PRODUCTIVE EDUCATION IN THE PRACTICE OF PRIVATE SCHOOLS IN ST. PETERSBURG

 
PIIS181570410026363-4-1
DOI10.54884/S181570410026363-4
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Second-year master's students of the program «Education Management»
Affiliation: Higher School of Economics National Research University
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Second-year master's students of the program «Education Management»
Affiliation: Higher School of Economics National Research University
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Occupation: Professor, Leading Researcher
Affiliation:
National Research University "Higher School of Economics" in St. Petersburg
St. Petersburg Branch of the Institute of Education Management of the Russian Academy of Education
Address: Russian Federation, Saint Petersburg
Occupation: Second-year master's students of the program «Education Management»
Affiliation: Higher School of Economics National Research University
Address: Russian Federation, St. Petersburg
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages100-113
Abstract

The article examines the role of agent-based position of participants of the educational process in the implementation of the concept of productive education in the practice of private schools in St. Petersburg, identifies markers of agent-based position and other factors in the implementation of the concept. The rating of factors has been determined. The definition of the agentic position is formulated in the context of the metamodern educational discourse. The article shows that the agency position of children is the most significant factor for the implementation of the concept of productive education in the practice of private schools in St. Petersburg.The data obtained by the authors using qualitative and quantitative methods mutually verify each other, which allows us to state a significant degree of reliability of the results presented by the authors. The article concludes about the transformative role of productive education in the current educational continuum.

Keywordsсoncept of productive education, factors of implementation of the concept of productive education, agency position, practice of private schools, content-analysis, concept-cloud, factor analysis
Received26.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters22588
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. Нами сформулирован концепт продуктивного образования, продемонстрированы основные черты гипотетического механизма внедрения его положений в практику петербургской школы. В основе реализации концепта продуктивного образования в школьной практике лежит так называемая «агентская позиция» деятелей – хозяев базовых процессов в образовании. С нашей точки зрения, агентская позиция людей в образовательных отношениях проявляется в контексте их персонализации. Целью нашего исследования не является специальная понятийная работа, априори будем считать, что в пространстве нашего исследования персонализированная позиция деятеля адекватна его агентской позиции.
2 Базируясь на содержании ранее выявленных базовых признаков проявления концепта продуктивного образования в образовательной практике [1, с. 27], нами сформулировано определение концепта продуктивного образования: «Продуктивное образование – персонализированный подход к образованию, когда приобретение знаний, умений, навыков, ценностных установок и культурных кодов происходит на основе реализации агентской позиции учащегося в образовательном процессе, предполагающей его участие, совместно с педагогом-наставником и/или тьютором, в трансформации образовательных целей, конструировании образовательного контента, выборе формата обучения и образовательных технологий, а также социально и персонально значимую проектную деятельность, базирующуюся на ценностном проживании опыта проектирования. Обучение, осуществляемое в рамках продуктивного образования, содержит в основе аттестации самооценку учащегося и детскую оценку качества профессиональной деятельности педагога» [1, с. 28].
3 В определении содержатся коды – маркеры проявления персонализированной позиции школьника в образовательном процессе, которые нами использованы в ходе рейтингования факторов проявления концепта продуктивного образования. Этот процесс будет описан ниже. Включенное наблюдение позволило сделать вывод, что наиболее отчетливо действие концепта продуктивного образования наблюдается в практике частных школ. На этой основе сформулирован следующий исследовательский вопрос: какие факторы свидетельствуют о реализации в школьной практике концепта продуктивного образования и какие из них прежде всего способствуют его реализации?
4 В своем исследовании отталкиваемся от общего предположения, что применение в современном образовательном процессе концепта продуктивного образования способствует реализации в практике школ агентской позиции обучающихся. Однако также полагаем, что агентскую позицию следует рассматривать и определить с точки зрения актуального метамодернистского образовательного дискурса.
5 В отечественной [3] и зарубежной [4; 5; 6; 7] литературе под агентностью субъекта в образовании понимается «его способность делать ситуативный выбор, действовать направленно и стратегично, ориентируясь на собственные профессиональные ценности и “запросы”, а также способность к трансформации ситуации, даже если выбор этой ситуации не был им определен» [3, с. 75], причем в большинстве источников речь идет об агентности учителей. Агентивное поведение учащихся рассматривается прежде всего в контексте реализации постулата выбора, когда школьники выступают в качестве предмета изучения и выбирают из предлагаемого им взрослыми набора вещей и процессов [8; 9]. Подобное поведение нельзя в полной мере считать агентивным. Гораздо реже в источниках встречаются описания свидетельств проективно-трансформирующего поведения детей, когда они сами создают содержание выбора [10; 11; 12].

views: 165

Readers community rating: votes 0

1. Aksenova, S.D., Korneeva, M.S., Prikot, O.G., Tagaeva, N.E. (2023) Concept of productive education in the context of metamodernist discourse. Man and Education, no. 1, pp. 24–37. (In Russ.)

2. Prikot, O.G. (2022) Educational ecosystems: contexts and cases. Available at: https://ioe.hse.ru/data/2022/04/05/1799884115/Презентация.pdf (Accessed: 13 January 2023). (In Russ.)

3. Zaichenko, L.I. (2021) Digital and teacher agency in international studies. In: Lebedev, O.E. Zaichenko, N.A. (eds) Digital debut of educational relations. SPb: IPSA SZIU RANHIGS. (In Russ.)

4. Eteläpelto, A., Vähäsantanen, K., Hökkä, P.K., Paloniemi, S. (2013) What Is Agency? Conceptualizing Professional Agency at Work. Educational Research Review, vol. 10, pp. 45–65.

5. Priestley, M., Edwards, R., Priestley, A., Miller, K.H. (2012) Teacher Agency in Curriculum Making: Agents of Change and Spaces for Manoeuvre.Curriculum Inquiry, vol. 42. no. 2, pp. 191–214.

6. Toom, A., Pyhalto, K., Rust, F. (2015) Teachers' professional agency in contradictory times. Teachers and Teaching, vol. 21(6), pp. 615–623.

7. Hokka, P., Vahasantanen, K., Mahlakaarto, S. (2017) Teacher educators' collective professional agency and identity - Transforming marginality to strength. Teaching and Teacher Education, vol. 63, pp. 36–46.

8. Ermolina, E.A. (2020) Agencyness and educational choice of students: the case of a private gymnasium in Yaroslavl. Researcher, vol. 3, pp. 30–57. (In Russ.)

9. Ostroverh, O.S., Tikhomirova, A.V. (2021) Co-participatory design of the educational space of the new school. Educational Studies, no. 3, pp. 260–283. (In Russ.)

10. Neill, A. (2019) Educating with freedom. Moscow: AST. (In Russ.)

11. Walker, T. (2017) The Finnish learning system: How the best schools in the world work. M.: Alpina Digital. (In Russ.)

12. Materials about Sudbury Valley School. Available at: https://www.svsmodel.ru/. (Accessed: 5 September 2022). (In Russ.)

13. Sorokin, P.S., Zykova, A.В. (2021) "Transforming agency" as a subject of research and development in the XXI century: review and interpretation of international experience. Public Opinion Monitoring: Economic and Social Change, no. 5, pp. 216–241. (In Russ.)

14. Sorokin, P.S. (ed.) (2023) Self-Reliance and Proactive Behavior: Research Report. HSE. (In Russ.)

15. McCrindle, M., Fell, A. Generation Alpha. Available at: https://mccrindle.com.au/insights/blog/gen-alpha-defined/ (Accessed: 12 August 2022).

16. Prikot, O.G. Educational ecosystems: contexts and cases. Available at: https://openedu.ru/course/hse/STRATED/ (Accessed: 10 March 2023). (In Russ.)

17. Prikot, O. (2022) Digital well-being of the person in the educational ecosystem of the metamodern. Educational Policy, no. 4 (92), pp. 8–16. (In Russ.)

18. Prikot, O. (2023) Digital well-being of the person in the educational ecosystem of the metamodern. Educational Policy, no. 1 (93), pp. 2–13. (In Russ.)

19. Maturana, U., Varela, F. (2001). The tree of knowledge: the biological roots of human understanding. Moscow: Progress-tradition. (In Russ.)

20. Rud, D.S. (2023) Possibilities and limitations of ATLAS.ti in processing ttext arrays: coding and quantitative analysis. In: Practices of Qualitative Data Analysis in Social Sciences. Moscow: HSE, pp. 202–243. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up