The UK’s Government and Regulatory Policy Responses to Fintech

 
PIIS013122270013800-1-1
DOI10.20542/0131-2227-2021-65-2-45-52
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: Moscow, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 65 Issue 2
Pages45-52
Abstract

The financial landscape is being transformed by technological innovations. This trend can be observed clearly in the UK where fintech is developing within the context of the ongoing digitalization of the economy. This paper examines the role of the British government and regulatory authorities in sparking innovation to improve the way financial services are provided. At the conceptual level, fintech-specific policy presumes the existence of complex trade-offs between competition, market integrity, and financial stability. The special consideration is given to Open Banking initiative as a key driver of competition in financial services sector. By removing barriers to entry and grow for fintech firms the policy enablers try to solve the longstanding problems of financial exclusion. Particular attention is paid to key approaches to fintech regulation. The Financial Conduct Authority undertakes the constant review of regulatory perimeter as a means of mitigating risks to market integrity and ensuring consumer protection. The Bank of England is rethinking the notion of financial stability and reviewing the approaches to managing systemic risks. The paper regards the initiatives implemented by regulatory authorities to support innovator businesses as a way to ensure the world leading position of the UK’s financial sector. It is argued that the supportive government policy and progressive regulation are the overriding factors of fintech development in the UK.

KeywordsUK, fintech, regulation, financial inclusion, open banking, regulatory sandbox, cryptoassets, token, cryptocurrency, Bank of England
Received09.02.2021
Publication date09.02.2021
Number of characters29925
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Трансформация финансового сектора под влиянием инновационных технологий стала значимой тенденцией современного экономического развития. В Великобритании сектор финансовых технологий развивается в контексте государственной политики построения цифровой экономики. С учетом лидирующих позиций страны на мировом рынке финансовых услуг британский опыт регулирования финтеха заслуживает внимания.
2

ЛИТЕРАТУРА И ТЕРМИНОЛОГИИЯ

3 Задачей работы является выявление направлений, целей и принципов регулирования и поддержки инновационных технологий в сфере финансовых услуг Великобритании. Несмотря на существенный рост интереса к теме финансовых технологий в последние годы, комплексных исследований специфики британской политики в отношении этого сектора практически нет. Работы концентрируются преимущественно вокруг финансовых инноваций и новых бизнес-моделей [1, 2, 3, 4], теоретических и правовых вопросов финансового регулирования [3, 4, 5, 6], а также отдельных аспектов британской политики в области финтеха [7, 8, 9].
4 Особый интерес представляют исследования направлений и инструментов государственной политики в разных странах, проводимые на основе сравнительного анализа. Общий вывод этих работ связан с признанием государственной поддержки и регулирования в качестве одного из ключевых условий успешного развития финтеха на данном этапе [10, 11, 12].
5 Принимая во внимание отсутствие устоявшейся терминологии, в данной работе используется определение финтеха в том виде, в котором оно дается в документах британского правительства. В них под этим термином понимаются как непосредственно технологические инновации в финансовой сфере, так и компании, применяющие инновационные технологии и бизнес-модели для выхода на рынок финансовых услуг, при этом подчеркивается прорывной характер этих инноваций [13, pp. 3-4].
6 Схожий подход прослеживается в исследованиях Банка международных расчетов. В них подчеркивается способность финтеха трансформировать финансовые рынки, институты и методы предоставления финансовых услуг [10, p. 6]. В свою очередь Банк Англии делает акцент на том, что к сектору финансовых технологий относятся не только ассоциирующиеся с ним стартапы, но и крупные финансовые институты, внедряющие инновации в ключевые бизнес-процессы или развивающие их в отдельных структурных подразделениях, а также международные технологические компании, выходящие на рынок финансовых услуг.
7 Необходимо отметить, что в структуре британского правительства ведущая роль в разработке социально-экономической политики принадлежит Казначейству (министерству финансов). В действующей c 2013 г. модели финансового регулирования Twin Peaks функции пруденциального регулирования и контроля над соблюдением правил поведения на финансовых рынках разделены между Управлением пруденциального регулирования (Prudential Regulation Authority, PRA), входящим в структуру Банка Англии, и Управлением по финансовому регулированию и надзору (Financial Conduct Authority, FCA). Оценка системных и монетарных рисков относится к сфере компетенции Комитетов по финансовой и монетарной политике Банка Англии. Антимонопольное регулирование является прерогативой Управления по конкуренции и рынкам (Competition and Markets Authority, CMA).

Number of purchasers: 1, views: 1302

Readers community rating: votes 0

1. Lynn Th., Mooney J.G., Rosati P., Cummins M., eds. Disrupting Finance FinTech and Strategy in the 21st Century. London, Palgrave Macmillan, 2019. 175 p. DOI: 10.1007/978-3-030-02330-0

2. Arslanian H., Fischer F. The Future of Finance. The Impact of FinTech, AI, and Crypto on Financial Services. London, Palgrave Macmillan, 2019. 312 p. DOI: 10.1007/978-3-030-14533-0

3. Nicoletti B. The Future of FinTech: Integrating Finance and Technology in Financial Services. London, Palgrave Macmillan, 2017. 328 p. DOI: 10.1007/978-3-319-51415-4

4. Mohan D. The Financial Services Guide to Fintech. London, Kogan Page, 2020. 249 p.

5. Amstad M. Regulating Fintech: Objectives, Principles, and Practices. Tokyo, ADBI, 2019. 13 p. Available at: https://www.adb.org/sites/default/files/publication/533791/adbi-wp1016.pdf (accessed 28.05.2020).

6. Magnuson W. Regulating Fintech. Vanderbilt Law Review, 2019, vol. 71, iss. 4, pp. 1176-1226. Available at: https://scholarship.law.vanderbilt.edu/vlr/vol71/iss4/2 (accessed 28.05.2020).

7. Reynolds F., Chidley M. Consumer Priorities for Open Banking. London, Open Banking, 2019. 62 p. Available at: https://www.openbanking.org.uk/wp-content/uploads/Consumer-Priorities-for-Open-Banking-report-June-2019.pdf (accessed 28.05.2020).

8. Barnard B., Gric J. FinTech for All: Ensuring that Everyone Benefits from Innovative Financial Services. London, Policy Exchange, 2020. 114 p. Available at: https://policyexchange.org.uk/wp-content/uploads/Fintech-for-All.pdf (accessed 28.05.2020).

9. The Future of Banking Is Open. How to Seize the Open Banking Opportunity. London, PwC, 2018. 49 p. Available at: https://www.pwc.co.uk/financial-services/assets/open-banking-report-web-interactive.pdf (accessed 28.05.2020).

10. Ehrentraud D., Ocampo D. G., Garzoni L., Piccolo M. Policy Responses to Fintech: a Cross-Country Overview. Basel, BIS, 2020. 56 p. Available at: https://www.bis.org/fsi/publ/insights23.pdf (accessed 28.05.2020).

11. Fintech Innovation: Perspectives from Singapore and London. London, ICAEW, 2018. 21 p. Available at: https://isca.org.sg/media/2240633/isca-icaew-fintech_innovation_perspectives_from_singapore_and_london-final.pdf (accessed 28.05.2020).

12. Early Lessons on Regulatory Innovations to Enable Inclusive FinTech: Innovation Offices, Regulatory Sandboxes, and RegTech. New York – Cambridge, UNSGSA – CCAF, 2019. 74 p. Available at: https://www.jbs.cam.ac.uk/wp-content/uploads/2020/08/2019-early-lessons-regulatory-innovations-enable-inclusive-fintech.pdf (accessed 28.05.2020).

13. Fintech Sector Strategy. London, HM Treasury, 2018. 19 p.

14. Chancellor on Developing FinTech. London, HM Treasury, 2014. Available at: https://www.gov.uk/government/speeches/chancellor-on-developing-fintech (accessed 28.05.2020).

15. Autumn Budget 2017. London, HM Treasury, 2017. 88 p.

16. Sergeant Review of Simple Financial Products: Final report. London, HM Treasury, 2013. 42 p. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/191721/sergeant_review_simple_products_final_report.pdf (accessed 28.05.2020).

17. Retail Banking Market Investigation. London, CMA, 2016. 708 p. Available at: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/57ac9667e5274a0f6c00007a/retail-banking-market-investigation-full-final-report.pdf (accessed 28.05.2020).

18. Data Sharing and Open Data for Banks. A Report for HM Treasury and Cabinet Office. London, ODI, Fingleton Associates, 2014. Available at: https://www.gov.uk/government/publications/data-sharing-and-open-data-for-banks (accessed 28.05.2020).

19. Guidance on Cryptoassets Feedback and Final Guidance to CP 19/3. London, FCA, 2019. 54 p. Available at: https://www.fca.org.uk/publication/policy/ps19-22.pdf (accessed 28.05.2020).

20. Fintech: Friend or Foe? Panel Discussion. London, King’s College London, 2020. Available at: https://www.kcl.ac.uk/news/fintech-friend-or-foe (accessed 28.05.2020).

21. Carny M. New Economy, New Finance, New Bank. London, BoE, 2018. 13 p. Available at: https://www.bankofengland.co.uk/-/media/boe/files/speech/2018/new-economy-new-finance-new-bank-speech-by-mark-carney.pdf (accessed 28.05.2020).

22. Future of Finance. Review on the Outlook for the UK Financial System: What It Means for the Bank of England. London, BoE, 2019. 147 p. Available at: https://www.bankofengland.co.uk/-/media/boe/files/report/2019/future-of-finance-report (accessed 28.05.2020).

23. Embracing the Promise of Fintech. BoE Quarterly Bulletin, 2019. 13 p. Available at: https://www.bankofengland.co.uk/-/media/boe/files/quarterly-bulletin/2019/embracing-the-promise-of-fintech.pdf (accessed 28.05.2020).

24. Open Data for SME Finance. London, BoE, 2020. 28 p. Available at: https://www.bankofengland.co.uk/-/media/boe/files/fintech/open-data-for-sme-finance.pdf (accessed 28.05.2020).

25. Cunliffe J. It’s Time to Talk about Money. London, BoE, 2020. 13 p. Available at: https://www.bankofengland.co.uk/-/media/boe/files/speech/2020/its-time-to-talk-about-money-speech-by-jon-cunliffe.pdf (accessed 28.05.2020).

26. Central Bank Digital Currency. Opportunities, Challenges and Design. London, BoE, 2020. 56 p. Available at: https://www.bankofengland.co.uk/-/media/boe/files/paper/2020/central-bank-digital-currency-opportunities-challenges-and-design.pdf (accessed 28.05.2020).

27. Global FinTech Adoption Index 2019. EY, 2019. 43 p. Available at: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_gl/topics/banking-and-capital-markets/ey-global-fintech-adoption-index.pdf (accessed 28.05.2020).

28. 2019 FinTech Investment Landscape. London, Innovate Finance, 2020. 24 p. Available at: https://www.finextra.com/finextra-downloads/newsdocs/innovate-finance-2019-fintech-investment-landscape290120.pdf (accessed 28.05.2020).

Система Orphus

Loading...
Up