Hearth altars from the excavations of the ancient settlement of Jankent in Southern Kazakhstan

 
PIIS086960630004122-3-1
DOI10.31857/S086960630004122-3
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: N.N. Miklukho-Maklai Institute of Ethnology and Anthropology RAS
Address: Moscow, Russia
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 1
Pages87-100
Abstract

The paper deals with hearths of a dwelling complex in the north-eastern part of the settlement of Jankent (Southern Kazakhstan). All the hearths are rectangular areas at the centre of a room’s floor enclosed with low borders. The area is divided into two approximately equal zones. In the one situated nearer to the outer wall there is a stand of mud-bricks adjoining a ceramic hearth stand with ram protomes. In front of the latter, there is a vessel dug in the bottom of the hearth. The second zone situated nearer to the sufa is empty and devoid of any structures. Hearth stands, commonly referred to in the literature as ‘braziers’, have been recovered from many sites, yet only at Jankent they have been encountered in situ. Their design and position in the hearth enable us to regard them as cult objects. The analysis of the hearth pattern of a tenth-century dwelling complex at the settlement of Jankent allow the conclusion that they were not mere heating structures but also home altars. 

KeywordsSouthern Kazakhstan, Middle Ages, swamp settlements, Oghuz, dwelling complex, hearth altars, hearth stands
Publication date28.03.2019
Number of characters28139
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Важнейшим компонентом любого древнего и средневекового жилища является очаг. Основные утилитарные функции очага – приготовление на нем пищи и отопление жилища. Именно они во многом и определяют его строение. В то же время с древнейших времен огонь воспринимался человеком как некая магическая субстанция. Культ огня в том или ином виде присутствует практически у всех народов. Наиболее полно идея обожествления огня получила в зороастризме, главный объект поклонения которого – священные огни, возжигаемые в храмах. Народы, не связанные с этой религией, также приписывали огню сакральные свойства и использовали его в различных обрядах. В качестве наиболее известных примеров можно вспомнить подробно описанный ибн Фадланом обряд перехода в иной мир путем сожжения умершего и сопровождающих его людей и животных у русов и обряд очищения огнем у монголов, известный из записок Плано Карпини (Путешествие…, 1939. С. 81–83; Карпини, 1997. С. 36). Соответственно место, в котором горит огонь, т.е. очаг, также сакральное место в жилище. Исследованию сакрального восприятия огня и очага в жилище разных народов посвящены многочисленные работы (Дыренкова, 1927; Банзаров, 1955; Байбурин, 1983; Жуковская, 1988; Сагалаев, 1989).
2 Сакральное значение очага (печи) нашло отражение и в фольклоре. Так, в русских сказках Баба Яга обычно сидит на печи, а домовой живет за печкой. Печь, причем почему-то стоящая в чистом поле, спасает детей от злых гусей-лебедей, а ленивец Емеля использует ее как транспортное средство. В сказках Западной Европы в печи часто сжигают ведьму («Пряничный домик» или «Гензель и Гретель»). Такое восприятие огня и места, где он горит, настолько прочно вошло в наше сознание, что даже в сказке Новейшего времени «Приключения Буратино» дверь в волшебную страну находится за очагом, хотя и нарисованном на холсте.
3 Проблема использования очага как алтаря рассматривается в ряде работ Е.А. Смагулова на материалах раннесредневековых поселенческих памятников Казахстана (1992, 2004, 2011). Интересные данные об устройстве и оформлении средневековых очагов получены в результате раскопок жилого квартала на городище Джанкент в Южном Казахстане.
4 Городище Джанкент расположено в 1,5 км от с. Уркендеу Казалинского р-на Кызылординской обл. Памятник имеет Т-образную форму, вытянутую с востока на запад, со значительным расширением в восточной половине. Размеры городища согласно инструментальной съемке 2005 г. – 415 х 230 (в восточной части – 320) м (Аржанцева и др., 2010. С. 7). Стены построены из пахсы, лучше всего они сохранились в восточной части. Вдоль стен видны следы башен, расположенных друг от друга на расстоянии 25–40 м. Ворота находятся по центру восточной и западной стен. Посередине восточной стены хорошо различимо предвратное сооружение в виде полукруглого выступа стены около 15 м длиной (с юга на север), с воротами, перпендикулярными стене, на северном конце. Выступ фланкирован двумя выносными башнями. Северо-западный угол города занимает цитадель в виде возвышения квадратной в плане формы, размерами 100 х 100 м. Городище разделяет на две части главная улица, идущая с запада на восток параллельно внешним стенам. По характеру рельефа визуально выделяются плотно застроенный северный участок городища и значительно менее застроенный, ровный и низинный южный участок. В северо-восточном секторе городища прослежена пристроенная к северной стене прямоугольная в плане конструкция размерами 60 х 70 м и высотой около 3-4. К северной стене с внешней стороны примыкает огражденная невысокими валами полукруглая в плане территория.

views: 2219

Readers community rating: votes 0

1. Akhatov G.A., Smagulov T.N., 2008. Archaeological works on the ancient Jankent citadel. Arkheologiyalyk zertteuler zhayly esep [Report on archaeological research]. Almaty, pp. 217–223. (In Russ.)

2. Akhatov G.A., Smagulov T.N., 2009. Archaeological investigations of the settlement of Jankent. Arkheologiyalyk zertteuler zhayly esep [Report on archaeological research]. Almaty, pp. 212–215. (In Russ.)

3. Arzhantseva I.A., Zilivinskaya E.D., Karamanova M.S., Ruzanova S.A., Utkel’bayev K.Z., Sydykova Zh.T., Bilalov S.U., 2010. Svodnyy otchet ob arkheologicheskikh rabotakh na gorodishche Dzhankent v 2005–2007, 2009 gg. [Integrated report on archaeological works at the settlement of Jankent in 2005–2007, 2009]. Kyzylorda: Kompas Kyzylorda. 164 p.

4. Banzarov D., 1955. Sobraniye sochineniy [Collected works]. Moscow: Izd. AN SSSR. 374 p.

5. Bayburin A.K., 1983. Zhilishche v obryadakh i predstavleniyakh vostochnykh slavyan [Dwelling in rites and beliefs of Eastern Slavs]. Leningrad: Nauka. 188 p.

6. Baypakov K.M., 2013. Drevnyaya i srednevekovaya urbanizatsiya Kazakhstana. Po materialam issledovaniy Yuzhno-Kazakhstanskoy kompleksnoy arkheologicheskoy ekspeditsii [Ancient and medieval urbanization of Kazakhstan. According to the materials of the South Kazakhstan complex archaeological expedition], II. Urbanizatsiya Kazakhstana v IX–nachale XIII v. [Urbanization of Kazakhstan in the 9th–the early 13th century]. Almaty. 514 p.

7. Belenitskiy A.M., Bentovich I.B., Bol’shakov O.G., 1973. Srednevekovyy gorod Sredney Azii [Medieval Town of Central Asia]. Leningrad: Nauka. 390 p.

8. Bolelov S.B., 1993. Ceramic censers from the crypts of Altynasar 4 burial grounds. Nizov’ya Syrdar’i v drevnosti [The Lower Syr Darya in ancient times], iss. 2. Dzhetyasarskaya kul’tura [The Jetyasar culture], part 1. Sklepy [Crypts]. Moscow: IEA RAN, pp. 199–224. (In Russ.)

9. Brykina G.A., 1982. Yugo-Zapadnaya Fergana v pervoy polovine I tys. nashey ery [South-Western Fergana in the first half of the 1st millennium AD]. Moscow: Nauka. 200 p.

10. Buryakov Yu.F., 1986. Archaeological materials on the ethnic history of the Middle Syr Darya basin in antiquity and the Middle Ages. Materialy k etnicheskoy istorii naseleniya Sredney Azii [Materials on the ethnic history of Central Asian population]. Tashkent: Fan, pp. 50–57. (In Russ.)

11. Dyrenkova N.P., 1927. The cult of fire with the Altaians and Teleuts. Sbornik Muzeya antropologii i etnografii [Collected papers of the Museum of Anthropology and Ethnography], VI. Leningrad: MAE, pp. 28–33. (In Russ.)

12. Grigor’yev G.V., 1940. Kaunchitepa (raskopki 1935 g.) [Kaunchitepa (excavations of 1935)]. Tashkent: UzFan. 64 p.

13. Kabanov S.K., 1981. Kul’tura sel’skikh poseleniy Yuzhnogo Sogda III–VI vv. [The culture of Southern Sogdian rural settlements of the 3rd–6th centuries]. Tashkent: Fan. 128 c.

14. Karpini Dzh. del’ Plano, 1997. The History of the Mongols. Karpini Dzh. del’ Plano. Istoriya mongalov [The History of the Mongols]. Rubruk Gil’om de. Puteshestviye v vostochnyye strany; Kniga Marko Polo [Journey to the Eastern Countries; The Book of Marco Polo]. Moscow: Mysl’, pp. 30–87. (In Russ.)

15. Lerkh P.L., 1870. Arkheologicheskaya poyezdka v Turkestanskiy kray v 1867 godu [An archaeological trip to Turkestan land in 1867]. St. Petersburg: Tip. Imp. AN. 39 p.

16. Levina L.M., 1971. Pottery of the Lower and Middle Syr Darya in the 1st millennium AD. Trudy Khorezmskoy arkheologo-etnograficheskoy ekspeditsii [Transactions of the Khorezm Archeological-Ethnographic Expedition], VII. Moscow: Nauka. 252 p. (In Russ.)

17. Levina L.M., 1993. Jetyasar crypts. Nizov’ya Syrdar’i v drevnosti [The Lower Syrdarya in antiquity], iss. 2. Dzhetyasarskaya kul’tura [The Jetyasar culture], part 1. Sklepy [Crypts]. Moscow: IEA RAN, pp. 33–199. (In Russ.)

18. Levina L.M., 1996. Etnokul’turnaya istoriya Vostochnogo Priaral’ya v I tys. do n.e. – I tys. n.e. [The ethnocultural history of the Eastern Aral region in the 1st millennium BC – the 1st millennium AD]. Moscow: Vost. lit. 396 p.

19. Nil’sen V.A., 1959. Kyzyl-kyr. Istoriya material’noy kul’tury Uzbekistana [History of the material culture of Uzbekistan], 1. Tashkent: Izd. AN UzSSR, pp. 60–79. (In Russ.)

20. Pisarchik A.K., 1982. Traditional ways of heating dwellings of sedentary people in Central Asia in the 19th – 20th centuries. Zhilishche narodov Sredney Azii i Kazakhstana [Dwellings of the peoples of Central Asia and Kazakhstan]. Moscow: Nauka, pp. 69–111. (In Russ.)

21. Pugachenkova G.A., 1986. Hearth stands from Bulakbashi (to the ideology of the ancient cattle-breeding population of Samarkand Sogdiana. Obshchestvennyye nauki v Uzbekistane [Social Sciences in Uzbekistan], 5, pp. 34–37. (In Russ.)

22. Puteshestviye Ibn Fadlana na Volgu [Ibn Fadlan’s Journey to the Volga]. Moscow; Leningrad: Izd. AN SSSR, 1939. 194 p.

23. Rapoport Yu. A., Nerazik E.E., Levina L.M., 2000. V nizov’yakh Oksa i Yaksarta. Obrazy drevnego Priaral’ya [In the lower reaches of the Oks and Yaksart. Images of the ancient Aral region]. Moscow: Indrik. 207 p.

24. Sagalayev A.M., 1989. Traditsionnoye mirovozzreniye tyurkov Yuzhnoy Sibiri. Chelovek. Obshchestvo [Traditional worldview of the Turks of Southern Siberia. Man. Society]. Novosibirsk: Nauka. 245 p.

25. Smagulov E.A., 1992. A ritual complex from the Otrar oasis. Arkheologicheskiye issledovaniya v Kazakhstane [Archaeological research in Kazakhstan]. Alma-Ata: KazGPU, pp. 34–43. (In Russ.)

26. Smagulov E.A., 2004. ‘Braziers’ from Altyntobe. Izvestiya Ministerstva nauki i obrazovaniya Respubliki Kazakhstan. Seriya Obshchestvennykh nauk [Bulletin of the Ministry of Science and Education of the Republic of Kazakhstan. Series of Social Sciences], 1, pp. 93–111. (In Russ.)

27. Smagulov E.A., 2011. Drevniy Sauran [Ancient Sauran]. Almaty: ABDI Kompani. 434 p.

28. Tolstov S.P., 1947. Towns of the Ghuz. Sov. etnografiya [Soviet Ethnography], 3, pp. 55–103. (In Russ.)

29. Tolstov S.P., 1948. Po sledam drevnekhorezmiyskoy tsivilizatsii [In the footsteps of the ancient Khoresm civilization]. Moscow; Leningrad: Izd. AN SSSR. 440 p.

30. Tolstov S.P., 1962. Po drevnim del’tam Oksa i Yaksarta [Through the ancient deltas of the Oks and the Yaksart]. Moscow: Vost. lit. 321 p.

31. Vasil’yeva G.P., 1982. The shapes of a sedentary dwelling in Southern Turkmenistan in the 19th – the early 20th century. Zhilishche narodov Sredney Azii i Kazakhstana [Dwellings of the peoples of Central Asia and Kazakhstan]. Moscow: Nauka, pp. 193–210. (In Russ.)

32. Vishnevskaya O.A., Papopopt Yu.A., 1979. Traces of the fire worshiping in the medieval town of Khoresm. Etnografiya i arkheologiya Sredney Azii [Ethnography and archaeology of Central Asia]. Moscow: Nauka, pp. 105–112. (In Russ.)

33. Voronina V.L., 1950. Investigations of the architecture of ancient Penjikent. Trudy Sogdiysko-Tadzhikskoy arkheologicheskoy ekspeditsii [Transactions of the Sogdiana-Tajikistan archaeological expedition], 1 (1946–1947). Moscow; Leningrad: Izd. AN SSSR, pp. 210–220. (MIA, 15). (In Russ.)

34. Voronina V.L., 1963. Features of the early medieval dwelling of Central Asia. Sov. etnografiya [Sov. Ethnography], 6, pp. 81–93. (In Russ.)

35. Zhukovskaya N.L., 1988. Kategorii i simvoly traditsionnoy kul’tury mongolov [Categories and symbols of the traditional culture of the Mongols]. Moscow: Nauka. 196 p.

36. Zilivinskaya E.D., 2011. Investigation of a dwelling complex in the north-eastern part of the Jankent settlement. Arkheologiya Kazakhstana v epokhu nezavisimosti: itogi, perspektivy: materialy Mezhdunar. konf., posv. 20-letiyu nezavisimosti Respubliki Kazakhstan i 20-letiyu Instituta im. A.Kh. Margulana [Archaeology of Kazakhstan in the period of independence: results, prospects: Proceed. of the conf. dedicated to the 20th anniv. of the independence of the Republic of Kazakhstan and the 20th anniv. of the A.Kh. Margulan Institute], 3. Almaty: IA im. A.Kh. Margulana, pp. 109–117. (In Russ.)

37. Zilivinskaya E.D., Bilyalov S.U., Sydykova Zh.T., 2011. Excavation of a dwelling quarter in the Jankent settlement. Voprosy istorii i arkheologii srednevekovykh kochevnikov i Zolotoy Ordy: sbornik pamyati V.P. Kostyukova [Issues of history and archaeology of medieval nomads and the Golden Horde: Collected papers in memory of V.P. Kostyukov]. D.V. Vasil’yev, ed. Astrakhan’: Astrakh. univ., pp. 27–39. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up