“Soft Power” and Russia’s Export Potential in Non-Raw Materials Sectors of Economy

 
PIIS013122270014432-6-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-3-102-110
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: St. Petersburg State University
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 3
Pages102-110
Abstract

The subject of the research is the export potential of Russia in non‑resource sectors of the economy. The purpose of the article is to assess Russia’s international competitive advantages and export revenues in the sectors of the national economy that fall within the scope of “soft power”. The study, based on expert assessments and quantitative analysis methods, confirms the hypothesis that Russia has significant means of intellectual and emotional infiuence on foreign consumers, designed to improve the country’s current position in the system of international relations. It is shown how the tools of so‑called “soft power” can be used to increase Russian geostrategic infiuence in the world, including using national ideological attitudes, conceptual political ideas and demonstration‑effective business models. The realization of export revenue growth opportunities in areas of the national economy associated with the spread of “soft power” helps to solve this problem. Based on the concept of “soft power” and the postulates of the experience economy, dream society, behavioral economy and glam capitalism, with the involvement of statistical and factual materials, the prospects for the development of Russia’s export potential in the field of tourism, education, as well as certain areas of culture, art and sports that are most indicative of their competitiveness, including ballet, figure skating and animation, are evaluated. The author concludes that Russia has competitive advantages in both general and highly specialized areas of the non‑resource economy, which, in addition to export revenues, can become a productive “soft power” of infiuence on foreign audiences. An important task of regulating foreign economic activity in the Russian Federation should be to support these areas of activity that are potentially attractive for increasing non‑resource exports in the long term.

KeywordsRussia, “soft power”, competitive advantage, export potential, inbound tourism, international competitiveness, non‑raw materials export
Publication date30.03.2021
Number of characters28063
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Концепция “мягкой силы” (soft power), сформулированная в 1980-х годах, предполагает упрочение геополитических позиций страны на международной арене путем невоенных и неидеологических методов воздействия на окружающий мир. Это способность добиваться желаемого на основе добровольного участия заинтересованных сторон, ненасильственной интеграции в действия союзников. Ведущая роль влияния на внешнюю политику и внешнеэкономические связи отводится системе национальных ценностей, включая культуру и искусство, формирующих благоприятный имидж страны для ее внешнеполитических и внешнеэкономических партнеров. “Мягкая сила” – форма властных межгосударственных отношений, предполагающая, что государство благодаря внешней привлекательности способно воздействовать на глобальное общественное мнение, формировать альянсы и через них – международную повестку и правила игры в мировом сообществе в своих интересах.
2 Доктрина “мягкой силы” возникла в политологии и международных отношениях, но она применима и к внешнеэкономической деятельности. Привлекательность модели национальной экономики, построенной на определенных императивах хозяйствования, и продукты ее жизнедеятельности оказывают воздействие на зарубежные политические элиты и обычных граждан, производя демонстрационный эффект и вызывая желание копировать управленческий опыт. Позитивный культурный код, передаваемый через экспортную продукцию, востребован и в потребительской среде. Концепцию “мягкой силы” можно использовать как для геополитического позиционирования России, так и для наращивания ее экспортных возможностей в несырьевых секторах экономики.
3

«МЯГКАЯ СИЛА» В ЭКОНОМИЧЕСКОЙ НАУКЕ: ОБЗОР ТЕОРИЙ И ЛИТЕРАТУРЫ

4 Теоретической базой исследования послужили следующие постулаты общественных наук. Во-первых, это концепция “мягкой силы”, стержень которой формируют философские воззрения Лао-цзы [1] о целесообразности применения небрутальных методов воздействия для установления власти, причем процесс использования “мягкой силы” для получения искомого результата длителен. В современный научный оборот понятие “мягкая сила” ввел неолиберальный политолог Дж. Най. Он предложил новый подход к глобализации, безопасности и взаимозависимости, основанный на “мягкой силе” влияния, которым должны оперировать политики, дипломаты и экономисты [2, 3]. В России концепция “мягкой силы” с терминологической и структурной точек зрения раскрыта, в частности, в работах М.М. Лебедевой [4].
5 Во-вторых, поскольку наибольшими возможностями применения “мягкой силы” в России обладают точечные области эмоционально-эстетического воздействия на зарубежных потребителей (музыка, искусство, спорт, туризм), нами задействовано новое направление экономических исследований – экономика впечатлений (experience economy), основоположниками которой являются Дж. Пайн и Дж. Гилмор. В своих работах они акцентировали внимание на впечатлениях как новой форме продукта хозяйственной активности человека (по аналогии с товарами и услугами), а также на растущей стоимости впечатлений в ходе эволюции потребительских ценностей в современном постиндустриальном обществе [5, 6].

Number of purchasers: 1, views: 953

Readers community rating: votes 0

1. Lao-tszy. Kniga ob istine i sile. Moskva, Ehksmo, 2019. 480 s. [Lao-tszy. Kniga ob istine i sile [A book about truth and power]. Moscow, Eksmo, 2019. 480 p.]

2. Nye J. Bound to Lead: the Changing Nature of American Power. New York, Basic Books, 1990. 307 p.

3. Naj D. Gibkaya sila. Kak dobit'sya uspekha v mirovoj politike. Moskva, Trend, 2006. 397 c. [Nye D. Gibkaya sila. Kak dobit’sya uspekha v mirovoi politike [Flexible power. How to succeed in world politics]. Moscow, Trend, 2006. 397 p.]

4. Lebedeva M.M. “Myagkaya sila”: ponyatie i podkhody. Vestnik MGIMO – Universiteta, 2017, № 3 (54), ss. 212-223. [Lebedeva M.M. “Myagkaya sila”: ponyatie i podkhody [Soft power: concepts and approaches]. Vestnik MGIMO – Universiteta, 2017, no. 3 (54), pp. 212-223.] DOI: 10.24833/2071-8160-2017-3-54-212-223

5. Pajn D., Gilmor D. Ehkonomika vpechatlenij. Rabota – ehto teatr, a kazhdyj biznes – stsena. Moskva, Vil'yams, 2005. 299 c. [Pine J., Gilmore J. Ekonomika vpechatlenii. Rabota – eto teatr, a kazhdyi biznes – stsena [Experience economy. Work is theater, and every business is a stage]. Moscow, Vil’yams, 2005. 299 p.]

6. Pajn D., Gilmor D. Ehkonomika vpechatlenij. Kak prevratit' pokupku v zakhvatyvayuschee dejstvie. Moskva, Al'pina Pablisher, 2020. 384 c. [Pine J., Gilmore J. Ekonomika vpechatlenii. Kak prevratit’ pokupku v zakhvatyvayushchee deistvie [Experience economy. How to turn a purchase into an exciting action]. Moscow, Al’pina Pablisher, 2020. 384 p.]

7. Arieli D. Predskazuemaya irratsional'nost'. Moskva, Mann, Ivanov i Ferber, 2010. 336 s. [Arieli D. Predskazuemaya irratsional’nost’ [Predictable irrationality]. Moscow, Mann, Ivanov i Ferber, 2010. 336 p.]

8. Arieli D. Povedencheskaya ehkonomika. Pochemu lyudi vedut sebya irratsional'no i kak zarabotat' na ehtom. Moskva, Mann, Ivanov i Ferber, 2013. 296 s. [Arieli D. Povedencheskaya ekonomika. Pochemu lyudi vedut sebya irratsional’no i kak zarabotat’ na etom [Behavioral economics. Why people behave irrationally and how to make money from it]. Moscow, Mann, Ivanov i Ferber, 2013. 296 p.]

9. Jensen R. Obschestvo mechty. Kak gryaduschij sdvig ot informatsii k voobrazheniyu preobrazuet vash biznes. Sankt-Peterburg, Stokgol'mskaya shkola ehkonomiki v Sankt-Peterburge, 2002. 179 s. [Jensen R. Obshchestvo mechty. Kak gryadushchii sdvig ot informatsii k voobrazheniyu preobrazuet vash biznes [Dream society. How the coming shift from information to imagination will transform your business]. St. Petersburg, Stokgol’mskaya shkola ekonomiki v Sankt-Peterburge, 2002. 179 p.]

10. Ivanov D.V. Glehm‑kapitalizm. Sankt-Peterburg, Peterburgskoe Vostokovedenie, 2008. 176 s. [Ivanov D.V. Glem‑kapitalizm [Glam-capitalism]. St. Petersburg, Peterburgskoe Vostokovedenie, 2008. 176 p.]

11. Ivanov D.V. Glehm-kapitalizm: logika sverkhnovoj ehkonomiki. Teleskop, 2011, № 5 (89), ss. 11-20. [Ivanov D.V. Glem-kapitalizm: logika sverkhnovoi ekonomiki [Glam capitalism: the logic of a supernova economy]. Teleskop, 2011, no. 5 (89), pp. 11-20.]

12. Ivanov D.V. Glehm‑kapitalizm. Mir brendov, trendov i trehsha. Sankt-Peterburg, Strata, 2015. 170 s. [Ivanov D.V. Glem‑kapitalizm. Mir brendov, trendov i tresha [Glam capitalism. The world of brands, trends and trash]. St. Petersburg, Strata, 2015. 170 p.]

13. Naj D. “Myagkaya sila” i amerikano-evropejskie otnosheniya. Svobodnaya mysl'‑KhKhI, 2004, № 10, cc. 34-36. [Nye D. “Myagkaya sila” i amerikano-evropeiskie otnosheniya [Soft power and US-European relations]. Svobodnaya mysl’‑XXI, 2004, no. 4, pp. 34-36.]

14. The Soft Power 30. London, Portland Communications, 2020. Available at: https://softpower30.com/ (accessed 28.09.2020).

15. Mezhdunarodnye ehksperty otsenili rost privlekatel'nosti Rossii kak turisticheskogo brenda. Moskva, Federal'noe agentstvo po turizmu, 2016. [International experts evaluated the growth of Russia’s attractiveness as a tourist brand. Moscow, Federal’noe agentstvo po turizmu, 2016. (In Russ.)] Available at: https://www.russiatourism.ru/news/11880/ (accessed 28.09.2020).

16. Tripadvisor Reveals 2020 Travelers’ Choice Awards for New Trending and Emerging Destinations. Tripadvisor, 2020. Available at: http://ir.tripadvisor.com/news-releases/news-release-details/tripadvisor-reveals-2020-travelers-choice-awards-new-trending (accessed 28.09.2020).

17. International Tourism Highlights. 2019 Edition. Madrid, World Tourism Organisation, 2019. 23 p. Available at: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284421152 (accessed 28.09.2020).

18. Turizm na ehksport, ili kak Rossiya planiruet zarabotat' na inostrantsakh. Sankt-Peterburg, Turisticheskij biznes Sankt-Peterburga, 2019. [Export tourism, or how Russia plans to make money on foreigners. St. Petersburg, Turisticheskii biznes Sankt-Peterburga, 2019. (In Russ.)] Available at: http://www.pitert.ru/news/turizm-eksport-ili-kak-o (accessed 28.09.2020).

19. Minoborony RF otsenilo ehksport oruzhiya za 2019 god. Moskva, Interfaks, 2020. [The RF Ministry of Defense estimated arms export for 2019. Moscow, Interfaks, 2020. (In Russ.)] Available at: https://www.interfax.ru/business/700388 (accessed 28.09.2020).

20. Plan po meditsinskomu turizmu 2024 goda Rossiya mozhet vypolnit' uzhe po itogam tekuschego. Moskva, Finmarket, 2019. [Russia’s plan for medical tourism for 2024 can already be fulfilled as a result of the current year. Moscow, Finmarket, 2019. (In Russ.)] Available at: http://www.finmarket.ru/news/5069029 (accessed 28.09.2020).

21. Glavnye itogi 2018 goda dlya turotrasli. Sankt-Peterburg, RTourNews, 2018. [The main results of 2018 for the tourism industry. St. Petersburg, RTourNews, 2018. (In Russ.)] Available at: https://rtournews.ru/blog/articles/glavnye-itogi-2018-goda-dlya-turotrasli.html (accessed 28.09.2020).

22. Rossiya voshla v spisok samykh privlekatel'nykh dlya inostrannykh studentov stran. Moskva, RIA Novosti, 2018. [Russia entered the list of the most attractive countries for foreign students. Moscow, RIA Novosti, 2018. (In Russ.)] Available at: https://ria.ru/20181210/1547722136.html (accessed 28.09.2020).

23. Manujlova A. V Rossii proshel mezhdunarodnyj chempionat po rabochim professiyam WorldSkills. New York, Eurasianet, 2019. [Manuilova A. V Rossii proshel mezhdunarodnyi chempionat po rabochim professiyam WorldSkills [Russia hosted the WorldSkills international championship on working professions]. New York, Eurasianet, 2019.] Available at: https://rus-sian.eurasianet.org/v-rossii-proshel-mezhdunarodnyj-chempionat-po-rabochim-professiyam-worldskills (accessed 28.09.2020).

24. Butrin D. Professoru prosche, chem uchitelyu. Kommersant', 2019, № 151, s. 2. [Butrin D. Professoru proshche, chem uchitelyu [It’s easier for a professor than a teacher]. Kommersant, 2019, no. 151, p. 2.]

25. Bondarenko N.V. i dr. Obrazovanie v tsifrakh: 2019. Kratkij statisticheskij sbornik. Moskva, NIU VShEh, 2019. 96 s. [Bondarenko N.V. et al. Obrazovanie v tsifrakh: 2019. Kratkii statisticheskii sbornik [Education in numbers: 2019. Short statistical digest]. Moscow, HSE Publ., 2019. 96 p.]

26. Rossiya vklyuchaetsya v konkurentsiyu za inostrannykh studentov. Moskva, Proekt 5-100, 2018. [Russia enters the competition for foreign students. Moscow, Proekt 5-100, 2018. (In Russ.)] Available at: https://www.5top100.ru/news/93717/ (accessed 28.09.2020).

27. Khoreograf B. Ehjfman: “Balet – ehto myagkaya sila i ehffektivnoe sredstvo gumanitarnoj diplomatii”. Moskva, Interfaks, 2018. [Choreographer B. Eifman: “Ballet is a soft power and an effective means of humanitarian diplomacy”. Moscow, Interfaks, 2018. (In Russ.)] Available at: http://www.interfax-russia.ru/NorthWest/exclusives.asp?id=968576 (accessed 28.09.2020).

28. Ustinova N. “Masha i Medved'”: Istoriya uspekha. Verneuil-sur-Seine, L’observateur russe, 2016. [Ustinova N. “Masha i Medved’”: Istoriya uspekha [“Masha and the Bear”: A success story]. Verneuil-sur-Seine, L’observateur russe, 2016.] Available at: http://rusoch.fr/ru/events/masha-i-misha-istoriya-uspexa.html (accessed 28.09.2020).

29. Taleb N. Antifragile: Things that Gain from Disorder. New York, Random House, 2012. 519 p.

30. Translyatsii Mariinskogo teatra posmotrelo 50 millionov chelovek. Sankt-Peterburg, Mariinskij teatr, 2020. [Mariinsky Theatre broadcasts were watched by 50 million people. St. Petersburg, Mariinskii teatr, 2020. (In Russ.)] Available at: https://www.mariinsky.ru/news1/2020/05/13_2/ (accessed 28.09.2020).

31. Inozemtsev V. Za predelami ehkonomicheskogo obschestva. Moskva, “Academia” – “Nauka”, 1998. 640 s. [Inozemcev V. Za predelami ekonomicheskogo obshchestva [Outside of economic society]. Moscow, “Academia” – “Nauka”, 1998. 640 p.]

32. International Tourism, Receipts. Washington, The World Bank. Available at: https://data.worldbank.org/indicator/ST.INT. RCPT.CD (accessed 28.09.2020).

Система Orphus

Loading...
Up