RESEARCH ON TEACHERS' READINESS TO IMPLEMENT INCLUSIVE EDUCATION IN THE CONDITIONS OF HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION

 
PIIS181570410026440-9-1
DOI10.54884/S181570410026440-9
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Associate Professor
Affiliation: S.M. Kirov Military Medical Academy, Ministry of Defense of the Russian Federation
Address: Russian Federation,
Occupation: Professor
Affiliation: S.M. Kirov Military Medical Academy, Ministry of Defense of the Russian Federation
Address: Russian Federation
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages154-162
Abstract

The article analyzes the results of a dynamic social study of the prospects for inclusive education for people with disabilities and people with disabilities in a medical university. Attention is paid to the substantiation and development of the educational environment, as well as issues of psychological and pedagogical preparedness of university teachers for various aspects of inclusive education. The results of the study indicate the need for the development and implementation of comprehensive programs for advanced training of university teachers in the field of correctional pedagogy and methods of working with disabled students and persons with disabilities.

Keywordsinclusive education, invalids, persons with disabilities, medical university, readiness for professional pedagogical activity
Received29.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters17384
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Возможности получения среднего профессионального и высшего образования инвалидами и лицами с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ) являются одной из приоритетных задач, реализуемых законодательством Российской Федерации в сфере образования [1]. Обучение детей и взрослых, обнаруживающих особые образовательные потребности, выступает основной и неотъемлемой сущностью цивилизованного общества, что обеспечивает успешность социализации, улучшение качества жизни, личностную и профессиональную самореализацию данных категорий граждан. Доступность высшего и, в частности, медицинского образования для инвалидов и лиц с ОВЗ, основанная на понимании особенностей протекания хронических болезней и связанными с этим ограничениями, ставит перед вузами целый ряд вопросов, разрешение которых лежит в плоскости подготовленности педагогического персонала включиться в работу по созданию соответствующей образовательной среды, программ обучения, а также психологической готовности самих преподавателей к особенностям интегрированного и инклюзивного профессионального образования.
2 Таким образом, перед системой образования России стоит актуальная задача – достижение нового современного качества общего и профессионального образования лиц с инвалидностью и ОВЗ.
3 Формирование адекватной образовательной среды для обучения и развития лиц с инвалидностью и ОВЗ невозможно без совершенствования системы образования и разработки комплексного научно-методического обеспечения учебного процесса.
4 Проблема и теоретическая рамка исследования. Обучение и сопровождение инвалидов и лиц с ОВЗ в процессе учебы предполагают необходимость учитывать те профессиональные требования к пригодности, которые не только определяют выбор профессии данными категориями лиц, но и возможности трудоустройства и эффективности в том или ином виде будущей профессиональной деятельности после завершения учебы в вузе.
5 Принятые российским обществом и закрепленные на уровне законодательства РФ международные документы [2] позволяют образовательным организациям предпринимать активные меры по оказанию образовательных услуг всем категориям граждан, в том числе и тем, кто нуждается в удовлетворении особых образовательных потребностей.
6 Предшествующий опыт конца ХХ века свидетельствует о реализации таких эффективных проектов, как создание специальных вузов-интернатов, например, Института искусств для инвалидов (Москва); интегрированное обучение инвалидов в МГТУ им. Н.Э. Баумана (Москва); обучение слепоглухих студентов на факультете психологии МГУ им. М.В. Ломоносова (Москва); обучение незрячих студентов на философском факультете КГУ им. Т.Г. Шевченко (Киев, Украинская ССР) и др.
7 По мнению доктора психологических наук А.В. Суворова (будучи слепоглухим, он обучался на факультете психологии МГУ им. М.В. Ломоносова), к вопросам интеграции и инклюзивного образования лиц с ОВЗ и инвалидностью необходимо подходить крайне осторожно, чтобы не получить в итоге «инклюзивное жертвоприношение» [3]. Ученый являлся сторонником социальной интеграции данных категорий лиц, тогда как условия инклюзивного образования все же являются специальными, когда учитываются особенности не только нозологического характера, но и специфика методики обучения, к вопросам которых педагоги общеобразовательных школ, средних профессиональных и высших учебных заведений фактически не подготовлены. Наиболее приемлемой сферой социализации в условиях образования он считал сферу дополнительного, в том числе и профессионального образования, когда назревает реальная необходимость и возможности в выборе и реализации будущих профессиональных предпочтений.

views: 185

Readers community rating: votes 0

1. State Duma (2021) Federal Law of December 29, 2012 N 273-FZ (as amended on July 2, 2021) “On Education in the Russian Federation” (as amended and supplemented, effective from September 1, 2021). Available at: http://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW _140174. (Accessed: 23 March 2023). (In Russ.)

2. State Duma (2006) Convention on the rights of persons with disabilities. Available at: http://duma.gov.ru/news/6772. (Accessed: 23 March 2023). (In Russ.)

3. Suvorov, A.V. (2011) Inclusive education and personal inclusion. Psychological Science and Education, no. 3, pp. 27–31. (In Russ.)

4. Malofeev, N.N. (2007) The system of special education of a new type. Almanac of the Institute of Correctional Pedagogy, no. 11. Available at: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=22573987 (Accessed: 01/20/2023). (In Russ.)

5. Matantseva, T.N. (2017) (comp) Practices of inclusive education in higher education. Textbook. Kirov. (In Russ.)

6. Bobkov, O.V. (2017) (comp.) Teaching students with disabilities and students with disabilities: guidelines for teachers of the Moscow State Pedagogical Institute. Saransk. (In Russ.)

7. Mukhlaeva, Т.V. (2022) Inclusion as the key component in modern education quality management: parents’ priorities. Man and Education, no 1, pp.100-110. (In Russ)

8. Professional development of teaching staff in the system of inclusive education: technologies, practices, results management (2019) Collection of the All-Russian scientific and practical conference (Tomsk, April 17, 2019), Moscow. (In Russ.)

9. Akhmetzyanova, A.I., Artemyeva, T.V., Kurbanova, A.T. et al (2015). Inclusive practice in higher education: textbook. Kazan. (In Russ.)

10. Andreeva, L.V., Boikov, D.I., Voilokova, E.F. et al. (2007) Education of persons with disabilities in the context of the UNESCO education for all program: Russian experience: an analytical review. Bordovsky, G.A (ed.). St. Petersburg. (In Russ.)

11. Khudik, V.A. (2015) Questionnaire for studying the attitude of teachers to inclusive education. Correction and Pedagogical Education, no. 1 (1), pp. 62–67. (In Russ.)

12. Telnyuk, I.V., Khudik, V.A. (2016) Formation of readiness for the use of pedagogical technologies in medical and pedagogical activity among graduate students of a medical university. Teacher of the 21st century, no. 4-1, pp. 220–228. (In Russ.)

13. Martynova, E.A., Romanenkova, D.F. (2013) Requirements for special conditions for ensuring inclusive education of disabled people in vocational education organizations. Historical and Socio-Educational Thought, no. 4 (20), pp. 98–102. (In Russ.)

14. State Duma (2014) Guidelines for the organization of the educational process for training of people with disabilities in educational institutions of higher education, including the equipment of the educational process. Approved by Ministry of Education and Science of Russia 04/08/2014 No. AK-44/05vn. Available at: https://www.mos.ru/upload/documents/oiv/ps_mo_44_05_08_04_2014_r14.pdf (Accessed: 19 April 2023). (In Russ.)

15. Potapchuk, A.A. (2021) Dynamics of the attitude of teachers of a medical university to inclusive education. Psychological and pedagogical support of inclusive education: mechanisms for the development of inclusive professional competence of specialists: collection of abstracts of the III International scientific and practical conference. Ryazan, pp. 12–14. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up