City and Monastery: Stories of Food Donation from the Pāli-Vinaya (Suttavibhaṅga and Mahāvagga)

 
PIIS032103910015604-7-1
DOI10.31857/S032103910015604-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation:
Institute of Oriental Studies, RAS
National Research University — Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Affiliation: National Research University — Higher School of Economics
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameVestnik drevnei istorii
EditionVolume 81 Issue 2
Pages571-587
Abstract

The compendium of rules of conduct for Buddhist monks and nuns known as the Vinaya also contains narrative material of an explanatory nature – a series of stories about ascetics obtaining alms. The value of these stories is that they present a variety of everyday situations which reflect the relations between the ancient Indian monastic community and the society surrounding it. The article attempts to identify the problems causing concern to the compilers of the Vinaya-pițaka and to show how the various relationships between city and monastic community contributed to the formation of a new social hierarchy. Interest in this issue came to the fore particularly in the urban environment, since it was there that the discrepancy between social status and material prosperity was felt most keenly.

Abstract (other)

Виная – свод правил поведения буддийских монахов и монахинь, включающий также пояснительный нарративный материал – содержит целый ряд рассказов о получении подвижниками милостыни. Ценность этих историй в том, что в них представлены разнообразные бытовые, повседневные ситуации, которые отражают отношения, возникавшие между древнеиндийской монашеской общиной и окружавшим ее социумом. Задача данной статьи – выявить проблемы, волновавшие составителей Винаи, и показать, что различные взаимосвязи между городом и монашеской общиной способствовали формированию новой социальной иерархии, отличавшейся от традиционной. Заинтересованность в этом проявлялась именно в городской среде, поскольку в ней наиболее остро ощущалось несоответствие статуса и материального благосостояния.

KeywordsBuddhism, Pāli Canon, Vinaya-pițaka, ancient Indian city, Buddhist monastic community
Keywords list (other)буддизм, палийский канон, Виная, древнеиндийский город, буддийская монашеская община
AcknowledgmentThis article is a translation of: Александрова Н.В., Русанов М.А. Город и монастырь рассказы о дарении пищи из палийской Винаи «Суттавибханга» и «Махавагга»). Journal of Ancient History [Vestnik drevney istorii] 81/1 (2021), 62–79. DOI: 10.31857/S032103910013521-6.
Received28.06.2021
Publication date28.06.2021
Number of characters54472
Cite     Download pdf

Number of purchasers: 0, views: 583

Readers community rating: votes 0

1. Aleksandrova, N.V. Put' i tekst. Kitajskie palomniki v Indii. M. 2008.

2. Aleksandrova, N.V., Sakral'naya topografiya Bodkhgai i tekstovaya traditsiya. Vestnik Instituta vostokovedeniya RAN 5, 38‒47. 2018.

3. Aleksandrova, N.V., Rusanov, M.A. Bodkhisattva na beregu Najrandzhany: istoriya razvitiya syuzheta. V sb.: I.S. Smirnov (red.), Indologica. Sbornik statej pamyati T.Ya. Elizarenkovoj. Kn. 2. M., 21‒62. 2012.

4. Aleksandrova, N.V., Rusanov, M.A. Pervoe podnoshenie Budde: bednaya trapeza i bogatstvo smyslov. Chast' II. Vestnik Instituta vostokovedeniya RAN 2, 143‒154. 2109b.

5. Aleksandrova, N.V., Rusanov, M.A., Komissarov, D.A. Lalitavistara. Sutra o zhizni Buddy. Rozhdenie. M. 2017.

6. Anālayo, Bh. 2017: Vinaya Studies. Taipei.

7. Crosta, A. 2015: Cibo e salute nella ciotola del Buddha. Torino.

8. Daswani, R. 2006: Buddhist Monasteries and Monestic Life in Ancient India (From the Third Century BC to the Seventh Century AD). Delhi.

9. Edgerton, F. 1998: Buddhist Hybrid Sanskrit Grammar and Dictionary. Vol. II. Dictionary. Delhi.

10. Findly, E.B. 2003: Dana. Giving and Getting in Pali Buddhism. Delhi.

11. Frauwallner, E. 1956: The Earliest Vinaya and the Beginnings of Buddhist Literature. Roma.

12. Glasenapp, H. von. 1999: Jainism. An Indian Religion of Salvation. Delhi.

13. Holt, J.C. 2015: Discipline. The Canonical Buddhism of the Vinayapiṭaka. Delhi.

14. Johnson, W.J. 1995: Harmless Souls. Karmic Bondage and Religious Change in Early Jainism with Special Reference to Umāsvāti and Kun-dakunda. Delhi.

15. Malalasekera, G.P. 1960: Dictionary of Pāli Proper Names. Vol. I‒II. London.

16. Oldenberg, H. (ed.) 1879: The Vinaya Piṭakaṃ: One of the Principal Buddhist Holy Scriptures in the Pāli Language. Vol. I. The Mahāvagga. Lon-don‒Edinburgh.

17. Oldenberg, H. (ed.) 1882: The Vinaya Piṭakaṃ: One of the Principal Buddhist Holy Scriptures in the Pāli Language. Vol. IV. The Suttavibhaṅga, Se-cond Part. London‒Edinburgh.

18. Rau, W. 1957: Staat und Gesellschaft im alten Indien nach den Brāhmaṇa-Texten dargestellt. Wiesbaden.

19. Romanov, V.N. Drevneindijskie predstavleniya o tsare i tsarstve. VDI 4, 26‒33. 1978.

20. Romanov, V.N. Chto znachit «govorit' sat'yu». Po materialam «Shatapatkha-brakhmany». V sb.: V.V. Glebkin (sost.), Trudy po kul'tur-noj antropologii. Pamyati Grigoriya Aleksandrovicha Tkachenko. M., 144‒167. 2002.

21. Romanov, V.N. «Shatapatkha-brakhmana». Kn. Kh. Tajnaya. M. 2010.

22. Schopen, G. 1997: Bones, Stones, and Buddhist Monks: Collected Papers on the Archaeology, Epigraphy, and Texts of Monastic Buddhism in India. Honolulu.

23. Syrkin, A.Ya. Upanishady. Perevod s sanskrita, predislovie i kommentarij. M. 1991.

24. Waldschmidt, E. 1967: Beiträge zur Textgeschichte des Mahāparini-rvāṇasūtra. In: E. Waldschmidt (Hrsg.), Von Ceylon bis Turfan. Schrif-ten zur Geschichte, Literatur, Religion und Kunst des indischen Kulturraumes. Göttingen, 80‒119.

25. Zakhar'in, B. Dzhataki. Perevod s pali. M. 1979.

26. Zheleznova, N.A. Eda kak bazovyj ehlement formirovaniya identichnosti v dzhajnskoj traditsii. V sb.: Vkus Vostoka. Gastronomicheskie traditsii v istorii, kul'ture i religiyakh narodov Azii i Afriki. M., 101‒115. 2018.

Система Orphus

Loading...
Up