METHODOLOGICAL FOUNDATIONS OF THE STUDY OF NEUROSOCIAL INTELLIGENCE OF STUDENTS USING DIGITAL TECHNOLOGIES

 
PIIS181570410026448-7-1
DOI10.54884/S181570410026448-7
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Center "Locomotives of Growth"
Address: Russian Federation,
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages76-85
Abstract

The article analyzes and explores the methodological foundations and semantic approaches of the described neurosocial intelligence of students of the Financial University under the Government of the Russian Federation. Socially active youth manifests themselves and is represented both in the real world (university) and in the virtual space of education and Internet communications (digital educational environment). The most significant is the study of satisfaction and dissatisfaction with information and educational needs, as well as ideas about digital technologies. The leading methodological principle of analyzing the influence of neurosocial intelligence on behavior in educational systems is the performance of research works, which in fact are the decision-making on the further educational track and the features of individual learning. In this study difficulties in using digital platforms were reported by a relatively small number of respondents in the total sample. In general, it was revealed that the attitude of students and teachers to work in the digital educational environment is positive, also the tendency to perceive digitalization and changes in human intelligence as an opportunity for development was indicated.

 

Keywordsneurosocial intelligence, digital needs, digital skills, youth, educational needs
Received29.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters18416
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение в проблему. Внедрение цифровизации в образовательной системе, распространение дистанционных технологий обучения, согласно постановлению Правительства РФ о создании системы современной цифровой образовательной среды и программе развития цифровых технологий в РФ [1], предъявляют новые требования к педагогам, а также к социальному и психологическому состоянию студентов высших учебных заведений РФ.
2 Широко описываемые физиологами (И. Сеченов, И. Павлов) явления условного рефлекса, реакции на внешний стимул и ответной реакции приобретают совершенно новый контекст проявления при соприкосновении с виртуальным цифровым миром. Психологические показатели состояния человека: длительность концентрации внимания, скорость обратной связи, сенсорная адаптация, кратковременная память, поведенческие стереотипы, утомляемость, деятельная активность и социальные связи видоизменяются при использовании цифровых технологий как для развлечения, так и для образования.
3 Педагогические технологии ХХI века активно перестраиваются, но данный процесс не всегда идет успешно. Психологические установки и убеждения студентов и преподавателей иногда расходятся и теряют общие точки коммуникативного соприкосновения, среди которых ценностные ориентиры, различные представления и образы мира поколений Х-Y и Z-I. До сих пор нет единых технологий, учитывающих и комплексно изучающих цифровой и нейросоциальный интеллект педагогов и студентов в потоке глобализации знаний и навыков [2]. В частности, можно выделить множество аспектов в содержательной интерпретации социального интеллекта: умение устанавливать коммуникации, общие ценности, системная работа, сбалансированное состояние общественного признания, реализация себя. Описание эмоционального интеллекта затрагивает гибкость чувственной и эмоциональной сфер, но не берет в расчет поведение, возникающее в ответ на стимулы цифровых технологий. Именно приставка «нейро» актуально отвечает на этот вопрос, ставя во главу угла цифровое эго индивида, нашего цифрового двойника, ежедневно погруженного в виртуальный мир (социальные сети, общение, обучение, выбор покупок на онлайн-платформах).
4 Нейросоциальный интеллект может игнорировать сигналы и стимулы реального физического мира, голоса близких, временные промежутки, циклы дня и ночи. Социальный ракурс в данном случае является локусом проявления цифрового эго, образовательных потребностей и обратной связи цифрового «я» с окружающей средой. Развитый нейросоциальный интеллект может рассматриваться как источник образовательной активности и регулятор жизненно важных процессов, информационных потребностей и результатов деятельности. Часто интеллектуальные и образовательные потребности учащихся анализируются сквозь призму удовлетворенности или неудовлетворенности их потребностей. Оценить и понять настоящие личностные потребности можно лишь при обобщенном восприятии всего комплекса аспектов личности, однако в современных реалиях более популярен анализ социальной активности через проблематику удовлетворения потребностей или их неудовлетворения.

views: 188

Readers community rating: votes 0

1. State Duma (2022) Decree of the Government of the Russian Federation dated December 2, 2021 No. 3427-r. Available at: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/ 0001202112070025 (Accessed: 17 March 2023). (In Russ.)

2. Garaganov, A.V. (2022) Neurosocial intelligence: the evolution of human needs and intelligence in the era of global digitalization. Selfmanagement, no. 5(133), pp. 296–301. (In Russ.)

3. Sokolova, E.V. (2022) Analysis of the educational needs of modern students. In: Gagaeva, P.A., Belozertsev, E.P. (eds.) Education in Russia and current issues of modern science: Proceedings of the V All-Russian Scientific and Practical Conference, Penza, May 16–17, 2022. Penza: Penza State Agrarian University, pp. 409–412. (In Russ.)

4. Akoff, R.L. (2002) Planning for the future of the company. M.: Sirin. 256 р. (In Russ.)

5. Haksever, K., Render, B., Russell, R.S. (2022) Management and organization in the service sector: theory and practice. St. Petersburg: Piter. 725 р. (In Russ.)

6. Petrovsky, A.V., Yaroshevsky, M.G. (1998) Brief psychological dictionary. Rostov-on-Don: Phoenix. 512 р. (In Russ.).

7. Krysko, V.G. (2021) Dictionary-reference book on social psychology. St. Petersburg: Piter. 415 р. (In Russ.)

8. Abulkhanova-Slavskaya, K.A. (2012) The problem of correlation of personality, individuality, subject. In: Modern personality: Psychological research. Moscow, рр. 17–35. (In Russ.)

9. Yepaneshnikov, V.V., Pugacheva, N.B., Goloshumova, G.S. et al. (2016) Pedagogical management of civil education of research universities students, vol. 6, no. 2, pp. 23–27.

10. Nikolaeva, N.V. (2022) Information and educational environment of the university in the context of blended learning. In: Collection of humanitarian research, no. 4 (33), pp. 24–30. (In Russ.)

11. Garaganov, A.V., Kanyuk, A.S. (2023) Digital needs of students of Russian universities. In: Modern education: traditions and innovations, no. 1, рр. 116–119. DOI 10.51623/23132027_231_116. (In Russ.)

12. Mamardashvili, M. (2023) Psychological topology of the path. M.: Merab Mamardashvili Foundation. 1072 р. (In Russ.)

13. Raigorodsky, D.Ya. (2020) Practical psychodiagnostics. Methods and tests. Samara: Bahrakh-M. 672 р. (In Russ.)

14. Kanyuk, A.S., Garaganov, A.V. (2023) Certificate of state registration of the computer program No. 2023614547 Russian Federation. Automation of the educational process for the development of digital competencies of teachers and meeting the information needs of students № 2023613387. Available at: https://elibrary.ru/download/elibrary_50426949_60764748.PDF (Accessed: 17.03.2023). (In Russ.).

Система Orphus

Loading...
Up