Determination of development factors legal regulation of customs relations in the Russian Federation in the conditions of functioning Eurasian Economic Union

 
PIIS013207690006734-9-1
DOI10.31857/S013207690006734-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Russian Customs Academy
Address: Russian Federation
Affiliation: Moscow state Institute (University) of International Relations of Ministry of Foreign Affairs of Russian Federation
Address: Russian Federation
Affiliation: Odintsovo Brach of Moscow state Institute (University) of International Relations of Ministry of Foreign Affairs of Russian Federation
Address: Russian Federation
Affiliation: Russian Customs Academy
Address: Russian Federation
Journal nameGosudarstvo i pravo
EditionIssue 9
Pages97-106
Abstract

The purpose of presented article is definition theoretical and practical base determination of development of the Customs Law in the Eurasian Economic Union. Digitalization of international trade has become a core trend influences on Customs Law. The authors presented their view on theoretical and practical issues of Customs Law of the Eurasian Economic Union and Russia in regards with comprehensive review of the Revised Kyoto Convention and it’s outcome in financial year 2020.

Keywordsthe Eurasian Economic Union; customs law; customs regulation; implementation; international standards; digital economy; World Customs Organization; World Trade Organization
Received18.09.2019
Publication date23.09.2019
Number of characters31227
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение

2 Правовое регулирование таможенных правоотношений и их администрирование таможенными органами в Российской Федерации в условиях функционирования ЕАЭС развиваются. В основе такого развития лежат в том числе и современные информационные и коммуникационные технологии.
3 Вступивший с 1 января 2018 г. ТК ЕАЭС характеризуется как документ, который создаёт правовые основы для дальнейшего развития применения в таможенных правоотношениях информационных и коммуникационных технологий. Определён приоритет электронной формы таможенного декларирования, при взаимодействии декларанта и таможенного органа предусмотрен обмен электронными документами. Установлен приоритет электронного документа, бумажный носитель теперь является его копией. Введён новый электронный документ – электронный документ предварительной информации. Отдельные таможенные операции могут совершаться без участия человека, автоматически, посредством информационных систем.
4 Федеральная таможенная служба РФ активно внедряет информационные технологии. Развиваются автоматическая регистрация деклараций на товары и автоматический выпуск товаров. В соответствии с приказом ФТС России № 988 от 29 мая 2018 г. в период с октября 2018 г. по июль 2020 г. предусмотрено прекращение осуществления таможенного декларирования на таможенных постах. Предусмотрено создание единой сети из 16 электронных таможен и центров электронного декларирования.
5 Активно вводится уплата таможенных платежей с применением лицевых счетов юридических лиц, открытых в едином информационном ресурсе ФТС России.
6 В целях сокращения количества документов, представляемых в таможенные органы декларантом, в том числе в рамках реализации ст. 109 ТК ЕАЭС, принимаются меры по обеспечению получения ФТС России в электронном виде сведений о документах, выданных федеральными органами исполнительной власти в целях подтверждения соблюдения участником ВЭД запретов и ограничений и права участника ВЭД на предоставление льгот по уплате таможенных платежей. Для этого разрабатываются технологические карты межведомственного взаимодействия.
7 Создается единый механизм таможенного и налогового администрирования, а также валютного контроля, основанного на создании и применении интегрированных информационно-телекоммуникационных технологий федеральных органов исполнительной власти, подведомственных Министерству финансов РФ.
8 Развитие правового регулирования таможенных правоотношений и их администрирование таможенными органами в Российской Федерации в условиях функционирования ЕАЭС будут продолжены.
9 Актуальность исследования детерминации факторов развития регулирования таможенных правоотношений в Российской Федерации в условиях функционирования Евразийского экономического союза (ЕАЭС) предопределена рядом факторов.

Number of purchasers: 2, views: 557

Readers community rating: votes 0

1. Alekseev S.S. General theory of law. Vol. II. Sec. 8. P. 101. M., 1982 (in Russ.).

2. Bunge M. Causality. M., 1962. P. 64 (in Russ.).

3. Korostelev V. Yu. Relevance of application of risk management system at sea checkpoints. URL: https://www.alta.ru/expert_opinion/32389/

4. Krutova S.A. Regulation of cross-border electronic trade. M., 2019. P. 17 (in Russ.).

5. Kudryavtsev V.N. Causal relationship in the legal sphere. Methodological problems of Soviet legal science. M., 1980. P. 28, 46 (in Russ.).

6. International customs law: textbook. the allowance / under the ed. of S.O. Shokhin, A. Yu. Kazankov. M., 2019. P. 225 (in Russ.).

7. Portansky A.P. On the prospects of interregional trade agreements // World of the new economy. 2017. No. 3. P. 21 (in Russ.).

8. Shchipkov V.A. Some aspects of B. Hettne's concept "New regionalism" // Historical and socio-educational thought. 2015. No. 4. P. 41 (in Russ.).

9. Altemoller F. How do the changing international trade relations impact on public administration? // World Customs Journal. 2018. ¹ 1. P. 17, 19.

10. Corcuera Santamaria S. CADENA, a blockchain enabled solution for the implementation of Mutual Recognition Arrangements/Agreements // WCO News. 2018. ¹ 87. URL: https://mag.wcoomd.org/magazine/wco-news-87/cadena-a-blockchain-enabled-solution-for-the-implementation-of-mutual-recognition-arrangements-agreements/

11. Okazaki Y. Unveiling the Potential of Blockchain for Customs. URL: http://www.wcoomd.org/en/topics/research/activities-and-programmes/research_series.aspx

12. Ptashkina M. Facilitation 2.0: E-Commerce and Trade in the Digital Age. Geneva, 2018.

13. The WCO is dedicating 2019 to the swift and smooth cross-border movement of goods, people and means of transport, with the slogan “SMART borders for seamless Trade, Travel and Transport”. URL: http://www.wcoomd.org/en/about-us/international-customs-day/icd-2019.aspx

14. Use of the ICT – WTO Agreement on Trade Facilitation. World Customs Organization June 2018. URL: http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/global/pdf/topics/wto-atf/use-of-ict-in-the-implementation-of-the-wto-tfa_en.pdf?db=web

15. Wolffgang Í.-Ì., Rogmann À. On the future of the WCO Revised Kyoto Convention // WCO News. 2019. ¹ 88. Ð. 79, 80.

16. Working Group on the comprehensive review of the Revised Kyoto Convention. URL: http://www.wcoomd.org/en/about-us/wco-working-bodies/procedures_and_facilitation/wg_comprehensive_review_rkc.aspx

17. WTO wrestles with relevance in age of ecommerce // Financial Times [Electronic resource] — Access mode: https://www.ft.com/content/d9f63c20-e01d-11e7-a8a4-0a1e63a52f9c (accessed: 17.12.2018).

Система Orphus

Loading...
Up