Belt and Road Initiative: Interim Results and Challenges During Pandemic

 
PIIS013122270014420-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-3-42-51
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Institute for Development of Integration Processes, Russian Foreign Trade Academy
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation:
Institute for Development of Integration Processes, Russian Foreign Trade Academy
Institute for Applied Economic Research, The Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 3
Pages42-51
Abstract

The article analyses the current status of the Belt and Road Initiative (BRI), its key achievements and challenges, including those related to the COVID‑19 pandemic. In the 2010s China has become one of world’s largest investors and BRI is one of the most important tools of Chinese investment policy. Due to its flexible structure, BRI has been able to adjust and develop in the context of the U.S. – China trade war and the growing anti-Chinese sentiment in the world that included the concerns over so called China’s debt diplomacy. But this lack of rigidity is also a challenge to those who study BRI because there is no official list of projects (estimations vary between 118 and 374) and countries participating in BRI (up to 138). China’s key BRI partner is Pakistan. The total value of projects implemented by China in Pakistan as part of the China-Pakistan Economic Corridor was initially estimated at $46 billion but now exceeds $70 billion (new projects were signed even during the pandemic). BRI is increasing the number of its participants. In March 2019 Italy became the first G7 country to sign a BRI MoU with China. While implementing BRI China has faced such challenges as rising concerns of “China’s debt trap”, as well as ecological and political issues. In 2020 BRI is facing a new challenge with the COVID‑19 pandemic. Some BRI projects were postponed because of the pandemic, but in some cases they were unaffected. There are 64 out of 138 countries participating in BRI that come from low and lower-middle income groups according to the World Bank classification. Their average ratio of foreign debt to GDP was 54% in 2018–2019. It is most likely that these countries will be hit hard by the coronacrisis. Thus the pandemic will encourage China to tighten the selection process for BRI projects with a focus on the most strategically important and cost effective ones. From the point of view of China’s BRI partners, the effect can be two-fold: the most unstable economies will increase their dependence on China, while with the economically strong countries China will be more willing to make concessions and offer more favorable conditions for cooperation.

KeywordsBelt and Road Initiative, China, Pandemic, COVID‑19, foreign direct investment, debt trap, infrastructure, foreign trade
Publication date30.03.2021
Number of characters20940
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В 2010-е годы Китай превратился в одного из крупнейших инвесторов в мире. Инициатива “Пояса и Пути” (далее ИПП), впервые озвученная китайским руководством в 2013 г., спустя 7 лет существования продолжает увеличивать свои масштабы.
2

ТЕКУЩИЙ СТАТУС РЕАЛИЗАЦИИ

3 Китай активно наращивал объемы исходящих ПИИ еще до официального провозглашения концепции ИПП (рис. 1). Фундамент экономического присутствия Китая в некоторых странах ИПП начал закладываться уже с 2000-х годов [1]. Знаковым стал 2008 г., когда объем исходящих из Китая ПИИ впервые превысил 50 млрд долл. К 2016 г. объем достиг почти 200 млрд долл. Однако с этого времени абсолютные объемы китайских ПИИ сокращались, а в 2019 г. упала и доля Китая в мировых объемах исходящих ПИИ с пика в 14.5%, достигнутого в 2018 г., до 8.9%. Вероятными причинами этого стали торговая война с США, а также трудности с реализацией ИПП.
4 Рис. 1. Объемы ПИИ из Китая и их доля в мировых потоках ПИИ в 1990–2019 гг. (левая шкала – млрд долл., правая шкала – %)
5
Пыж_рис_1

Составлено авторами по [2].

6 ИПП нацелена на решение сразу нескольких задач. С одной стороны, Пекин наращивает свое международное влияние, используя ИПП как инструмент “мягкой силы”. Китай превращается из страны с дешевой рабочей силой в страну с избытком капитала, которая наращивает собственный экспорт услуг и прямые инвестиции за рубеж, а также проводит интернационализацию своей национальной валюты. С другой стороны, он решает свои внутриэкономические проблемы, а именно: замедление темпов экономического роста, избыточные мощности в тяжелой промышленности и строительстве, необходимость в диверсификации поставок сырья и развития западных провинций [3, cc. 50-59].
7 Одна из ключевых характеристик ИПП – отсутствие жестких рамок. Это обеспечивает ей гибкость и дает преимущества в условиях резких изменений в мировой экономике и национальных экономических приоритетах КНР (как это происходило во время пандемии COVID-19 в 2020 г.). Руководство страны может быстро переформатировать ИПП под новые цели и задачи. Это хорошо видно на примере работы Азиатского банка инфраструктурных инвестиций (АБИИ), который хотя и не является ключевым финансовым институтом при реализации ИПП, был создан параллельно с ИПП и имеет с ней общие задачи. Фокус работы АБИИ в 2020 г. сместился с инфраструктурных проектов на поддержку стран в борьбе с последствиями пандемии COVID-19 и инвестиции в здравоохранение. В апреле 2020 г. АБИИ создал специальный фонд размером 10 млрд долл. на борьбу с последствиями пандемии в мире. На 22 июля 2020 г. на эти цели АБИИ предоставил кредитов на сумму 5.7 млрд долл., крупнейшие получатели помощи Индия, Индонезия, Казахстан и Филиппины [4].
8 Одновременно с преимуществами отсутствие жестких рамок создает проблемы для тех, кто анализирует ход реализации ИПП: нет единого официального списка проектов в рамках ИПП, нет и списка стран, официально участвующих в ИПП. Поэтому оценки масштабов ИПП могут сильно различаться. По одним источникам в рамках ИПП реализовано или готовится к реализации 118 проектов [5], по другим 374 [6]. Что касается состава участников, то по состоянию на конец января 2020 г. Китай подписал 200 документов о сотрудничестве по ИПП с 138 странами и 30 – с международными организациями [7].

Number of purchasers: 0, views: 1311

Readers community rating: votes 0

1. Afonas'eva A.V. Ehkonomicheskoe prisutstvie Kitaya v stranakh po marshrutu Morskogo Shelkovogo puti XXI veka. Voprosy ehkonomiki, 2018, № 7, ss. 142-148. [Afonas'eva A.V. Ekonomicheskoe prisutstvie Kitaya v stranakh po marshrutu Morskogo Shelkovogo puti XXI veka [Economic presence of China in countries along the 21st Century Maritime Silk Road]. Voprosy ekonomiki, 2018, no. 7, pp. 142-148.] DOI: 10.32609/0042-8736-2018-7-142-148

2. World Investment Report: Annex Table 02. FDI Outflows, by Region and Economy, 1990–2019. Available at: https://unctad.org/en/Pages/DIAE/World%20Investment%20Report/Annex-Tables.aspx (accessed 30.07.2020).

3. Mozias P.M. Proekt “Odin poyas, odin put'” i rossijsko-kitajskoe ehkonomicheskoe sotrudnichestvo: esche odin shans? Voprosy ehkonomiki, 2019, № 12, ss. 47-71. [Mozias P.M. Proekt “Odin poyas, odin put'” i rossiisko-kitaiskoe ekonomicheskoe sotrudnichestvo: eshche odin shans? [The Belt and Road Initiative and Sino-Russian economic cooperation: Is there one more chance for us?] Voprosy ekonomiki, 2019, no. 12, pp. 47-71]. DOI: 10.32609/0042-8736-2019-12-47-71

4. Asian Infrastructure Investment Bank: Our Projects. Available at: https://www.aiib.org/en/projects/list/index.html?status=Approved (accessed 22.07.2020).

5. BRI Projects. Available at: https://www.beltroad-initiative.com/projects/ (accessed 30.07.2020).

6. Belt and Road (2020). Available at: https://reconnectingasia.csis.org/database/initiatives/one-belt-one-road/fb5c5a09-2dba-48b9-9c2d-4434511893c8/ (accessed 30.07.2020).

7. 已同中国签订共建“一带一路”合作文件的国家一览 12.04.2020. [List of countries that have signed cooperation documents with China to jointly build the “Belt and Road” 12.04.2020. (In Chin.)] Available at: https://www.yidaiyilu.gov.cn/gbjg/gbgk/77073.htm (accessed 30.07.2020).

8. Ehkonomika “Odnogo poyasa, odnogo puti”: vozmozhnosti i riski transportnykh koridorov. Vsemirnyj bank. 2020. 167 s. [Belt and Road economics: opportunities and risks of transport corridors. World Bank. 2020. 167 p. (In Russ.)] Available at: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/31878/211392RU.pdf?sequence=12&isAllowed=y (accessed 30.07.2020).

9. 2019年我对“一带一路”沿线国家投资合作情况 01.01.2020. [China's investment cooperation with countries along the “Belt and Road” in 2019. 01.01.2020. (In Chin.)] Available at: http://www.mofcom.gov.cn/article/tongjiziliao/dgzz/202001/20200102932445.shtml (accessed 30.07.2020).

10. Kitaj postroit v Nigerii zheleznuyu dorogu za 12 mlrd dollarov. TASS, 20.11.2014. [China to build $ 12 billion railroad in Nigeria. TASS, 20.11.2014. (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/transport/1584744 (accessed 30.07.2020).

11. RZhD mogut prinyat' uchastie v infrastrukturnykh proektakh v Nigerii. TASS, 23.10.2019. [Russian Railways may take part in infrastructure projects in Nigeria. TASS, 23.10.2019. (In Russ.)] Available at: https://tass.ru/ekonomika/7035321 (accessed 30.07.2020).

12. Shepard W. Inside the Belt and Road’s Premier White Elephant: Melaka Gateway (2020). Available at: https://www.forbes.com/sites/wadeshepard/2020/01/31/inside-the-belt-and-roads-premier-white-elephant-melaka-gateway/#2039bdca266e (accessed 30.07.2020).

13. Hassan H. Malaysia Gives Green Light for Construction to Resume on East Coast Rail Link. The Straits Times, 28.04.2020. Available at: https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/malaysia-gives-green-light-for-construction-to-resume-on-east-coast-rail-link (accessed 30.07.2020).

14. Qadir S. CPEC: another Marshall Plan? This Is a Mere Indication of Gwadar’s Significance for China and CPEC. Tribune, 25.01.2017. Available at: https://tribune.com.pk/story/1306921/cpec-another-marshall-plan (accessed 30.07.2020).

15. Khan M.Z. Pakistan Gets $1bn Chinese Market Access for Rice, Sugar, Yarn. Dawn, 22.03.2019. Available at: https://www.dawn.com/news/1471165/pakistan-gets-1bn-chinese-market-access-for-rice-sugar-yarn (accessed 30.07.2020).

16. Sajid I. 2nd Phase of China-Pakistan Free Trade Deal in Effect (2019). Available at: https://www.aa.com.tr/en/asia-pacific/2nd-phase-of-china-pakistan-free-trade-deal-in-effect/1661413 (accessed 30.07.2020).

17. Mangi F. Pakistan Owes China more Money than It Owes the IMF. Bloomberg, 03.10.2019. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-03/pakistan-owes-china-more-money-than-it-does-imf-as-loans-mature (accessed 30.07.2020).

18. Mangi F. Belt and Road Re-Emerges in Pakistan with Flurry of China Deals. Bloomberg, 15.07.2020. Available at: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-15/belt-and-road-re-emerges-in-pakistan-with-flurry-of-china-deals (accessed 30.07.2020).

19. Guschin E.S. Stanet li “Poyas i put'” novym “Planom Marshalla”? [Gushchin E.S. Stanet li “Poyas i put'” novym “Planom Marshalla”? [Will Belt and Road become a new Marshall Plan?]] Available at: https://ru.valdaiclub.com/a/highlights/poyas-put-marshall/ (accessed 30.07.2020).

20. Hurley J., Morris S., Portelance G. Examining the Debt Implications of the Belt and Road Initiative from a Policy Perspective. Washington, Center for Global Development, 2018. 39 p. Available at: https://www.cgdev.org/sites/default/files/examining-debt-implications-belt-and-road-initiative-policy-perspective.pdf (accessed 30.07.2020).

21. Google Scholar. Available at: https://scholar.google.com/ (accessed 30.07.2020).

22. Sri Lanka’s Debt Problem Isn’t Made in China. 28.02.2019. Available at: https://www.eastasiaforum.org/2019/02/28/sri-lankas-debt-problem-isnt-made-in-china/ (accessed 30.07.2020).

23. Monitoring aktual'nykh sobytij v oblasti mezhdunarodnoj torgovli № 44. VAVT, 2020. 13 s. [Monitoring of current events in international trade no. 44. RFTA, 2020. 13 p. (In Russ.)] Available at: https://www.vavt-imef.ru/wp-content/uploads/2020/02/Monitoring_44.pdf (accessed 30.07.2020).

24. Gentile E., Li G., Mariasingham M.J. Assessing the Impact of the United States – People’s Republic of China Trade Dispute Using a Multiregional Computable General Equilibrium Model. ADB Economics Working Paper Series, no. 620, September 2020. 54 p. Available at: https://www.adb.org/sites/default/files/publication/640651/ewp-620-impact-us-prc-trade-dispute.pdf (accessed 25.10.2020).

25. Rogozhina N., Rogozhin A. Ehkonomicheskoe prisutstvie Kitaya v Yugo-Vostochnoj Azii – uslovie provedeniya politiki “myagkoj sily”. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, t. 63, № 4, ss. 40-49. [Rogozhina N., Rogozhin A. Ekonomicheskoe prisutstvie Kitaya v Yugo-Vostochnoi Azii – uslovie provedeniya politiki “myagkoi sily” [Economic presence of China in Southeastern Asia as a condition for promoting “soft power” policy]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2019, vol. 63, no. 4, pp. 40-49.] DOI: 10.20542/0131-2227-2019-63-4-40-49

26. Rajah R. Mobilizing the Indo-Pacific Infrastructure Response to China’s Belt and Road Initiative in Southeast Asia. April 2020. 15 p. Available at: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2020/04/FP_20200429_mobilize_compete_rajah.pdf (accessed 30.07.2020).

27. Kodachi H. Japan, US and Australia Begin Own “Belt and Road” in South Pacific. Nikkei Asia, 25.06.2019. Available at: https://asia.nikkei.com/Politics/International-relations/Japan-US-and-Australia-begin-own-Belt-and-Road-in-South-Pacific (accessed 30.07.2020).

28. A Crisis Like no Other, an Uncertain Recovery. IMF, June 2020. Available at: https://www.imf.org/en/Publications/WEO/Issues/2020/06/24/WEOUpdateJune2020 (accessed 30.07.2020).

29. Belt & Road Projects Can’t Be Written off. Belt & Road News, 28.06.2020. Availbale at: https://www.beltandroad.news/2020/06/28/belt-and-road-projects-cant-be-written-off/ (accessed 30.07.2020).

30. Joint Statement of the High-level Video Conference on Belt and Road International Cooperation: Combating COVID-19 with Solidarity. Available at: https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1790079.shtml (accessed 30.07.2020).

31. Completion of $1.5bn Nigeria Project Delays due to Covid-19 Outbreak. Railway Technology, 09.03.2020. Available at: https://www.railway-technology.com/news/completion-of-1-5bn-nigeria-project-delays-due-to-covid-19-outbreak/ (accessed 30.07.2020).

32. China-Thailand Railway Agreement Likely Be Signed in October: Thai Transport Minister. Xinhua, 25.05.2020. Available at: http://www.xinhuanet.com/english/2020-05/25/c_139087013.htm (accessed 30.07.2020).

33. Qianliang Y., Sinaga D.A. Feature: High-speed Railway Project in Indonesia on Track despite COVID-19 Pandemic. Xinhua, 02.07.2020. Available at: http://www.xinhuanet.com/english/2020-07/02/c_139184070.htm (accessed 30.07.2020).

34. Yukun L. China-Laos Railway Progresses despite COVID-19 Challenges. 07.07.2020. Available at: http://english.www.gov.cn/news/internationalexchanges/202007/07/content_WS5f03c7e5c6d05a0f89706c82.html (accessed 30.07.2020).

35. The World Bank: Central Government Debt, Total (% of GDP). Available at: https://data.worldbank.org/indicator/GC.DOD.TOTL.GD.ZS (accessed 27.07.2020).

36. Kynge J., Yu S. China Faces Wave of Calls for Debt Relief on “Belt and Road” Projects. Financial Times, 30.04.2020. Available at: https://www.ft.com/content/5a3192be-27c6-4fe7-87e7-78d4158bd39b (accessed 30.07.2020).

37. Kiani Kh. Pakistan Urges China to Soften Terms for Power Deals. Dawn, 16.04.2020. Available at: https://www.dawn.com/news/1549299 (accessed 30.07.2020).

38. Sipalan J. China, Malaysia Restart Massive “Belt and Road” Project after Hiccups. Reuters, 25.07.2019. Available at: https://www.reuters.com/article/us-china-silkroad-malaysia/china-malaysia-restart-massive-belt-and-road-project-after-hiccups-idUSKCN1UK0DG (accessed 30.07.2020).

Система Orphus

Loading...
Up