Muslim Organizations In The South Of Russia: Competition And External Influence

 
PIIS013122270022250-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-9-72-81
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Postgraduate Student
Affiliation: Sothern Federal University
Address: 160, Pushkinskaya Str., 344002, Rostov-on-Don, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 9
Pages72-81
Abstract

The article examines the issues of interaction and competition between Muslim religious associations in the South of Russia, including the North Caucasus and Crimea. The author emphasizes the specific features of the region as the most multiethnic in the country. The wide representation of different trends and traditions within Islam in this territory has influenced the process of shaping of the modern religious landscape. In addition, six historical stages of the evolution and competition of Muslim organizations in this region are outlined. The study reveals the factors of the competitive relations that have developed today among the subjects of the Muslim community at the two levels: regional and all-Russian. This study focuses not only on the actual rivalry among religious organizations, but also on the clash of different concepts and approaches, i.e. the “purification” of Islam or the preservation of its local features, the reform or conservation of the cultural and religious complex, cooperation or competition with the state, etc. Apart from that, the study explores the role of foreign organizations in this rivalry processes in the South of Russia.

KeywordsIslam, religion, religious organizations, competition, foreign influence, the South of Russia, North Caucasus
Received14.02.2022
Publication date23.09.2022
Number of characters29428
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 Юг России (территории Южного и Северо-Кавказского федеральных округов – ЮФО и СКФО) исторически складывался как один из наиболее этно-конфессионально разнообразных регионов страны. Здесь широко представлен ислам в форме сразу нескольких направлений. Это глубокое многообразие создает предпосылки для конкуренции между представителями различных внутриисламских течений и традиций, что несет риски для общественного благополучия и государственной безопасности. Регион прошел через несколько этапов соперничества между мусульманскими объединениями, в ходе которых менялись политические обстоятельства борьбы, отношение к государству со стороны тех или иных участников конкуренции, происходила институционализация самих мусульманских религиозных образований, эволюционировали их идейные платформы.
3 Территории, составляющие сегодня регион Юга России, традиционно были пространством интенсивной конкуренции различных сил. В этой связи стоит отдельно отметить фактор внешнего воздействия, сыгравший важную роль в процессах конкурентной борьбы между мусульманскими объединениями. Исторически продвижение России на юг, начавшееся в XVI в., сталкивалось с серьезным противодействием. Активное участие в сдерживании распространения влияния российского государства принимало мусульманское духовенство, близкое к правителям Крымского ханства, местных кавказских феодальных образований и обществ, находившихся в сфере влияния Османской империи (глава этого государства имел статус покровителя всех мусульман в мире – халифа). В ответ на это российские власти начали формировать слой лояльных священнослужителей, организованных в рамках единой организационной структуры. На Юге России первой из таких было Таврическое магометанское духовное правление (1794 г.).
4

ЭВОЛЮЦИЯ КОНКУРЕНЦИИ МУСУЛЬМАНСКИХ ОРГАНИЗАЦИЙ

5 На Северном Кавказе формирование единых организационных структур для мусульман было затруднено в силу целого ряда причин политического, географического и социального характера. Мусульманское духовенство здесь пользовалось большим авторитетом, оказывало значительное влияние на развитие общественной жизни [1, с. 49] и выполняло судебные и даже дипломатические функции. При этом оно не было однородным: существовали “официальное” духовенство в лице феодализирующихся кадиев и мулл, и суфии под руководством шейхов, представляющих “народный” ислам. Основное идеологические отличие их заключалось в том, как стороны относились к использованию положений адата (обычного права) и шариата (религиозного права) при разрешении тех или иных общественно важных вопросов. Так, если первые в зависимости от политической или экономической конъюнктуры прибегали к обращению к обоим источникам права, то вторые стремились установить полное господство шариатских норм.

Number of purchasers: 1, views: 265

Readers community rating: votes 0

1. Samurskiy (Efendiev) N. Dagestan. Moscow, Leningrad, State Publishing, 1925. 150 p. (In Russ.)

2. Landa R.G. Muslims in the History of Russia (before 1917). Islam in the CIS. Moscow: Institute of Oriental Studies of the Russian Academy of Sciences, 1998, рp. 104-122. (In Russ.)

3. Sulaev I. Kh. Revolution and Civil War in the Perception and Deeds of the Muslim Clergy of Dagestan (1917-1921). State, religion and church, 2019, no. 1-2, pp. 463-487. (In Russ.) DOI:10.22394/2073-7203-20i9-37-l/2-463-487

4. Khayali R.I. Political parties of the Crimean Tatars. Gumanitarnye nauchnye issledovaniya, 2017, no. 3 (67), pp. 30-41. (In Russ.)

5. Oreshin S.A. Muslim theocratic Monarchy in the North Caucasus during the Russian Revolution of 1917 and the Civil War: Ideas and Attempts of Implementation. Islamovedenie, 2019, vol. 10, no. 3, pp. 81-92. (In Russ.)

6. Osmanov A.I. Dagestan in the Geopolitics of Foreign Powers during the Civil War. Acta Historica: Works in History, Archaeology, Ethnography, and Social Sciences Makhachkala, Institute of History, Archeology and Ethnography of the DSC RAS, 2018, vol. 1, no. 1, pp. 210-215. (In Russ.)

7. Magomedov M.A. The Highlanders of the North Caucasus and the Socialist Revolution: (The Truth of History and the Conjectures of Anti-Communists). Makhachkala, Dag. book pub., 1980. 158 p. (In Russ.)

8. Bezugolny A.Y. General Bicherakhov and his Caucasian Army. 1917-1919. Moscow, Tsentrpoligraf, 2011. 416 p. (In Russ.)

9. Odintsov M. I. The Russian Orthodox Church on the eve and in the era of Stalinist socialism. 1917-1953. Moscow, Russian political encyclopedia (ROSSPEN), 2014. 425 p. (In Russ.)

10. Guseva Yu.N. The Gloomy Echo of the “TsDUM Affair”: The “Chain of the Koran” and the Repression against the Muslim Elite in the USSR (1940). New historical bulletin, 2017, no. 2 (52), pp. 85-102. (In Russ.)

11. Kozlov V.A. Vainakhs and Imperial Power: The Problem of Chechnya and Ingushetia in the Internal Politics of Russia and the USSR (early 19 – mid 20 century). Moscow, Russian political encyclopedia (ROSSPEN), 2011. 1111 p. (In Russ.)

12. Mukhetdinov D.V. History of Islam in Russia. Moscow, LLC “Sadra”; PH “Medina”, 2019. 296 p. (In Russ.)

13. Silantiev R.A. Modern History of Islam in Russia. Moscow, Algorithm, 2007. 576 p. (In Russ.)

14. Kudryavtsev A.V. “Wahhabism”: Problems of Religious Extremism in the North Caucasus. Central Asia and Caucasus, 2000, no. 3 (9), pp. 115-122. (In Russ.)

15. Pateev R.F. Muslim Communities in the Rostov Region. Central Asia and Caucasus, 2006, no. 1 (43), pp. 133-142. (In Russ.)

16. Iskandaryan A.M. Islam in the North Caucasus: Re- or Completing Islamisation? Religion and Politics in the Caucasus. International Conference Proceedings. Yerevan, 2004, pp. 96-109. (In Russ.)

17. Chabieva T.S. The Dual Power in the Islamic Ummah of Ingushetia Creates a Problem. Online Edition of the Political News Agency, 26.11.2021. (In Russ.) Available at: http://www.apn.ru/index.php?newsid=40714 (accessed 19.06.2022).

Система Orphus

Loading...
Up