Central Europe in the Pandemic Era: First Economic Results

 
PIIS013122270014431-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-3-92-101
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher, Centre for European Studies
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences
Address: 23, Profsoyuznaya str., Moscow, Russia, 117997
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 3
Pages92-101
Abstract

The article analyzes the response of the Visegrad Group countries to the 2020 pandemic. Measures are outlined that were taken by Hungary, Poland, Slovakia and the Czech Republic to support their economies, including efforts to stabilize labour markets and measures for several most affected sectors. The author assesses the main economic indicators of the Visegrad countries during the first half of 2020 in the light of the consequences of imposed restrictive measures. The reaction of the Visegrad economies to the pandemic correlates with the pan-European reaction. Special attention is paid to the condition of the foreign trade sector of the “four” members, which plays an important role in their economies. The dynamic of foreign trade relations of Hungary, Poland, Slovakia and the Czech Republic with the European Union and Russia during the pandemic is analyzed. Mutual trade flows within the Visegrad Group are evaluated in the light of opportunities to compensate downturns in other markets. Possible prospects for the development of the Visegrad Group after the pandemic are considered. The existing forecasts of the Group’s countries development are analyzed. The factors influencing the recovery process in the Visegrad countries are given. The consequences of COVID‑19 will affect many sectors of Hungary, Poland, Slovakia and the Czech Republic, which will not be able to cope with them without the EU support. Realization of opportunities including the emergence of more innovative elements in their economies that meet the challenges of the 21st century, will also depend on the members of the Visegrad Group themselves.

KeywordsVisegrad Group, COVID‑19, economic consequences, government measures, development forecasts
AcknowledgmentThe article was prepared within the project “Post-crisis world order: challenges and technologies, competition and cooperation” supported by the grant from Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation program for research projects in priority areas of scientific and technological development (Agreement № 075-15-2020-783).
Publication date30.03.2021
Number of characters27156
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Кризисные процессы, возникшие по всему миру вследствие пандемии в 2020 г., затронули многие сферы жизни людей и хозяйства стран. Не стали исключением и государства Центральной Европы, которые одними из первых стали вводить жесткие ограничения во избежание резкого роста заболеваемости [1]. Страны Вишеградской группы относительно успешно справились с проблемой заболеваемости в период первой волны COVID-19, когда показатели в “четверке” были лучше, чем во многих других государствах Европы. При первой встрече с распространением коронавируса руководство центральноевропейских стран, как, впрочем, и многих других государств, сделало выбор в пользу социальных факторов, смирившись с неизбежными негативными последствиями для экономической сферы. В период начавшейся осенью второй волны пандемии власти пытаются найти баланс между социальными и экономическими рисками, учитывая опыт весенних ограничений.
2

ГОСУДАРСТВЕННЫЕ МЕРЫ БОРЬБЫ С ПАНДЕМИЕЙ

3

Уже сейчас можно констатировать, что борьба с COVID-19 дорого обошлась странам Вишеградской группы. Провести окончательную оценку можно будет только после завершения пандемии, однако очевидно, что на урегулирование ситуации потребуются значительные финансовые ресурсы.

4 В целом по сравнению с весной ограничения, введенные в период второй волны пандемии, были более мягкими. Согласно индексу GRSI1, Оксфордского правительственного трекера реагирования на COVID-19 (OxCGRT), на 10 ноября 2020 г. он составил для Венгрии 54.41 (на 1 апреля 2020 г. – 76.85), Польши – 71.3 (81.48), Чехии – 73.15 (82.41), Словакии – 73.15 (75.0) [2]. Многие меры, принятые в регионе, имели схожий характер и были направлены на поддержку отдельных, наиболее пострадавших секторов, малого и среднего бизнеса, а также на избежание резкого ухудшения ситуации на местных рынках труда. 1. GRSI (Government Response Stringency Index) – индекс жесткости реагирования правительства базируется на основе оценки 18 различных индикаторов. Значение, равное 100, соответствует максимальным ограничениям, 0 – отсутствию ограничений.
5 В Чехии расходы, связанные с пандемией, составили 2.2% ВВП, в том числе компенсации от освобождения от налогов – почти 1.8% ВВП [3, р. 9]. На 2021 г. создан резерв в размере 4% ВВП. Непредвиденные расходы в связи с коронавирусом потребовали неоднократных корректировок государственного бюджета и увеличения его дефицита: сначала с 1.5 до 7.4 млрд евро, в дальнейшем – до 18.5 млрд евро.
6 Весной в стране была принята специальная программа, согласно которой государство компенсирует расходы на заработную плату сотрудников тем работодателям, которые испытывают проблемы с ликвидностью. Кроме того, предусмотрены государственные компенсации компаниям за аренду помещений. Отдельная поддержка выделена для самозанятых и малых предприятий. Среди секторальных мер помощь была оказана сельскому и лесному хозяйству, туристическому бизнесу, включая гостиничный сектор, транспорту и инфраструктуре в целом. Позднее поддержку получили сферы культуры и спорта, включая такие меры, как снижение НДС на 5 п.п.

Number of purchasers: 0, views: 771

Readers community rating: votes 0

1. Shishelina L.N. Vishegradskie strany: otvetstvennost' gosudarstva v bor'be s pandemiej. Analiticheskaya zapiska № 11, 2020 (№ 194). Moskva, Institut Evropy RAN, 2020. 6 s. [Shishelina L.N. Vishegradskie strany: otvetstvennost' gosudarstva v bor'be s pandemiei. Analiticheskaya zapiska № 11, 2020 (№ 194) [Visegrad countries: state responsibility in the fight against the pandemic. Analytic note № 11, 2020 (№ 194)]. Moscow, IE RAS, 2020. 6 r.] Available at: http://instituteofeurope.ru/images/uploads/analitika/2020/an194.pdf (accessed 13.11.2020).

2. Coronavirus Government Response Tracker. University of Oxford. Available at: https://www.bsg.ox.ac.uk/research/research-projects/coronavirus-government-response-tracker (accessed 13.11.2020).

3. Policy Measures Taken against the Spread and Impact of the Coronavirus – 12 October 2020. European Commission. Directorate General Economic and Financial Affairs. 2020. 98 p. Available at: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/coronovirus_policy_measures_12_october.pdf (accessed 13.11.2020).

4. Measures Adopted by the Czech Government against the Coronavirus. Government of the Czech Republic. Press Advisories, 03.11.2020. Available at: https://www.vlada.cz/en/media-centrum/aktualne/measures-adopted-by-the-czech-government-against-coronavirus-180545/ (accessed 03.11.2020).

5. Sapir A. Why Has COVID-19 Hit Different European Union Economies so Differently? Policy Contribution, 2020, no. 18, pp. 1-13.

6. Eurostat Database. Labour Productivity and Unit Labour Costs. Available at: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/NAMQ_10_LP_ULC__custom_86177/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=de0891f3-ebe8-4977-b038-7399f0f3a42e (accessed 03.11.2020).

7. Gross Domestic Product in the 2nd Quarter of 2020. Bratislava, Statistical Office of the Slovak Republic, 04.09.2020. 1 p.

8. Public Opinion in the European Union. Annex. European Commission, Standard Eurobarometer 93, Summer 2020. 178 p. Available at: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/survey/getsurveydetail/instruments/standard/surveyky/2262 (accessed 13.11.2020).

9. Elteto A. Coronavirus Crisis – Trade Effects for the Iberian and Visegrad Countries. Centre for Economic and Regional Studies Institute of World Economics. Working Paper no. 260. May 2020. 33 r. Available at: https://visegrad-coetus.pl/lib/jezext/200511_WP260_Elteto_Corona_Iberia_V4-kb0jja7d.pdf (accessed 13.11.2020).

10. Chetverikova A.S. Predely ehkonomicheskikh vzaimosvyazej Vishegradskoj gruppy. Analiz i prognoz. Zhurnal IMEhMO RAN, 2020, № 2, sc. 87-97. [Chetverikova A.S. Predely ekonomicheskikh vzaimosvyazei Vishegradskoi gruppy [The Limits of economic relations of the Visegrad Group]. Analiz i prognoz. Zhurnal IMEMO RAN, 2020, no. 2, rr. 87-97.] DOI: 10.20542/afij-2020-2-87-97

11. Orlik I.I. Differentsiatsiya Tsentral'no-Vostochnoj Evropy i otnosheniya s Rossiej. Moskva, Institut Evropy RAN, 2015. 50 s. [Orlik I.I. Differentsiatsiya Central'no-Vostochnoi Evropy i otnosheniya s Rossiei [Differentiation of Central and Eastern Europe and relation with Russia]. Moscow, IE RAS, 2015. 50 r.]

12. Kulikova N.V., Sinitsina I.S. Torgovye otnosheniya Rossii so stranami Tsentral'no-Vostochnoj Evropy. Sovremennaya Evropa, 2019, № 3, ss. 150-160. [Kulikova N.V., Sinicina I.S. Torgovye otnosheniya Rossii so stranami Central'no-Vostochnoi Evropy [Trade Relations Between Russia and Central-Eastern European Countries]. Sovremennaya Evropa, 2019, no. 3, pp. 150-160.] DOI: http://dx.doi.org/10.15211/soveurope32019150160

13. Macroeconomic Forecast. Ministry of Finance of the Slovak Republic. Available at: https://www.mfsr.sk/en/finance/institute-financial-policy/economic-forecasts/macroeconomic-forecasts/#collapse-332851592408307174 (accessed 03.11.2020).

14. Macroeconomic Forecast of the Czech Republic. Ministry of Finance of the Czech Republic, September 2020. 56 p. Available at: https://www.mfcr.cz/en/statistics/macroeconomic-forecast/2020/macroeconomic-forecast-september-2020-39480 (accessed 03.11.2020).

15. Makrogazdasagi kilatasok in flaciós jelentés – 2020. Szeptember. Magyar Nemzeti Bank. 2020. 39 p. [Macroeconomic outlook in inflation report – September 2020. The Central Bank of Hungary. 2020. 39 p. (In Hung.)] Available at: https://www.mnb.hu/letoltes/elemzo-prezentacio-szeptember-final.pdf (accessed 03.11.2020).

16. Prognozy makroekonomiczne profesjonalnych prognostów. Wyniki Ankiety Makroekonomicznej. NBP Runda: wrzesień 2020 r. Nr 3/2020. Narodowy Bank Polski. 2020. 19 p. [Macroeconomic forecasts of professional forecasters. Results of the Macroeconomic Survey. NBP Round: September 2020, no. 3/2020. National Bank of Poland. 2020. 19 p. (In Polish)] Available at: https://www.nbp.pl/statystyka/amakro/am2020q3.pdf (accessed 03.11.2020).

17. Shishelina L.N. Uspekh Vishegradskikh stran na postkovidnom sammite ES. Nauchno-analiticheskij vestnik IE RAN, 2020, № 4, sc. 51-57. [Shishelina L.N. Uspekh Vishegradskikh stran na postkovidnom sammite ES [Success of Visegrad Countries in the first Post-COVID Summit of the EU]. Nauchno-analiticheskii vestnik IE RAN, 2020, no. 4, pp. 51-57.] DOI: http://dx.doi.org/10.15211/vestnikieran420205157

18. COVID-19: the EU’s Response to the Economic Fallout. European Council, 2020. Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/coronavirus/covid-19-economy/ (accessed 13.11.2020).

19. COVID-19: Council Agrees its Position on the Recovery and Resilience Facility. European Council Press Release, 09.10.2020. Available at: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2020/10/09/covid-19-council-agrees-its-position-on-the-recovery-and-resilience-facility/ (accessed 13.11.2020).

20. EU Countries Warn up Recovery Fund Engine. Euractive Network, 16.10.2020. Available at: https://www.euractiv.com/section/politics/news/eu-countries-warm-up-recovery-fund-engine/ (accessed 13.11.2020).

21. Lifting COVID-19 Measures May Hit Resilient Eastern EU. Oxford Analytica Expert Briefings, 2020. Available at: https://doi.org/10.1108/OXAN-DB254471 (accessed 13.11.2020).

22. Jorda O., Singh S.R., Taylor A.M. Longer-run Economic Consequences of Pandemics. Working Paper 26934. Cambridge, National Bureau of Economic Research, April 2020. 22 p. Available at: https://www.nber.org/system/files/working_papers/w26934/w26934.pdf (accessed 13.11.2020).

Система Orphus

Loading...
Up