieu P. (2002), Identity and Representation: Elements of Critical Reflection of the Idea of “Region”, Ab Imperio, no. 3, pp. 45–60. (In Russ.).

3. Vnukovich Yu. (2021), The invention of ethnographic regions of Belarus and Lithuania: comparative characteristics, Vestnik Polotskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya A. Gumanitarnye nauki [Herald of Polatsk State University. Series A. Humanity sciences], no. 1, pp. 37–49. (In Belarus.).

4. Volter E. (1887), About an ethnographic trip through Lithuania and Zhmud’ in the summer of 1887, Prilozhenie k XVI tomu Zapisok Imperatorskoi Akademii Nauk [Annex to the XVI volume of the Notes of the Imperial Academy of Sciences], Saint Petersburg, no. 5, pp. 1–158. (In Russ.).

5. Terent'eva L., ed. (1985), Istoriko-etnograficheskii atlas Pribaltiki [Historical and ethnographic atlas of the Baltic states], Vilnius, Vol. 1. Agriculture, 140 p. (In Russ.).

6. Terent'eva L., ed. (1986), Istoriko-etnograficheskii atlas Pribaltiki [Historical and ethnographic atlas of the Baltic states], Riga, Vol. Clothing, 173 p. (In Russ.).

7. Koryakov Yu. B. (2006), Maps of the Baltic languages. 5. Lithuanian, Yazyki mira: Baltiiskie yazyki [Languages of the World: Baltic Languages], Moscow, Academia Publ., P. 221. (In Russ.).

8. Leskinen M. V. (2016), Great Russian. From the history of the construction of ethnicity. Century XIX, Moscow, Indrik Publ., 680 p. (In Russ.).

9. Merkienė R. (1985), On the influence of administrative-territorial division on the specifics of the ethnographic regions of Lithuania, Problemy etnicheskoi istorii baltov [Problems of the ethnic history of the Balts], Riga, pp. 135–138. (In Russ.).

10. Tereshkovich P. V. (2018), Construction of the identities of the population of the western part of the Belarusian Polessya, Svoi i chuzhie. Metamorfozy identichnosti na vostoke i zapade Evropy [Their own and others’. Identity metamorphoses in Eastern and Western Europe], Moscow, pp. 247–270. (In Russ.).

11. Cimermanis S. J. & Morkunas V. I. (1980), On the historical and ethnographic regions in Latvia and Lithuania in the second half of the 19th century, Etnograficheskie i lingvisticheskie aspekty etnicheskoi istorii baltskikh narodov [Ethnographic and linguistic aspects of the ethnic history of the Baltic peoples], Riga, pp. 9–45. (In Russ.).

12. Tsіtou V. S. (2002), Panyamonne, Narodnaya kul'tura Belarusі [Folk culture of Belarus], Minsk, Belarusian Encyclopedia Publ., pp. 288–291. (In Belarus.).

13. Erkert R. F. (1864), A look at the history and ethnography of the western provinces of Russia (with an atlas), Saint Petersburg, In the printing house of the House of Charity for the Juvenile Poor, 1864. 72 p. (In Russ.).

14. Erkert R. F. (1863), Ethnographic Atlas of Western Russian provinces and neighboring regions, Saint Petersburg, 1863, 28 p. (In Russ.).

15. Baudouin de Courtenay-Ehrenkreutzowa C. (1930), Kilka uwag i wiadomości o etnografji Województwa Wileńskiego [A few remarks and news about the ethnography of the Wilno Voivodeship], Wilno i ziemia Wileńska [Wilno and the Wilno Land], Wilno, vol. 1, pp. 173–218. (In Polish).

16. Basanavičius J. (1893), Etnologiškos smulkmenos [Ethnological details], Tilžė, Spaustuvėje Otto von Mauderodes, 32 p. (In Lithuanian).

17. Hobsbawm E. (2004), Introduction: Inventing Traditions, The Invention of Tradition, ed. E. Hobsbawm & T. Ranger, 12th printing, Cambridge University Press, pp. 1–14.

18. Dzukas (1889), Isz Dzukijos [From Dzūkija], Varpas [The Bell], no. 10, pp. 157. (In Lithuanian).

19. Jonas Jr. (1900), Gudai ir Lietuviai. Etnografiškas piešinėlis [Gudai and Lithuanians. Ethnographic essay], Wilkes-Barre, Pa., Spaustuvėje „S.L.A.“, 30 p. (In Lithuanian).

20. Kalnius P. (2011), Etnografinė Dzūkija [Ethnographic Dzūkija], Lietuvos etnologijos ir anropologijos enciklopedija [Encyclopedia of Lithuanian Ethnology and Anropology], ed. V. Savoniakaitė, Vilnius, pp. 98–104. (In Lithuanian).

21. Kalnius P. (2002), „Kitokie“ tarp „savų“: Lietuvos etnografinių grupių stereotipai [“Others” Among “One’s People”: the Stereotypes of the Lithuanian Ethnographic Groups], Lithuanian Ethnology: Studies in Social Anthropology and Ethnology, no. 2 (11), pp. 23–52. (In Lithuanian).

22. Kalnius P. (2007), Vilnius ir jo apylinkės lietuvių etnografinėjė tipologijoje [Vilnius and its Environs in Lithuanian Ethnographic Typology], Annales historiae vilnensis, vol. 1, pp. 163–177. (In Lithuanian).

23. Krėvė V. (1912), Dainavos šalies senų žmonių padavimai [Legends of the old people of Dainava country], Vilnius, M. Kuktos spaustuvė, 158 p. (In Lithuanian).

24. Kviklys B. (1964), Vilnija (Pietryčių Aukštaitija) [Vilnius Region (Southeast Aukštaitija)], Mūsų Lietuva: krašto vietovių istoriniai, geografiniai, etnografiniai bruožai [Our Lithuania: historical, geographical and ethnographic features of local areas], ed. B. Kviklys, Boston (Mass.), vol. 1, pp. 69–80. (In Lithuanian).

25. Paukštytė-Šaknienė R., Savoniakaitė V., Šaknys Ž. & Šidiškienė I. (2007), Lietuvos kultūra: Aukštaitijos papročiai [Lithuanian culture: customs of Aukštaitija], ed. Ž. Šaknys, Vilnius, Lietuvos istorijos instituto leidykla, 216 p. (In Lithuanian).

26. Paukštytė-Šaknienė R., Savoniakaitė V., Šaknys Ž. & Šidiškienė I. (2009), Lietuvos kultūra: Dzūkijos ir Suvalkijos papročiai [Lithuanian culture: customs of Dzūkija and Suvalkija], ed. Ž. Šaknys, Vilnius, Lietuvos istorijos institutas, 194 p. (In Lithuanian).

27. Paukštytė-Šaknienė R., Savoniakaitė V., Šaknys Ž. & Šidiškienė I. (2012), Lietuvos kultūra: Mažosios Lietuvos ir Žemaitijos papročiai [Lithuanian culture: customs of Lithuania Minor and Žemaitija], ed. Ž. Šaknys, Vilnius, Lietuvos istorijos instituto leidykla, 244 p. (In Lithuanian).

28. Połujański A. (1859), Wędrówki po gubernji augustowskiéj w celu naukowym odbyte [Wandering around the Augustów Governorate for research purposes], Warszawa, 450 s. (In Polish).

29. Radziukinas J. (1900), Dzuki, Wisła: miesięcznik gieograficzno-etnograficzny [Vistula: geographic and ethnographic monthly], vol. 14, no. 1, pp. 42–54. (In Polish).

30. Radziukynas J. (1904), Dzukai, Dirva-Žinynas, no. 2, pp. 78–92. (In Lithuanian).

31. Ragauskaitė A. & Daugirdas V. (2010–2011), Dzūkijos kultūrinis regionas [Cultural region of Dzūkija], Annales Geographicae 43–44, pp. 16–28. (In Lithuanian).

32. Ragauskaitė A. (2019), Lietuvos etnokultūrinis regionavimas [Ethnocultural regionalization of Lithuania], Vilnius, Vilniaus universiteto leidykla, 192 p. (In Lithuanian).

33. Redakcija. (1927), Kam leidžiamas „Dzūkas“? [For whom is “Dzūkas” published?], Dzūkas, no. 1, pp. 1. (In Lithuanian).

34. Rudzis M. (1923), Vilniaus krašto dzūkų būrtai, patarlės, mįslės ir žaidymai [Dzūkian spells, proverbs, riddles and games of the Vilnius region], Lietuvių tauta: Lietuvių Moklso Draugijos raštai [Lithuanian Nation: Letters of the Lithuanian Science Society], Vilnius, vol. 3, part 2 (1920–1922), pp. 456–462. (In Lithuanian).

35. Salys A. (1933), Kelios pastabos tarmių istorijai [A few remarks on the history of dialects], Archivum Philologicum, Kaunas, vol. 4, pp. 21–34. (In Lithuanian).

36. Salys A. (1992), Raštai IV: Lietuvių kalbos tarmės [Collected Writings IV: Lithuanian Dialects], Roma, Lietuvių Katalikų Mokslo Akademija, 373 p. (In Lithuanian).

37. Savoniakaitė V. (2007), Įvadas. Tapatybė erdvėje ir laike: kintantys regionai [Introduction. Identity in Space and Time: The Changing Regions], Lithuanian Ethnology: Studies in Social Anthropology and Ethnology, no. 7 (16), pp. 19–37. (In Lithuanian).

38. Šaknys Ž. (2012), Etnografiniai regionai Lietuvoje: šiuolaikinio jaunimo požiūris [The Ethnographic Regions of Lithuania from the Perspective of the Contemporary Youth], Folklore Studies, vol. XLIII, pp. 126–142. (In Lithuanian).

39. Šaknys Ž. (2020), Vilniaus kraštas: etnografinio ir istorinio regiono dermė? [The compatibility of ethnographic and historical regions? The case of the Vilnius region], Res Humanitariae, vol. XXVII, pp. 28–43. (In Lithuanian). DOI: http://dx.doi.org/10.15181/rh.v27i0.2157.

40. Tumėnas V. (2007), Konvencionalūs, klasifikaciniai ir interpretaciniai regioninės tapatybės aspektai ir sąsajos su tautodaile [The Conventional, Cllassificatory, and Interpretative Aspects of Regional Identity, and their Relations with Folk-Art], Lithuanian Ethnology: Studies in Social Anthropology and Ethnology, no. 7 (16), pp. 125–156. (In Lithuanian).

41. Zinkevičius Z. (1966), Lietuvių dialektologija: lyginamoji tarmių fonetika ir morfologija [Lithuanian dialectology: comparative phonetics and morphology of dialects], Vilnius, Leidykla “Mintis”, 540 p. (In Lithuanian).

Система Orphus

Loading...
Up