SYNERGETIC APPROACH TO ANALYSIS AND IMPLEMENTATION OF SOCIO-PEDAGOGICAL PRACTICES

 
PIIS181570410026346-5-1
DOI10.54884/S181570410026346-5
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: Professor
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation,
Occupation: Associate Professor
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation
Occupation: Professor
Affiliation: Herzen State Pedagogical University of Russia
Address: Russian Federation
Journal nameMan and Education
Edition2 (75)
Pages59-67
Abstract

The article is devoted to the urgent problem of identifying potential possibilities of synergetic methodology for the study of socio-pedagogical activity as a special system that is transformed under the influence of unstable conditions of society. It is emphasized that the subject area of socio-pedagogical activity is currently being transformed, characterized by an increasing trend of spontaneous socialization of children, that its spatial and temporal characteristics are changing, as the space of children's problems is expanding, the time required for scientific understanding of problems and the search for solutions to them is decreasing. The appeal to the synergetic approach is due to the fact that it is focused on the analysis of system processes that are in a nonlinear, non-equilibrium state, in the "order – chaos - order" movement. The article uses the following concepts to describe the process of organization and self-organization of socio-pedagogical activity: "attractor" (an ordered process), "fluctuation" (the presence of potential opportunities in the process both to maintain the system and to destroy it), "bifurcation" (a chaotic state of the process). At the institutional level, the movement of socio-pedagogical activity through the stages of "order - chaos - order" is determined by the value orientations of its subjects. They are the center of attraction for specialists of helping professions and keep the system in a state of stable attractor. Violation of the value bases of socio-pedagogical activity disorganizes the system, leads it into a state of chaos (bifurcation). At the individual level of teacher–child interaction, a sense of stability (attractor) is formed if the practices used to solve the child's problems give a positive result. Otherwise, the teacher plunges into reflection, looking for ways of self-organization that contributes to solving problems.

Keywordssynergetic approach, organization and self-organization of socio-pedagogical activity, attractor, bifurcation, fluctuation, nonlinear process of socio-pedagogical practice
Received24.06.2023
Publication date11.08.2023
Number of characters19596
Cite   Download pdf To download PDF you should sign in
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
1 Введение. В настоящее время для понимания социальных изменений, характеризующих общественную жизнь, особую роль приобретает синергетический подход, нацеленный на исследование отношений «порядок – хаос – порядок» в разных областях природного и социального мира. Синергетика вызвана к жизни необходимостью «нахождения адекватных ответов на глобальные вызовы, с которыми сталкивается развитие современной цивилизации в целом» [1, c. 190]. Синергетический подход имеет «своей стратегической задачей познание общих принципов, лежащих в основе процессов самоорганизации в системах самой разной природы, в том числе и в социальных системах» [2, c. 87]. Современные ученые-синергетики полагают, что: - «научить гуманитариев в полной мере применять формальные методы, наверное, не удастся, а ... понимать синергетические принципы построения моделей реальности ... можно» [2, c. 133]; - «использование синергетического подхода не противоречит прежним методам и подходам к анализу социальных процессов и систем, однако является существенным дополнением, значительно расширяющим методологический аппарат» [3, с. 29].
2 Обращение социально-педагогической науки и практики к синергетике стимулировано научным интересом к сложным процессам, происходящим в условиях нестабильного социума в педагогической сфере, подверженной глубоким трансформациям. Во-первых, чередование социального хаоса и социального порядка, характерное для современного общественного развития, находит свое отражение в процессах стихийной - целенаправленной социализации подрастающего поколения, влияющих на смыслообразование детей, на становление ценностных позиций и ориентаций. Наблюдается тенденция стихийной социализации детей, осуществляемая за границами семьи и образовательного учреждения в условиях расширения интернет-коммуникации. Во-вторых, в современных условиях меняются пространственно-временные характеристики социально-педагогической деятельности, цель которой состоит в преодолении хаоса в области стихийной социализации и ценностного ориентирования ребенка. Пространство детских проблем расширяется за счет виртуального мира, сужается время, необходимое для научного осмысления проблемы, поиска средств ее решения, превращения найденного средства в «свой», то есть в личностный, подход к реализации цели. Эти трансформации побуждают к анализу социально-педагогической деятельности с позиции синергетической методологии.
3 Основные результаты исследования. В России приоритетные направления синергетического исследования в области педагогики связаны в основном с вопросами управления отечественной системой образования, с выстраиванием организационной структуры школьного и профессионального образования, с разработкой проектов и программ обучения субъектов образования синергетическому мышлению. Новизна подхода, представленного в данной статье, состоит в том, что синергетика рассматривается как инструмент научного исследования и описания социально-педагогической деятельности как особой практики, нацеленной на выявление и решение социальных проблем детства, формирующихся в условиях движения социума в логике «порядок – хаос – порядок».

views: 190

Readers community rating: votes 0

1. Budanov, V.G. (2005) Synergetics of Communicative Scripts. In: Zimmerman, R.E., Budanov, V.G. (eds). Towards Otherland. Languages of Science and Languages Beyond. Kassel: Kasse university press GmbH, pp. 189–199.

2. Budanov, V.G. (2009) Methodology of synergetics in postnonclassical science and education. 3rd ed. Moscow: LKI Publishing House. (In Russ.)

3. Brazevich, S.S. (2012) Development of synergetic approach in sociology and social forecasting. Bulletin of Yerevan University (Social Sciences), no. 136.5, pp. 29–35. (In Russ.)

4. Leontiev, D.A. (2019) Synergetics and personality: towards non-equilibrium personology. In: The human world: uncertainty as a challenge. Moscow, pp. 261–273. (In Russ.)

5. Abasov, Z.А. (2007) Innovations in education and synergetics, Alma Mater, no. 4, pp. 3–8. (In Russ.)

6. Kazakova, T.V., Parkaikina, G.A. (2008) Synergetic approach to the problem of human self-realization. Fundamental Research, no. 5, pp. 24–26. (In Russ.)

7. Sharonov, V.V. (1997) Fundamentals of social anthropology. St. Petersburg: Lan. 188 р. (In Russ.)

8. Sapronov, M.V. (2008) Synergetic approach in historical research: new opportunities and difficulties of application. Social Sciences and Modernity, no. 4, pp. 158–172. (In Russ.)

9. Chekaleva, E. A. (2021) Self-organization of students' personality in the context of a synergetic approach. The World of Science, Culture, Education, no. 6(91), pp. 59-61. (In Russ.)

10. Volichenko, O.V. (2012) Nonlinear architecture. Science and New Technologies, no. 6, pp. 28–31. (In Russ.)

11. Knyazeva, E.N., Kurdyumova, S.P. (2014) The foundations of synergetics. Synergetic worldview. M.: Librocom. 214 р. (In Russ.)

12. Vygotsky, L.S. (2016) Thinking and speech. M.: Publishing house «National Education». 132 р. (In Russ.)

13. Drobnitsky, O.G. (2002) Moral philosophy. Selected works. M.: Gardariki. 523 р. (In Russ.)

14. Raschetina, S.A. (2020) Research method in the structure of socio-pedagogical activity. Bulletin of Orenburg State University, no. 3 (226), pp. 57–63. (In Russ.)

Система Orphus

Loading...
Up