Transit Potentials of Russia and Kazakhstan

 
PIIS013122270013266-3-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-11-132-138
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Lecturer
Affiliation: MGIMO University
Address: 76, Prosp. Vernadskogo, Moscow, 119454, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 11
Pages132-138
Abstract

Russia and Kazakhstan’s membership in the Eurasian Economic Union (EAEU) has symbolized a new era of history of strategic partnership of the two now focused on economic diversification and modernization. The aim of the article is to reveal current trends, stumbling points and prospects of Russia-Kazakhstan joint utilization of transit potential in East–West and North–South international transport corridors. The research hypothesis is that cooperation between Moscow and Nur–Sultan in transit sphere might lead to an increase in the overall efficiency of economic integration within the EAEU, as well as serve as a springboard for greater transcontinental connectivity. As of today, lack of supranational transport policy in the EAEU logically breeds competition between Russia and Kazakhstan for transit flows in the East–West corridor. Thus, Kazakhstan’s railway route in China–Europe direction holds a number of comparative advantages, i.e. shorter delivery dates and cheaper freight rates than that via Russia. However, being a steadfast of deepening economic integration in the EAEU, for instance, with the aim of creation of common transport and logistics market by 2025 might force Nur–Sultan to meet Moscow’s halfway. The article concludes that in order to inclusively exploit their transit potential Russia and Kazakhstan should work out a number of collective transit-stimulating initiatives, i.e. common railway transit rates and digital systems of tracking, at the level of the Eurasian Economic Commission.

Keywordstransport and logistics, transit flows, international transport corridors, EAEU, Russia, Kazakhstan, China
Received29.12.2020
Publication date29.12.2020
Number of characters20627
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Отношений между Россией и Казахстаном нацелены на долгосрочное развитие, в полной мере отвечают духу стратегического партнерства и могут считаться “эталоном межгосударственных связей” [1]. Региональной площадкой для реализации экономической составляющей стратегического партнерства двух стран служит ЕАЭС. Вместе с тем двусторонние отношения России и Казахстана в формате ЕАЭС не свободны от трудностей, в том числе преимущественно сырьевой ориентацией национальных экономик, нарастанием внешних геополитических и геоэкономических рисков.
2 Рассмотрим проблемы и перспективы сотрудничества России и Казахстана в области участия в международных транспортных коридорах (МТК) “Восток–Запад” и “Север–Юг”. Эффективное использование транзитного потенциала двух стран может быть обеспечено на основе модернизации существующей транспортно-логистической инфраструктуры и перехода к единой транспортной политике в рамках ЕАЭС.
3

МЕЖДУНАРОДНЫЕ ТРАНСПОРТНЫЕ КОРИДОРЫ: ТЕОРИЯ И ПРАКТИКА

4 Сотрудничество стран ЕАЭС в транспортно-логистической области и участии в международных транспортных коридорах привлекает внимание многих отечественных исследователей. Организационно-экономические особенности транзитных перевозок по территории двух стран в транспортных коридорах “Восток–Запад” и “Север–Юг” комплексно раскрыты в научно-аналитических докладах Евразийского банка развития [2] и Международного дискуссионного клуба “Валдай” [3], а также [4, 5, 6, 7, 8]. Особое значение имеет анализ роли ЕАЭС в формировании Большого евразийского пространства [9, 10, 11]. Рассматриваются и конкретные аспекты реализации транзитного потенциала России и Казахстана в системе МТК “Восток–Запад” и “Север–Юг” [12, 13, 14].
5 Следует сказать, что анализ перспектив использования транзитного потенциала России и Казахстана в отечественной литературе преимущественно увязывается с общей оценкой эффективности экономической интеграции в ЕАЭС. С учетом того, что экспертные оценки результатов евразийской интеграции довольно неоднозначны [15, 16], такой подход может привести к неверным научно-практическим выводам. В целом же сравнительный анализ интересов России и Казахстана в контексте перспектив реализации транзитного потенциала ЕАЭС пока отсутствует.
6 Концепция международных транспортных коридоров тесно увязана с процессами экономической интеграции и либерализации, способствующими упрощению процедур торговли, а в ряде случаев созданию единой таможенной территории, что способствует росту эффективности трансграничного товарообмена. Установлено, например, что снижение издержек, связанных с прохождением таможенных и административных формальностей всего на 1%, может привести к дополнительному приросту мирового ВВП на 40 млрд долл. [17, p. 21].

Number of purchasers: 0, views: 912

Readers community rating: votes 0

1. Poslanie Prezidenta Respubliki Kazakhstan N. Nazarbaeva narodu Kazakhstana. [Address of the President of Kazakhstan N. Nazarbayev to the People of Kazakhstan (In Russ.)]. Available at: https://www.akorda.kz/ru/addresses/addresses_of_president/poslanie-prezidenta-respubliki-kazahstan-nnazarbaeva-narodu-kazahstana-5-oktyabrya-2018-g (accessed 01.09.2019).

2. Transportnye koridory Shelkovogo puti: potentsial rosta gruzopotokov cherez EAEhS. Sankt-Peterburg, TsII EABR, 2018. 74 c. [Transport corridors of the Silk Road: potential of growth of transit flows via the EAEU. Saint-Petersburg, CII EABR, 2018. 74 p. (In Russ.)]

3. K velikomu okeanu – 4: Povorot na Vostok. Mezhdunarodnyj diskussionnyj klub “Valdaj”, 2016. [Towards great ocean – 4: A turn to the East. “Valdai” International Discussion Club, 2016 (In Russ.)] Available at: https://ru.valdaiclub.com/files/12395/ (accessed 01.09.2019).

4. Zoidov K.Kh., Medkov A.A., Zoidov Z.K. Gosudarstvenno-chastnoe partnerstvo – osnova innovatsionnogo razvitiya i bezopasnosti tranzitnoj ehkonomiki. Moskva, Ehkonomicheskoe obrazovanie, 2017. 528 s. [Zoidov K.Kh., Medkov A.A., Zoidov Z.K. Gosudarstvenno-chastnoe partnyorstvo – osnova innovacionnogo razvitiya i bezopasnosti tranzitnoi ehkonomiki [Public-Private Partnership as a Basis for Innovative Development and Security of Transit Economy]. Moscow, Ekonomicheskoe obrazovanie, 2017. 528 p.]

5. Vardomskij L.B., Turaeva M.O. Razvitie transportnykh koridorov postsovetskogo prostranstva v usloviyakh sovremennykh geopoliticheskikh i ehkonomicheskikh vyzovov (nauchnyj doklad). Moskva, Institut ehkonomiki RAN, 2018. 66 s. [Vardomskii L.B., Turaeva M.O. Razvitie transportnykh koridorov postsovetskogo prostranstva v usloviyakh sovremennykh geopoliticheskikh i ekonomicheskikh vyzovov [Development of Post-Soviet transport corridors in terms of contemporary geopolitical and economic challenges]. Moscow, Institut ekonomiki RAN, 2018. 66 p.]

6. Pak E.V. Perspektivy razvitiya sotrudnichestva v oblasti transporta i logistiki v Evrazijskom ehkonomicheskom soyuze. Diss. kand. ehk. nauk. Moskva, 2017. 201 s. [Pak Y.V. Perspektivy razvitiya sotrudnichestva v oblasti transporta i logistiki v Evraziiskom ekonomicheskom soyuze. Diss. kand. ek. nauk [Prospects of Transport and Logistics Cooperation Development in the Eurasian Economic Union. Dr. Diss. (Econ.)]. Moscow, 2017. 201 p.]

7. Ostrovskii A. Prospects to Interface the Silk Road Economic Belt and the Eurasian Economic Union Projects. Herald of Russian Academy of Sciences, 2017, vol. 87, pp. 480-490.

8. Chubarov I. Challenges and Opportunities for the Spatial Development of Eurasia under the BRI: The Case of the Eurasian Economic Union. Area Development and Policy, 2019, vol. 4, no. 1, pp. 81-97.

9. Diesen G. Russia’s Geo-economic Strategy for a Greater Eurasia. London, Routledge, 2018. 206 p.

10. Tsvyk A. Greater Europe or Greater Eurasia? In Search of New Ideas for the Eurasian Integration’. RUDN Journal of Sociology, 2018, vol. 18, no. 2, pp. 262-270.

11. Dynkin A.A., Telegina E.A., Khalova G.O. Rol' Evrazijskogo ehkonomicheskogo soyuza v formirovanii Bol'shoj Evrazii. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, t. 62, № 4, ss. 5-24. [Dynkin A.A., Telegina E.A., Halova G.O. Rol' Evraziiskogo ekonomicheskogo soyuza v formirovanii Bol'shoi Evrazii [The role of the Eurasian Economic Union in the formation of Great Eurasia]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2018, vol. 62, no. 4, pp. 5-24.] DOI:10.20542/0131-2227-2018-62-4-5-24

12. Zuenko I.Yu, Zuban', S.V. Transkontinental'nyj tranzit Aziya–Evropa. Mirovaya ehkonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2016, t. 60, № 7, ss. 70-76. [Zuenko I.YU, Zuban', S.V. Transkontinental'nyj tranzit Aziya–Evropa [Transcontinental transit Asia-Europe]. Mirovaya ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniya, 2016, vol. 60, no. 7, pp. 70-76.] DOI:10.20542/0131-2227-2016-60-7-70-76

13. Turaeva M.O. Novye realii evrazijskogo transportnogo prostranstva: kazakhstanskij tranzit. Vestnik Instituta ehkonomiki RAN, 2018, № 3, ss. 25-39. [Turaeva M.O. Novye realii evraziiskogo transportnogo prostranstva: kazakhstanskii transit [New realities of Eurasian transport space: Kazakhstan transit]. Vestnik Instituta ekonomiki RAN, 2018, no. 3, pp. 25-39.]

14. Kassenova N. China’s Silk Road and Kazakhstan’s Bright Path: Linking Dreams of Prosperity. Asian Policy, 2017, no. 24, pp. 110-116.

15. Vinokurov E.Yu. Evrazijskij ehkonomicheskij soyuz bez ehmotsij. Voprosy ehkonomiki, 2016, № 12, ss. 43-60. [Vinokurov E.Ju. Evraziiskii ekonomicheskii soyuz bez emotsii [Eurasian Economic Union: current state and preliminary results]. Voprosy ekonomiki, 2016, no. 12, pp. 43-60.]

16. Roberts S., Moshes A. The Eurasian Economic Union: a Case of Reproductive Integration? Post-Soviet Affairs, 2016, vol. 32, no. 6, pp. 542-565.

17. ITF Transport Outlook. OECD, 2015. Available at: https://read.oecd-ilibrary.org/transport/itf-transport-outlook-2015_9789282107782-en#page2 (accessed 27.12.2019).

18. Podberezkina O.A. Transportnye koridory v rossijskikh integratsionnykh proektakh (na primere EAEhS). Vestnik MGIMO-Universiteta, 2015, № 1, cs. 57-65. [Podberyozkina O.A. Transportnye koridory v rossiiskikh integratsionnykh proektakh (na primere EAES) [Transport corridors in the Russian integration projects, the case of the Eurasian Economic Union]. Vestnik MGIMO-Universiteta, 2015, no. 1, pp. 57-65.]

19. Mezhdunarodnye transportnye koridory EvrAzEhS: bystree, deshevle, bol'she. Evrazijskij bank razvitiya. Otraslevoj obzor, 2009, 58 s. [International transport corridors of the EurAsES: faster, cheaper, greater. Eurasian Development Bank. Industry Review, 2009. 58 p. (In Russ.)] Available at: https://eabr.org/upload/iblock/eba/Mezhdunarodnye-transportnye-koridory-EvrAzES.pdf (accessed 27.12.2019).

20. Goncharenko E.S. Rossijskie uchastki mezhdunarodnykh transportnykh koridorov kak ob'ekt ehkonomicheskogo issledovaniya. Diss. kand. ehk. nauk, Moskva, 2014. 189 s. [Goncharenko E.S. Rossiiskie uchastki mezhdunarodnykh transportnykh koridorov kak ob"ekt ekonomicheskogo issledovaniya. Dis. kand. ekon. nauk [Russian parts of international transport corridors as subject of economic analysis. Dr. Diss. (Econ.)]. Moscow, 2014. 189 p.]

21. Perspektivy razvitiya mezhdunarodnogo transportnogo koridora “Sever-Yug”. Konsaltingovoe agentstvo MGIMO “Evrazijskie strategii”, 2019. [Prospects of North-South Transport Corridor Development. MGIMO consulting agency “Eurasian Strategies”, 2019. (In Russ.)] Available at: http://eurasian-strategies.ru/wp-content/uploads/2019/08/Sever-Jug.pdf (accessed 27.12.2019).

22. EAEU Development Prospects up to 2025. Working Paper. Special Issue. Russian International Affairs Council, 2017. Available at: https://russiancouncil.ru/en/activity/workingpapers/eaeu-development-prospects-up-to-2025/?sphrase_id=31357069 (accessed 01.09.2019).

23. 15 trln rublej i 1.5 trln dollarov na infrastrukturu. [15 Trillion Rubles and 1.5 Trillion Dollars on Infrastructure (In Russ.)] Available at: http://expert.ru/2018/03/13/gosudarstvenno-neschastnoe-partnerstvo/ (accessed 01.09.2019).

24. Amorós J. Trans-Eurasian One Belt One Road. Global Railway Review, 2019, vol. 24, no. 6, pp. 57-60. Available at: http://www.ferrmed.com/sites/default/files/2019-01/Amoros_GRR%206%202018.pdf (accessed 17.02.2020).

25. Po itogam 2018 goda rost ob'ema perevozok OTLK ERA sostavit okolo 60%. [Transit Flows in 2018 Might Increase by 60% (In Russ.)] Available at: https://www.utlc.com/news/itogi-2018-goda/ (accessed 25.12.2019).

26. Ob'em tranzitnykh kontejnernykh perevozok na servisakh OTLK ERA po itogam 2019 goda prevysil 333 tys. DFEh. [Container Transit Flows via UTLC in 2019 Have Exceeded 333 Thousand TEU (In Russ.)] Available at: https://www.utlc.com/news/obem-tranzitnykh-konteynernykh-perevozok-na-servisakh-otlk-era-po-itogam-2019-goda-prevysil-333-tys-/ (accessed 15.02.2020).

27. Rarovskij P.E. Puti povysheniya ehffektivnosti ehksporta transportnykh uslug na transsibirskom kontejnernom marshrute. Rossijskij vneshneehkonomicheskij vestnik, 2017, № 1, ss. 115-129. [Rarovskii P.E. Puti povysheniya effektivnosti eksporta transportnykh uslug na transsibirskom konteinernom marshrute [Ways to increase transportation services exports efficiency on the Trans-Siberian Container Route]. Rossiiskii vneshneekonomicheskij vestnik, 2017, no. 1, pp. 115-129.]

28. Analiz suschestvuyuschikh mezhdunarodnykh transportnykh koridorov, prokhodyaschikh cherez territoriyu gosudarstv-chlenov. Departament transporta i infrastruktury Evrazijskoj ehkonomicheskoj komissii, 2019. [Analysis of existing international transport corridors passing through the EAEU states. Department of Transport and Infrastructure of the Eurasian Economic Commission, 2019. (In Russ.)] Available at: http://www.eurasiancommission.org/ru/act/energetikaiinfr/transport/Documents/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5%205%20%20%D0%B4%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%20%D0%BF%D0%BE%20%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%BC.pdf (accessed 10.02.2020).

29. Kak Kitaj otvoevyvaet u Rossii Tsentral'nuyu Aziyu. [China Supersedes Russia in Central Asia (In Russ.)]. Available at: https://www.vedomosti.ru/economics/articles/2015/10/26/614254-kitai-aziyu-rossii (accessed 10.02.2020).

30. Sklady dlya skoroportyaschikhsya produktov poyavilis' v sukhom portu “Khorgos”. [Warehouses for Perishable Goods Have Been Built in Dry Port Khorgos (In Russ.)]. Available at: https://forbes.kz/news/2018/08/11/newsid_179282 (accessed 12.02.2020).

31. Kak Kazakhstan razvivaet tranzit iz Kitaya, i chto emu meshaet. [Kazakhstan’s transit deployment agenda and related obstacles (In Russ.)]. Available at: https://forbes.kz/finances/markets/popast_vkoleyu_1/ (accessed 16.02.2020).

32. Trans-Caspian International Transport Route. Available at: https://middlecorridor.com/ru (accessed 14.02.2020).

Система Orphus

Loading...
Up