A scaraboid from burial 1 of burial-mound 1/2015 of the Chebotarev V cemetery in the Lower Don area (about the Near Eastern seals in the nomadic burials of the Middle Sarmatian period)

 
PIIS086960630004111-1-1
DOI10.31857/S086960630004111-1
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: German Archaeological Institute
Address: Berlin, Germany
Journal nameRossiiskaia arkheologiia
EditionIssue 1
Pages20-31
Abstract

The article deals with a scaraboid-seal with the Hebrew inscription found in the Sarmatian burial of the Chebotarev V burial ground in the Lower Don area and published in this journal. Contrary to the opinion of the publishers, on the basis of a detailed analysis of the form, material and framing decoration of the seal, the author comes to the conclusion that the attribution of the seal as belonging to the governor of the Arad fortress is not proved, as well as the hypotheses about the way by which the seal, 600 years after it had been cut, appeared in a nomadic burial. The article suggests a different approach to the solution of the problem how the seal appeared there: the analysis of the ancient Near Eastern seals found in the burials of the Middle Sarmatian period (Kosika, Sokolova Mogila, Tbilisskaya; the total of 6 specimens including the find discussed here), which were antiquarian objects at the time of burials. There are reasons to assume that Near Eastern seals (cylinders, conoids, a scaraboid) could find their way into the burials of the nomadic elite as a result of looting the sanctuaries in the Transcaucasia, where they were kept as votives.

Keywordsthe Middle Sarmatian culture, scaraboids, Near Eastern seals, sanctuaries, votives, Judah, the Lower Don region, the Transcaucasia
Publication date28.03.2019
Number of characters19224
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 2015 г. в не ограбленном погребении среднесарматского времени могильника Чеботарев V вблизи г. Новочеркасск при раскопках Сочинской экспедиции Института археологии РАН под руководством Р.А. Мимохода среди прочих предметов был найден скарабеоид из сердолика (рис. 1, 1), который автор имел возможность благодаря любезности Р.А. Мимохода и П.С.Успенского осмотреть вскоре после находки. На плоской стороне скарабеоида по краю проходит ряд точечного декора в обрамлении двух концентрических линий, в центре – надпись древнееврейским письмом: (Собственность) Эльяшива.
2 Недавно печать была опубликована в совместной статье А.С. Балахванцева и авторов раскопок Р.А. Мимохода и П.С. Успенского. Авторы приходят к выводу, что иконография и орфография печати свидетельствуют о том, что она древнееврейская, а что из трех известных носителей имени Элиашиба печать могла принадлежать коменданту крепости Арад в конце VII – начале VI в. до н.э. По палеографическим данным надпись датируется VII в. до н.э. В пользу этого выдвигаются следующие аргументы помимо декларированного сходства шрифта печати из могильника Чеботарев VII и трех печатей из Арада: 1) Печати из Арада были обнаружены в слое VII, предшествовавшем египетскому завоеванию Иудеи 609 г. до н.э. «Только около 604 г. до н.э. ... иудеи смогли вернуться и заново отстроить крепость (слой VI), комендантом которой стал Элиашиб. Разумеется, что ему должна была понадобиться новая печать». 2) Арадские печати Элиашиба отличаются друг от друга материалом, иконографией, а также написанием имени и патронимика владельца. Такое многообразие создает впечатление, что заказчик любил экспериментировать и постоянно искал наилучший вариант. Именно этим объясняется появление четвертой печати с бордюром, внутри которого осталось место только для одного имени. 3) Одна из арадских печатей Элиашиба – как и донская находка – сделана из сердолика, «минерала, весьма необычного для Израиля» (Балахванцев и др., 2017. C. 157, 158).
3 Не будучи специалистом в области эпиграфики и древнееврейского языка, я не собираюсь комментировать вопросы палеографии и связанной с ней датировки надписи. По остальным же проблемам позволю себе высказаться, тем более, что анализ формы, декора и материала печати был выполнен очень бегло и уместился в короткий абзац, в котором говорится о том, что «оформление печати по краю бордюром и ряда точек между двумя линиями используется только в древнееврейской глиптике в период, предшествующий вавилонскому завоеванию», а «аниконизм донской находки также полностью соответствует тенденции к отказу от помещения изображений на печатях Иудеи VII–начала VI в. до н.э.» (Балахванцев и др., 2017. C. 156).
4 Из примерно 1150 западно-семитских печатей с надписями эпохи раннего железного века, известных к 1990-м годам, почти 700 экз. (как печатей, так и оттисков печатей) содержали древнееврейские надписи, при этом около 500 из них – только надписи без каких-либо дополнительных изображений и около 390 из них – двустрочные надписи (Sass, 1993. P. 197; Uehlinger, 1993. P. 278–281; Avigad, Sass, 1997. P. 49–166). Таким образом, скарабеоид из могильника Чеботарев, который по форме принадлежит к типу IV § 138, по классификации О. Кееля (Keel, 1995. S. 64, 290), относится к относительно редкой группе печатей-скарабеоидов с однострочной надписью и без изображений (Avigad, Sass, 1997. P. 71, 125, 126, 146, 147. № 62 (сердолик), 255 (кость), 258 (малахит), 332 (серпентин), 337 (стекло)).

views: 2209

Readers community rating: votes 0

1. Amiet P., 1973. Glyptique Elamite, a propos de nouveaux documents. Arts asiatiques, 26, pp. 3–65.

2. Apakidze A., Nikolaishvili V., 1994. An Aristocratic Tomb of the Roman Period from Mtskheta. Antiquaries Journal, 74, pp. 16–54.

3. Ascalone E., Peyronel L., 2001. Two Weights from Temple N at Tell Masrdikh-Ebla, Syria: A Link between Metrology and Cultic Activities in the Second Millennium B.C.? Journal of Cuneiform Studies, 53, pp. 1–12.

4. Auerbach E., 1991. Heirloom Seals and Political Legitimacy in Late Bronze Age Syria. Akkadica, 74–75, pp. 19–36.

5. Avigad N., Sass B., 1997. Corpus of West Semitic Stamp Seals. Jerusalem: The Hebrew University of Jerusalem. 640 p.

6. Balakhvantsev A.S., Mimokhod R.A., Uspenskiy P.S., 2017. A Hebrew seal from the Sarmatian burial on the Lower Don. RA [Rus. Archaeology], 4, pp. 155–159. (In Russ.)

7. Boardman J., 2000. Persia and the West. London: Thames and Hudson. 255 p.

8. Buchanan B., Moorey P.R., 1988. Catalogue of Ancient Near Eastern Seals in the Ashmolean Museum, III. The Iron Age Stamp Seals (c. 1200–350 B.C.). Oxford: Clarendon Press. 140 p.

9. Cassin E., 1987. Le semblable et le different. Symbolismes du pouvoir dans le Proche-Orient ancien. Paris: La Decouverte. 376 p.

10. Collon D., 1987. First Impressions. Cylinder Seals in the Ancient Near East. London, Chicago; British Museum. 208 p.

11. Collon D., 2007. Babylonian Seals. The Babylonian World. G. Leick, ed. New York: Routledge, pp. 95–123.

12. Dusinberre E.R.M., 2005. Gordion Seals and Sealings: Individuals and Society. Philadelphia: University of Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology. 208 p.

13. Dvornichenko V.V., Fedorov-Davydov G.A., 1993. A Sarmatian skeptuch’s burial of the 1st century AD near the village of Kosika in Astrakhan Region. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History], 3, pp. 141–179. (In Russ.)

14. Dzhavakhishvili K., 2007. Achaemenian Seals Found in Georgia. Ancient Civilizations from Scythia to Siberia, vol. 13, iss. 1–2, pp. 117–128.

15. Edith Porada: zum 100. Geburtstag. E. Bleibtreu, H.U. Steymans, eds. Fribourg: Academic Press; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2014. 666 p. (Orbis Biblicus et Orientalis, 268).

16. Frankfort H., 1955. Stratified Cylinder Seals from the Diyala Region. Chicago: The University of Chicago Press. 78 p. (Oriental Institute Publications, 72).

17. Frevel C., 2008. Gifts to the Gods? Votives as Communication Markers in Sanctuaries and other Places in the Bronze and Iron Ages in Palestine/Israel. “From Ebla to Stellenbosch”. Syro-Palestinian Religions and the Hebrew Bible. I. Cornelius, L. Jonker, eds. Wiesbaden: Harrassowitz in Kommission, pp. 25–48.

18. Gold und Kunsthandwerk vom antiken Kuban. A.M. Leskow, W.L. Lapuschnjan, eds. Stuttgart: Konrad Theiss, 1989. 189 p.

19. Herzog Z., 2002. The Fortress Mound at Tel Arad: An Interim Report. Tel Aviv, vol. 29, no. 1, pp. 3–109.

20. I Tesori della steppa di Astrakhan. L. Anisimova, ed. Milano: Mondadori Electa, 2005. 183 p.

21. Jakob-Rost L., 1997. Die Stempelsiegel im Vorderasiatischen Museum Berlin. Mainz: Philipp von Zabern. 118 p.

22. Kacharava D., Kvirkvelia G., 2008. Recent Archaeological Finds on the Upper Terrace of the Vani Site. Ancient Civilizations from Scythia to Siberia, vol. 14, iss. 3–4, pp. 237–315.

23. Keel O., 1995. Corpus der Stempelsiegel-Amulette aus Palastina/Israel. Von den Anfangen bis zur Perserzeit: Einleitung. Freiburg: Universitatsverlag; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht. 366 p. (Orbis Biblicus et Orientalis. Series Archaeologica, 10).

24. Keel O., 2010a. Corpus der Stempelsiegel-Amulette aus Palastina/Israel: von den Anfangen bis zur Perserzeit, II. Katalog. Von Bahan bis Tel Eton. Freiburg: Universitatsverlag; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht. 649 p. (Orbis Biblicus et Orientalis. Series Archaeologica, 29).

25. Keel O., 2010b. Corpus der Stempelsiegel-Amulette aus Palastina/Israel: von den Anfangen bis zur Perserzeit, III. Katalog. Von Tell el-Far?a Nord bis Tell el-Fir. Freiburg: Universitatsverlag; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht. 466 p. (Orbis Biblicus et Orientalis. Series Archaeologica, 31).

26. Keel O., 2013. Corpus der Stempelsiegel-Amulette aus Palastina/Israel: von den Anfangen bis zur Perserzeit, IV. Katalog. Von Tel Gamma bis Chirbet Husche. Fribourg: Academic Press; Goettingen: Vandenhoeck & Ruprecht. 736 p. (Orbis Biblicus et Orientalis. Series Archaeologica, 33).

27. Keel-Leu H., 1991. Vorderasiatische Stempelsiegel. Die Sammlung des Biblischen Instituts der Universitat Freiburg Schweiz. Freiburg: Universitatsverlag; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht. 168 p. (Orbis Biblicus et Orientalis, 110).

28. Klochkov I.S., 1996. Two cylinder seals from a Sarmatian grave near Kosika. Ancient Civilizations from Scythia to Siberia, vol. 3, iss. 1, pp. 38–48.

29. Kovpanenko G.T., 1986. Sarmatskoye pogrebeniye I v. n.e. na Yuzhnom Buge [A Sarmatian burial of the 1st century AD on the Southern Bug]. Kiyev: Nauk. dumka. 145 p.

30. Kuhne H., Salje B., 1996. Kamid el-Loz. 15. Die Glyptik. Bonn: Habelt. 192 p.

31. Licheli V., 2011. Cultural Relations in Central Transcaucasia. The Caucasus: Georgia on the Crossroads. Cultural exchanges across the Europe and Beyond. P. Skinner, D. Tumanishvili, A. Shanshiashivili, eds. Tbilisi: Georgian Arts and Culture Center, pp. 72–75.

32. Licheli V., Samsoniya N., 2010. Mesopotamian seals from the settlement of Gracliani. Arkheologiya, etnologiya, fol’kloristika Kavkaza [Archaeology, Ethnology, Folklore Studies of the Caucasus]. Tbilisi: Meridian, pp. 182–184. (In Russ.)

33. Lipschits O., 2005. The Fall and Rise of Jerusalem. Judah under Babylonian Rule. Winona Lake: Eisenbrauns. 400 p.

34. Marcenko I.I., Limberis, N.J., 2008. Romische Importe in sarmatischen und maiotischen Denkmalern des Kubangebietes. Simonenko A., Marcenko I.I., Limberis N.J. Romische Importe in sarmatischen und maiotischen Grabern. Mainz: Philipp von Zabern, pp. 267–400. (Archeologie in Eurasien, 25).

35. Marcus M., 1996. Emblems of Identity and Prestige: The Seals and Sealings from Hasanlu, Iran. Commentary and Catalog. Philadelphia: University of Pennsylvania Museum of Archaeology. 171 p.

36. Matthews D., 1997. The Early Glyptic of Tell Brak. Fribourg: University press; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht. 311 p. (Orbis Biblicus et Orientalis. Series Archaeologica, 15).

37. Meyer, J.-W., 2008. Die eisenzeitlichen Stempelsiegel aus dem ‘Amuq-Gebiet. Fribourg: Acad. Press; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht. 665 p. (Orbis Biblicus et Orientalis. Series Archaeologica, 28).

38. Moller E., 1992. Ancient Near Eastern Seals in a Danish Collection. Copenhagen: Museum Tusculanum Press. 94 p.

39. Mordvintseva V.I., Khachaturova E.A., Yurchenko T.V., 2010. Sokrovishcha drevney Kubani [Treasures of the ancient Kuban]. Simferopol’, Krasnodar: Universum. 448 p.

40. Muscarella O.W., 2013. Archaeology, Artifacts and Antiquities of the Ancient Near East. Sites, Cultures, and Proveniences. Leiden, Boston: Brill. 1088 p.

41. Ornan T., Weksler-Bdolah S., Greenhut Z., Sass B., Goren Y., 2008. Four Hebrew Seals, One Depicting an Assyrian-like Archer, from the Western Wall Plaza Excavations, Jerusalem. ‘Atiqot, 60, pp. 115–129.

42. Radner K., 2012. Between a Rock and a Hard Place: Mu?a?ir, Kumme, Ukku and Subria – the Buffer States between Assyria and Urar?u. Biainili-Urartu. The Proceedings of the Symposium held in Munich, 12–14 October 2007. S. Kroll, ed. Leuven: Peeters, pp. 243–264.

43. Reich R., Sess B., 2006. Three Hebrew Seals from the Iron Age Tombs at Mamillah, Jerusalem. Essays on Ancient Israel in its Near Eastern Context. A Tribute to Nadav Na?aman. Y. Amit, ed. Winona Lake: Eisenbrauns, pp. 313–320.

44. Rollston C., 2009. Seals and Scarabs. The New Interpreter’s Dictionary of the Bible, 5. Nashville: Abingdon Press, pp. 141–146.

45. Root M.C., 1999. The Cylinder Seal from Pasargadae: of Wheels and Wings, Date and Fate. Iranica Antiqua, XXXIV, pp. 157–190.

46. Sass B., 1993. The Pre-Exilic Hebrew Seals: Iconism vs. Aniconism. Studies in the Iconography of Northwest Semitic Inscribed Seals. B. Sass, C. Uehlinger, eds. Fribourg: University Press; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht, pp. 194–255. (Orbis Biblicus et Orientalis, 125).

47. Stronach D., 1978. Pasargadae: A Report on the Excavations conducted by the British Institute of Persian Studies from 1961 to 1963. Oxford: Oxford University Press. 343 p.

48. Teissier B., 1984. Ancient Near Eastern Cylinder Seals from the Marcopoli Collection. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press. 420 p.

49. The Treasures of Nomadic Tribes in South Russia. Tokyo: Ancient Orient Museum, 1991. 178 p.

50. Uehlinger C., 1993. Northwest Semitic Inscribed Seals, Iconography and Syro-Palaestinian Religions of Iron Age II. Studies in the Iconography of Northwest Semitic Inscribed Seals. B. Sass, C. Uehlinger, eds. Fribourg: University Press; Gottingen: Vandenhoeck & Ruprecht, pp. 257–288. (Orbis Biblicus et Orientalis, 125).

51. Van der Veen P.G., 2014. The Final Phase of Iron Age II in Judah, Ammon, and Edom: a Study of Provenanced Official Seals and Bullae as Chronological Markers. Munster: Ugarit-Verlag. 320 p.

52. Winter I.J., 2010. On Art in the Ancient Near East, 1. Of the First Millennium B.C.E. Leiden, Boston: Brill. 640 p.

53. Yatsenko S.A., 2014. About some forms of contact of the Sarmatians with the external world. Sarmaty i vneshniy mir [Sarmatians and the external world]. L.T. Yablonskiy, N.S. Savel’yev, eds. Ufa: Naslediye, pp. 257–262. (Ufimskiy arkheologicheskiy vestnik, 14). (In Russ.)

54. Zettler R.L., 1979. On the Chronological Range of Neo-Babylonian and Achaemenid Seals. Journal of Near Eastern Studies, vol. 38, no. 3, pp. 257–270.

55. Zhdanovskiy A.M., 1984. Barrow catacombs of the Middle Kuban region of the first centuries AD. Arkheologo-etnograficheskiye issledovaniya Severnogo Kavkaza [Archaeological and ethnographic studies of the North Caucasus]. N.I. Kirey, ed. Krasnodar: KGU, pp. 72–94. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up