The Role of American Think Tanks in the Policy-Making Process with Regard to NATO Enlargement

 
PIIS032120680004910-5-1
DOI10.31857/S032120680004910-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Affiliation: Primakov National Research Institute of World Economy and International Relations, RAS
Address: Russian Federation, Moscow
Journal nameUSA & Canada: ekonomika, politika, kultura
EditionIssue 5
Pages39-54
Abstract

The article, dedicated to the 70th the anniversary of the North Atlantic Treaty Organization describes the role of the American think-tank community in providing ideas for the NATO expansion. After the collapse of the Soviet Union, the Cold War era block was trying to find a way to adapt itself toward the completely new situation. The goal to change NATO mission, according to the new realities was also shared by the President Bill Clinton Democratic administration. His assistant for National Security Affairs Mr. Anthony Lake was the first senior official to speak about the NATO new role in his famous speech "From Containment to Enlargement» in September 21, 1993. «…we will seek to update NATO so that there continues behind the enlargement of market democracies an essential collective security». Following this trend, a number of leading American think tanks such as Brookings, Rand and Council for Foreign Relations started to develop policy ideas on how to expand NATO. Both of them were seen as anchor states to counterbalance the Russian influence in the near abroad. The trend has continued during the Presidency of George W. Bush, whose administra-tion was also nursing the idea of NATO expansion toward the former Soviet States. The articles talks about various policy ideas, developed by think tanks, regarding this issue, their practical advises to the governments of Georgia and Ukraine. The article also describes the debates among the leading foreign policy makers, regarding NATO expansion, who often proved conflicting opinions on the matter. The debate has allowed the administration to listen to the different voices, regarding the issues. After Republicans were replaced by the Barak Obama Democrats, a different approach toward NATO expansion has been taken. It was largely influenced by the «reset policy», created by the foreign policy scholar-turned presidential advisor Michael McFaul. He saw the process of resetting relations with Russia as the way to change Russia’s own relationship toward countries like Ukraine and Georgia. Some of those ideas have also changed the attitude of various experts and think tanks toward the NATO issue. The article concludes that NATO facing its 70th anniversary will have to look for new policy ideas, picking up the brains of the leading experts and scholars.

Keywordsthink tanks, expert community, NATO enlargement, containment to enlargement, Georgia, Ukraine
Received29.04.2019
Publication date07.05.2019
Number of characters34395
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

Введение

 

История НАТО как военно-политического блока, созданного США и западными союзниками, начинается спустя несколько лет после Второй мировой войны, однако новейшая история блока была написана гораздо позже – в 1990-е годы. После исчезновения с политической арены одного из двух блоков холодной войны – Варшавского договора, НАТО, оставшись в одиночестве, начала искать для себя другую роль в новой политической системе.

2 В трансформации НАТО активно участвовало американское экспертное сообщество, «мозговые центры», которым содействовала администрация президента США У. Клинтона, заинтересованная в том, чтобы придать современное значение международным институтам.
3 Подобный интерес был достаточно органичен для администрации Белого дома, которая пыталась демонстрировать гуманитарный подход к решению международных проблем и повышению роли международных организаций в мировой политике. В Белом доме было немало также выходцев из администрации президента-демократа Д. Картера, который исповедовал подобные принципы.
4 Одним из них был Э. Лейк, работавший в должности директора политического планирования в администрации Д. Картера, а затем занявший должность советника по нацбезопасности У. Клинтона. Именно этому дипломату было поручено обосновать основные принципы американской внешней политики после распада СССР.
5 В знаменитом выступлении Э. Лейка «От сдерживания к вовлечению» в сентябре 1993 г., которое можно рассматривать как программную речь новой администрации США, говорилось, в частности, о необходимости включить посткоммунистические страны Восточной Европы и постсоветского пространства в американскую внешнеполитическую орбиту.
6 Немалое значение предавалось и НАТО. Вашингтон видел в этой организации уже не военно-политический блок холодной войны, а институт, членство в котором может помочь странам Восточной Европы и бывшим республикам СССР следовать по пути демократии. При этом сама структура НАТО должна была получить новую роль в системе трансатлантической и европейской безопасности, так как иначе блок, как говорилось в документе, «потеряет общественную поддержку» [22].
7 По мысли Э. Лейка, блок НАТО должен играть «более значительную роль» в поддержании европейской и американской безопасности. Администрация Клинтона считала необходимым начать процесс расширения, включая в альянс бывших стран – участниц Варшавского договора, представляя его, как союз демократических государств.
8

Мозговые центры расширяют НАТО

  

Расширение НАТО стало одним из главных факторов внешней политики Клинтона, что, в свою очередь, оказало важнейшее влияние и на деятельность американских «мозговых центров», занимающихся изучением стран бывшего советского блока. Идеи по расширению НАТО получили широкую поддержку со стороны нескольких влиятельных «мозговых центров» либерально-антлантистского направления Института Брукингса, Совета по внешним сношениям и Новой Атлантической инициативе [2].

Number of purchasers: 3, views: 1245

Readers community rating: votes 0

1. Shakleina T.A. 2002. Rossiya i SShA v novom mirovom poryadke. Diskussii v politiko-akademicheskikh soobschestvakh Rossii i SShA (1991–2002) / T.A. Shakleina. – M.: Institut SShA i Kanady RAN. 445 s.

2. Shakleina T.A. 2001. Russia and the USA in New World Order (In Russ.).

Система Orphus

Loading...
Up