Criminal liability for damage caused by vehicles driven by artificial intelligence, in the context of digitalization of society: the experience of Germany and Russia

 
PIIS199132220031696-1-1
DOI10.61205/S199132220031696-1
Publication type Article
Status Approved
Authors
Affiliation:
National Research University Higher School of Economics
Russian University of Transport (MIIT)
Address: Russian Federation,
Abstract

The article presents the results of comparative legal research of criminal liability for damage caused by a vehicle controlled by artificial intelligence in accordance with the current legislation of Russia and Germany in the context of the general problem of digitalization of social relations.

The purpose of the study is to build a system-complex representation of the experience of Germany and Russia in the issue of establishing criminal liability for damage caused by a vehicle controlled by artificial intelligence. To achieve this goal the following tasks were defined: to determine the significance of the development of vehicle control technologies by artificial intelligence in the context of digitalization of social relations; to identify the problems of criminal liability for harm caused by a vehicle controlled by artificial intelligence in Germany; to identify the problems of criminal liability for harm caused by a vehicle controlled by artificial intelligence in Russia.

In the course of the research both general scientific and private-scientific (special) methods of cognition were used, a special place among the latter is occupied by legal methods proper. Among the applied general scientific methods are analysis, deduction, induction, etc. Among the legal methods proper we should mention, first of all, comparative-legal, as well as formal-legal.

In particular, the study concluded that Germany has established a legislative framework for regulating automated and autonomous driving earlier than Russia. At the same time, at the current stage of development in Germany, as in Russia, the criminal liability of the parties involved (drivers, owners, passengers, manufacturers, operators of vehicles) involved in the appropriate way in driving a vehicle can be determined with the help of existing norms.

KeywordsKeywords: Criminal Code of the Russian Federation, German Criminal Code, digitalization, artificial intelligence, highly automated vehicle.
Received19.08.2024
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.

1. Беспилотники на дорогах России: уголовно-правовые проблемы / под ред. А.И. Чучаева. - М.: Проспект, 2021. – 520 с.

2. Брускин С.Н. Модели и инструменты предиктивной аналитики для цифровой корпорации // Вестник РЭУ им. Г.В. Плеханова. 2017. № 5. С. 135-139.

3. Бугаевская Н.В. Перспективы использования искусственного интеллекта как средства противодействия коррупции в деятельности органов предварительного расследования и суда // Вестник Югорского государственного университета. 2023. №3. С. 63-70.

4. Головненков П.В. Уголовное уложение Федеративной республики Германия. Научно-практический комментарий и перевод текста закона. – Потсдам, 2021. – 490 с.

5. Грачева Ю.В., Арямов А.А. Роботизация и искусственный интеллект: уголовно-правовые риски в сфере общественной безопасности // Актуальные проблемы российского права. 2020. Т. 15. № 6 (115). С. 169-178.

6. Коробеев А.И., Чучаев А.И. Беспилотные транспортные средства, оснащённые системами искусственного интеллекта: проблемы правового регулирования // Азиатско-Тихоокеанский регион: экономика, политика и право. 2018. № 3. С. 117-132.

7. Лаптев В.А. Понятие искусственного интеллекта и юридическая ответственность за его работу // Право. Журнал Высшей школы экономики. 2019. № 2. С. 79-102.

8. Лапшин В.Ф. Технология искусственного интеллекта как потенциальная угроза для охраняемой уголовным законом общественной безопасности // Российский девиантологический журнал. 2022. № 2. С. 374-385.

9. Мосечкин И.Н. Искусственный интеллект в уголовном праве: перспективы совершенствования охраны и регулирования: монография. – Киров: Вятск. гос. ун-т, 2020. 111 с.

10. Нагродская Б.В. Новые технологии (блокчейн/искусственный интеллект) на службе права: научно-методическое пособие / под ред. Л.А. Новоселовой. - М.: Проспект, 2019. 128 с.

11. Уголовно-правовое обеспечение безопасности беспилотных воздушных транспортных средств: монография / под ред. А.И. Чучаева. – М.: ИГП РАН, 2024. – 272 с.

12. Хилюта В.В. Общественная опасность и криминализация в системе мер безопасности // Вестник Югорского государственного университета. 2022. № 4. С. 44-50.

13. Шапошников А.С. Перспективы использования нейронных сетей для предупреждения экологической преступности // Вестник Югорского государственного университета. 2024. №1. С. 90-95.

14. Autonome Systeme und neue Mobilität / Her. von Er. Hilgendorf . – Baden-Baden: Nomos, 2017. – 180 s.

15. Bonnefon J-Fr., Shariff Az., Rahwan I. The social dilemma of autonomous vehicles // Science. 2016. № 35. S. 1573-1576.

16. Franke U. Rechtsprobleme beim automatisierten Fahren – ein Überblick // Deutsches Autorecht (DAR). 2016. № 2. S. 61-66.

17. Greger B. Haftungsfragen beim automatisierten Fahren // Neue Zeitschrift für Verkehrsrecht (NZV). 2018. № 1. S. 1-5.

18. Engländer Ar. Das selbstfahrende Kraftfahrzeug und die Bewältigung dilemmatischer Situationen // Zeitschrift für Internationale Strafrechtsdogmatik (ZIS) 2016. № 9. S. 608-618.

19. Hevelke Al., Nida-Rümelin Jul. Selbstfahrende Autos und Trolley-Probleme: Zum Aufrechnen von Menschenleben im Falle unausweichlicher Unfälle // Jahrbuch für Wissenschaft und Ethik (JWE). 2014. № 1. S. 5-23.

20. Hilgendorf Er. Dilemma-Probleme beim automatisierten Fahren // Zeitschrift für die gesamte Strafrechtswissenschaft (ZStW). 2018. № 3. S. 674-703.

21. Hilgendorf Er. Automatisiertes Fahren und Recht – ein Überblick // Juristische Arbeitsblätter (JA). 2018. № 11. S. 801-807.

22. Hilgendorf E. Straßenverkehrsrecht der Zukunft // Juristen-Zeitung (JZ). 2021. № 9. S. 444-454.

23. Kleemann S., Arzt C. Das Gesetz zum „autonomen“ Fahren in Deutschland // Recht Automobil Wirtschaft (RAW). 2021. № 2. S. 99-105.

24. Lange U. Automatisiertes und autonomes Fahren – eine verkehrs-, wirtschafts- und rechtspolitische Einordnung // Neue Zeitschrift für Verkehrsrecht (NZV). 2017. № 8. S. 345-352.

25. Lutz L.S. Neue Vorschriften für das automatisierte und autonome Fahren – ein Überblick // Deutsches Autorecht (DAR). 2021. № 4. S. 182-185.

26. Nestler N. Überlegungen zum Umfang mit Kraftfahrzeugen mit automatisierter oder autonomer Fahrfunktion im (Straßenverkehrs-)Strafrecht // Juristische Ausbildung (Jura). 2021. № 10. S. 1183-1193.

27. Schuster F. Strafrechtliche Verantwortlichkeit der Hersteller beim automatisierten Fahren // Deutsches Autorecht (DAR). 2019. № 6. S. 6-11.

28. Staub C. Strafrechtliche Fragen zum Automatisierten Fahren // Neue Zeitschrift für Verkehrsrecht (NZV). 2019. № 8. S. 392-398.

29. Weber Ph. Dilemmasituationen beim autonomen Fahren // Neue Zeitschrift für Verkehrsrecht (NZV). 2016. № 6. S. 249254.

30. Weigend Th. Notstandsrecht für selbstfahrende Autos? // Zeitschrift für Internationale Strafrechtsdogmatik (ZIS). 2017. № 10. S. 599-605.

31. Wörner L., Der Weichensteller 4.0: Zur strafrechtlichen Verantwortlichkeit des Programmierers im Notstand für Vorgaben an autonome Fahrzeuge // Zeitschrift für Internationale Strafrechtsdogmatik (ZIS). 2019. № 1. S. 41-48.

32. Бояркин А. Предиктивная аналитика: польза, инструменты и примеры [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 31.05.2024).

33. Вичугова А. Цивровизация [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 30.05.2024).

34. Ковачич Л. Китайский опыт развития отрасли искусственного интеллекта: стратегический подход / Московский центр Карнеги [Электронный ресурс] // URL: >>>> (дата обращения: 31.05.2024).

35. Медведев Д.А. Сотрудничество в сфере безопасности в период пандемии нового короновируса // Россия в глобальной политике. 2020. № 4 [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 30.05.2024).

36. Сайт информационного агентства REGNUM [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 30.05.2024).

37. Шмелев П. Цифровая трансформация: время первых // Онлайн журнал Сибирская нефть. 2018. № 151 [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 30.05.2024).

38. Liu Hin-Yan. Irresponsibilities, inequalities and injustice for autonomous vehicles. Ethics and Information Technology. 2017. [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 31.05.2024).

39. Statistisches Bundesamt, Fachserie 8 Reihe 7: Verkehr, Verkehrsunfälle, Jahresbericht 2020, p. 49 [Электронный ресурс]. URL: >>>> (дата обращения: 30.05.2024).

Система Orphus

Loading...
Up