Italy in the Mediterranean: The “Middle Power” Dilemmas

 
PIIS013122270017884-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2022-66-1-80-90
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher; Associate Professor
Affiliation: Institute of Europe, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 66 Issue 1
Pages80-90
Abstract

The article analyzes the policy of the Italian Republic in the Mediterranean during the first and second cabinet of Giuseppe Conte through the prism of the “middle power”. concept. Relying on the methods of event-analysis and discourse analysis, the author identifies a number of factors that affect Italy’s ability to realize its national interests in the region. Among them, the most important are: the growing contradictions within the Euro-Atlantic bloc (the EU and NATO) on the current regional dynamic and the aggravation of geopolitical competition in the region; the reactive rather than strategic nature of Rome's politics; the increasing use of “hard power” as a tool for achieving national interests by regional players. The author argues that in these geopolitical conditions, the room for maneuver of a “middle power” is narrowing while the need to “take a side” in current conflicts makes the politics of “equidistance” no longer available, which is contrary to the geo-economic interests of Rome. The collapse of the bipolar system and the evolution of international relations towards anarchy rather than multipolarity led to the fact that at the beginning of the third decade of the 21st century, both the U.S. and the EU have virtually lost a strategic vision of their relationship with the Mediterranean region. Both NATO and the EU demonstrate a growing failure to develop a common view of regional dynamics and a common approach to resolving current conflicts. Under these circumstances, the strategy of a “middle power”, which Italy has been following for several decades, is becoming less and less productive. Maintaining the “status”, “presence” and “voice” in the existing multilateral formats no longer makes it possible to act as a mediator in a dialogue with third countries, since there is no common understanding of both alliances’ (EU and NATO) goals and objectives. And in case such an understanding begins to appear, it is more confrontational than cooperative (like, for example, in case of the presence of Chinese technologies or Russian gas in the European market), which also reduces the possibilities of international cooperation for a “middle power” such as Italy. Besides, these multilateral structures are becoming less and less useful in protecting its national interests. As the events of the analyzed period demonstrated, the alliances’ “crumbling” on all sensitive issues could not help Rome either in solving the migration problem, or in the Libyan settlement, or in the energy problems. A “middle power” used to rely on multilateral dialogue is increasingly being held hostage by the contradictions of states that adhere to unilateral approaches in achieving their national interests. The new era of geopolitical confrontation in the Mediterranean (between the United States, China, Turkey, Russia, etc.) is increasingly reducing the possibility of maintaining a “dialogue with all” and makes a “middle power” “to take sides”. The article contributes to the study of the Italian foreign policy and the analysis of “middle powers’” behavior in the changing geopolitical context of the Mediterranean region.

KeywordsItaly, “middle power”, Mediterranean, MENA, EU, USA, Turkey, PRC, Libya, Eastern Mediterranean
Received26.03.2021
Publication date18.02.2022
Number of characters39854
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Итальянскую Республику традиционно принято считать активным игроком в Средиземноморье – “средней державой”, национальные интересы которой с момента образования Республики и по сей день неразрывно связаны с регионом, исторически именуемым в Италии “Mare Nostrum. Средиземноморье прочно занимает 3-е место в списке внешнеполитических приоритетов Италии, после атлантического и европейского “кругов”1. В эпоху биполярного противостояния именно в этом регионе Рим чувствовал себя наиболее самостоятельным актором: поведение союзников на южном фланге отличалось большей свободой [1], чем на восточном. С распадом биполярной системы международных отношений стал актуальным тезис о том, что средние и малые державы в условиях многополярности получат больше возможностей для маневра в сфере внешней политики и развития своих внешнеэкономических отношений. Вслед за известной работой Э. Люттвака [2], многие поверили в то, что геополитику сменит геоэкономика, поэтому в глобализующемся мире главным внешнеполитическим инструментарием станет международная экспансия бизнеса за пределы национальных границ. С тех пор Италия значительно преуспела в развитии и диверсификации своего международного экономического присутствия, в том числе в регионе “расширенного Средиземноморья”, рассматриваемого в качестве стратегического рынка для итальянских компаний. Кроме того, Италия – один из ключевых международных доноров региона, прежде всего Ливии, Туниса и Ирака [3]. 1. Средиземноморье названо третьим “кругом” итальянской внешней политики в стратегическом документе МИД 2007 г.: Rapporto – 2020. Le scelte di politica estera. Ministero degli Affari Esteri. p. 5. Available at: >>>> (accessed 01.02.2021).
2 Тем не менее последние события и текущая динамика в странах Ближнего Востока и Северной Африки (БВСА) демонстрируют, что с распадом биполярной системы геополитика никуда не ушла и продолжает влиять на геоэкономику, а “жесткая сила” все чаще снова становится фактором, ограничивающим влияние экономической взаимозависимости и препятствующим развитию экономического сотрудничества. Полиакторность действительно стала непреложной характеристикой Средиземноморья [4]: как региональные, так и нерегиональные акторы наращивают свои усилия по проникновению в БВСА. Однако участие в этой конкуренции требует вовлечения все больших ресурсов и четкой стратегии. На этом фоне многие итальянские эксперты и исследователи отмечают, что Рим становится более слабым игроком, а сформированная еще в 1980-х годах логика поведения “средней державы” не дает преимуществ на нынешнем этапе [5]. Действительно, влияние Италии в Ливии сокращается, возможности управления миграцией ограничены отсутствием единого мнения в Евросоюзе, сотрудничество с Ираном свернуто из-за возобновления санкций США, инвестиции Китая в портовую инфраструктуру, требующую модернизации, тормозятся позицией Брюсселя и Вашингтона. Разногласия внутри ЕС и НАТО по вопросу взаимодействия с КНР, Турцией, Россией усиливаются [6, 7, 8], что не позволяет Италии надеяться на содействие с их стороны в реализации ее национальных интересов. И тем не менее Италия намерена наращивать присутствие на рынках БВСА и добиваться повышения транспортной и инфраструктурной связности региона [9].

Number of purchasers: 1, views: 450

Readers community rating: votes 0

1. De Leonardis M. Guerra fredda e interessi nazionali. L’Italia nella politica internazionale del secondo dopo guerra. Rubbettino Editore, Soveria Mannelli, 2014. 323 p.

2. Luttwak Edward N. From Geopolitcs to Geo-Economics: Logic of Conflict, Grammar of Commerce. The National Interest, 1990, no. 20, pp. 17-23.

3. Bartenev V.I. Mezhdunarodnaya pomosch' stranam Blizhnego Vostoka i Severnoj Afriki: upravlyaya riskami: doklad № 62/2020.Moskva, NP RSMD, 2020. 116 s. [Bartenev V.I. International Assistance to the Middle East and North Africa: Managing Risks: Report No. 62/2020. Moscow, NP RIAC, 2020.116 p. (In Russ.)]

4. Zvyagel'skaya I., Svistunova I., Surkov N. Blizhnij Vostok v usloviyakh “negativnoj opredelennosti”. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 6, ss. 94-103. [Zvyagel'skaya I., Svistunova I., Surkov N. The Middle East in the Conditions of “Negative Certainty”. Mirovaya ekonomika I mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 6, pp. 94-103. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-6-94-103

5. Romero F. Rethinking Italy’s Shrinking Place in the International Arena. The International Spectator, 2016, vol. 51, no. 1, pp. 1-12. DOI:10.1080/03932729.2016.1108613

6. Krastev I. After Europe. Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 2017. 128 p.

7. Gromyko A.A. Raskolotyj Zapad: posledstviya dlya evroatlantiki. Sovremennaya Evropa, 2018, № 4, ss. 5-16. [Gromyko Al.A. A Divided West: Consequences for The Euro-Atlantic. Contemporary Europe, 2018, no. 4, pp. 5-16 (In Russ.)]

8. Pierini M. How Far Can Turkey Challenge NATO and the EU in 2020? Carnegie Europe, January 29, 2020. Available at: https://carnegieeurope.eu/2020/01/29/how-far-can-turkey-challenge-nato-and-eu-in-2020-pub-80912 (accessed 12.02.2021).

9. Tanchum M. Italy and Turkey‘s Europe-to-Africa Commercial Corridor: Rome and Ankara‘s Geopolitical Symbiosis Is Creating a New Mediterranean Strategic Paradigm. Austria Institut für Europ a und Sicherheits politik, 2020. Available at: https://www.aies.at/publikationen/2020/fokus-20-10.php (accessed 13.02.2021).

10. Holbraad C. The Role of Middle Powers. Cooperation and Conflict, 1971, vol. 6, no. 1, pp. 77-90.

11. Vershinina V.V. “Derzhavy srednego urovnya” v mezhdunarodnykh otnosheniyakh: sravnitel'nyj analiz kontseptual'nykh podkhodov. Sravnitel'naya politika, 2020, t. 11, № 3, ss. 25-40. [Vershinina V.V. “Middle-Level Powers” in International Relations: Comparative Analysis of Conceptual Approaches. Comparative Politics, 2020, vol. 11, no. 3. pp. 25-40. (In Russ.)] DOI: 10.24411/2221-3279-2020-10034

12. Cooper A.F., Higgot R., Nossal K. Relocating Middle Powers: Australia and Canada in a Changing World Order. Vancouver, UBC Press, 1993. 240 p.

13. Chapnick A. The Middle Power. Canadian Foreign Policy, 1999, vol. VII, no. 2, pp. 73-82.

14. Valigi M. Le mediepotenze. Teoria e prassi in politica estera. Milano, Vita e pensiero, 2017. 236 p.

15. Barabanov O.N. Italiya posle kholodnoj vojny: ot "srednej derzhavy" k "miru protagonistov". Moskva, ROSSPEhN, 2002. 159 s. [Barabanov O.N. Italya after the Soldwar: from “Middle Power” to the “World of Protagonists”. Moscow, ROSSPEN, 2002. 159 p. (In Russ.)]

16. Zonova T.V. Istoriya vneshnej politiki Italii. Moskva, 2016. 352 c. [Zonova T.V. The History of the Italian Foreign Policy. Moscow, 2016. 352 p. (In Russ.)]

17. Del Sarto R.A., Tocci N. Italy's politics without policy: Balancing Atlanticism and Europeanism in the Middle East. Modern Italy, 2008, vol. 13, no. 2, pp. 135-153. DOI: 10.1080/13532940801962033

18. Rapporto – 2020. Le sceltedi politica estera. Ministero degli Affari Esteri. Available at: https://www.esteri.it/mae/doc/rapporto2020_sceltepoliticaestera_090408.pdf (accessed 01.02.2021).

19. Maslova E.A., Ushakova N.V. Sredizemnomorskaya politika Italii (nachalo). Vestnik Bryanskogo gosudarstvennogo universiteta, 2018, № 1 (35), ss. 111-116. [MaslovaE.A., Ushakova N.V. Italian Mediterranean Politics]. Vestnik Bryanskogo gosudarstvennogo universiteta, 2018, no. 1 (35), pp. 111-116. (In Russ.)]

20. Colombo S. Italia, Francia e Germania di fronte alla crisi libica trainteressinazionali di vergenti e competizione. Italia ed Europa di fronte alle crisi libica. Colombo S. ed. Roma, Edizioni Nuova Cultura, 2020, pp. 87-103.

21. La strategia italiana nel mediterraneo. Stabilizzare le crisi e costruire un’agenda positiva per la regione. Ministero degli Affari Esteri e della Cooperazione Internazionale, Rome, 2017. Available at: https://www.esteri.it/mae/resource/doc/2017/12/rapporto-med-maeci-ita.pdf (accessed 14.02.2021).

22. Libia, prevale la forza E Serraj chiede armia Italia e Stati Uniti. Corriere della sera, 19.12.2019. Availableat: https://www.corriere.it/opinioni/19_dicembre_19/libia-pericolo-che-prevalga-logica-guerra-044c3d66-228a-11ea-8e32-6247f341a5cc.shtml?refresh_ce (accessed 22.01.2021).

23. Ekim S., Bilotta N. Italian–Turkish Economic Relations: An Overview. Istituto Affari Internazionali, 2020. Available at: https://www.iai.it/sites/default/files/iaip2025.pdf (accessed 10.02.2021).

24. Sbarchi di clandestine triplicati e nel 2021 andrà peggio. Analis difesa.it, 01.01.2021. Available at: https://www.analisidifesa.it/2021/01/sbarchi-di-clandestini-piu-che-triplicati-nel-2020-e-lanno-prossimo-sara-peggio/ (accessed 14.02.2021).

25. L’accordo Italia-Libia, un orrore lungo Quattro anni. Ecco quello che chiediamo al Parlamento. Il Fatto Quotidiano, 02.02.2021. Available at: https://www.ilfattoquotidiano.it/2021/02/02/laccordo-italia-libia-un-orrore-lungo-quattro-anni-ecco-quello-che-chiediamo-al-parlamento/6086633/ (accessed 12.02.2021).

26. Italia–Libia, firmato un nuovo accordo per la Difesa. La Repubblica, 04.12.2020. Available at: https://www.repubblica.it/esteri/2020/12/04/news/italia-libia_firmato_anche_un_nuovo_accordo_per_la_difesa-276999021/ (accessed 10.01.2021).

27. Pescatori italiani in Libia liberati, ma a quale prezzo? "Riconosciuto il dittatore Haftar, mistero sulla contro partita". Libero Quotidiano, 18.12.2020. Available at: https://www.liberoquotidiano.it/news/commenti-e-opinioni/25591756/pescatori-italiani-libia-liberati-a-quale-prezzo-haftar-dubbi-giuseppe-conte.html (accessed 14.02.2021).

28. Turchia e Libia, cosa chiedono gli Usa all’Italia. Parla il gen. Camporini. Formiche, 31.01.2021. Available at: https://formiche.net/2021/01/italia-usa-con-biden-parla-camporini/ (accessed 05.02.2021).

29. Conferenza stampa del Ministro Di Maio con il Ministro degli Affari Esteri turco, Mevlüt Çavuşoğlu, 19.06.2020. Available at: https://www.esteri.it/mae/it/sala_stampa/archivionotizie/approfondimenti/incontro-del-ministro-di-maio-con-il-ministro-degli-affari-esteri-turco-mevluet-cavusoglu.html (accessed 14.02.2021).

30. Tanchum M. Europe-Mediterranean-Africa Commercial Connectivity: Geopolitical Opportunities and Challenges. Konrad Adenauer Stiftung, MED dialogue series, November 2020, no. 31. Available at: https://www.kas.de/en/web/poldimed/single-title/-/content/europe-mediterranean-africa-commercial-connectivity-geopolitical-opportunities-and-challenges (accessed 21.01.2021).

31. President Erdoğan: Algeria is one of Turkey’s strategic partners in North Africa. AkParti, 27.01.2020. Available at: https://www.akparti.org.tr/en/news/president-erdogan-algeria-is-one-of-turkey-s-strategic-partners-in-north-africa-27-01-2020-16-12-22/ (accessed 14.02.2021).

32. D’Amelio D. Dal dragone all’aquila: il porto di Trieste parla di nuovo tedesco. Limes, 2020, no. 10. Available at: https://www.limesonline.com/cartaceo/dal-dragone-allaquila-il-porto-di-trieste-parla-di-nuovo-tedesco?prv=true (accessed 30.09.2021).

33. Port of Trieste, USA boycotts the CCCC. Is the Silk Road in danger? Triestenews, 17.09.2020. Available at: https://www.triesteallnews.it/2020/09/17/port-of-trieste-usa-boycotts-the-cccc-is-the-silk-road-in-danger/ (accessed 10.02.2021).

34. Patuanelli, Trieste is the “Main port for the use of the Recovery Plan”. Triestenews, 14.01.2021. Available at: https://www.triesteallnews.it/2021/01/14/patuanelli-trieste-is-the-main-port-for-the-use-of-the-recovery-plan/ (accessed 14.02.2021).

35. Alekseenkova E. Diskursivnaya sila KNR protiv normativnoj sily ES: kazus Italii. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, t. 64, № 5, ss. 62-72. [Alekseenkova E. Discursive Power of the PRC Versus the Normative Power of the EU: the Case of Italy. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2020, vol. 64, no. 5, pp. 62-72. (In Russ.)] Available at: https://doi.org/10.20542/0131-2227-2020-64-5-62-72

36. Di Maio L. Siamol’Italia – la settima Potenza mondiale. SkyTG24, 06.12.2020. Available at: https://www.facebook.com/LuigiDiMaio/videos/siamo-litalia-la-settima-potenza-mondiale/3687051834649403/ (accessed 14.02.2021).

Система Orphus

Loading...
Up