Financing Sports: Foreign Practices

 
PIIS013122270004140-5-1
DOI10.20542/0131-2227-2019-63-1-67-74
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Head of Center
Affiliation: Plekhanov Russian University of Economics (PRUE)
Address: Moscow, 36, Stremyannyi Per., Moscow, 117997, Russian Federation
Occupation: Deputy Director of Center
Affiliation: Financial University under the Government of the Russian Federation
Address: 49, Leningradskii Prosp., Moscow, 125993, Russian Federation
Occupation: Head of Department
Affiliation: Football Union of Russia
Address: 7, Narodnaya Str., Moscow, 115172, Russian Federation
Journal nameMirovaia ekonomika i mezhdunarodnye otnosheniia
EditionVolume 63 Issue 1
Pages67-74
Abstract

The paper reviews practices of leading nations in financing sports and physical culture in general. The main attention is drawn to the experiences of USA, China, Germany, Singapore, Australia, Great Britain. The authors analyze the best foreign practices of using financial and non-financial grants, endowment capital funding, crowd-funding platforms, performance-related allocations and sports lotteries as mechanisms of ensuring proper funding of sports entities. The study involved a content analysis of the main regulatory documentation related to financing mechanisms in sports and a review of trustworthy information sources and peer-reviewed academic articles. In conclusion the authors propose a set of approaches of adapting the best foreign practices having in mind the specific features of the Russian sports industry. The authors feel that non-financial grants systems should be established to support elite athletes to help them achieve a proper education and enhance their competitive preparation. Endowment funds could be seen as effective tools of promoting grassroots and youth sports. Crowdfunding can be leveraged to help inexpensive sportsrelated projects to attain proper financial resources. Performance related budget allocations should be used by state authorities to assess the activities of sports federations and base their funding on their results. Professional sports in Russia would benefit from a tax incentive scheme that could include benefits for both sports entities and those wishing to support them.

Keywordssports economics, management, financing, USA, China, Germany, Australia, Singapore
Received20.02.2019
Publication date20.02.2019
Number of characters21327
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1 Система физической культуры и спорта (далее ФКиС) в РФ практически полностью зависит от государственных источников финансирования. Обязательства государства в области финансирования спорта указаны в ст. 38 закона “О физической культуре и спорте в Российской Федерации” от 04.12.2007 (№ 329-ФЗ) [1]. С учетом повышения требований к деятельности всех субъектов ФКиС экономическое бремя содержания этой сферы становится более существенным для налогоплательщиков. Остро стоит вопрос эффективности государственных вложений в развитие спорта и систем их мониторинга [2].
2

ГРАНТОВАЯ ПОДДЕРЖКА

3 Гранты – денежные выплаты, осуществляемые в пользу физических или юридических лиц, с целью финансирования их текущей деятельности или конкретного проекта. Гранты могут выделяться государством как напрямую, так и через негосударственные организации, обычно – некоммерческие фонды. Получатели – отдельные спортсмены и тренеры, клубы, федерации, организаторы мероприятий.
4 Поддержка спортсменов высших достижений. В современных условиях грантовая поддержка стала ключевым ресурсом при подготовке спортсменов высших достижений [3]. При выделении денег исходят из показателей результативности спортсменов.
5 Так, в Сингапуре государственная система грантов предполагает градацию результатов по четырем уровням (табл. 1). В зависимости от присвоенного уровня спортсмены получают доступ к участию в различных программах грантовой поддержки (табл. 2). Гранты могут быть прямыми (ежемесячная денежная стипендия) либо косвенными (оплата обучения в университете или медицинского обеспечения). С 2014 г. также работает фонд поддержки спортсменов One Team Singapore Fund [5]. Его механизм предполагает, что в течение 5-летнего срока с 2017 по 2022 г. любые добровольные пожертвования жителей Сингапура будут дополнены государственной субсидией аналогичного размера (рис. 1). На эти цели в госбюджете заложено 50 млн синг. долл.
6

Таблица 1. Уровни грантовой поддержки и критерии их получения в Сингапуре

Уровень Необходимые результаты
Международный (L1) Войти в 8 сильнейших на Олимпийских играх / Чемпионате мира
Континентальный (L2) Войти в число 6 сильнейших на Азиатских играх или 3 сильнейших на Играх Содружества
Региональный (L3) Войти в число 4 сильнейших на спортивных играх стран АСЕАН
Национальный (L4) Войти в число 3 сильнейших национального чемпионата

Cоставлено авторами по: [4]. 

7

Таблица 2. Формы грантовой поддержки спортсменов Сингапура

Название гранта Описание Доступно
spexTAG Поддержка тренировочного процесса. Может быть использован для покрытия расходов по приобретению спортивного инвентаря, расходов на транспорт и питание Для всех уровней (L1L4)
spexACT Единовременная выплата денежных средств. Может быть направлен на спортивные нужды (зарубежные сборы, соревнования) и для получения высшего образования действующими спортсменами L1 и L2
spexMEDIC Полное медицинское страхование спортивной деятельности Только спортсмены, получившие грант spexTAG
spexGLOW Ежемесячная стипендия, равная среднему заработку в городе, на период подготовки к крупному спортивному соревнованию L1 и L2

Cоставлено авторами по: [4].

views: 2396

Readers community rating: votes 0

1. Federal Law from 04.12.2007 N329-FZ (edit. from 05.12.2017)“On physical culture and sports in Russian Federation” (In Russ.) Available at: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_73038 (accessed 27.02.2018).

2. Solntsev I. V. Otsenka effektivnosti deyatel’nosti sportivnykh organizatsii na baze reitingov [Performance measurement of sports organizations based on ratings]. Uchenye zapiski Rossiiskoi akademii predprinimatel’stva, 2014, no. 41, pp. 424-429.

3. De Bosscher V. et al. Explaining International Sporting Success: An International Comparison of Elite Sport Systems and Policies in Six Countries. Sport Management Review, 12.03.2009, pp. 113-136.

4. High Performance Sports Support Handbook. Available at: https://www.sportsingapore.gov.sg/~/media/corporate/files/athletes%20and%20coaches/singapore%20sports%20institute/high%20performance%20sports/high%20performance%20planning/singapore%20high%20performance%20sports%20handbook%202017_new.pdf (accessed 23.10.2017).

5. One Team Singapore Fund. Available at: https://www.myactivesg.com/team-singapore/one-team-singapore-fund (accessed 22.10.2017).

6. Stiftung Deutsche Sporthilfe. Available at: https://www.sporthilfe.de (accessed 07.11.2017).

7. Promoting Talent in Competitive Sports – Deutsche Bank Responsibility. Available at: https://www.db.com/cr/en/society/supporting-top-athletes.htm (accessed 07.11.2017).

8. London: Home of World-Class Sport. Available at: https://www.london.gov.uk/sites/default/files/home_of_world_class_sport_v3.pdf (accessed 26.10.2017).

9. USOC Tech & Innovation Fund Background. Available at: http://www.connectsportsmarketplace.com/assets/techinnovation-update-ngb-best-practices‑2017.pdf (accessed 25.10.2017).

10. Morozova I. A. Blagotvoritel’nost’ v sisteme vysshego obrazovaniya: mirovoi opyt i rossiiskie perspektivy sozdaniya endaument-fondov [Charity in higher education: foreign experience and prospects of creating endowment funds in Russia]. Regional’naya ekonomika: teoriya i praktika, 2015, no. 6 (381), pp. 31-42.

11. Wilson W. Sports Infrastructure, Legacy and the Paradox of the 1984 Olympic Games. The International Journal of the History of Sport, 32.01.2015, pp. 144-156.

12. Mollick E. The Dynamics of Crowdfunding: an Exploratory Study. Journal of Business Venturing, 29.01.2014, pp. 1-16.

13. Chugreev V. L. Kraudfanding – sotsial’naya tekhnologiya kollektivnogo finansirovaniya: zarubezhnyi opyt ispol’zovaniya [Crowdfunding as a technology of collective fundraising: foreign experience]. Economic and Social Changes: Facts, Trends, Forecast, 2013, no. 4 (28), pp. 190-196.

14. London Sport Funding Search Tool. Available at: https://londonsport.org/funding-bids (accessed 28.10.2017).

15. London Sport Insight Portal. Available at: https://data.londonsport.org/ (accessed 28.10.2017).

16. Register Your Sports Club/Group – Get Started. Available at: http://londonsport.easyfundraising.org.uk/register (accessed 28.10.2017).

17. Solntsev I. V. Effektivnost’ deyatel’nosti sportivnykh organizatsii [Performance of sports organizations]. Federalizm, 2017, no. 3 (87), pp. 49-62.

18. Osokin N. A. Determinanty organizatsionnoi effektivnosti i rezul’tativnosti futbol’nykh klubov [Determinants of football club organizational performance]. Effektivnoe antikrizisnoe upravlenie, 2017, no. 3 (102), pp. 98-109.

19. Breuer C., Nowy T. Germany: Autonomy, Partnership and Subsidiarity. Sport Policy Systems and Sport Federations. A Cross-National Perspective. Scheerder J., Willem A., Claes E., eds. London, Palgrave Macmillan, 2017, pp. 157-178.

20. Li Hai et al. Dimensions of Problem Gambling Behavior Associated with Purchasing Sports Lottery. Journal of Gambling Studies, 28.01.2012, pp. 47-68.

21. Lunhua M., Zhang J., Connaughton D. Sports Gambling as Consumption: Evidence from Demand for Sports Lottery. Sport Management Review, 18.03.2015, pp. 436-447.

22. Liangjun Z. et al. Variables Affecting the Market Demand of Sport Lottery Sales in China: The Case of Guangdong Province. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 18.01.2017, pp. 116-136.

23. China’s Sports Lottery Sales Enjoy Double-Digit Gains in 2016. Available at: https://calvinayre.com/2017/01/23/business/china-sports-lottery-double-digit-gains (accessed 16.01.2018).

24. Solntsev I. V., Chuchina E. A. Mery nalogovogo stimulirovaniya razvitiya sporta v Rossii [Measures of stimulating sports development through tax incentives]. Nalogi-zhurnal, 2014, no. 4, pp. 20-24.

25. Maul J. America’s Favorite Nonprofits: Taxation of the National Football League and Sports Organizations. London, UMKC, Rev. 80, 2011, pp. 199-220.

26. Jack Ma Doubles Down on Alisports with RMB1.2 Billion Funding. Available at: http://technode.com/2017/04/11/jack-madoubles-down-on-alisports-with-rmb‑1–2-billion-funding (accessed 07.11.2017).

27. Chinese Firms Buy Up Global Sporting Icons. Available at: https://thediplomat.com/2016/06/chinese-firms-buy-up-globalsporting-icons (accessed 07.11.2017).

28. Solntsev I. V. Postroenie sistemy upravleniya regional’nymi sportivnymi federatsiyami na baze reitingov (na primere futbola) [Creating management system for regional sports federations (the case of football)]. Regional’naya ekonomika: teoriya i praktika, 2016, no. 5 (428), pp. 177-187.

Система Orphus

Loading...
Up