Pay Systems in Public Sector of Oecd Countries

 
PIIS013122270013281-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-12-54-62
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Leading Researcher (IMEMO), Head of Center for Budgetary Policy (NIFI)
Affiliation:
Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Financial Research Institute (NIFI)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Financial Research Institute (NIFI)
Address: 3, bld.2, Nastas’inskii Per., Moscow, 127006, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 12
Pages54-62
Abstract

The article deals with development of public sector pay systems in OECD countries. It is noted that reforms in this sphere began in the 1980s as part of the implementation of the broader concept of “New public management&8j1;, which was based on active introduction of market mechanisms and instruments in the activities of public sector organizations. The authors consider how the reforms affected changes in all elements of the pay systems – the basic and variable parts of payment, the tariff schedule, and the classification of jobs (positions). It is shown how transition from traditional unified tariff schedule of basic remuneration to a grade scale was connected with the shift of career model to position model, in which the key role was assigned to employee's qualifications and performance. Further reform of pay systems has resulted in expansion of competence-related pay and further strengthening the role of grading as a tool for organizing pay in public sector. In this regard, the role of job classification, professional standards that allow to objectively assess the value of each type of activity (each position) for a specific organization and form an effective grading scale of basic pay has significantly increased. Reforms of pay systems in OECD countries have affected both basic, and variable parts of pay, as a result of which different pay systems can be applied not only within a single country, but also sometimes within a single organization. The article discusses the most common of these systems – performance-related pay, competence-, skill- and merit-based pay systems.

Keywordsbasic and variable pay, tariff schedule, grade, job classification, performance-related pay, competencies
Received29.12.2020
Publication date29.12.2020
Number of characters29651
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В странах ОЭСР государственный сектор (general government)1 продолжает оставаться весьма значительным: в 2019 г. в нем работало 17.7% общей численности занятых. Оплата труда этих работников является второй по величине статьей совокупных государственных бюджетных расходов (22.8%) после социального обеспечения (40.9%) [1]. Несмотря на неоднократно предпринимавшиеся во многих странах попытки сократить такие расходы, система оплаты труда работников госсектора долгое время оставалась практически неизменной. Череда экономических кризисов 70-х годов XX в., приведших к стагфляции и существенному ухудшению состояния госфинансов, остро поставили вопрос об эффективности их использования. Во многих странах в рамках концепции “Новое государственное управление” (New public management) начали использовать опыт компаний частного сектора по управлению кадрами и организации оплаты труда. 1. Включает государственные ведомства, государственные фонды, учреждения и иные государственные организации, кроме государственных корпораций.
2 Реформирование систем оплаты труда работников государственного сектора стран ОЭСР проявилось в 1) переходе от карьерной к позиционной системе управления кадрами, основанной на занимаемой должности, и от тарифной к грейдовой системе базовой оплаты труда; 2) изменении содержания классификации работ (должностей) и переходе от оплаты труда по должности (стажу, уровню образования) к оплате труда по компетенциям; 3) увязке оплаты с результатами труда; 4) децентрализации управления трудовыми ресурсами и наделении государственных организаций полномочиями по управлению оплатой труда работников в рамках установленного бюджета [2].
3

ОПРЕДЕЛЕНИЕ И СТРУКТУРА ОПЛАТЫ ТРУДА

4 В зарубежной научно-исследовательской литературе используются различные определения терминов, связанных с оплатой труда (заработная плата, вознаграждение за труд, компенсации, льготы, бонусы, стимулирующие выплаты и др.). При этом обычно делается различие между заработной платой (wage) и оплатой труда (salary) [3]. Под заработной платой понимается ежемесячная базовая выплата работнику, которая, как правило, имеет фиксированный характер. Под оплатой труда понимается регулярное вознаграждение в денежной форме, состоящее из базовой выплаты, разнообразных дополнительных выплат и премий (бонусов), которые были зафиксированы в коллективном договоре, локальном акте или индивидуальном контракте.
5 Данные определения отличаются от определений “заработная плата (оплата труда)” и “базовый оклад (базовый должностной оклад)”, содержащихся в Трудовом кодексе Российской Федерации. В нем заработная плата, или оплата труда определены как вознаграждение за труд в зависимости от квалификации работника, сложности, количества, качества и условий выполняемой работы, включающая также компенсационные и стимулирующие выплаты. Базовый оклад (базовый должностной оклад), базовая ставка заработной платы определены как минимальный оклад (должностной оклад), минимальная ставка заработной платы работника государственного или муниципального учреждения, осуществляющего профессиональную деятельность по профессии рабочего или должности служащего, входящие в соответствующую профессиональную квалификационную группу, без учета компенсационных, стимулирующих и социальных выплат.

Number of purchasers: 0, views: 1041

Readers community rating: votes 0

1. Government at a Glance 2019. OECD 2019. 14 p. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/government-at-a-glance-2019_8ccf5c38-en (accessed 12.03.2020).

2. Industrial Relations in the Public Sector. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions, 2007. 40 p. Available at: https://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_files/docs/eiro/tn0611028s/tn0611028s.pdf (accessed 27.03.2020).

3. Wages and Impacting Factors. European Structural Fund National Programme “Labour Market Studies of the Ministry of Welfare”. Riga, 2006. 185 p. Available at: http://www.lm.gov.lv/upload/darba_tirgus/darba_tirgus/petijumi/7_pet_en.pdf (accessed 27.03.2020).

4. Performance-related Pay Policies for Government Employees. Paris, OECD, 2005. 224 p. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264007550-en

5. Private Pay for Public Work. Performance-Related Pay for Public Sector Managers. Paris, OECD, 1993. 200 p. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264031036-en

6. 2012 Survey on Compensation of Employees in Central/Federal Governments of OECD Countries. Paris, OECD, 2012. 14 p. Available at: https://www.oecd.org/gov/pem/2012%20Survey%20on%20Compensation%20of%20Government%20Employees%20of%20OECD%20countries.pdf (accessed 27.03.2020).

7. Chemekov V.P. Grejding: tekhnologiya postroeniya sistemy upravleniya personalom. Moskva, Vershina, 2007. 208 s. [Chemekov V.P. Greiding: tehnologiya postroeniya sistemy upravleniya personalom [Grading: technology of formation of HR management system]. Moscow, Vershina, 2007. 208 p.]

8. NHS Job Evaluation Handbook, 2018. Available at: https://www.nhsemployers.org/-/media/Employers/Documents/Pay-and-reward/JE-Handbook--seventh-edition.pdf (accessed 12.03.2020).

9. NHS Terms and Conditions (AfC) Pay Scales – Annual. 09.03.2020. Available at: https://www.nhsemployers.org/pay-pensions-and-reward/agenda-for-change/pay-scales/annual (accessed 27.03.2020).

10. Agenda for Change – Pay Rates. Available at: https://www.healthcareers.nhs.uk/working-health/working-nhs/nhs-pay-and-benefits/agenda-change-pay-rates (accessed 27.03.2020).

11. Ivanova N.V., Zhulina E.G. Evropejskie sistemy oplaty truda. Moskva, Upravlenie personalom, 2007. 216 s. [Ivanova N.V., Zhulina E.G. Evropeiskie sistemy oplaty truda [European pay systems]. Moscow, Upravlenie personalom, 2007. 216 p.]

12. NHS Terms and Conditions of Service Handbook. January 2005. 132 p. Available at: https://docplayer.net/17995700-Agenda-for-change-nhs-terms-and-conditions-of-service-handbook.html (accessed 12.03.2020).

13. The Public Sector Salary System in Slovenia. Public Governance Reviews. Paris, OECD, 2011. 120 p. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/the-public-sector-salary-system-in-slovenia_9789264167551-en (accessed 12.03.2020).

14. Rublic Sector Compensation in Times of Austerity. Paris, OECD, 2012. 148 p. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264177758-en

15. Classification Guide. Australian Public Service Commission. 2013. 53 p. Available at: https://studylib.net/doc/7092231/aps-classification-guide-australian-public-service-comm... (accessed 27.03.2020).

16. Work Level Standards. APS Level and Executive Level classifications. Australian Public Service Commission. 2014. 25 p. Available at: https://www.apsc.gov.au/work-level-standards-aps-level-and-executive-level-classifications (accessed 27.03.2020).

17. Cardona F. Performance Related Pay in the Public Service in OECD and EU Member States. 2007. 6 p. Available at: http://www.sigmaweb.org/publications/38690351.pdf (accessed 27.03.2020).

18. Public Service Pay Determination and Pay Systems in OECD Countries: No. 2, Public Management Occasional Papers. Paris, OECD, 1994. 92 p. Available at: https://www.oecd-ilibrary.org/governance/public-service-pay-determination-and-pay-systems-in-oecd-countries_9789264062450-en (accessed 12.03.2020).

19. New Reward I: Team, Skill and Competency Based Pay. Available at: https://www.employment-studies.co.uk/system/files/resources/files/403.pdf (accessed 27.03.2020).

20. Neatly F., Reilly P. Competency-based Pay. The Institute for Employment Studies, 2003. 17 p. Available at: https://www.employment-studies.co.uk/resource/competency-based-pay (accessed 12.03.2020).

21. Remuneration and Benefits in Central Government Civil Service in the EU Member States and European Commission. 2016. 47 p. Available at: https://www.eupan.eu/wp-content/uploads/2019/02/2016_2_SK_Remuneration_and_Benefits_in_Central_Government_Civil_Service_in_the_EU_Member_States_and_the_European_Commission.pdf (accessed 27.03.2020).

Система Orphus

Loading...
Up