Religious Institution As Part Of Social And Economic Sphere

 
PIIS013122270022241-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-9-119-129
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor, Department of Regional Economics and Natural Resource Management
Affiliation: Saint-Petersburg State University of Economics
Address: St. Petersburg, Sadovaya st., 21, 191023 St. Petersburg
Affiliation:
Saint-Petersburg State University of Economics
RANEPA
Address: 30/32, Kanal Griboedova, St. Petersburg, 191023, Russian Federation; Vernadskii Prosp., 82, Moscow, 119571, Russian Federation
Affiliation: SGS Institut Fresenius GmbH
Address: Heidenkampsweg, 99, Hamburg D-20097, Germany
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 9
Pages119-129
Abstract

The subject of the article is the peculiarities of functioning of the structural components of the major religious institution, the identification and substantiation of the degree of its significance in the social and economic development of a country on the example of the Roman Catholic Church of Austria (RCCA). The aim of the work is a comprehensive characterization of manifestations of economic, social, culture-forming role of the leading religious organization at the national level, using the methods of processing statistical and empirical data adopted in economic and regional-confessional studies. It is shown that in Austria, since the beginning of the 21st century, there has been a sharp decline in the number of persons who remain members of the national Christian Church. The RCCA has an annual quantitative loss in the number of parishioners: 1–1.5% of their total number. Over a 10-year period (2009–2019), the proportion of Catholic adherents in Austria has fallen from 62.2% to 56%, according to calculations based on official reports. In this study, the territorial concentration coefficient for the parishes of the RCC was calculated and gave a relatively low value, indicating the accessibility of Catholic parishes to the population in various regions of Austria in terms of social and other activities organized on their premises. This indicator remains stable over time. The RCCA is currently represented in the country by a dense network of parishes (3014 as of 2019). The basis of the church-administrative territorial division at the regional level consists of two archdioceses and seven dioceses, the boundaries of which fully coincide with the federal states of Austria. This fact allows us to raise the question of the degree of influence of RCCA structures on the development of individual regions of the country, including through the implementation of socially significant activities, partially duplicating state functions that receive budgetary funding. The RCCA also has a traditional focus on social responsibility for Christian national churches in Europe, which is related to facilitating the adaptation of migrants. Activities contributing to this goal include German as a foreign language courses in individual parishes, temporary housing, employment assistance, etc. The model of development of the confessional space in Austria, where the leading role is played by the national RCC, has a number of distinctive characteristics that condition and confirm the high importance of the religious institution in the social and economic development of the state. The presented experience of Austria can be useful for the leadership of religious organizations in Russia, European and other countries, where the leading civilizational basis is the Christian religion.

Keywordsreligious organization, economic activity, social activity, Roman Catholic Church of Austria
Received24.03.2022
Publication date23.09.2022
Number of characters29966
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ВВЕДЕНИЕ

2 В содержании современных российских и зарубежных исследований, объектами которых выступают структурные компоненты конфессионального пространства стран Европы (культурообразующие, социальные и экономические аспекты), прослеживаются две основные тенденции.
3 В первую очередь привлекает внимание тот факт, что коренное население стран зарубежной Европы все интенсивнее подвергается влиянию секуляризационных процессов. Это проявляется в выходе из членства в религиозных общинах (для некоторых стран старой Европы – массово-волнообразном), сокращении численности и доли представителей традиционных христианских конфессий в религиозной структуре населения, девальвации и диверсификации христианских ценностей, принятии и утверждении на законодательном уровне в ряде государств этических норм, идущих вразрез с положениями вероучительной доктрины христианства1. Вместе с тем роль традиционных религий и религиозных организаций в жизни европейского общества остается весьма существенной. Более того, усиливается значение христианских конфессий в различных областях культуры, политики и хозяйства. Без учета религиозной компоненты анализ трансформационных процессов (как демографических и социальных, так и экономических) в странах Европы достаточно затруднен. 1. Один из примеров – данные о численности однополых браков, зарегистрированных путем совершения религиозной церемонии бракосочетания в Церкви Дании (126, 110, 83 в 2018, 2019 и 2020 гг. соответственно) [ист. 1].
4 Вклад национальных христианских церквей Европы в социально-экономическое развитие стран и регионов заключается в деятельности их организаций в зоне социальной ответственности, функционировании различных видов конфессионального предпринимательства, развитии религиозного туризма, влиянии церковной доктрины на количественные и качественные характеристики социального капитала, которые трудно поддаются количественной оценке. Важное значение имеет тот факт, что на уровне ООН официально декларируется необходимость вовлечения религиозных институтов в процесс достижения Целей устойчивого развития стран и регионов мира. Существенность этого обстоятельства подчеркивается в работах зарубежных [1] и отечественных [2] исследователей. Названные факты предопределяют актуальность обращения к вопросам, связанным с экономической и социальной составляющей функционирования религиозных институтов на национальном и региональном уровнях. Отметим, что результаты научного осмысления существующих моделей развития конфессионального пространства и опыт отдельных стран в реализации церковно-государственных отношений особенно необходимы в российской действительности постсоветского периода, когда продолжается процесс структурного оформления элементов конфессионального пространства [3].
5 Подчеркнем, что опыт национальных образований, где наблюдается конструктивный процесс развития церковно-государственных отношений, а социальная и экономическая деятельность религиозных организаций оказывает позитивное влияние на жизнь населения, развитие страны и ее регионов, полезен для решения целого круга вопросов практического характера, диктуемых различными аспектами функционирования религиозных организаций [4]. В этом плане пример Австрийской Республики и доминанты ее конфессионального пространства – РКЦА можно считать наглядным.

Number of purchasers: 1, views: 266

Readers community rating: votes 0

1. Karam A. The Role of Religious Actors in Implementing the UN's Sustainable Development Goals. The Ecumenical Review, 2016, vol. 68, no. 4, pp. 365-377. Available at: https://doi.org/10.1111/erev.12241

2. Kostyleva T.A. Social Service of Religious Organizations as a Factor of Sustainable Development of post-Soviet Russia. Innovatsionnaya nauka, 2015, no. 12-3, pp. 105-108.

3. Manakov A.G., Dement'ev V.S. Territorial Structure of Confessional Space in the South-Eastern Part of the Baltic Region. Baltiiskii region, 2019, vol. 11, no. 1, pp. 92-108. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/territorialnaya-struktura-konfessionalnogo-prostranstva-yugo-vostochnoy-chasti-baltiyskogo-regiona (accessed 11.07.2022).

4. Bellia C., Scavone V., Ingrassia M. Food and Religion in Sicily – A New Green Tourist Destination by an Ancient Route from the Past. Sustainability, 2021, no. 13 (12), 6686, pp. 1-22. Available at: https://doi.org/10.3390/su13126686

5. Peri Rotem N. Religion and Fertility in Western Europe: Trends across Cohorts in Britain, France and the Netherlands. European Journal of population, 2016, no. 2, pp. 231-265. DOI: 10.1007/s10680-015-9371-z

6. Kettell S. Social Capital and Religion in the United Kingdom. Faith-Based Organizations and Social Welfare. Manuel P., Glatzer M., eds. London, Palgrave Studies in Religion, Politics, and Policy, 2019, pp. 185-203. DOI: 10.1007/978-3-319-77297-4_8

7. Shapiro E.A. Protective Canopy: Religious and Social Capital as Elements of a Theory of Religion and Health. Journal of Religion and Health, 2021, no. 3, pp. 1-15. DOI:10.1007/s10943-021-01207-8

8. Galiatsatos P., Sundar S., Qureshi A., Ooi G., Teague P., Hale D.W. Health Promotion in the Community: Impact of Faith-Based Lay Health Educators in Urban Neighborhoods. Journal of Religion and Health, 2016, no. 55(3), pp. 1089-1096. DOI: 10.1007/s10943-016-0206-y

9. Laughlin R.C. Accounting in its Social Context: An Analysis of the Accounting Systems of the Church of England. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 1988, no. 1, pp. 19-42. Аvailable at: https://www.researchgate.net/publication/242349417_Accounting_in_its_Social_Context_An_Analysis_of_the_Accounting_Systems_of_the_Church_of_England (accessed 09.07.2020). DOI: 10.1108/EUM0000000004622

10. Bogatova O.A., Dolgaeva E.I., Mitrofanova A.V. Activities of Socially Oriented Organizations of the Russian Orthodox Church: Regional Aspects. Regionology, 2019, vol. 27, no. 3, pp. 489-512. Available at: https://doi.org/10.15507/2413-1407.107.027.201903.489-512

11. Appleby J.K. The Role of the Catholic Church in Immigrant Integration. The Review of Faith and International Affairs, 2011, vol. 9, iss. 11, pp. 67-70. Available at: https://doi.org/10.1080/15570274.2011.543621

12. Kudryashov S.M. The Swedish Model of Church-State Relations. Chelovek i kul'tura, 2013, no. 4, pp. 53-80. DOI: 10.7256/2306-1618.2013.4.1452

13. Makris G., Bekridakis D. The Greek Orthodox Church and the Economic Crisis Since 2009. International Journal for the Study of the Christian Church, 2013, vol. 13, no. 2, pp. 111-132. Available at: https://doi.org/10.1080/1474225X.2013.793055

14. Ramsay L. The Church of England, Homosexual Law Reform, and the Shaping of the Permissive Society 1957–1979. Journal of British Studies, 2018, no. 57 (1), pp. 108-137. DOI: 10.1017/jbr.2017.180

15. Goujon А., Jurasszovich S., Potančoková M. Religious Denominations in Vienna & Austria: Baseline Study for 2016 – Scenarios until 2046. Vienna Institute of Demography Working Papers, 2017, no. 9, pp. 3-14. Available at: https://doi.org/10.1553/0x003ccffc

16. Aschauer W. The Drivers of Prejudice with a Special Focus on Religion – Insights into anti-Muslim Sentiment in Austrian Society. Österreichische Zeitschrift für Soziologie, 2020, no. 45, pp. 183-212. Available at: https://doi.org/10.1007/s11614-020-00414-z

17. Cherepanova E.S. Catholicism as a Factor in the Formation of Austrian Culture and Philosophy: Methodological Foundations and Prospects of the Study. Izvestiya Ural'skogo federal'nogo universiteta. Ceriya 3: obshchestvennye nauki, 2015, no. 1 (137), pp. 7-14.

18. Kolb J., Yildiz E. Muslim Everyday Religious Practices in Austria. From Defensive to Open Religiosity. Religions, 2019, vol. 10, no. 3, 161, pp. 1-15. Available at: https://doi.org/10.3390/rel10030161

19. Sezgin Z. Politics and Religion – Breaking with Austrian Consociationalism: How the Rise of Rightwing Populism and Party Competition Have Changed Austria's Islam Politics, Politics and Religion, 2018, vol. 11, iss. 3, pp. 649-678. Available at: https://doi.org/10.1017/S1755048318000172

Система Orphus

Loading...
Up