Philosophy of India’s renaissance: Social Thought by Swami Vivekananda in “Lectures from Colombo to Almora”

 
PIIS086919080004705-2-1
DOI10.31857/S086919080004705-2
Publication type Article
Status Published
Authors
Occupation: professor
Affiliation: Penza State University
Address: Penza, Russia
Journal nameVostok. Afro-Aziatskie obshchestva: istoriia i sovremennost
EditionIssue 3
Pages104-121
Abstract

Based on analysis of “Lectures from Colombo to Almora” (1897) by Swami Vivekananda, the social-philosophical content of the speeches and lectures to Indian audience is reconstructed in the article. The key ideas of the lectures’ cycle deal with all spheres and aspects of Indian life. On the one hand, the social content is integrated into Neo-Vedantic form, the thinker marked the social problems and gave answers to the questions on the condition and perspectives of India. The hermeneutic analysis of lectures helps to represent its content as special exposition of the philosophy of India’s renaissance. Conventionally, the author of the article describes four problematic fields of social thought by Vivekananda: 1) the image of India in the context of idea in nation; 2) understanding of the West as the Other civilization and culture; 3) the interaction between India and the West as mutual teaching in social, political, cultural and spiritual spheres; 4) social problems of contemporaneity and future perspectives of India. According to Vivekananda, the essence of India’s renaissance is the growth, in which all people and each person take part. But the growth is impossible in circumstances of miseries and the tyranny of caste system and power of minority over the people. Vivekananda searched for the spiritual renaissance through consciousness’ awakening, but the one must be continued in social, cultural and political awakening. His philosophy of renaissance includes strong positive impulse for practice of social activity in all-India scale, viz. development of education, institutional transformations and fight against poverty and oppression.

Keywordssocial philosophy, the image of India, nation, understanding of Other, India’s mission, awakening, social reforms, tradition
AcknowledgmentThe study is supported by the Russian Science Foundation grant “Indian Philosophy in the History of World Philosophy Context: the Meanings’ Translation Problem”, project No 16-18-10427.
Received08.04.2019
Publication date06.06.2019
Number of characters57353
Cite  
100 rub.
When subscribing to an article or issue, the user can download PDF, evaluate the publication or contact the author. Need to register.
Размещенный ниже текст является ознакомительной версией и может не соответствовать печатной
1

ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМЫ

2 Философское наследие индийского мыслителя и общественного деятеля Свами Вивекананды (1863–1902, наст. имя Норендронатх Дотто) свыше столетия привлекает внимание исследователей. В отечественной и зарубежной науке изучаются как конкретные аспекты его мысли – этика, религиозная философия, политические взгляды, социальные идеи [cм.: Челышева, 1986; Прусак, 2000; Мезенцева, 2003; Mohapatra, 1996; Rambachan, 1987; Singh, 2007], так и его философия в целом (см.: [Костюченко, 1977; Ray, 2001; Jhanji, 2007]). Многообразие и многослойность философии Вивекананды прослеживаются в самых разных его трудах, и в этом отношении в высшей степени показателен цикл его выступлений и лекций, прочитанных сразу после возвращения в 1897 г. в Индию из США и Европы, изданных впоследствии под названием «Лекции от Коломбо до Алморы».
3 Возвращение Вивекананды в Индию стало поворотным пунктом в трансляции его философии веданты: до этого он представлял западной аудитории Индию, ее религию, философское наследие и культуру – начиная с выступлений на Всемирном конгрессе религий в Чикаго (сентябрь 1893) до выступлений в США и Европе (1895–1896). После прибытия 15 января 1897 г. в Коломбо и оказанной ему триумфальной встречи Вивекананда обращается к аудитории индийской – с лекциями или выступлениями в ответ на приветствия. На протяжении всего пути от Цейлона до Бенгалии он буквально насыщает атмосферу страны своими идеями, касающимися практически всех аспектов и областей жизни Индии – ее религии, социальности, философии, истории и современности. При первом приближении содержание этих лекций свидетельствует, что он транслирует индийской аудитории неоведанту, представляя интерпретацию веданты как квинтэссенции духовности, этики и цивилизации Индии. Но в неоведантистскую форму интегрировано не только религиозно-философское, но и социальное содержание: Вивекананда поднимает насущные общественные проблемы и дает ответы на вопросы о состоянии и перспективах общества, о настоящем и будущем Индии.
4 Этому циклу не уделяется такого внимания, как общеизвестным «четырем йогам», биографы ограничиваются упоминанием его выступлений или цитированием наиболее ярких фрагментов из некоторых речей [Роллан, 1991, p. 286–292]. Ключевые идеи этих лекций учтены в реконструкции философии Вивекананды, осуществленной В. С. Костюченко [Костюченко, 1977]. Настоящая статья предполагает восполнить этот пробел в исследовании философии Вивекананды, исходя из понимания «лекций от Коломбо до Алморы» как, во-первых, имеющих социально-философское содержание в рамках неоведантистского подхода и, во-вторых, своеобразной экспозиции философии возрождения Индии – пробуждения, о котором говорит сам философ.
5

ОБРАЗ ИНДИИ В КОНТЕКСТЕ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ О НАЦИИ

6 Социально-философская мысль Вивекананды создавалась под непосредственным влиянием западогенных идей и концепций и в полемике с ними, а мощное влияние личности и мышления Рамакришны в религиозной сфере мысли не позволило ему оставаться мыслителем сугубо религиозным и проповедовать «рамакришнаизм». В. С. Костюченко справедливо подчеркнул, что Вивекананда разрабатывает ряд проблем, которыми попросту не мог заниматься его учитель, знаменитый проповедник Рамакришна, и по сравнению с последним у него произошло «весьма характерное изменение акцентов; …социальные вопросы все более выдвигаются у него на первый план» [Костюченко, 1977, с. 69]. Более того, в основе социальной мысли Вивекананды нетрудно определить некоторые общефилософские категории, преимущественно западного происхождения. Среди ключевых идей, определяющих его социальную философию, – европогенное представление о нации (в англосаксонской версии, связывающей нацию с гражданской, цивилизационной и политической идентичностью) и идея понимания Другого.

Number of purchasers: 2, views: 1226

Readers community rating: votes 0

1. Berdyaev N. A. Russkaya ideya. M., AST, 2010 [Berdyaev N. A. The Russian Idea. Moscow: AST, 2010 (In Russian)].

2. Ishervud K. Ramakrishna i ego ucheniki / Per. s angl. M. L. Salganik. M.: Ladomir, 1997 [Isherwood Christopher. Ramakrishna and His Disciples. Calcutta: Adwaita Ashrama, 1965. (Russian Translation)].

3. Kostyuchenko V. S. Svami Vivekananda. M.: Mysl', 1977. S. 13–34. [Kostyuchenko V. S. Swami Vivekananda. Moscow: Mysl’, 1977. Pp. 13–34 (In Russian)].

4. Mezentseva O. V. Problema deyatel'nosti cheloveka v uchenii Svami Vivekanandy. Tsennostnye orientiry indijskogo obschestva. M.: IV RAN, 2003. S. 123–150 [Mezentseva O. V. The problem of Man’s Activity in the Teachings of Swami Vivekananda. Moscow: IV RAN (In Russian)].

5. Rollan R. Zhizn' Ramakrishny. Zhizn' Vivekanandy. Per. s frants. M.: Politizdat, 1991 [Rolland Romain. Vie de Ramakrishna. Vie de Vivekananda. Moscow: Politizdat, 1991 (Russian Translation)].

6. Prusak A. I. Teoriya dejstviya Svami Vivekanandy. Sotsiologicheskie issledovaniya. 2000. № 1. S. 93–98. [Prusak A. Theory of Action by Swami Vivekananda. Sotsiologitsheskie issledovaniya. 2000. No. 1. Pp. 93–98 (In Russian)].

7. Chelysheva I. P. Ehticheskie idei v mirovozzrenii Vivekanandy, B. G. Tilaka i Aurobindo Gkhosha. M.: Nauka, 1986 [Chelysheva I. P. The Ethical Ideas in worldview of Swami Vivekananda, B. G. Tilak and Aurobindo Ghose. Moscow: Nauka, 1986 (In Russian)].

8. Banerjea S. The Study of Indian History. Nationalism in Asia and Africa. N.Y.: Cleavland, L.: Widenfield, 1970. Pp. 225–244.

9. Banerjea K. M. On the Relation Between the Hindu and Buddhistic Systems of Philosophy And the Light Which the History of the One Throws on the Other. Krishna Mohan Banerjea: Christian Apologist / Ed. with Introd. by T.V. Philip. Bangalore, 1982. Pp. 131–158.

10. Bankim’s Hinduism: An Anthology of Writing by Bankim Chandra Chattopadhyay / Ed. by Amiya P. Sen. New Delhi: Permanent Black, 2011.

11. Carpenter Mary. The Last Days in England of the Rajah Rammohun Roy. L.: E.T. Whitfield, 1875.

12. Chattopadhyay Bankim Chandra. Samya (Equality). Renaissance and Reaction in Nineteenth Century Bengal. Ed. by M. K. Haldar. Calcutta: Minerva, 1977.

13. Dasgupta Subrata. Awakening: the Story of the Bengal Renaissance, Noida: Random Nouse Publishers, 2010.

14. Dasgupta R. K. Swami Vivekananda’s Idea of Vedanta. Prabuddha Bharata. 2002. May. Pp. 15–20.

15. Dutt, Romesh Chunder. A History of Civilization of Ancient India Based on Sanskrit Literature. In 2 Vols. Vol. I. L.: Kegan Paul, Trench, Trübner & Co, 1893.

16. Halbfass W. India and Europe. An Essay of Philosophical Understanding. Albany: SUNY-Press, 1988.

17. Hixon L. Meetings with Ramakrishna. Delhi: Motilal Banarasidass, 2011.

18. Jhanji, Rekha (Ed.) The Philosophy of Vivekananda. New Delhi: Aryan Books International, 2007.

19. Mohapatra Kalpana. Political Philosophy of Swami Vivekananda. New Delhi: Northern Book, 1996.

20. Rambachan A. The Place of Reason in the Quest for “Moksha”: Problems of Vivekananda’s Conceptualization of Jnanayoga. Religious Studies. Cambridge–N. Y., 1987. Vol. 2. No. 2. Pp. 279–288.

21. Ray Suhas Ranjan. The Vedanta of Swami Vivekananda. Kolkata: Sristi Prakashan, 2001.

22. Singh Shail Kumari. Religious and Moral Philosophy of Swami Vivekananda. 2nd ed., Patna: Janaki Prakashan, 2007.

23. Studies in Bengal Renaissance. Ed. by A. Gupta. Calcutta: Jadavpur University, 1958.

24. Tagore, Rabindranath. Buddhadeva. Shantiniketan: Basu, 195–.

25. Tagore, Rabindranath. Sadhana: The Realization of Life. L: Macmillan, 1914.

26. Vivekananda, Swami (2001) Complete Works. Mayavati Memorial Edition, 12th ed. 9 vols, Mayavati, Almora. Advaita Ashrama, 2001. Vol. III.

27. Vivekananda, Swami. Complete Works. Mayavati Memorial Edition. 12th ed. In 9 vols. Mayavati – Almora: Advaita Ashrama, 1998–2002.

Система Orphus

Loading...
Up