Governmental Programs of Small Business Support in the USA

 
PIIS013122270007863-0-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-12-15-22
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Saint Petersburg State University
Address: 7-9, Universitetskaya nab., St. Petersburg, 199034, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 12
Pages15-22
Abstract

The article systematizes the most important federal state programs for financial, credit and guarantee support for small businesses in the United States of America. Author identified features, disadvantages and advantages of these programs. The effectiveness of basic and special programs of financial support for the period from 2009 to 2018 was evaluated. A separate section of the study is devoted to the analysis of state programs of financial and investment support for innovation activities of high-tech small business enterprises and start-ups. The involvement of financial intermediaries (business angels, venture funds and private banks) in these activities allowed the United States to ensure their rapid growth and solve the problem of a lack of long-term financing. The final section of the article demonstrates that the modern model of state financial and credit support to the United States is mature, with the ability to withstand financial crises, and the instruments of developing and stimulating the activities of small business used are highly effective. The developed model of financial, credit and guarantee support ensured the rapid growth of small business enterprises in the country, making it the basis of the national economy. Developing favorable conditions for lending to small businesses allowed the United States in periods of crisis not only to preserve the share of small enterprises in the economy, but also to increase the level of employment of the population and thereby solve an important social task - reducing unemployment during economic crises. The analysis of the effectiveness of state financial, credit and guarantee model of small business support in the United States conducted in the review article can be useful in improving the system of state regulation and support of small and medium-sized businesses in Russia and other countries.

KeywordsUSA, small businesses, startups, financial credit and guarantee support, innovation activities, credit guarantees
AcknowledgmentAcknowledgments. The article was funded by Russian Foundation for Basic Research (project № 19-410-230060-ra).
Received10.12.2019
Publication date11.12.2019
Number of characters15538
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 В современных условиях добиться высокой эффективности государственной политики развития малого предпринимательства (МП) невозможно без глубокого знания ее видов, инструментов финансирования (программ, условий кредитования и кредитных гарантий), специфики самих субъектов (малых и средних предприятий), на которых она направлена. Неверная оценка реального положения и кредитных потребностей предприятий исследуемого сектора не позволяет своевременно формировать необходимую правовую базу и принимать адекватные меры оперативного регулирования.
2 Малое предпринимательство – предмет многочисленных исследований. Значительное внимание в них уделяется проблемам создания благоприятной экономической среды, оказания финансово-кредитной и иной поддержки в целях обеспечения устойчивого роста малого и среднего бизнеса [1–11]. Проводится анализ негативных факторов (отсутствия бизнес-моделей, знаний о конъюнктуре рынка, нехватки финансовых средств), приводящих к снижению уровня занятости и банкротству предприятий [3, 12, 13, 14]. Изучается специфика государственной финансово-кредитной поддержки сектора МП в США и ее влияние на уровень занятости [15, 16, 17]. Проведенные исследования свидетельствуют о том, что в Соединенных Штатах создана одна из наиболее эффективных моделей финансовой и кредитно-гарантийной поддержки малых предприятий, накоплен большой опыт в применении программно-целевого подхода [4, 15, 16, 17].
3 Цель статьи – сравнение основных программ и инструментов финансово-кредитной и гарантийной поддержки МП в США1, выявление их особенностей, преимуществ и недостатков, оценка возможностей использования имеющегося опыта при построении моделей и систем государственного регулирования и поддержки субъектов малого предпринимательства в РФ и других странах. 1. Согласно законодательству США, к субъектам МП относятся предприятия с числом занятых менее 500 человек (для отдельных отраслей – до 1500 чел.), а также размером годовой выручки 0.75–38.5 млн долл. (по стандарту North American Industry Classification System, NAICS) [18].
4

БАЗОВЫЕ И СПЕЦИАЛЬНАЯ ПРОГРАММЫ ПОДДЕРЖКИ МП

5 В 2018 г. в США насчитывалось 30.2 млн малых предприятий, формирующих 2/3 рабочих мест в стране [4, 18, 19]. Ключевую роль в их поддержке играет находящаяся в прямом подчинении президента Администрация малого бизнеса (Small Business Administration, SBA). Она осуществляет широкий спектр функций – от оказания консультационных и менторских услуг до кредитования и предоставления гарантий. Усилия концентрируются на поддержке тех МП и стартапов, которые не могут получить традиционное кредитное финансирование [15, 18, 21].
6 Наибольшую известность получили следующие базовые программы: Small Business Administration 7(а) Loan Guaranty Program (далее – 7(а)), Small Business Administration 504/Certified Development Company Loan Guaranty Program (далее – 504/CDC), Microloan Program, а также специальная программа Disaster Loan Program. Каждая имеет строго целевой характер и свой сегмент реализации, а также четко формализованные критерии и условия участия кредиторов и заемщиков [5, 22, 23, 24, 25].
7 В наиболее крупной и популярной программе 7(а) предусмотрен единый порядок предоставления кредитов в рамках подпрограмм (табл. 1). На первом этапе уполномоченные коммерческие банки направляют поданную заемщиком (стартапом или МП) кредитную заявку в SBA для экспертизы. В случае ее одобрения SBA предоставляет коммерческому банку и заемщику кредитные гарантии, а банк выдает заемщику кредит по льготной процентной ставке. Максимальная сумма финансово-кредитной поддержки составляет 5 млн долл., максимальный срок предоставления гарантии и кредита не превышает 10 лет [5, 22]. Если заемщик просрочит выплаты по кредиту более чем на 60 дней, предоставивший ссуду коммерческий банк имеет право обратиться в SBA за компенсацией возникшей задолженности. Затраты SBA на покрытие такой задолженности компенсируются доходами самого агентства [5, 22].

Number of purchasers: 1, views: 1567

Readers community rating: votes 0

1. Carland J.W, Hoy F., Carland J.C. “Who is an Entrepreneur?” Is a Question Worth Asking. American Journal of Small Business, 1988, vol. 12(4), pp. 33-39.

2. Cromie S. Assessing Entrepreneurial Inclination: Some Approaches and Empirical Evidence. European Journal of Work and Organizational Psychology, 2000, vol. 9 (1), pp. 7-30. DOI: https://doi.org/10.1080/135943200398030

3. Carter R., van Auken H. Small Firm Bankruptcy. Journal of Small Business Management, 2006, vol. 44 (4), pp. 493-512. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2006.00187.x

4. Alsaaty F. Dwindling Entrepreneurial Spirit in the United States: A Time for Rethinking and Action. Journal of Small Business and Entrepreneurship Development, 2017, vol. 5 (1), pp. 55-63. DOI:10.15640/jsbed.v5n1a6

5. Заболоцкая В.В. Исследование зарубежных моделей финансово-кредитной поддержки малого предпринимательства и возможность их адаптации в России. Финансы и кредит, 2012, № 18(498), сс. 57-68. [Zabolotskaya V.V. Issledovanie zarubezhnykh modelei finansovo-kreditnoi podderzhki malogo predprinimatel'stva i vozmozhnost' ikh adaptatsii v Rossii [Research of foreign models of financial and credit support for small businesses and the possibility of their adaptation in Russia]. Finance and Credit, 2012, no. 18(498), pp. 57-68.]

6. Aidis R., Estrin S., Mickiewicz T.M. Size Matters: Entrepreneurial Entry and Government. Small Business Economics, 2012, vol. 39 (1), pp. 119-139.

7. Ansari A.A., Muhideen S., Das N., Song W. North American Academic Research Governmental Support in the Human Capital Dynamism and Absorptive Capacity: Innovative Performance of SMEs in Hefei. North American Academic Research, 2018, vol. 1 (6), pp. 90-105.

8. Bjørnskov C., Foss N.J. Institutions, Entrepreneurship, and Economic Growth: What Do We Know and What Do We Still Need to Know? Academy of Management Prospect, 2016, vol. 30 (3), pp. 292-315. DOI: 10.5465/amp.2015.0135

9. Estrin S., Korosteleva J., Mickiewicz T. Which Institutions Encourage Entrepreneurial Growth Aspirations? Journal of Business Venturing, 2013, vol. 28(4), pp. 564-580. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2012.05.001

10. Tsai K. H. Collaborative Networks and Product Innovation Performance: Toward Contingency Perspective. Research Policy, 2009, vol. 38 (5), pp. 765-778.

11. Zhao S., Xu B., Zhang W. Government R&D Subsidy Policy in China: an Empirical Examination of Effect, Priority, and Specifics. Technological Forecasting and Social Change, 2018, vol. 135(C), pp. 75-82. DOI:10.1016/j.techfore.2017.10.004

12. Ropega J. The Reasons and Symptoms of Failure in SME. International Advances in Economic Research, 2011, vol. 17(4), pp. 476-483. DOI:10.1007/s11294-011-9316-1

13. Minello I.F, Scherer, L.A., da Costa A.L. Entrepreneurial Competencies and Business Failure. International Journal of Entrepreneurship, 2014, vol. 18, pp. 1-15.

14. Valencia V.S. Small Firm Survival: An Australian Perspective. Advances in Management and Applied Economics, 2016, vol. 6(5), pp. 1-16.

15. Craig B.R., Jackson III W., Thomson J.B. On Government Intervention in the Small-Firm Credit Market and its Effect on Economic Performance. Federal Reserve Bank of Cleveland Working Paper 07-02, 2007, pp. 47-67.

16. Сhrisman J.J., Ryan Nelson R., Hoy F., Robinson R.B. The Impact of SBDC Consulting Activities. Journal of Small Business Management, 1985, vol. 23, pp. 1-11.

17. Lerner J. The Government as Venture Capitalist: the Long-Run Impact of the SBIR Program. National Bureau of Economic Research Working Paper no. 5753, 1996.

18. Snijders J., van der Horst R., Isusi I., Lindeboom G.-J. SME Promotion Agencies: Is there a Best Set-Up? A Quest for Good Practices. Geneva, ILO, 2016. 70 p. Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---emp_ent/---ifp_seed/documents/publication/wcms_532833.pdf (accessed 04.06.2019).

19. 2018 Small Business Profile. Washington, U.S. Small Business Administration Office of Advocacy. 2018. Available at: https://www.sba.gov/sites/default/files/advocacy/2018-Small-Business-Profiles-US.pdf (accessed 10.05.2019).

20. NSBA 2017 Year-end Economic Report. National Small Business Association. Available at: https://nsba.biz/wp-content/uploads/2018/02/Year-End-Economic-Report-2017.pdf (accessed 10.06.2019).

21. Office of Financial Assistance Resources. U.S. Small Business Administration. Available at: https://www.sba.gov/offices/headquarters/ofa/resources/4049 (accessed 9.02.2019).

22. Types of 7(a) Loans. U.S. Small Business Administration. Available at: https://www.sba.gov/partners/lenders/7a-loan-program/types-7a-loans (accessed 03.03.2019).

23. Small Business Administration 504/CDC Loan Guaranty Program. Congressional Research Service. 24.01.2019. Available at: https://fas.org/sgp/crs/misc/R41184.pdf (accessed 17.02.2019).

24. Microloan Program. Office of Economic Opportunity U.S. Small Business Administration. 07.01.2018. Available at: https://www.sba.gov/sites/default/files/2018-05/Microloan%20SOP%2052%2000%20B.pdf (accessed 09.02.2019).

25. The Three Steps Loans: Disaster Loans. Available at: https://www.sba.gov/sites/default/files/files/Three_Step_Process_SBA_Disaster_Loans.pdf (accessed 15.02.2019).

26. Final_Website_Reports_Q4_FY18_1. Available at: https://www.sba.gov/about-sba/sba-performance/performance-budget-finances/small-business-administration-sba-loan-program-performance (accessed 12.05.2019).

27. Report to Congress to the Congress on the Availability of Credit to Small Businesses. The Board of Governors of the Federal Reserve System. Available at: https://www.federalreserve.gov/publications/2017-september-availability-of-credit-to-small-businesses.htm (accessed 11.07.2019).

28. Murray J. What Is Small Business Investment Company (SBIC). Available at: https://www.thebalancesmb.com/what-is-a-small-business-investment-company-sbic-398465 (accessed 01.03.2019).

29. Заболоцкая В.В. Государственная финансовая поддержка инновационной деятельности малого и среднего предпринимательства за рубежом. Финансы и кредит, 2015, № 25, cc. 31-43. [Zabolotskaya V.V. Gosudarstvennaya finansovaya podderzhka innovatsionnoi deyatel'nosti malogo i srednego predprinimatel'stva za rubezhom. [State financial support for innovation activities of small and medium-sized businesses abroad]. Finance and Credit, 2015, no. 25, pp. 31-43.]

30. SBIR-SBIC America`s Seed Fund. About Federal and State Technology (FAST) Partnership Program. SBIR–STTR America’s Seed Fund. Available at: https://www.sbir.gov/about-fast (accessed 15.02.2019).

31. 2014 Growth Accelerator Competition. Report to the Congress of the United States. Washington, U.S. Small Business Administration Office of Investment and Innovation, 31.01.2015. Available at: www.sba.gov/sites/default/files/files/Growth_Accelerators_Report_to_Congress.pdf (accessed 04.03.2019).

32. SBIC Overview. Washington, U.S. Small Business Administration Office of Investment and Innovation, 2018. 8 p. Available at: https://www.sba.gov/sites/default/files/2018-11/2017_SBIC_Program_Overview.pdf (accessed 15.02.2019).

33. Small Business Innovation Research (SBIR) Program Policy Directive. Available at: https://www.sbir.gov (accessed 14.01.2019).

34. Small Business Technology Transfer (STTR) Program. Available at: https://www.sbir.gov/about/about-sttr (accessed 14.01.2019).

35. Курилко А.К. Развитие малого и среднего предпринимательства в условиях формирования новой технологической базы промышленности. Дисс. канд. экон. наук. Москва, 2018. 183 с. [Kurilko A.K. Razvitie malogo i srednego predprinimatel'stva v usloviyakh formirovaniya novoi tekhnologicheskoi bazy promyshlennosti. Diss. kand. ekon. nauk [Development of small and medium-sized businesses in the conditions of formation of a new technological base of industry. Cand. Diss. (Econ.)] Moscow, 2018. 183 p.]

36. SBA Small Business Investment Company. Congressional Research Service, 2019. 42 p. Available at: https://fas.org/sgp/crs/misc/R41456.pdf (accessed 14.04.2019).

Система Orphus

Loading...
Up