Germany and Spain: Similarities and Differences in Approach to Ukrainian Crisis

 
PIIS013122270007797-7-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-11-46-55
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Junior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Occupation: Senior Researcher
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, Russian Academy of Sciences (IMEMO)
Address: 23, Profsoyuznaya Str., Moscow, 117997, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 11
Pages46-55
Abstract

The Ukrainian crisis has led to a serious deterioration in Russia-EU relations. Meanwhile, there are both common features and differences in approaches of different European Union countries to the events in Ukraine. The Federal Republic of Germany as the largest state of the Union most interested in resolving the crisis exercises the greatest influence on the solidary position of the EU. In turn, the formation of Germany’s stance is seriously influenced by positions of political parties in the country, especially those belonging to the “big coalition” in power. The standpoints of the leading German parties on key issues of resolving the Ukrainian crisis are close. They recognize only political measures aimed at normalizing the situation, and support the Minsk Agreements. Russia's “annexation” of the Crimea is condemned, but at the moment it is “out of the brackets”. In German politics, there are two main approaches to cooperation with Moscow: supporters of the first approach are in favor of maintaining the sanctions until the implementation of the Minsk-2; supporters of the second one require rejection of the sanctions policy and improving bilateral Russian-German relations. Spain, on the contrary, due to geographical remoteness and a low level of economic relations with Russia, perceives the Ukrainian crisis almost exclusively through the prism of national interests related to the problem of preserving the country’s territorial integrity. This article analyzes the approach of Germany (on the example of the political parties’ standpoints) as most characteristic for the EU, and that of Spain (comparing Catalonia and the Crimea) as most reflecting the specificity of individual EU countries’ positions. The question of similarities and differences between the situations in Catalonia and the Crimea is a “case study” of the broader problem of the correlation between the principles of maintaining a country’s territorial integrity and the right of nations for self-determination. The priority in this analysis is given to the situation in Catalonia, and the situation in the Crimea is viewed in a wider context of Spain’s attitude to the Ukrainian crisis.

KeywordsGermany, political parties, Ukrainian crisis, Russia, Spain, Catalonia, Crimea, independence, autonomy, referendum, constitution
Received04.12.2019
Publication date09.12.2019
Number of characters38026
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Украинский кризис привел к серьезному ухудшению отношений между Россией и Европейским союзом. Однако в подходах разных стран – членов ЕС к событиям на Украине наблюдаются как общие черты, так и различия. Значимое влияние на солидарную позицию Евросоюза оказывает ФРГ как крупнейшее государство Союза, в наибольшей степени заинтересованное в урегулировании кризиса. В свою очередь на формирование подхода ФРГ серьезное влияние оказывают ее политические партии, особенно входящие в “Большую коалицию” у власти. Испания, напротив, в силу географической удаленности и низкого уровня развития экономических связей воспринимает украинский кризис практически исключительно сквозь призму национальных интересов, связанных с проблемой сохранения территориальной целостности государства. В данной статье анализируется подход ФРГ (на примере политических партий) как наиболее характерный для ЕС, и Испании (на примере сопоставления Каталонии и Крыма), отражающий специфику политики отдельных стран Евросоюза. Вопрос о сходстве и различиях происходящего в Каталонии и Крыму представляет собой case study более широкой проблемы о соотношении принципов сохранения территориальной целостности государства и права наций на самоопределение. Приоритет в данном анализе отдан ситуации в Каталонии, а Крым рассматривается в более широком контексте отношения Испании к украинскому кризису.
2

Украинский кризис в позициях политических партий ФРГ

3 Германия стремится к урегулированию украинского кризиса, который дестабилизирует ситуацию на восточных границах Европейского союза. Восточные соседи последнего остаются сферой политических и экономических интересов Берлина. С Украиной Германию связывают как социокультурное (исторические контакты, проживание на территории ФРГ значительного числа выходцев из Украины), так и экономическое взаимодействие. Берлин поддерживал углубление отношений Киева и Евросоюза, в том числе программу “Восточного партнерства” и заключение Соглашения об ассоциации между Украиной и ЕС. Во время выступлений в Киеве Германия была на стороне протестующих. Министр иностранных дел ФРГ Г. Вестервелле в 2013 г. не только посетил Майдан, но и встречался с лидерами оппозиции. Несмотря на то что Германия была одной из сторон, засвидетельствовавших соглашение украинского президента В. Януковича с оппозицией, после переворота в Киеве в 2014 г. Берлин признал легитимность новой власти [1, сс. 135-136].
4 Последовавшее за этим присоединение к России Крыма и вооруженный конфликт на юго-востоке Украины вызвали резкую критику со стороны ФРГ. Однако, поддерживая украинское правительство и политические меры против Москвы (санкции, исключение РФ из G8), Германия была против каких-либо силовых методов, например, поставок оружия. Ее возросший авторитет, активная роль во взаимодействии с Киевом, желание разрешить конфликт политическим путем способствовали активному участию ФРГ в попытках мирного урегулирования украинского кризиса (встречи Минской группы, подписание Минских соглашений).

Number of purchasers: 1, views: 397

Readers community rating: votes 0

1. Trunov F.O. Ehvolyutsiya politiki FRG v otnoshenii Ukrainy (2013–2015). Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 25: Mezhdunarodnye otnosheniya i mirovaya politika, 2015, № 2 (aprel'–iyun'), ss. 126-154. [Trunov F.O. Evolyutsiya politiki FRG v otnoshenii Ukrainy (2013–2015) [Evolution of German Policy towards Ukraine (2013–2015)]. Moscow University Bulletin of World Politics. Ser. 25, 2015, no. 2 (April–June), pp. 126-154.]

2. Für eine starke demokratische und rechtsstaatliche Ukraine. Positionspapier der CDU/CSU-Fraktion im Deutschen Bundestag. Beschluss vom 27. November 2018. Available at: https://www.cducsu.de/sites/default/files/2018-11/Positionspapaier%20-%20Ukraine%20Final_0.pdf (accessed 10.03.2019).

3. Der Bayernplan. Klar für unser Land. Beschluss des CSU-Parteivorstandsam 17. Juli 2017 in München. Available at: https://www.csu.de/common/download/Beschluss_Bayernplan.pdf (accessed 2.03.2019).

4. Positionspapier Russland. Positionspapier der CDU/CSU-Fraktion im Deutschen Bundestag. Entwurf vom 29. November 2016. Available at: http://russkoepole.de/images/flash/positionspapier_russland_final_clean_003.pdf (accessed 9.03.2019).

5. Dialog – Vertrauen – Sicherheit. Voraussetzungen und Impulse für eine zeitgemäße sozialdemokratische Entspannungspolitik. Beschluss der SPD-Bundestagsfraktion vom 09.10.2018. Available at: https://www.spdfraktion.de/system/files/documents/positionspapier-spdfraktion-dialog-vertrauen-sicherheit-20181009.pdf (accessed 20.03.2019).

6. Sanktion gegen Russland. Deutscher Bundestag. 1. Februar 2018. Available at: https://www.bundestag.de/mediathek?videoid=7197989&url=L21lZGlhdGhla292ZXJsYXk=&mod=mediathek#url=L21lZGlhdGhla292ZXJsYXk/dmlkZW9pZD03MTk3OTg5JnVybD1MMjFsWkdsaGRHaGxhMjkyWlhKc1lYaz0mbW9kPW1lZGlhdGhlaz92aWRlb2lkPTcxOTc5ODkmdXJsPUwyMWxaR2xoZEdobGEyOTJaWEpzWVhrPSZtb2Q9bWVkaWF0aGVr&mod=mediathek (accessed 25.03.2019).

7. FDP-Chef plädiert für Realpolitik mit Russland. RP Online, 09.08.2017. Available at: https://rp-online.de/politik/deutschland/christian-lindner-plaediert-fuer-realpolitik-mit-russland_aid-17738447 (accessed 25.03.2019).

8. Lambsdorff: Merkel muss sich für umfassende UN-Friedensmission Ost-Ukraine einsetzen. Freie Demokraten, 01.11.2017. Available at: https://www.fdpbt.de/pressemitteilung/112850 (accessed 25.03.2019).

9. Die Krim gehört zur Ukraine. Bündnis 90/Die Grünen, 18.03.2019. Available at: https://www.gruene-bundestag.de/presse/pressemitteilungen/2019/maerz/die-krim-gehoert-zur-ukraine.html (accessed 18.03.2019).

10. Bundeskanzlerin Merkel in der Ukraine: Besuch längst überfällig. Bündnis 90/Die Grünen, 01.11.2018. Available at: https://www.gruene-bundestag.de/presse/pressemitteilungen/2018/oktober/bundeskanzlerin-merkel-in-der-ukraine-besuch-laengst-ueberfaellig.html (accessed 18.03.2019).

11. Jaitner F. Eine besondere Verantwortung. ND, 01.12.2018. Available at: https://www.neues-deutschland.de/artikel/1107016.linke-und-russland-eine-besondere-verantwortung.html (accessed 19.03.2019).

12. Die Krim ist nun einmal ur-russisches Territorium. Welt, 17.06.2017. Available at: https://www.welt.de/politik/deutschland/article165650240/Die-Krim-ist-nun-einmal-ur-russisches-Territorium.html (accessed 29.03.2019).

13. Bezvizovyj v'ezd dlya ukraintsev: ES pogryaz v dvojnykh standartakh. Russlanddeutsche für AfD NRW, 18.05.2017. [Visa-free entry for Ukrainians: the EU mired in double standards. Russlanddeutsche für AfD NRW, 18.05.2017. (In Russ.)] Available at: https://russlanddeutsche-afd.nrw/ru/news/2017/05/eu-gespaltene-zunge-ru/ (accessed 19.03.2019).

14. España concreta su tesis oficial sobre Crimea: “El referéndum es nulo e ilegal”. Available at: http://www.abc.es/espana/20140312/abci-espana-concreta-tesis-oficial-201403112015.html (accessed 10.03.2019).

15. Konstitutsiya Ukrainy. [Constitution of Ukraine (In Russ.)] Available at: http://kodeksy.com.ua/ka/konstitutsiya_ukrainy/statja-2.htm (accessed 10.03.2019).

16. Ispaniya. Konstitutsiya i zakonodatel'nye akty (Per. s isp.). Moskva, Progress, 1982. 352 s. [Spain. Constitution and Legislative Acts. Moscow, Progress, 1982. 352 p. (In Russ.)]

17. Zabaltza Kh. Sataluna-Srimea: paralelismos y espejismos. REDO, 25.03.2014. Available at: http://espacio-redo.es/el-mundo-encambio/cataluna-crimea-paralelismos-y-espejismos/ (accessed 15.03.2019).

18. Pochemu Kataloniya – ne Krym. Geopolitika, 05.10.2017. [Why Catalonia is not Crimea. Geopolitika, 05.10.2017. (In Russ.)] Available at: http://geo-politica.info/pochemu-kataloniya--ne-krym.html (accessed 15.03.2019).

19. Otstavki i naznacheniya. Sergej Aksenov. Kommersant' Vlast', 2014, № 41, s.16. [Resignation and Appointments. Sergei Aksenov. Kommersant" Vlast', 2014, no. 41, p. 16. (In Russ.)] Available at: https://www.kommersant.ru/doc/2442983 (accessed 15.03.2019).

Система Orphus

Loading...
Up