Modern China: Changing Economic Paradigm

 
PIIS013122270023232-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-10-24-33
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute of China end Contemporary Asia, Russian Academy of Sciences (ICCA RAS)
Address: 32, Nakhimovskii Prosp., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 10
Pages24-33
Abstract

The article presents the key directions of China’s socio-economic policy since the XVIII Congress of the CPC (2012), which introduced the fifth generation of Chinese leaders led by Xi Jinping. The emphasis is placed on the consideration of the main components of China's transition to a new model of economic development. Assessing institutional changes with regard to this task, the author argues that alongside with strengthening market principles in the economy, they provide for enhancing the supervisory and regulatory functions of the government based on a number of newly adopted laws and regulations. The authorities’ efforts to improve people’s wellbeing and expand domestic demand extended to the creation of a comprehensive social security system, state support for the poor, tax relief, ensuring good conditions for small businesses, developing education and medical services. As a result in early 2020s the PRC declared overcoming absolute poverty and building a moderately prosperous society. Favorable framework was provided for the science and technology development, e.g. growing R&D spending, tax benefits, the creation of numerous innovation centers, as well as expanding international cooperation in science and technology. This allowed the PRC to become one of the world leaders in a number of aspects of innovative development. China’s green and carbon transition policy meets the terms of the Paris Agreement on climate and provides for establishing stringent eco-environmental protection systems as well as changing energy mix through closure of carbon-intensive industries, stimulating eco-friendly technologies, creation of a national carbon market, etc. All this gives hope for a gradual improvement of the country’s eco-environment. Currently, China’s economy bears visible traces of its transition to a new development model. Despite all its problems and global challenges, the macro- and microeconomic results of the policy, pursued by the Chinese leadership, cause reasonable optimism about the country’s further development.

Keywordseconomic model, domestic demand, poverty alleviation, disposable income, taxation, innovation, technology, R&D, eco-environment, pollution, investment, energy consumption, carbon intensity, decarbonization
Received08.06.2022
Publication date23.11.2022
Number of characters35281
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Первое десятилетие нынешнего века ознаменовалось весьма динамичным развитием китайской экономики: среднегодовые темпы прироста ВВП превышали 10%. Отсюда быстрое развитие инфраструктуры, активное наращивание промышленного потенциала, улучшение жизни населения. Китай, еще недавно входивший в группу наименее развитых стран, выдвинулся в ряд глобальных лидеров, занимая второе после США место в перечне крупнейших экономик мира и генерируя свыше 30% роста мировой экономики. Однако, если пройти первый, внешний слой общественного благополучия, то откроется целый комплекс социально-экономических проблем, тесно связанных с феноменальным ростом китайской экономики, а то и напрямую обусловленных им.
2

ПЕРЕХОД К НОВОЙ МОДЕЛИ ЭКОНОМИЧЕСКОГО РОСТА

3 В рассматриваемый период бросается в глаза экстенсивный, крайне затратный характер развития страны за счет мобилизации огромных инвестиционных ресурсов, дешевой рабочей силы и опережающего роста экспорта. Удельный вес частного потребления в ВВП Китая даже по меркам развивающихся стран был крайне низок. В 2010 г. он составил 33.8% против 53.7 в Таиланде, 61.9 в Индии и 52.5% в Республике Корея [1, p. 66]. Доходы населения заметно отставали от динамики ВВП и к тому же распределялись крайне неравномерно. Коэффициент Джини, показывающий степень неравенства доходов в обществе, составлял в Китае 0.47 – один из самых высоких показателей в мире. Ограничивая рост жизненного уровня населения и развитие социальной сферы, это подпитывало потенциал социальной напряженности.
4 Поддержание высоких темпов роста требовало все больше инвестиций – их доля в ВВП быстро повышалась (с 33.2% в 2000 г. до 72.1% в 2012 г.), а эффективность падала. Если в начале века для обеспечения одного юаня прироста ВВП требовалось 3.5 юаня инвестиций, то в 2012 г. – уже 7.9 юаня. Обострялась и проблема ресурсообеспечения. Затраты сырья и энергии на производство единицы ВВП были в 4–6 раз больше, чем в развитых странах, вызывая избыток производственных мощностей, загрязнение окружающей среды, а равно и угрозу истощения национального экономического потенциала [2, с. 150].
5 Основной упор был сделан на экспортно ориентированное промышленное производство. В 2000–2010 гг. экспортная квота КНР увеличилась с 20.5 до 26%, демонстрируя очевидное усиление зависимости от внешнего рынка [ист. 1, tables 3-1, 11-2]. Негативные аспекты этого проявились в ходе мирового финансового кризиса 2008–2009 гг., вызвавшего резкое падение спроса на товары китайского экспорта.
6 При этом, будучи крупнейшим поставщиком промышленных товаров, Китай так и не стал в полном смысле современной индустриальной державой, обладающей эффективным высокотехнологичным производством. В ключевых отраслях страна не имела каких-либо технологических достижений, полагаясь в основном на импорт иностранного капитала, технологий и основных компонентов технологически сложной продукции. Не располагая собственными промышленными брендами с устоявшейся репутацией, Китай поставлял товары, качество и надежность которых, как правило, отставали от передовых стандартов.

Number of purchasers: 1, views: 266

Readers community rating: votes 0

1. Fukumoto T., Muto I. Rebalancing China’s Economic Growth: Some Insights from Japan’s Experience. China аnd World Economy, 2012,vol. 20, № 1, pp. 62-82.

2. Berger Ya.M. China’s Economic Strategy. Moscow, Forum Publishing House, 2009. 560 p. (In Russ.)

3. Novoselova L.V. Reforming the tax system of the People’s Republic of China. Problems of the Far East, 2015, no. 5, pp. 32-45. (In Russ.)

4. Boney L. Poverty eradication in China. Part 1. Asia and Africa today, 2020, no. 8, pp. 4-12. (In Russ.) DOI: 10.31857/S032150750010444-0

5. Boullenois C. Poverty Alleviation in China: The Rise of State-Sponsored Corporate Paternalism. China Perspectives, 2020-3. DOI: 10.4000/chinaperspectives.10456

6. Atkinson R.D., Foote C. To Understand Chinese Innovation Success, Look no Further than Government R&D Subsidies. Washington, Information Technology and Innovation Foundation, 23.10.2019. Available at: https://itif.org/publications/2019/10/23/understand-chinese-innovation-success-look-no-further-government-rd (accessed 01.07.2022).

7. Li Y. Understanding China’s Technological Rise. The Diplomat, 03.08.2018. Available at: https://thediplomat.com/2018/08/understanding-chinas-technological-rise/ (accessed 01.07.2022).

8. Maizland L. China’s Fight Against Climate Change and Environmental Degradation. New York, Council on Foreign Relations, 19.05.2021. Available at: http://www.cfr.org/backgrounder/china-climate-change-policies-environmental-degradation (accessed 01.07.2022).

9. Holzmann A., Grunberg N. “Greening” China: An Analysis of Beijing’s Sustainable Development Strategies. Merics China Monitor, 07.01.2021, рр. 1-15. Available at: https://merics.org/en/report/greening-china-analysis-beijings-sustainable-development-strategies (accessed 01.07.2022).

10. Chen B., Fæste L., Jacobsen R., Teck Kong M., Lu D., Palme Th. B. How China Can Achieve Carbon Neutrality by 2060. Boston Consulting Group, 14.12.2020. Available at: https://www.bcg.com/publications/2020/how-china-can-achieve-carbon-neutrality-by-2060 (accessed 01.07.2022).

11. Novoselova L. Housing issue in China: problems and solutions. Asia and Africa today, 2019, no. 1, pp. 46-53. (In Russ.) DOI: 10.31857/S032150750003343-9

Система Orphus

Loading...
Up