PRC Discoursive Force Against the Normative Force of the EU: The Case of Italy

 
PIIS013122270010243-8-1
DOI10.20542/0131-2227-2020-64-5-62-72
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Senior Researcher; Associate Professor
Affiliation:
Institute of Europe, Russian Academy of Sciences (IE RAS)
National Research Institute Higher School of Economics
Address: 11/ 3, Mokhovaya Str., Moscow 125009, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 64 Issue 5
Pages62-72
Abstract

The article analyzes China’s attempts to confront the EU’s normative power by the example of Italy joining the “Belt and Road Initiative” on March 23, 2019. The author claims that the signing of a memorandum of cooperation between Italy and China was not so much economic as political for both countries and for the European Union as a whole, which was the reason for the public criticism from Brussels of the actions of the Italian leadership. The author concludes that the political significance of the event for China lies in an attempt to publicly “overcome” the EU normative power, and for Italy, in an effort to uphold the principle of national sovereignty and position itself as an actor within the European Union, capable of influencing the process of formation of the EU normative power in interaction with third countries. At the same time, the case of Italy demonstrates that in opposing the EU normative power, the PRC uses a certain discursive strategy, which is to form a social network of trust within the country and increase the amount of social capital to a level that can influence the political decision-making process. The Italian “government of change” in this case turned out to be the most “convenient” partner, since from the very beginning it has built conflict discourse with Brussels, upholding the principle of national sovereignty in foreign and domestic policy, and thereby undermining the effectiveness of the EU normative power. Thus, the signing of the memorandum reveals the weakening of the normative force of the European Union, the effectiveness of which is being questioned not only by the “new” EU members, but also by the political leadership of one of the founding states of the Union. This reflects a very real risk that the development of the ideas of “sovereignty” can harm the EU’s international activity

KeywordsItaly, PRC, “Belt and Road Initiative”, normative power, discursive power, social networks
AcknowledgmentThe author expresses gratitude to Prof. V.M. Sergeev, the Director of the Center of Global Problems, Institute of International Studies, MGIMO University, The Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation, for helpful debates and worthy recommendations in the course of working on this article.
Received14.04.2020
Publication date16.04.2020
Number of characters40771
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Во время визита Си Цзиньпина в Рим 23 марта 2019 г. состоялось подписание руководством Итальянской Республики и КНР меморандума о сотрудничестве в рамках китайской “Инициативы пояса и пути” (Belt and Road Initiative, BRI). Италия стала первой страной “Большой семерки” и первым из государств – основателей Европейского союза, подписавших подобный меморандум. Событие многими было расценено как успешный пример китайской глобальной экономической экспансии, нацеленной на проникновение в том числе на рынки развитых стран ЕС. Критика в адрес итальянского руководства последовала и из Вашингтона, и из Брюсселя. Между тем сама экономическая составляющая подписанного меморандума [1] оказалась не столь значительна – по итогам встречи заключено контрактов всего лишь на 2.5 млрд евро. Прежде всего это позволяет выдвинуть гипотезу о политической значимости события.
2 Политическая значимость, как будет показано в данной статье, обусловлена тем, что подписание Италией меморандума явило собой успех китайской стратегии “дискурсивной силы” [2; 3; 4], с помощью которой Поднебесная наращивает социальный капитал в странах Евросоюза с тем, чтобы противостоять нормативной силе ЕС1 и оказать влияние на изменение границы “нормы” в отношении практик ведения бизнеса в свою пользу. Концепция нормативной силы, ставшая теоретической базой исследования, позволяет объяснить, почему свое активное проникновение в Европейский союз Китай начал с сотрудничества с государствами Центральной и Восточной Европы в рамках формата “16+1” [5], а затем и в формате “Инициативы пояса и пути”, и почему Италия под руководством популистского “правительства перемен” пополнила список таких государств: очевидно, эти страны в наименьшей степени являются трансляторами европейских норм и практик. Именно через взаимодействие с этими партнерами КНР надеется оказать влияние на трансформацию норм ЕС, то есть преодолеть нормативную силу Союза. Используемая в данном случае идея “Пояса и пути” дает Пекину возможность применить свою “дискурсивную силу” для привлечения сторонников сотрудничества с Китаем внутри этих стран, то есть для формирования социального капитала, который впоследствии может быть конвертирован в принятие политических решений в пользу КНР. 1. Теорию нормативной силы сформулировал в 2002 г. И. Мэннерс для анализа возможностей Европейского союза на мировой арене. В соответствии с данной концепцией, нормативная база Союза сложилась в результате формирования общего видения его членами норм и принципов взаимодействия, на которые затем ЕС стал опираться и при взаимодействии с внешними акторами, в том числе его будущими членами. Ключевой, с точки зрения данной концепции, является легитимность норм и принципов, лежащих в основе нормативной базы, их распространение с помощью убеждения, а не навязывания, что придает нормативной силе социализирующую функцию.
3 При этом “итальянское суверенистское” правительство, сформированное коалицией популистов “Лиги” и “Движения пяти звезд” 1 июня 2018 г., оказалось для Пекина наиболее “удобным” партнером, поскольку в силу внутренних проблем социально-экономического развития страны оно публично артикулировало проблемы возвращения к принципу национального суверенитета, демонстрируя тем самым готовность поставить под вопрос нормативную силу ЕС.
4 В первой части данной статьи будет показано, в чем заключается слабость нормативной силы ЕС в выстраивании отношений с Китаем. Во втором разделе будет проанализирован опыт развития сотрудничества Италии и КНР, свидетельствующий о том, что Рим, выстраивая отношения с Пекином на основе собственных национальных интересов, тем не менее вплоть до прихода к власти популистского правительства всегда действовал в русле нормативной силы ЕС. В третьей части статьи будет продемонстрировано, как формирование социальной сети прокитайски настроенных политиков и экспертов, а также развиваемый ими дискурс о приоритете национального суверенитета способствовали отказу Италии от принципа следования нормативной силе ЕС, и почему Италия оказалась одним из тех государств, на которые сделал ставку Китай.

Number of purchasers: 1, views: 916

Readers community rating: votes 0

1. Memorandum of Understanding between the Government of the Italian Republic and the Government of the People’s Republic of China on Cooperation within the Framework of the Silk Road Economic Belt and The 21st Century Maritime Silk Road Initiative. Available at: http://www.governo.it/sites/governo.it/files/Memorandum_Italia-Cina_EN.pdf (accessed 10.07.2019).

2. Liang H., Zhang Y. International Discourse Power: Belt and Road is not Starting from Scratch. The Theoretical System of Belt and Road Initiative. Springer Singapore, 2019, pp. 51-55. DOI:10.1007/978-981-13-7701-3

3. Gustaffson K. Is China’s Discursive Power Increasing? The “Power of the Past” in Sino-Japanese Relations. Asian Perspective, 2014, vol. 38, no. 3 (July-September), pp. 411-433. DOI: https://doi.org/10.1353/apr.2014.0017

4. Zhao K. China’s Rise and Its Discursive Power Strategy. Chinese Political Science Review, 2016, no. 1, pp. 539-564. DOI:10.1007/s41111-016-0037-8

5. Szczudlik J. Seven Years of the 16+1: An Assessment of China’s ‘Multilateral Bilateralism’ in Central Europe. French Institute of International Relations. Asie.Visions, 2019, no. 107 (April). Available at: https://www.ifri.org/en/publications/notes-de-lifri/asie-visions/seven-years-161-assessment-chinas-multilateral-bilateralism (accessed 09.07.2019).

6. Screening of Foreign Direct Investment in Strategic Sectors. Available at: http://www.europarl.europa.eu/legislative-train/theme-international-trade-inta/file-screening-of-foreign-direct-investment-in-strategic-sectors (accessed 09.07.2019).

7. Zhdanova Yu.D., Istomin I.A. Reaktsiya ES na ehkonomicheskoe vozvyshenie KNR. Vestnik MGIMO-Universiteta, 2017, № 5(56), cc. 91-113. [Zhdanova YU.D., Istomin I.A. Reaktsiya ES na ehkonomicheskoe vozvyshenie KNR [EU Reaction to China’s Economic Rise]. Vestnik MGIMO-Universiteta, 2017, no. 5(56), pp. 91-113]. DOI:10.24833/2071-8160-2017-5-56-91-113

8. North D.C. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge, Cambridge University Press, 1990. 152 p.

9. Pavlova E.B., Romanova T.A. Normativnaya sila: teoriya i sovremennaya praktika Rossii i ES. Polis. Politicheskie issledovaniya, 2017, № 1, cc. 162-176. [Pavlova E.B., Romanova T.A. Normativnaya sila: teoriya i sovremennaya praktika Rossii i ES [Normative Power: Some Theory Aspects and Contemporary Practice of Russia and the EU]. Polis. Political Studies, 2017, no. 1. pp. 162-176]. DOI:https://doi.org/10.17976/jpps/2017.01.14

10. Manners I. Normative Power Europe: A Contradiction in Terms? Journal of Common Market Studies, 2002, vol. 40, no. 2 (June), pp. 235-258. Available at: https://doi.org/10.1111/1468-5965.00353 (accessed 09.07.2019).

11. Volkov V., Kharkhordin O. Teoriya praktik. Sankt-Peterburg, Izdatel'stvo Evropejskogo universiteta v Sankt-Peterburge, 2008. 298 s. [Volkov V., Kharkhordin O. Teoriya praktik [Theory of Practices]. Sankt-Petersburg, Izdatel'stvo Evropeiskogo universiteta v Sankt-Peterburge, 2008. 298 p.]

12. Brzozowski A., Velara J. ‘Don’t be Naive with China’, EU Leaders Tell Italy. Euractiv, 22.03.2019. Available at: https://www.euractiv.com/section/economy-jobs/news/dont-be-naive-with-china-eu-leaders-tell-italy/ (accessed 10.07.2019).

13. Fardella E. A Significant Periphery of the Cold War: Italy-China Bilateral Relations, 1949–1989. Cold War History, 2017, vol. 17, Issue 2: Socialism, Capitalism and Sino-European Relations in the Deng Xiaoping Era, 1978–1992, pp. 181-197. DOI:https://doi.org/10.1080/14682745.2015.1093847

14. Comunicazione della commissione. Una politica a lungo termine per le relazioni Cina-Europa. Commissione delle communita’ europee. Bruxelles, 05.07.1995. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/IT/TXT/PDF/?uri=CELEX:51995DC0279&from=it (accessed 07.07.2019).

15. Casarini N. 40 anni dopo: quale future per le relazioni Europa-Cina. OrizzonteCINA, 2015, vol. 6, no. 1 (Gennaio-Febbraio), pp. 3-5. Available at: http://www.iai.it/sites/default/files/orizzontecina_15_01.pdf (accessed 10.07.2019).

16. Saluto di Romano Prodi, gia Presidente della Commissione. OrizzonteCINA, 2015, vol. 6, no. 1 (Gennaio-Febbraio), p. 2. Available at: http://www.iai.it/sites/default/files/orizzontecina_15_01.pdf (accessed 10.07.2019).

17. Adornino G. Le relazioni Italia-Cina: verso il rilancio del partenariato. OrizzonteCINA, 2015, vol. 6, no. 1 (Gennaio-Febbraio), pp. 9-10. Available at: http://www.iai.it/sites/default/files/orizzontecina_15_01.pdf (accessed 10.07.2019).

18. Zhongping F., Jing H. Le relazioni tra Cina e Unione europea: oltre le crisi, verso una nuova fase? OrizzonteCINA, 2015, vol. 6, no. 1 (Gennaio-Febbraio), pp. 5-7. Available at: http://www.iai.it/sites/default/files/orizzontecina_15_01.pdf (accessed 16.07.2019).

19. Adornino G. Il partenariato tra Italia e Cina alla prova. OrizzonteCINA, Maggio 2013, pp. 2-3. Available at: https://www.academia.edu/20423970/Il_partenariato_tra_Italia_e_Cina_alla_prova (accessed 16.07.2019).

20. Italia-Cina, accordi per 8 miliardi di euro. A Enel fino a 1 miliardo da Bank of China. Il Fatto Quotidiano, 14.10.2014. Available at: https://www.ilfattoquotidiano.it/2014/10/14/italia-cina-accordi-per-8-miliardi-di-euro-a-enel-fino-a-1-miliardo-da-bank-of-china/1155400/ (accessed 10.07.2019).

21. Adornino G. I rapporti con la Cina. Rapporto sulla politica estera italiana: il governo Renzi. Quaderni IAI. Roma, Edizione Nuova Cultura, 2016, pp. 113-116. Available at: https://www.iai.it/sites/default/files/iaiq_17.pdf (accessed 10.07.2019).

22. Grieger G. EU Framework for FDI Screening. European Parliamentary Research Service. Available at: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/614667/EPRS_BRI (2018)614667_EN.pdf (accessed 10.07.2019).

23. Fittipaldi E. Per Salvini ci sono “prima gli italiani”, ma al minister assumono cinesi. L’Espresso, 04.12.2018. Available at: http://m.espresso.repubblica.it/inchieste/2018/12/04/news/per-salvini-ci-sono-prima-gli-italiani-ma-al-ministero-assumono-cinesi-1.329184 (accessed 10.07.2017).

24. La Belt and Road Initiative avvicina pechino all’Europa. Diplomazia Economica Italiana, 2018, no. 3. Available at: https://www.esteri.it/mae/resource/pubblicazioni/2018/06/newsletter_n3_aprile_2018_new.pdf (accessed 10.07.2019).

25. Fabbrini S., Zgaga T. Italy and the European Union: the Discontinuity of the Conte Government. Contemporary Italian Politics, 2019, vol. 11, no. 3, pp. 280-293. DOI:10.1080/23248823.2019.1642657

26. Alekseenkova E.S. Strana pobedivshego populizma: Italiya posle vyborov. Sovremennaya Evropa, 2019, № 2, cc. 106-117. [Alekseenkova E.S. Strana pobedivshego populizma: Italiya posle vyborov [The Country of the Winning Populism: Italy in the Post-Election Period]. Contemporary Europe, 2019, no. 2, pp. 106-117]. DOI:http://dx.doi.org/10.15211/soveurope22019106117

27. EU-China – A Strategic Outlook. European Commission and HR/VP Contribution to the European Council. 12 March 2019. Available at: https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/communication-eu-china-a-strategic-outlook.pdf (accessed 10.07.2019).

28. Fontana L., Franco M. Via della Seta, Conte: “Italia-Cina, Intesa limpida: l’obiettivo è crescere”. Corriere della Sera, 13.03.2019. Available at: https://www.corriere.it/politica/19_marzo_13/via-seta-conte-italia-cina-intesa-limpida-nostro-obiettivo-crescere-0b5a29ac-450d-11e9-b3b0-2162e8762643.shtml (accessed 10.07.2019).

29. Italia e Cina, pronti per una fase nuova. Intervista con il ministro dell'Economia e delle Finanze Giovanni Tria. Il Giornale.it, 26.02.2019. Available at: http://www.ilgiornale.it/news/mondo/italia-e-cina-pronti-fase-nuova-1652596.html (accessed 10.07.2019).

30. Alekseenkova E. “Via della seta”: Italiya prisoedinilas' k “Initsiative poyasa i puti” KNR. Analiticheskie zapiski Instituta Evropy RAN. 2019, № 7 (№ 158). [Alekseenkova E. “Via della seta”: Italiya prisoedinilas' k “Initsiative poyasa i puti” KNR. Analiticheskie zapiski Instituta Evropy RAN. 2019, no. 7 (no. 158).] Available at: http://www.instituteofeurope.ru/images/uploads/analitika/2019/an158.pdf (accessed 10.07.2019).

31. Germany’s Concerns. Economia, Società et Mondo. Sfida et opportunità per l’Italia di Michele Geraci. Available at: http://michelegeraci.com/en/2018/05/02/germanys-concerns/ (accessed 10.07.2019).

Система Orphus

Loading...
Up